Sök:

Kirunafestivalen

En omvärldsanalys- och upplevelseproduktionsbaserad konceptutveckling


Festivalnäringen är en stor turismverksamhet i Sverige, som lockar tusentals besökare till städer runt om i Sverige varje år. Men för att kunna sticka ut i den ständigt växande branschen, krävs det en image och något unikt som lockar besökare. Kirunafestivalen ville ha hjälp att stärka sin position för att kunna sticka ut på Sveriges festivalmarknad. Därför har vi genom teorier från upplevelseproduktion samt en omvärldsanalys tagit fram ett koncept för att stärka Kirunafestivalens position och image. Till uppsatsen valde vi att arbeta positivistiskt med en deduktiv ansats. För att få fram information till uppsatsen har vi gjort en litteraturstudie, en trendsökning, en SWOT-analys samt att vi varit i kontakt med Kirunafestivalens arrangörer. Men vi har även tagit hjälp av Åsa Stocksén och Gunnar Karlsson som båda efter många år i evenemangsbranschen har goda insikter om trender och utvecklingsmöjligheter. Syftet med uppsatsen besvaras med en konceptutveckling av Kirunafestivalen som vi anser kommer skapa en tydlig image samt stärka deras position bland övriga festivaler. Konceptutvecklingen utgår ifrån ett miljövänligt och hållbart synsätt, där vi låtit Kirunas urbefolkning och deras traditioner vara i fokus för att ta vara på det som är unikt för Kiruna och skapa en tydlig differentiering.

Författare

Jenny Hortlund Frida Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..