Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 53 av 116

Elevers förhÄllningssÀtt till Idrott och hÀlsa i Ärskurs 4 - En komparativ studie om pÄverkande faktorer

I vÄrt samhÀlle skiljer sig uppvÀxtvillkoren för barn och ungdomar mycket Ät. Socioekonomiska förutsÀttningar pÄverkar barns liv och deras idrottsvanor. Syftet med vÄr studie Àr att belysa pÄ vilket sÀtt elever frÄn tvÄ olika klasser och omrÄden med olika social status, har för förhÄllningssÀtt till idrotten pÄ fritiden kopplat till skolÀmnet Idrott och hÀlsa. Undersökningen genomfördes som tvÄ olika fallstudier. Vi valde att undersöka en skola i varje omrÄde.

Genus i Àmnet Idrott och hÀlsa

Under vÄr verksamhetsförlagda utbildning har vi stött pÄ fenomenet att pojkar och flickor behandlas som tvÄ homogena grupper, dvs. alla flickor lika, alla pojkar lika, som vardera ÄlÀggs olika krav och förvÀntningar av lÀrarna. LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet anger att skolan aktivt och medvetet ska arbeta för att pojkar och flickor ska ha samma möjligheter. Tidigare studier visar att idrottsÀmnet prÀglas av en obalans i vÀrderingen av manliga och kvinnliga aktiviteter och att dessa vÀrderingar har sitt ursprung i de könsmönster som förekommer generellt i samhÀllet. I vÄr studie har vi undersökt hur ett antal lÀrare resonerar kring genus, om de tar sÀrskild hÀnsyn till genus i sin planering och hur de anser att genus pÄverkar deras arbete.DÄ syftet med studien Àr att lyfta fram lÀrarnas tankar och vÀrderingar har vi genomfört samtalsintervjuer med lÀrare i idrott och hÀlsa, som sedan legat till grund för en kvalitativ analys.VÄr undersökning har visat att lÀrarna ansÄg genus pÄverka deras arbete framför allt i praktiskt genomförande av undervisningen och i hög utstrÀckning deras val av innehÄll.

Mobbning i skolan : En undersökning om elevers uppfattningar av mobbning inom Àmnet idrott och hÀlsa 

Bullying is a serious problem for many children and youths in today?s society. Surveys have shown that more than 145 000 children and youths are concerned by the problem as a victim or as bullies. The purpose with this survey is to obtain a clear picture of the students? views of bullying in physical education and health.The main questions in this study are:·         Does bullying occur in a bigger extent within the subject physical education and health than within other subjects?·         In which elements during physical education lessons is the risk highest to be exposed to bullying?·         Are there any differences concerning the students? views of physical education in relation to what age they are. To acquire an understandable picture of bullying I have chosen to do a literature study where different kinds of definitions are presented.

"Det handlar om att mÄ bra fysiskt helt enkelt" : En kvalitativt intervjustudie om sju idrottslÀrares syn pÄ begreppet hÀlsa i Àmnet Idrott och hÀlsa

SammanfattningSyftet med denna studie Àr att belysa vilken pÄverkan idrottslÀrares perspektiv pÄ begreppet hÀlsa kan ha för undervisningens innehÄll inom Àmnet Idrott och hÀlsa. Detta analyserade vi gentemot de teoretiska perspektiven salutogent respektive patogent perspektiv pÄ hÀlsa. Den empiri som vi samlat in för att svara pÄ vÄra frÄgestÀllningar Àr hÀmtade genom kvalitativa samtalsintervjuer av lÀgre standardiserad grad. Vi har genomfört sju stycken intervjuer med utbildade idrottslÀrare pÄ grundskole- och gymnasienivÄ. Alla lÀrare i studien jobbar pÄ olika skolor.Det resultat vÄr undersökning kom fram till var att de flesta respondenterna ansÄg att hÀlsa var ett svÄrt begrepp att definiera.

Friluftsliv i skolan : En studie om möjligheter och begrÀnsningar, för att uppnÄ mÄlen i kommande lÀroplan, Lgr11

SyfteSyftet med denna studie Àr att undersöka hur idrottslÀrare upplever möjligheterna att förverkliga friluftsundervisning mot bakgrund av dess position i Àmnet idrott och hÀlsa i den nya lÀroplanen Lgr 11. Med följade frÄgestÀllningar till hjÀlp:- Hur ser idrottslÀrarna pÄ uppbyggnaden av nya kursplanen för idrott och hÀlsa?- Hur ser idrottslÀrarna pÄ friluftslivets position i nya kursplanen för idrott och hÀlsa, Lgr 11 i jÀmförelse med Lpo 94?- Hur ser idrottslÀrarna pÄ möjligheten att förverkliga friluftsundervisning i relation till den nya kursplanen, Lgr 11?- Arbetar hela skolan tillsammans för att eleverna ska uppnÄ mÄlen inom friluftsliv? MetodStudien Àr gjord med en kvalitativ forskningsansats för att fÄ en ökad förstÄelse inom det valde omrÄdet. Studie innehÄller intervjumaterial frÄn fem utvalda idrottslÀrare som jobbar pÄ skolor runt om i storstockholmsomrÄdet. Detta val Àr delvis strategiska dÄ jag fick kontakt med idrottslÀrarna genom mina studiekamrater.

Rörelsehindrade elever och deras lÀrares upplevelser och arbete i Àmnet Idrott och hÀlsa : Mot en bakgrund av inkludering, integrering och segregering.

Det huvudsakliga syftet med denna rapport var att undersöka hur elever med rörelsehinder och deras lÀrare upplevde undervisningen och arbetet i Àmnet idrott och hÀlsa mot en bakgrund av inkludering, integrering och segregering. Detta gjordes genom att intervjuer av 3 stycken rörelsehindrade elever och deras respektive lÀrare genomfördes. Eleverna fick svara pÄ frÄgor om delaktighet, gemenskap, utanförskap och lÀraren, medan lÀrarna fick svara pÄ frÄgor kring inkludering, integrering, arbetssÀtt och bedömning. Jag fann att ingen av eleverna upplevde inkludering direkt negativt dÀremot integrering och vissa former av segregering samt exkludering. En bra dialog med lÀraren och att inte bli sÀrbehandlad upplevdes som viktiga delar oavsett vilken form av undervisning eleven hade.

Friluftslivets nya position i Lgr 11 : En kvalitativ studie om huruvida lÀrare i idrott och hÀlsa upplever möjligheter eller begrÀnsningar med att förverkliga friluftslivet i skolan

Syfte och frÄgestÀllningarI den nya lÀroplanen Lgr 11 har friluftslivet fÄtt en ökad betydelse eftersom att friluftsliv blivit tilldelad en egen rubrik och för att utomhusmiljön betonas allt mer.Syftet med denna studie var dÀrför att ta reda pÄ hur fem utvalda idrott och hÀlsalÀrare  nu upplever möjligheter eller begrÀnsningar med att realisera friluftslivsundervisningen. Dessa frÄgestÀllningar tog jag till hjÀlp: Hur ser lÀrarna pÄ den gamla och nya kursplanen gÀllande friluftsliv? Hur bedriver lÀrarna undervisning enligt den nya kursplanen gÀllande friluftsliv? Finns det nÄgra avgörande möjligheter eller begrÀnsningar som pÄverkar den nya friluftsundervisningen?MetodLÀrare inom idrott och hÀlsa kontaktades och kvalitativa intervjuer genomfördes med respektive lÀrare för att fÄ en mer djupgÄende inblick kring hur de tÀnker runt den nya friluftsundervisningen och friluftslivets nya position. LÀrarna valdes av bekvÀmlighetsskÀl dÄ jag fick kontakt med majoriteten av dem via studiekamrater.ResultatResultaten visar att den nya lÀroplanen, Lgr 11 Àr mycket mer tydlig nÀr det gÀller friluftsliv, dÀr framförallt progressionen framhÀvs som en förbÀttring.Faktorer som tid, ekonomi, skolans lÀge, elevers och lÀrares instÀllning och samarbete pÄ skolan krÀvs för att det ska underlÀtta skolans friluftsundervisning, vilket Àr samma faktorer som tidigare forskning anger. Nya faktorer som framkommer Àr att elevers och andra lÀrares instÀllning till att vara ute mÄste förbÀttras eftersom att den nya kursplanen betonar utomhusmiljön i större utstrÀckning.SlutsatsSlusatsen som kan dras Àr att det Àr svÄrt realisera friluftslivsundervisningen i den nya lÀroplanen, Lgr 11 i nulÀget.

Hinner idrottslÀrare med att uppmÀrksamma alla elever under en idrottslektion?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet var att ta reda pÄ om lÀrarna hann med att uppmÀrksamma alla elever under idrott och hÀlsa lektionerna.FrÄgestÀllningarna var följande:Blir alla elever sedda pÄ idrotten?Hur gör pedagogerna för att hinna med alla elever?MetodInsamlingen av data har skett med hjÀlp av kvalitativa metoder. Metoderna som har anvÀnts Àr observationer för att observera klassrumssituationen för att se om alla elever blev uppmÀrksammade av lÀrarna. Samt att Àven via intervjuerna fÄ en inblick i om lÀrarna arbetar aktivt för att uppmÀrksamma alla elever. De Ärskurser som undersökts Àr tre klasser i Äk 3, tre klasser i Äk 4, fyra klasser i Äk 6, tvÄ klasser i Äk 7 samt tvÄ klasser i Äk 9.ResultatLÀrarna beskrev i intervjuerna att de försökte anpassa undervisningen pÄ sÄ sÀtt att eleven kÀnner att hon eller han kan och vill delta i undervisningen.

Komplex rörelse med en god kvalité", vad Àr det? : En kvalitativ undersökning bland lÀrare i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet.

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur sex gymnasielÀrare i idrott och hÀlsa gÄr tillvÀga för att bedöma samt mÀta elevernas förmÄga att röra sig med en god kvalitet av komplex karaktÀr. FrÄgestÀllningarna som kommer att beröras Àr; Vad ansÄg gymnasielÀrare pÄ fyra skolor som undervisar i idrott och hÀlsa om uttrycket rörelsekvalité av komplex karaktÀr? Har lÀrarna nÄgra konkreta verktyg (tester, laborationer o.s.v.) för att mÀta eller bedöma elevernas kunskaper gÀllande god rörelsekvalité av komplex karaktÀr?Hur resonerar de olika idrottslÀrarna kring progressionen frÄn grundskolan till gymnasiet gÀllande goda rörelsekvalitér av en komplex karaktÀr?MetodKvalitativ intervju med halvstrukturerade frÄgor anvÀndes som metod för denna undersökning. Sex idrottslÀrare ifrÄn Stockholmsregionen deltog i undersökningen och könsfördelningen var jÀmn. PCK fungerade som teoretisk referensram.ResultatLÀrarna pÄstod att ju fler moment en rörelse innehÄller desto mer komplex Àr den.

LÀrarnas resonemang kring begreppet hÀlsa : En kvalitativstudie om hur nÄgra lÀrare ser pÄ begreppet hÀlsa.

Syfte och frÄgestÀllningarDenna studie handlar om hur ett antal lÀrare resonerar kring hÀlsa och hur de beskriver att de bedriver undervisningen utifrÄn kunskapsomrÄdet hÀlsa.UtifrÄn syftet har dessa frÄgestÀllningar formulerats:Vilken syn har lÀrarna pÄ begreppet hÀlsa?Hur bedriver de undervisningen i idrott och hÀlsa med fokus pÄ hÀlsa?MetodJag har anvÀnt mig av den kvalitativa forskningsmetoden med fokus pÄ intervjuer.Jag intervjuade fyra stycket verksamma idrottslÀrare som undervisar i idrott och hÀlsa pÄ lÄg och mellanstadiet. Metoden har anvÀnts för att fÄ djupa svar pÄ frÄgestÀllningarna. Det insamlade resultatet analyserades sedan utifrÄn Begreppet hÀlsa.ResultatResultatet visar att lÀrarna har olika uppfattningar om hÀlsobegreppet. Den gemensamma tolkningen av hÀlsa Àr att mÄ bra men att det finns olika faktorer som bidrar till hÀlsa och vÀlbefinnande.

Attitydundersökning bland vÄrdtagare i GÀvleborgs lÀn angÄende en integrativ hÀlsomottaging

Föreningsidrotten ökar men fortfarande Àr det mÄnga ungdomar som inte Àr tillrÀckligt fysiskt aktiva. MÄnga undersökningar har gjorts angÄende motivation hos aktiva idrottare, men forskningen kring vad det Àr som motiverar ungdomar att börja idrotta Àr inte alls lika stor. Syftet med denna studie var att undersöka vilka motivationsfaktorer som skulle fÄ ungdomar att börja idrotta och vad det Àr som hindrar dem, samt se vilka skillnader och likheter det fanns mellan svenska ungdomars och invandrarungdomars svar. Genom att undersöka vad som skulle fÄ ungdomar att börja idrotta och vad det Àr som hindrar dem, skulle detta kunna hjÀlpa idrottsföreningar i hur de ska rekrytera nya medlemmar. Det Àr ocksÄ viktigt att undersöka om det Àr nÄgon skillnad mellan svenska ungdomars och invandrarungdomars motivationsfaktorer och hinder.

Inkludering i undervisningen i idrott och hÀlsa- en frÄga om undervisningstid?

Bakgrund: Hypertoni Àr en folksjukdom och Àr en starkt bidragande orsak till sjukdomar som stroke, hjÀrtsvikt, kranskÀrlssjukdom och arterioskleros. En effektiv lÀkemedelsbehandling mot hypertoni reducerar kraftigt insjuknande och död i dessa sjukdomar. Mer Àn 50 % av patienterna som behandlas för hypertension, slutar helt sin behandling inom ett Är frÄn att diagnos har stÀlls. Bland de som fortsÀtter sin behandling Àr det endast hÀlften som Àr följsamma det vill sÀga tar 80 % av sitt förskrivna antihypertensiva lÀkemedel. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka vilka faktorer som pÄverkar följsamheten till medicinering hos patienter med diagnosen hypertension.

LÀrarens syn pÄ samundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa

Syfte med denna undersökning var att fÄ reda pÄ vilken instÀllning lÀrare har till samundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa. Mina frÄgestÀllningar Àr vad som Àr nackdelarna och fördelarna med samundervisning, enligt lÀrarna. Vilka pedagogiska och didaktiskt stÀllningstaganden lÀrarna gör och hur de planerar lektioner med samundervisning pÄ bÀsta sÀttet. För att kunna ta reda pÄ detta har jag valt att anvÀnda mig av intervjuer. Jag intervjuade 5 lÀrare i Haninge kommmun, som alla undervisar I skolor med Ärskurs 6-9.

LÀrares syn pÄ ledarskap och elevinflytande : En intervju studie kring pedagogers syn pÄ elevinflytande och ledarskap

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att nÀrmare analysera pedagogers uppfattningar betrÀffande elevinflytandet inom Àmnet idrott och hÀlsa samt synen pÄ ledarskap. FrÄgestÀllningarna i arbetet Àr:Vilka möjligheter och svÄrigheter finns det gÀllande elevinflytande i undervisningen inom idrott och hÀlsa?Vilken syn har lÀrare pÄ ledarskap och vad har ledarskapet för betydelse för elevinflytande?MetodFem pedagoger inom Stockholms lÀn som undervisar inom Àmnet idrott och hÀlsa har med fokusintervju som redskap fÄtt ge sin syn pÄ ledarskap samt elevinflytande. Samtliga lÀrare som deltog i studien har arbetat inom skolan mellan 1 till 10 Är. Resultatet kommer att kategoriseras i faktorer som pÄverkar elevinflytande samt ledarens syn pÄ ledarskap.ResultatDet viktigaste som lÀrarna lyfter fram Àr regler och ramar sÄ att det finns en struktur i klassrummet.

HĂ€lsoundervisning i skolan : Är det nödvĂ€ndigt?

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med undersökningen var att jÀmföra hur lÀrare och personal pÄ en högstadieskola i Stockholm arbetar och tÀnker kring hÀlsa i undervisningen samt hur eleverna uppfattar hÀlsoundervisningen. UtifrÄn syftet har dessa frÄgestÀllningar skapats: Hur kan man som lÀrare dels i idrott och hÀlsa, biologi samt hemkunskap, jobba med hÀlsa i undervisningen? Vad anser lÀrarna och personal Àr viktigt i hÀlsoundervisningen? Hur uppfattar eleverna hÀlsoundervisningen?MetodI studien anvÀndes en kvalitativ metod och insamling av data med hjÀlp av intervjuer för att fÄ ingÄende och djupa svar pÄ frÄgestÀllningarna. Urvalet av informanter har varit tre lÀrare samt en bitrÀdande rektor samt tio elever i Ärskurs 6, 7 och 8.ResultatJag fick i studien svar pÄ att det Àr en skillnad i hur de vuxna informanterna tÀnker kring hÀlsa och hÀlsoundervisning och att det skiljer sig mot hur eleverna uppfattar hÀlsoundervisningen. LÀrarna och personalen tycker att det Àr viktigt att eleverna fÄr en undervisning i hÀlsa dÀremot Àr det Àven en skillnad i nÀr eleverna bör fÄ undervisning i hÀlsa.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->