Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 54 av 116
Attityd, NÀrvaro & Prestation : En kvalitativ studie om lÀrares och elevers uppfattningar av bedömning och betygsÀttning i Idrott och hÀlsa A
The purposeof this survey is to study both teachers and students view regarding theevaluation and grading in the subject Physical Education A. In order to meetthe purpose, the survey is executed by focusing on three main researchquestions: What is the teachers and students notion of the goals of the subjectand the course plan? Which knowledge is evaluated in the subject, according toteachers and students? Which factors, believe teachers and students, affect theevaluation? The results of the survey is established by qualitative interviewsthat has been conducted with four teachers and five students in two schoolslocated in a medium ? sized city in the south east of Sweden.The resultsof the survey indicate that not only teachers, but also students consider thecourse plan and the grading criterias is relatively unclear and interpretablein a lot of different ways. Teachers and students also states the theoreticaland practical moments are equally important when evaluating. Further, theystate that knowledge in ergonomics, exercises theory, diets, swimming andleadership skills are important knowledge in the subject.
FrÄn kursplan till realisation - en kvalitativ undersökning om mental trÀning i Àmnet Idrott och HÀlsa
Syftet med denna undersökning var dels att undersöka vilken uppfattning nÄgra idrottslÀrare har om mental trÀning, dels att undersöka vilket syfte de har med undervisningen samt hur de sÀger sig jobba i praktiken. UtifrÄn underökningens syfte intervjuades sex gymnasielÀrare frÄn tre olika skolor med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer. I arbetet sökte jag svar pÄ vilka skillnader respektive likheter det fanns i hur de olika idrottslÀrarna arbetar med mental trÀning i skolan samt pÄ vilket sÀtt undervisning och syfte med undervisning kring mental trÀning anpassats beroende pÄ vilken elevgrupp som undervisas.Studien visade att lÀrarna hade varierande utsagor om sÄvÀl uppfattningar, syfte, innehÄll och anpassning av mental trÀning. DÄ ingen konsensus rÄder kring Àmnet finns det en tydlig skillnad mellan vad som erbjuds i undervisningen och kursplanens innehÄll. Vidare kan man se att innehÄllet lÀrarna sÀger sig arbeta med skiljer sig frÄn varandra men att tidigare riktlinjer för vad som kan förknippas med begreppet mental trÀning utgör det vanligaste undervisningsunderlaget varför en slutsats dras om att implementeringen av Gy11 Ànnu inte kommit sÄ lÄngt..
LÀraren och betydelsen av dennes kropp i idrott och hÀlsa : En kvalitativ studie om elevers förvÀntningar pÄ lÀrare i idrott och hÀlsa gÀllande deras kroppsform och förmÄga att genomföra fysiska moment i undervisningen
In this study, emphasis was situated around pupils? expectations regarding body shape and physical proficiency among teachers within the subject of physical education. Additionally, possible outcomes of failure to uphold such demands were put in relation to aspects of legitimacy. To enable such study a qualitative study including semi-structured interviews was conducted and carried through, involving six pupils in the third grade of upper secondary education. The pupils were mainly selected through a convenience sample with.
LÀrares tankar om hÀlsa : Vad lÀr idrottslÀrare ut om hÀlsa i skolan?
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad lÀrare har för tankar om hÀlsa och hur deras tankar pÄverkar undervisningen inom Àmnet idrott och hÀlsa. De huvudfrÄgorna som har stÀllts i den hÀr studien var: Vad Àr lÀrarnas tankar om hÀlsa? Vad lÀr idrottslÀrarna ut om hÀlsa under idrott och hÀlsa lektionerna? PÄ vilka sÀtt görs hÀlsoundervisningen meningsfull inom idrottsÀmnet? Hur kan idrottslÀrare utveckla omrÄdet hÀlsa inom idrottsÀmnet i skolan? MetodAnsatsen Àr den kvalitativa dÀr det utvalda verktyget Àr intervju med öppna frÄgor. Utöver de huvudfrÄgorna skapades det underfrÄgor för att föra diskussionen. LÀrare som Àr yrkeserfarna och utbildade inom idrottsÀmnet hade eftersökts. Dessa egenskaper var ett krav eftersom frÄgestÀllningarna berör hÀlsa inom Àmnet idrott och hÀlsa. Intervjuerna utfördes antingen pÄ plats eller via telefon och intervjufrÄgorna skickades i förvÀg. Samtalen spelades in och transkriberades elektroniskt. Alla lÀrarnas svar samlades under respektive frÄga för att underlÀtta analysen. Svaren relaterades till den salutogena modellen.ResultatSex tillfrÄgade lÀrare frÄn Stor-Stockholm och sydöstra Sverige deltog. IdrottslÀrares tankar om hÀlsa handlade generellt om att ha en fysisk och psykisk hÀlsa sÄ att man orkar med sin vardag mentalt.
Sambandet mellan elevers i Ärskurs nio idrottsbetyg och avsatt tid för fysisk aktivitet pÄ fritiden
Syfte och frÄgestÀllningarStudien avser att mÀta sambandet mellan betyg i idrott och hÀlsa och spenderad tid pÄ fysisk aktivitet utöver skolidrotten i Ärskurs nio. FrÄgestÀllning:Finns det nÄgot samband mellan niondeklassares betyg i idrott och hÀlsa och avsatt tid för fysisk aktivitet utöver skolidrotten och hur ser det i sÄ fall ut? MetodTotalt 91 elever i Ärskurs nio frÄn tvÄ olika skolor fick besvara en pilottestad enkÀt med frÄgor om idrottsbetyg och antal timmar fysisk aktivitet pÄ fritiden. Samband mellan elevens betyg och aktivitetsgrad analyserades med hjÀlp av korrelationsanalys enligt Spearman. Betygen överfördes till siffervÀrden för att medelbetyg skulle kunna berÀknas med avseende pÄ hur mycket tid för fysisk aktivitet eleverna rapporterar. ResultatResultaten baseras pÄ 86 fullstÀndigt ifyllda enkÀter. Inget samband kunde ses mellan elevens idrottsbetyg och aktivitetsgrad.
MÀtinstrument för information om elevers upplevelser av lektioner i idrott och hÀlsa
Syftet med studien var att undersöka giltigheten i en svensk översÀttning av mÀtinstrumentet ?Intrinsic Motivation Inventory? och dess generella anvÀndbarhet i relation till lektioner i idrott och hÀlsa bland svenska ungdomar i Äldrarna 12-15 Är i Ärskurs 6-9. FrÄgestÀllningar som ingick var 1; skiljer sig den i engelsksprÄkiga versionen och den svenska översÀttningen Ät i giltigheten att mÀta inre motivation? FrÄgestÀllning 2 var; pÄverkar översÀttningen kontexten basketboll till idrottslektioner samvariationerna av olika aspekter av begreppet inre motivation? Studien har utgÄtt frÄn achievement goal theory (AGT) (Roberts, 2012; Roberts & Kristiansen, 2012; Treasure & Roberts, 1995; Weinberg & Gould, 2007). Deltagare som tog del av studien var 180 grundskoleelever (N=180), flickor och pojkar i Ärskurs 6-9 frÄn en grundskola i södra Sverige.
Leksands IF : FrÄn amatörism till upplevelseindustri
VÀrldsekonomin Àr inne i ett skifte. Det blir svÄrare och svÄrare att differentiera sig med pris i dagens snabba informationssamhÀlle samtidigt som mÀnniskor söker fylla andra och mjukare behov Àn de rent materialistiska. MÀnniskor söker ett avbrott frÄn vardagen, ett sÀtt att koppla bort den stressade och inrutade livsstilen som idag prÀglar vÀstvÀrlden, vi söker upplevelser.Parallellt med den ekonomiska utvecklingen i samhÀllet har kommersialiseringen inom idrotten de senaste 10 Ären tagit fart pÄ allvar, vad som en gÄng var en ideell verksamhet Àr numera storföretag. Idrott engagerar och fÄr kÀnslor i svall, ett besök pÄ en ishockeyarena erbjuder oss ett avbrott i vardagen och ger oss en upplevelse. Ishockeyklubbar befinner sig enligt oss i allra högsta grad i upplevelseindustrin och bör dÀrmed agera utifrÄn detta.Uppsatsen forskar kring Àmnet upplevelser och kopplar samman det med besöket pÄ en ishockeyarena, mer specifikt ett besök i Ejendals Arena, Leksand.
Ămnet Idrott och hĂ€lsa som grund för ett lĂ€ngre arbetsliv
The purpose of this study is to examine how well the teaching of physical education meets the needs of a future life in the building and construction industry. In order to answer the survey's purpose, we have carried interviews with teachers for the subject Physical education and health as well as with teachers for the Building- and construction program in order to through their experience gain understanding of common health problems in the profession, but also to gain a deeper understanding of the importance of the subject Physical education and health for this profession. We have reported and described previous research and then analyzed it during our processing of collected data material. The result of the interviews showed that the teachers as far as possible are trying to adjust the lessons to suit this practical program. They also indicate several aspects to consider in order to further customize the education for students in the Building- and construction program.
Att undervisa om kost och hÀlsa, eller om mat och hÀlsa?
I bakgrunden presenteras olika definitioner pÄ vÄra val av begreppen kost, mat och hÀlsa. Andra omrÄden som tas upp Àr hur folkhÀlsan förhÄller sig i Sverige och vad Àmnesintegrerad undervisning kan leda till i utvecklingssyfte för elever. Den nuvarande kursplanen, Lpo 94, och den nya kursplanen, Lgr 11, presenteras för hem- och konsumentkunskap samt idrott och hÀlsa och hur de behandlar kost, mat och hÀlsa. Syftet Àr dels att undersöka hur lÀrare i hem- och konsumentkunskap samt idrott och hÀlsa diskuterar om sin egen och andras undervisning om kost och hÀlsa men ocksÄ undersöka om det finns nÄgot samarbete mellan dessa tvÄ Àmnen. Den metod som anvÀnds för att besvara syftet Àr kvalitativa intervjuer med Ätta verksamma lÀrare, fyra i vartdera Àmne.
Sköta hushÄll eller spela fotboll : En kvantitativ studie om kvinnors idrottande genom historien
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att belysa hur idrottssituationen har sett ut för svenska och finska kvinnor under 1900-talet fram till idag. Hypotesen Àr att stora framsteg har gjorts inom idrotten för kvinnor under ett Ärhundrade. FrÄgestÀllningarna Àr: hur sÄg möjligheterna till idrottsutövande ut för kvinnor i Finland och Sverige pÄ 1920?70 talet? Hur ser kvinnoidrotten i Finland och Sverige ut i dagslÀget?MetodSammanlagt deltog 104 kvinnor i Äldern 36-84 Är i studien, dÀr majoriteten av undersökningsdeltagarna var födda pÄ 1950- och 60-talet. Till denna studie anvÀndes en kvantitativ metod i form av enkÀtundersökning.
FrÄn fysisk aktivitet till skolframgÄng
I samhÀllet talas det idag mycket om överviktiga barn och dÄliga betyg. Dagens barn och ungdomar blir allt mer stillasittande samtidigt som kommunikationsteknologin vÀxer och tar över deras fritid. Eftersom dessa barn och ungdomar spenderar största delen av sin barndom i skolan kan vi som lÀrare göra nÄgot Ät denna fysiska inaktivitet. Men vad kan vi göra nÀr timmarna för idrott minskar?
Vi valde att göra vÄr studie om ökad fysisk aktivitet i skolan pÄ grund av vÄrt intresse för idrott och för att vi utbildar oss till lÀrare.
Formativ bedömning inom idrott och hÀlsa : LÀrares arbete och resonemang om formativ bedömning inom idrott och hÀlsa
Undersökningen anvÀnder sig av en diskursanalys för att undersöka förekomsten av eurocentrism i svenska historielÀroböckers framstÀllning av Nordamerikas urinvÄnare och deras interaktion med européerna. För att systematiskt kunna analysera innehÄllet har fyra undersökningskategorier skapats: Relationer, Konflikter, MotgÄngar och UrinvÄnarnas perspektiv. LÀroböckerna som analyserades var frÄn 1960 till 2010. Sammanlagt analyserades 10 olika lÀroböcker, tvÄ frÄn varje decennium. Resultaten visade att lÀroböckerna frÄn 60-talet gav vÀldigt lite utrymme till urinvÄnarna, och endast presenterade historien frÄn de vitas perspektiv, vilket indikerar ett eurocentriskt förhÄllningssÀtt.
Samband mellan 10 och 30 meter löptest och Harres test hos idrottande pojkar och flickor
Idrottsrörelsen Àr den största och mest livskraftiga folkrörelsen i Sverige. PrestationsförmÄgan och kraven har ökat inom idrotten och det pÄgÄr en stÀndig jakt efter nya talanger. MÄnga, oavsett idrott, trÀnar vÀldigt mycket och pÄ ett likartat sÀtt, men fÄr sÀllan nÄgon feedback pÄ trÀningseffekten. Fysprofilen kan hjÀlpa till att optimera och styra trÀningen rÀtt genom att identifiera varje individs fysiska förmÄga. Löp- och snabbhetskraven i lagsporter karaktÀriseras mer av riktningsförÀndringar Àn av löpning rakt fram.
"Skolan? Jag tycker inte att man har lÀrt sig nÄgonting" : en studie i hur friluftslivet i skolan upplevs av elever i stad och landsbygd
Syfte och frĂ„gestĂ€llningarSyftet med studien var att undersöka hur elever i grundskolans senare Ă„r upplever friluftslivsundervisningen i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och huruvida upplevelsen skiljer sig för elever i stad respektive pĂ„ landsbygd. Följande frĂ„gestĂ€llningar har anvĂ€nts: Hur tolkar och förklarar eleverna begreppet friluftsliv? Vad upplever eleverna att de gör under friluftslivsundervisningen och vad fĂ„r de lĂ€ra sig? Vad gör eleverna pĂ„ friluftsdagarna och vilka aktiviteter ingĂ„r? Finns det nĂ„gon skillnad i upplevelsen av friluftsliv och friluftslivsundervisningen mellan elever frĂ„n en landsbygdsskola och i en storstad? Hur ser de lokala styrdokumenten ut för Ă€mnet idrott och hĂ€lsa pĂ„ respektive skola?MetodTvĂ„ intervjuer, sĂ„ kallade fokusgruppsintervjuer, med tre elever frĂ„n en landsbygdsskola respektive tre elever frĂ„n en innerstadsskola har genomförts. Samtliga elever gĂ„r i Ă„r nio pĂ„ kommunala grundskolor. Ăven de bĂ„da skolornas arbetsplan för Ă€mnet idrott och hĂ€lsa har granskats.
Vem Àr idrottslÀrarstudenten vid GIH? : en studie som jÀmför Är 2008 med Är 2011
Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med studien var att utifrÄn ett sociologiskt synsÀtt undersöka skillnader och likheter mellan nyantagna idrottslÀrarstudenter vid GIH Är 2008 och Är 2011.Vad har GIH-studenten för bakgrund?Vilken idrottserfarenhet har GIH- studenten?Vilka upplevda kunskaper och fÀrdigheter i idrott och hÀlsa har GIH- studenten?Vilken instÀllning till idrottsÀmnet och utbildningen har GIH-studenten? Metod: Den metod vi anvÀnde oss av var en kvantitativ metod dÀr data samlades in med hjÀlp av en enkÀt. EnkÀten besvarades av nyantagna studenter pÄ lÀrarprogrammet pÄ GIH Är 2011 (100 studenter). Sedan tidigare fanns data insamlat med samma enkÀt för studenter som pÄbörjade utbildningen Är 2008 (77 studenter). Svaren bearbetades i SPSS 19.0 och analyserades sedan utifrÄn Bourdieus tre begrepp habitus, kapital och fÀlt. Resultat: VÄra resultat visade att de studenter som sökte sig till GIH Är 2008 liksom Är 2011 var individer med ett stort idrottsintresse.