Sök:

Elevers förhållningssätt till Idrott och hälsa i årskurs 4 - En komparativ studie om påverkande faktorer


I vårt samhälle skiljer sig uppväxtvillkoren för barn och ungdomar mycket åt. Socioekonomiska förutsättningar påverkar barns liv och deras idrottsvanor. Syftet med vår studie är att belysa på vilket sätt elever från två olika klasser och områden med olika social status, har för förhållningssätt till idrotten på fritiden kopplat till skolämnet Idrott och hälsa. Undersökningen genomfördes som två olika fallstudier. Vi valde att undersöka en skola i varje område. Områdena vi undersökte skiljde sig markant åt på ett flertal punkter ur ett socioekonomiskt perspektiv och bildade två fallstudier där vi kunde utläsa de likheter och skillnader som fanns. Vårt arbete bygger på habitusteorin och smakbegreppet av Bordieau och kopplas till Evenshaugs socialisations och uppväxtteorier. Resultaten av undersökningen är baserade på de kvalitativa intervjuer och observationer vi gjort i båda våra fallstudier. Undersökningen gjordes i årskurs 4 i båda fallstudierna. Resultaten visade en stor skillnad i föreningsidrottande men likheter i förhållningssättet till skolidrotten. Studien påvisar även att ett elevinflytande måste sättas i centrum i undervisningen för att göra skolidrotten mer meningsfull för alla elever.

Författare

Alexander Daftner Ludvig Larsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..