Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 51 av 116
Likabehandlingsarbete i förskolan : FörskollÀrares perspektiv
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur yrket som lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har pÄverkats av kursplanens omformuleringar mellan Ären 1962 och 2013, samt undersöka hur lÀrarna har arbetat med de olika kursplanerna.Hur har styrdokumenten förÀndrat undervisningen av skolidrotten mellan Ären 1962-2013?Hur har yrket som idrottslÀrare förÀndrats genom Ären pÄ grund av omformulerade kursplaner?MetodUppsatsen Àr byggd pÄ en kvalitativ studie och baseras pÄ intervjuer för att pÄ sÄ sÀtt skapa en uppfattning om hur nÄgra utvalda lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har arbetat med undervisningen, samt hur de uppfattat Àmnets förÀndring över tid. Studiens huvudfokus ligger pÄ kursplanerna inom Àmnet idrott frÄn Lgr-62 och fram till dagens kursplan Lgr-11. I studien har tre före detta idrottslÀrare, samt tvÄ fortfarande verksamma idrottslÀrare intervjuats.Resultat/SlutsatsTill en följd av kursplanernas förÀndringar har undervisningen i idrottsÀmnet gÄtt frÄn att vara ett rent kroppsövningsÀmne till att bli ett Àmne dÀr teori och praktik förenas, och samspelar med varandra. IdrottslÀrarens uppgift Àr numera att göra eleven medveten om betydelsen av hÀlsa och vÀlmÄende, samt vikten av fysisk aktivitet under hela livet.
Har elevernas vikt nĂ„gon betuĂœdelse för idrottslĂ€raren? : En studie som beskriver om idrottslĂ€rare gör nĂ„got för att förebygga övervikt bland elever i Ă„r 3 och Ă„r 5.
Larmrapporterna om barns övervikt blir allt fler, det har blivit ett stort hÀlsoproblem i sÄvÀl Sverige som i resten av vÀstvÀrlden. Ett sÀtt att fÄ barn, bÄde överviktiga och icke överviktiga, att bli mer aktiva Àr att engagera dem pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa i skolan. Syftet med denna studie var att ta reda pÄ om det sker nÄgot förebyggande arbete för de eleverna med övervikt, pÄ idrottslektionerna. Data samlades in genom att skicka ut enkÀter till rektorer, pÄ grundskolor i SkÄne, med uppmaning att de skulle vidarebefordra enkÀten till idrottslÀrarna i Är 3 och Är 5. Sammanlagt deltog 57 idrottslÀrare i studien.
Vad innebÀr hÀlsa för dig? : En kvalitativ undersökning om salutogena och patogena perspektiv pÄ hÀlsa bland elever i Ärskurs 9
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarUppsatsen syftade till att undersöka elevers uppfattningar kring begreppet hÀlsa, ur ett salutogent och patogent perspektiv. De frÄgor som stÀlldes var: har eleverna en salutogen eller patogen bild av hÀlsa, var fÄr eleverna sin uppfattning kring hÀlsa ifrÄn samt förmedlar lÀrare i idrott och hÀlsa en salutogen eller patogen bild av hÀlsa enligt eleverna?Metod10 elever (7 flickor och 3 pojkar) i Ärskurs 9 frÄn tre skolor i vÀstra och södra delen av Stockholm deltog alla i en halvstrukturerad intervju. Intervjuerna genomfördes pÄ respektive elevs skola i ett avskilt rum. Deras svar kategoriserades och analyserades med utgÄngspunkt i Antonovskys teorier, och Quennerstedts utvecklingar av dessa, kring salutogent och patogent.Resultat5 av 10 elever ansÄgs ha en patogen bild av hÀlsa, 3 av 10 en salutogen bild medan 2 av 10 ansÄgs ha en tvetydig/oklar bild av hÀlsa dÀr bÄde ett salutogent och patogent perspektiv fanns representerat.
Idrott & HÀlsa i skolan : En studie om idrottslÀrares synsÀtt, pedagogiska val och habitus
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur idrottslÀrares habitus pÄverkar synsÀttet och arbetssÀttet inom Àmnet Idrott och HÀlsa. Habitus Àr ett begrepp vilket behandlar individens tankesÀtt och handlingsmönster relaterat till den bakgrund och livsstil som individen bÀr med sig. Studiens utgÄngspunkter har varit definitionen av hÀlsobegreppet, dess plats i undervisningen samt pedagogiska val angÄende fysiska moment inom Àmnet. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med idrottslÀrare. Den empiri som samlats in har sedan transkriberats och analyserats.
Idrott och hÀlsa pÄ ett yrkesförberedande gymnasium : En pilotstudie pÄ Fredrik Bremers fordonsprogram Ärskurs 1
SyfteMed denna uppsats vill jag belysa hur elever pÄ Fredrik Bremer, yrkesförberedande gymnasium Äk 1 prioriterar Àmnet idrott och hÀlsa. Hur viktigt anser de att Àmnet Àr för dem nu, i framtiden och i kommande yrkesroll? Jag vill Àven undersöka om de har förslag pÄ förÀndringar i undervisningen. I sÄ fall, vilka?MetodUndersökningen Àr av kvalitativ art och bygger pÄ intervjuer.
Idrotta mer, bÀttre betyg! : En studie om elevers fritidsvanor
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med uppsatsen Àr att undersöka elevers fritidsvanor och anledningen till varför elever i Äk 9 utövar fysisk aktivitet eller inte.FrÄgestÀllningar:1. Hur stor andel elever Àr regelbundet fysiskt aktiva/inaktiva pÄ fritiden i Ärskurs 9?2. Vilka skillnader finns mellan pojkar och flickor i Ärskurs 9 gÀllande mÀngd och val av fysisk aktivitet pÄ fritiden?3.
Gymnasieungdomarnas motionsvanor och upplevelser av fysisk aktivitet
Eleverna har idag utvecklat en betydligt ohÀlsosammare livsstil Àn tidigare med mycket stillasittande, vilket kan leda till att de drabbas av fetma och hjÀrt- och kÀrlsjukdomar, samt annan ohÀlsa. DÀrför Àr det viktigt att eleverna utvecklar ett positivt förhÄllningssÀtt till fysisk aktivitet och dÀrmed aktiverar sig mer. För den psykiska hÀlsa, dvs. den upplevda kÀnslan av att mÄ bra, Àr omgivningen viktig. Klasskamrater, lagkamrater och lÀrare kan ha stor inverkan pÄ vilken sjÀlvuppfattning och sjÀlvbild individen utvecklar.
Lokala kursplaner, en politisk nyck? -En granskning av lokala kursplaner, vad som överförs, förÀndras
Denna vetenskapliga undersökning granskar relationen mellan nationella och lokala kursplaner i Àmnena Historia A, Svenska A och Idrott och hÀlsa A. Det som har granskats Àr vad som finns kvar, förÀndras eller tagits bort frÄn de nationella kursmÄlen till de lokala kursmÄlen samt att se om det finns nÄgra gemensamma drag mellan de olika lokala kursmÄlen i de tre separata Àmnena. Undersökningen syftar till att se vad som överförs, förÀndras eller tas bort frÄn de nationella kursplanerna till de lokala kursplanerna.
Undersökningen Ă€r av dekonstruktivistisk karaktĂ€r dĂ€r utgĂ„ngspunkten Ă€r tre lokala kursplaner i Historia A, Svenska A och Idrott och hĂ€lsa A frĂ„n ett gymnasium i Sverige. Ămnena Ă€r förankrade i de nationella kursplanerna som presenteras pĂ„ Skolverkets hemsida.
HĂ€lso- och idrottsturism som destinationsutvecklare, : - en vinnande kombination?
Syftet med den hĂ€r uppsatsen var att genomföra en studie i frĂ„gan hur hĂ€lso- och idrottsturism kan bidra till att utveckla en destination. Ostseebad KĂŒhlungsborn utgjorde en referenspunkt för pĂ„ vilka sĂ€tt som Ăland kan utvecklas som destination inom hĂ€lsa och idrott. Ăland befin-ner sig 2012 i en stagnationsfas och aktörerna behöver skapa nya reseanledningar till ön. En anledning till att satsa pĂ„ hĂ€lso- och idrottsturism Ă€r att det Ă€r tvĂ„ nya trender inom turismin-dustrin som kan kombineras för att utveckla en destination till att vara aktiv Ă„ret om. Ostsee-bad KĂŒhlungsborn Ă€r en bra referenspunkt för Ăland dĂ„ de kan leva pĂ„ turismen Ă„ret om, samt att de har ett stort utbud av aktiviteter inom hĂ€lsa och idrott.De tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tten som har anvĂ€nts i den hĂ€r uppsatsen Ă€r en induktiv ansats med fallstu-die som metod.
Friluftsliv-En kvalitativ studie om faktorer som pÄverkar undervisningen
Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka hur lÀrare i idrott och hÀlsa och blivande idrottslÀrare ser pÄ friluftsmomentet samt att undersöka faktorer som pÄverkar undervisningen i momentet. För att uppnÄ syftet med uppsatsen har Ätta intervjuer genomförts med fyra aktiva idrottslÀrare och fyra studenter som lÀst samma idrottslÀrarutbildning.UtifrÄn syftet formulerades det en frÄgestÀllning om hur de definierar friluftsliv, hur momentet bedrivs, faktorer som pÄverkar undervisningen och hur idrottslÀrarutbildningen anpassar sig till skolundervisningen. Den insamlade datan har analyserats utifrÄn ramfaktorteorin och lÀroplansteorin. Resultatet visar att respondenterna har en samstÀmmig definition av friluftsliv. Friluftsundervisningen bedrivs pÄ ett liknande sÀtt bland idrottslÀrarna, de aktiviteter som vanligtvis förekommer Àr bl.a.
Tevespel och motion - gÄr det? : En studie kring tevespelets relevans som form för motion och undervisningskomplement
Syftet med detta arbete har varit att undersöka huruvida Wii Fit? kan vara en kÀlla för motion samt ett undervisningskomplement för Àmnet idrott och hÀlsa. För att kunna analysera detta har arbetet anvÀnt sig utav Gunnar Borgs RPE-skala samt pulstagning. Detta för att fÄ ett vÀrde pÄ den anstrÀngning som upplevts och uppnÄtts vid utförandet av Wii Fit? och dess fyra kategorier Balans, Yoga, Styrka och Aerobics.
PÄ jakt efter kunskap i Idrott och hÀlsa : En studie om idrottslÀrarutbildares syn pÄ kunskap genom de tre vanligaste aktiviteterna i Àmnet
Syftet med studien Àr att undersöka vilka uppfattningar idrottslÀrarutbildare har om vad som Àr viktig kunskap för eleverna i grundskolan att utveckla genom de tre vanligaste aktiviteterna i Àmnet Idrott och hÀlsa, enligt NU-03. De tre vanligaste aktiviteterna Àr bollaktiviteter, lekar och trÀning/motion. Sju intervjuer genomfördes med idrottslÀrarutbildare frÄn fem olika lÀrosÀten i det svenska utbildningssystemet. De analytiska verktygen som anvÀndes var Arnolds (1979;1985) teorier med bildning om, genom och i samt Carlgrens (2002) beskrivning av de fyra kunskapsformerna. Resultatet visade att de förtrogenhetskunskaper som enligt idrottslÀrarutbildarna var viktiga att utveckla i de tre aktiviteterna handlade om att kunna vÀrdera olika aktiviteter i förhÄllande till varandra eller anvÀnda kunskapen individen har i en aktivitet i ett nytt sammanhang.
Uppfattningar om Futsal : En studie om futsal och etablering av idrott
Jonas, Buhr & David Nordin. (2011). Uppfattningar om futsal ? En studie om futsal och etablering avidrott (Opinions on futsal ? A study on futsal and establishing of sport) Bachelor Essay in Swedish.Umea: Umea university, Department of Education.AbstractThe study is based on an assignment from Vasterbotten Football Association that because of poorparticipation in futsal activities wants to find out what clubs, the coaches and players in Vasterbottenthink of futsal. The aim is to find out the opinions on futsal and what these opinions are based on.
Att delta eller inte delta : exemplet idrott och hÀlsa
Uppsatsen belyser skolk och dess existens i skolÀmnet idrott och hÀlsa. Skolk börjar och förekommer frÀmst i grundskolans senare del. Det finns bÄde för- och nackdelar med att trÀna, och skolan vill lÀra alla elever hur de ska skapa och/eller bibehÄlla en sund livsstil som frÀmjar deras hÀlsa fysiskt och psykiskt. De elever som inte deltar i idrottsundervisningen gÄrmiste om detta och avsikten med uppsatsen var att ta reda pÄ hur skolkandet ser ut och fÄ exempel pÄ hur det gÄr till, samt av vilka anledningar vissa elever gör detta. De frÄgestÀllningar som besvarades var:1.
Att analysera andrasprÄkstexter : En undersökning av tvÄ analysmetoder: processbarhetsteorin och performansanalysen
SkolÀmnet idrott som idag heter Idrott och hÀlsa har sedan dess införande Är 1820 i den svenska skolan genomgÄtt en rad förÀndringar. Tidigare forskning visar dock att mÄnga förÀndringar som skett pÄ normativ nivÄ i styrdokument endast haft marginella konsekvenser för den praktiska undervisningen. Vidare belyser tidigare forskning att innehÄllet i Àmnet i hög grad pÄverkas av andra faktorer förutom styrdokument, och att vissa aktiviteter fokuseras i undervisningen medan andra hamnar i skymundan. Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare beskriver innehÄllet i Idrott och hÀlsa A. Undersökningen bestÄr av fem kvalitativa halvstrukturerade intervjuer och resultaten förstÄs med hjÀlp av lÀroplansteori.