Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 47 av 116

Arbetsterapeuters erfarenhet av ett klientcentrerat arbetsÀtt med personer som har afasi: en kvalitativ intervjustudie

Flickor och pojkar socialiseras in i skilda ko?nsroller och till en heterosexuell miljo?. Skolan a?r en plats som ska vila pa? demokratiska och inkluderande va?rderingar. Dock uppvisar forskningsresultat att skolan a?r en arena som tenderar att reproducera ora?ttvisor i samha?llet.

Friluftslivets roll i den nya skolan. : En undersökning om hur friluftslivets roll i Àmnet idrott och hÀlsa har förÀndrats i och med den nya lÀroplanen (Lgr11).

Detta examensarbete behandlar kunskapsomrÄdet friluftsliv inom ramen för Àmnet idrott och hÀlsa i den svenska grundskolan. Det har tidigare varit en brist pÄ friluftslivsundervisning och av den anledningen har studien undersökt om nya kursplanen i Lgr11 underlÀttat det pedagogiska arbetet för lÀrarna. Undersökningen Àr riktad mot hur lÀrare upplever och undervisar inom detta kunskapsomrÄde. Kvalitativa intervjuer har genomförts med fem lÀrare frÄn tre grundskolor i norra Sverige. Resultatet visar att flera av de undersökta lÀrarna frÀmst ser friluftsliv i termer av aktiviteter och de upplever att det Àr mÄnga ramfaktorer som försvÄrar arbetet med omrÄdet.

Elevers motivation för att delta i Àmnet idrott och hÀlsa. En intervjuundersökning bland gymnasieelever med sÀrskilda behov pÄ IV-program

The purpose of this thesis is to explore pupils' motivation for participating in Physical Education. The thesis also investigates the definitions of sport and health and to what extent pupils make any connection between the school subject physical education and their own physical and health status. A semi-structured interview was carried out with thirteen upper secondary school pupils with special needs on the Individual Programme. The interviews were recorded digitally and then analyzed. The results show that there is no unified definition of the school subject among the pupils.

Diskursteori möter idrott och hÀlsa

Through a discourse theoretical apparatus, this study examines Sweden's national curriculum, which is constructed for primary schools, pre-school class and leisure time classes. The study also examines the syllabus in physical education and the supplied comment material to the syllabus, the above mentioned material all valid from 1 July 2011. Using cultural researcher Marianne Winther JĂžrgensen's and communication researcher Louise Phillips interpretation of the political theorists Ernest Laclau and Chantal Mouffe's discourse theory, the study identifies several discourses in the new curriculums. The analysis shows that the curriculums writers construct their expectations through a rhetoric that is perceived as instructional and descriptive. The analysis identified eight discourses, woven into three "orders of discourse", the body, health and physical education.

Motivation inom Àmnet Idrott och hÀlsa : En intervjustudie av lÀrares uppfattningar om motivationens betydelse för Àmnet Idrott och hÀlsa

We wanted to study if and how students become motivated and stimulated towards a permanent interest for regular physical activity, from a pedagogical perspective. Our goal was to examine how physical education teachers create motivation for the students and how you, as a physical education teacher, can motivate those students who are physically inactive due to obesity or other various kinds of problems. In the theoretical background, we have made a summary of sports and development of the physical education subject over the years. We also describe societyÂŽs perspective on public health. The motivation concept is definded and we explain different motivational theories.

"Hur vet man att sitt bidrag har kommit med?" : Valet mellan reflexivt och personligt pronomen i bloggar

Resultat frÄn tidigare studier visade att lÄngtidsskador inom idrott har en stor inverkan pÄ det psykiska vÀlbefinnandet och fann ett behov av mer forskning kring de psykosociala aspekterna vid skador i idrott. Studiens syfte var att studera emotionella omstÀllningar vid elithandbollsspelares lÄngtidsskador och dess samspel med emotioner, sjÀlvbild och socialt stöd. Deltagare var 7 kvinnor och 3 mÀn inom nordisk elithandboll. Intervjuer utfördes, transkriberades och tematiserades med avseende pÄ mening utifrÄn ett hermeneutiskt perspektiv. I resultatet redovisades 33 centrala emotioner som t.ex.

"Det Àr inte sÄ att man typ har Ängest inför lektionen eller nÄt sÄnt dÀr" : En kvalitativ studie kring hur olika moment i idrott och hÀlsa upplevs av elever

Syfte: Syftet med undersökningen Àr att granska olustmoment inom Àmnet idrott och hÀlsa.Studiens frÄgestÀllningar Àr:Vilka moment inom idrott och hÀlsa uppfattar eleverna i denna studie som olustiga?PÄ vilket sÀtt upplevs momenten som olustiga?Metod: En kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer utfördes pÄ Ätta elevermellan 9 och 18 Är, pÄ en grundskola och ett gymnasium i samma geografiska omrÄde inÀrheten av Stockholm. De deltagande eleverna var en flicka och en pojke i Ärskurs tre, sexoch nio samt andra Äret pÄ gymnasiet.Resultat: Aktiviteter kan ge upphov till situationer som kan uppfattas som olustiga.Exempelvis kan fotboll leda till inaktivitet och dÀrmed kÀnslor av utanförskap, samtidigt somsamarbetsövningar med fysisk nÀrkontakt kan leda till Ängest. Vikten av att vara duktig pÄ enaktivitet för att det ska kÀnnas roligt diskuterades av mÄnga elever, speciellt itÀvlingssammanhang. Stress över betyg samt en alltför seriös stÀmning ansÄgs Àven det ledatill olustkÀnslor.

VÀgen mot en HÀlsofrÀmjande skola

Malmö högskola LÀrarutbildningen Examensarbete Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning Höstterminen 2005 Jönsson, Helen. & Christiansson, Annika. (2005). VÀgen mot en HÀlsofrÀmjande skola. (The road to a Health Promoting School) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med arbetet Àr att se hur skolan kan arbeta hÀlsofrÀmjande och hur de studerande pÄ Idrott och HÀlsa ser pÄ sin profession och pÄ hÀlsofrÀmjande arbete. Arbetet ger en överblick över gjord forskning om HÀlsofrÀmjande arbete och en HÀlsofrÀmjande skola.

Emotionell omstÀllning av förlorad identitet : Tio lÄngtidsskadade nordiska elithandbollsspelares erfarenheter

Resultat frÄn tidigare studier visade att lÄngtidsskador inom idrott har en stor inverkan pÄ det psykiska vÀlbefinnandet och fann ett behov av mer forskning kring de psykosociala aspekterna vid skador i idrott. Studiens syfte var att studera emotionella omstÀllningar vid elithandbollsspelares lÄngtidsskador och dess samspel med emotioner, sjÀlvbild och socialt stöd. Deltagare var 7 kvinnor och 3 mÀn inom nordisk elithandboll. Intervjuer utfördes, transkriberades och tematiserades med avseende pÄ mening utifrÄn ett hermeneutiskt perspektiv. I resultatet redovisades 33 centrala emotioner som t.ex.

Hur arbetar lÀrare med elevinflytande? : en kvalitativ intervjustudie med lÀrare i idrott och hÀlsa i skolans tidigare Är

SammanfattningSyftet med studien Àr att analysera hur elevinflytande fungerar i praktiken. FrÄgestÀllningarna Àr: Vilka erfarenheter har lÀrarna i idrott och hÀlsa nÀr det gÀller elevinflytande? Hur arbetar lÀrare i idrott och hÀlsa med elevinflytande? Om det finns nÄgra likheter och skillnader mellan lÀrarna vilka Àr dÄ dessa?MetodI studien har kvalitativa intervjuer anvÀnts. De som har deltagit Àr tre stycken mÀn och tre stycken kvinnor som Àr verksamma lÀrare i idrott och hÀlsa. Alla arbetar med elever i Ärskurs F-6.

InstÀllning eller kunskap? : En kvalitativ studie kring högstadielevers uppfattningar kring betyg och bedömning i idrott och hÀlsa.

Syfte:Syftet med denna studie var att undersöka elever i Ärskurs 9:s bedömningsmedvetenhet i Àmnet idrott och hÀlsa.FrÄgestÀllningar:- Hur uppfattar elever att betygsÀttning i Àmnet idrott och hÀlsa gÄr till?- Vilka uppfattningar har elever om vad de betygsÀtts pÄ?- Vad menar elever att det Àr viktigt att bedöma i Àmnet idrott och hÀlsa?Metod:Vi valde att för denna studie anvÀnda oss av den kvalitativa metoden intervju. Anledningen till att vi valde att genomföra en kvalitativ undersökning för ÀndamÄlet Àr för att det ger en djup och nyanserad bild kring elevers uppfattningar gÀllande bedömning. En annan viktig aspekt var att vi genom att göra personliga intervjuer hade möjligheten att stÀlla följdfrÄgor för att verkligen komma in pÄ djupet av problemomrÄdet samt att vi kunde undvika eventuella missförstÄnd. Vi intervjuade 6 elever, tre pojkar och tre flickor, i Ärskurs 9 pÄ en skola i en förort i norra Stockholm.

Jag Àr vÀl inte bÀst men inte sÀmst heller sÄ jag Àr vÀl medel : En studie om gymnasieflickors upplevelser av deras fysiska sjÀlvuppfattning i Àmnet Idrott och hÀlsa

 Detta arbete handlar om att undersöka gymnasieflickors fysiska sjÀlvuppfattning dÀr syftet Àr att belysa och fÄ en fördjupad förstÄelse för gymnasieflickors upplevelser av sin fysiska sjÀlvuppfattning i Àmnet Idrott och hÀlsa. FrÄgestÀllningarna gÀllde följande; hur flickorna upplever sin kroppsliga kompetens och kroppsattraktivitet samt hur sociala interaktioner pÄverkar deras fysiska sjÀlvuppfattning. Vi valde att endast undersöka flickors upplevelser. Detta gjordes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer av tio flickor i en gymnasieklass i södra Sverige. Intervjuerna genomfördes individuellt.

Kostens utrymme i den svenska skolan : En studie i hur lÀrare i Idrott och hÀlsa undervisar om kost och hur det tar sig uttryck i undervisningen

Syftet med denna uppsats Àr att ge en ökad förstÄrelse för hur lÀrare inom det obligatoriska skolvÀsendet undervisar om kost inom ramen för Idrott och hÀlsa. Kost innefattas i det bredare hÀlsobegreppet, ett begrepp som det inte finns en entydlig definition av och som mÄnga lÀrare upplever som otydligt. Kost förekommer bara en gÄng i kursplanen för Idrott och hÀlsa vilket kan ha att göra med vÄr mÄlstyrda skola dÀr innehÄllsval lÀmnas till enskilda lÀrare.Vi har dÀrför valt att undersöka hur lÀrare i Idrott och hÀlsa undervisar om kost, vilka metodval de gör, hur undervisning tar sig uttryck, vad de rekommenderar eleverna att Àta samt hur undervisningen förhÄller sig till Livsmedelsverkets rekommendationer. För att ge uppsatsen en djupare dimension har vi valt att knyta an en genusteori och undersöka om det förekommer skillnader mellan genus i ovan stÀllda frÄgestÀllningar. Vi genomförde en kvantitativ enkÀtstudie över internet dÀr vi valde att skicka ut enkÀter till fler Àn 500 lÀrare pÄ högstadiet. Vi fick svar frÄn över 120 stycken och resultatet visat att i snitt 9 av 10 lÀrare undervisar om kost och att de vÀljer att göra det i anknytning till praktiska och teoretiska lektioner.

Nationellt prov i idrott och hÀlsa : En kvalitativ studie gÀllande hinder och möjligheter för att implementera ett nationellt prov i idrott och hÀlsa

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr uppsatsen Àr att beskriva ett antal perspektiv pÄ huruvida kunskapskraven i Àmnet idrott och hÀlsa gÄr att standardisera till ett nationellt prov samt hur det skulle pÄverka Àmnet utifrÄn betyg- och bedömningssynpunkt.FrÄgestÀllningarna som uppsatsen bygger pÄ Àr följande:? Vad kan det finnas för hinder och möjligheter för att implementera ett nationellt prov i Idrott och hÀlsa, enligt erfarna idrottslÀrare?? Vad kan det finnas för hinder och möjligheter för att implementera ett nationellt prov i Idrott och hÀlsa, enligt lÀrarutbildare?? Vad kan det finnas för hinder och möjligheter för att implementera ett nationellt prov i Idrott och hÀlsa, enligt experter pÄ att ta fram nationella prov?MetodUppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjuer i fokus. De intervjuade har olika relationer till nationella prov och lÀraryrket. Den tidigare forskning som ses över behandlar begreppen nationella prov, betyg och bedömning, motoriska tester samt nuvarande kursplan.Resultat? Möjliga hinder:Tid Àr ett hinder, att lÀraren ska hinna med att genomföra samt administrera proven, vilket Àven innebÀr en ökad arbetsbörda för lÀrarna.

Rehabilitering av fotledsdistorsion för en effektiv ÄtergÄng till idrott: en litteraturstudie

Fotledsdistorsion Àr bland den vanligast förekommande skadan inom idrotten, dÀr symtom som smÀrta, svullnad och funktionell instabilitet oftast blir en följd av skadan. Beroende pÄ hur allvarlig skadan Àr kan det innebÀra lÄnga tidsperioder ifrÄn idrotten. Det finns olika rehabiliteringsmetoder efter fotledsdistorsion dÀr oftast PRICE ingÄr. Syftet med studien var att granska den vetenskapliga litteraturen avseende effekterna av rehabiliteringen efter akut eller subakut fotledsdistorsion. Metod: En litteratursökning genomfördes i databaserna Academic Search Elite, CINAHL, PEDro och Pubmed, vilket resulterade i att 25 artiklar inkluderades.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->