Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 48 av 116
Rör sig barn pÄ lika villkor? ? en observationsstudie om elevers motoriska kontroll efter Ärskurs 5
Elevers motoriska kontroll Àr en viktig del i inlÀrningen och kan frÀmja den i andra Àmnen. I media idag kan man följa debatten om hur viktigt det Àr att eleverna i skolan nÄr mÄlen i svenska och matematik. I denna studie undersöks ifall elever uppnÄtt mÄlet i kursplanen för Ärskurs 5 som gÀller motorisk kontroll. MÄlet sÀger att ?eleven skall behÀrska olika motoriska grundformer och utföra rörelser med balans och kroppskontroll samt kunna utföra enkla danser och rörelser till musik? (Grundskolans kursplan för idrott och hÀlsa, s.
Större och fler hellre Àn mindre och fÀrre? : Hur idrottslÀrare anser att salen och materialet pÄverkar idrottsundervisningen
Syfte och FrÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur lÀrarna anser att undervisningen pÄverkar dem sjÀlva och eleverna genom tvÄ specifika kategorier: idrottssalen och idrottsmaterialet.PÄ vilket sÀtt möjliggör och begrÀnsar idrottssalens storlek undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa?PÄ vilket sÀtt möjliggör och begrÀnsar tillgÄngen pÄ material undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa?MetodI den hÀr studien har jag anvÀnt mig av delvis strukturerade intervjuer utifrÄn den kvalitativa ansatsen med hjÀlp av en intervjuguide dÀr jag sedan tidigare formerat intervju- och diskussionsfrÄgor som i grund och botten handlar om undervisningen och hur den pÄverkas. Jag har intervjuat tre idrottslÀrare frÄn samma kommun nÄgonstans i Sverige. Jag har jÀmfört deras svar och har, utifrÄn det designteoretiska perspektivet samt litteratur, sammanstÀllt ett resultat, en diskussion och en slutsats.   ResultatLÀrarna tycker det Àr positivt med stor sal och större mÀngd material.Undervisningen pÄverkas av storleken pÄ salen och materialmÀngden.En begrÀnsning blir att idrottslÀrarna inte kan genomföra en uppskattad idrottslektion om det inte finns god tillgÄng till material och idrottssal.Skillnaderna mellan en stor idrottssal och en liten idrottssal Àr att undervisningen i en stor hall blir enklare att genomföra och att eleverna fÄr arbeta pÄ sin egen nivÄ.SlutsatsLÀrarna anser att de kan genomföra en bÀttre idrottslektion om det finns stort utbud av material och en ordentlig idrottssal. Undervisningen blir dÄ bÀttre samt att lÀrarna tror eleverna blir mer tillfreds med undervisningen vid mer materialmÀngd och större sal..
Fastighetstillbehör : med fokus pÄ regleringen i 2:4 1 st 1 P. JB
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.
Elever med fysiska funktionsnedsÀttningar : LÀrares tankar om inkludering, bemötande och mÄluppfyllelse
Inkludering, bemötande och mÄluppfyllelse gÄr in i varandra, och de Àr alla sammankopplade med begreppeten skola för alla. Syftet med denna uppsats Àr att genom intervjuer av lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa studera deras tankar kring arbetet med inkludering, bemötande och mÄluppfyllelse för elever med fysiska funktionsnedsÀttningar. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa samtalsintervjuer som metod. Vi har intervjuat sex stycken lÀrare med blandade erfarenheter av elever med fysiska funktionsnedsÀttningar, gemensamt för alla lÀrare Àr att de arbetar pÄ gymnasiet. Resultatet frÄn intervjuerna visar att miljön i form av lokaler som anvÀnds i Àmnet Idrott och hÀlsa skiljer sig befintligt Ät mellan olika skolor.
Ungas val av fritidsaktiviteter : en studie pÄ vilka faktorer som föranleder valet av fysiskaktivitet
Denna uppsatts bestÄr av en kvantitative enkÀt studie som genomfördes pÄ tvÄ högstadieskolor i mellan Sverige under vÄren 2012. Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en inblick i vad som ligger bakom elevers val av fritidsaktiviteter och dÄ mer precis val av fysisk aktivitet samt att undersöka skolans, och dÄ frÀmst Àmnet idrotts och hÀlsas, roll i elevernas val av aktivitet. Bakgrunden till rapporten kommer frÄn formuleringarna ur lpo 94 och lgr 11 som betonar att ett syfte med Àmnet Àr att frÀmja Idrott och hÀlsa Àmnets uppgift att frÀmja fysisk aktivitet pÄ fritiden. Vi analyserar tidigare forskning som bland annat har undersökt den störta föreningsidrotten som utgörs i Sverige och vad det kan finnas för faktorer till att ungdomar utför den. Tidigare forskning som anvÀnds i rapporten Àr bland annat frÄn venska riksidrottsförbundet och ungdomsstyrelsens rapport om unga och föreningsidrotten.
Störningar i ÀgarlÀgenheter : grannskyddets utformning
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.
Kapitalbristreglerna i ABL : ett otillrÀckligt borgenÀrsskydd i praktiken
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.
KlagorÀtt i förvaltningsprocess : grundernas problematik
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.
"Man har ju alltid att lÀra frÄn varandra pÄ nÄgot sÀtt": om
möjligheterna att utveckla ett samarbete mellan
inriktningarna Idrott och hÀlsa med friluftsprofil vid LuleÄ
tekniska universitet och Friluftsgymnasiet i LuleÄ
Denna studie syftar till att undersöka hur ett samarbete mellan inriktningarna Idrott och hÀlsa med friluftsprofil vid LuleÄ tekniska universitet och Friluftsgymnasiet i LuleÄ skulle kunna se ut. En kvalitativ metod anvÀndes dÀr rektorer, inriktningsansvariga, studenter och elever intervjuades för att söka perspektiv pÄ hur ett samarbete mellan inriktningarna kan utformas. Vidare analyserades intervjuerna och olika teman skapades som vi ansÄg relevanta för undersökningen. Resultatet visar att de vi intervjuade har en likartad syn pÄ samarbete och dess former. De menade att genom ett samarbete kan kunskap byggas.
Bristande sÀrskiljningsförmÄga som absolut registreringshinder
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.
Migration och europeisk integration ur ett sÀkerhetsperspektiv : En diskursanalys
Följande studie genomfördes för att undersöka koncentrationsförmÄgan hos 15-Ärigafotbollsspelare. 15-Äriga barn kan uppleva stora skillnader i prestation inom sin idrott ochstudien utfördes för att försöka identifiera Älderseffekter och ifall dessa Àr orsaken till varförvissa fotbollsspelare Àr bÀttre pÄ att koncentrera sig Àn andra. Relativ Älderseffekt menar attbarn som Àr födda tidigt pÄ Äret ofta presterar bÀttre inom sin idrott Àn barn i samma Älder somÀr födda sent pÄ Äret (Baker, Schorer, & Cobley, 2010).Totalt undersöktes 207 fotbollsspelande 15-Äringar, av dessa var n= 78 flickor och n= 129pojkar. Dessa individer fick svara pÄ en enkÀt, TAIS ? Test of Attentional and InterpersonalStyle (Nideffer, 1976) angÄende deras koncentrationsförmÄga som sedan analyserades medhjÀlp av ett envÀgs ANOVA och Chi2test.Föreliggande studie visade inget samband mellan spelarnas koncentration och derasidrottsliga nivÄ.
Att kÀnna till lÀrandet : en studie kring mÄlmedvetenhet inom Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans tidigare Äldrar
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att synliggöra genom vilka lÀrstilar kursplanens mÄl förmedlas frÄn styrdokument till elev samt hur detta pÄverkar elevens möjligheter att utveckla Lgr11?s kunskapsformer (förmÄgor). Studiens frÄgestÀllningar var: Vilka lÀrstilar anvÀnder sig lÀraren av dÄ lÀraren synliggör kursplanens mÄl under lektionstid? Vilka av Lgr11?s kunskapsformer (förmÄgor) ges eleven möjlighet att utveckla inom Àmnet idrott och hÀlsa?MetodStudien har en kvalitativ ansats dÀr strukturerade observationer utgjorde forskningsmetod. Observationerna ha gjorts i tre olika skolor under 45-50 minuter per observation.
Att utveckla elevers psykiska förmÄga : Mental trÀning i Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ hur lÀrare kan utveckla sina elevers psykiska förmÄga inom Àmnet idrott och hÀlsa. För att svara pÄ syftet intervjuades tvÄ forskare pÄ ett kvalitativt sÀtt och fyra idrottslÀrare intervjuades med hjÀlp av strukturerade intervjuer, samt aktuell litteratur lÀstes. I arbetet sökte jag svar pÄ om det fanns nÄgra skillnader, eller likheter, mellan tvÄ forskares och fyra idrottslÀrares uppfattningar kring metoder att utveckla elevers psykiska förmÄga. Undersökningen skulle Àven svara pÄ vilka praktiska övningar inom mental trÀning som kan anvÀndas i idrottsundervisningen, samt hur idrottslÀrare med hjÀlp av mental trÀning kan motivera eleverna att strÀva mot höga betyg.Studien visar att elevernas psykiska förmÄga kan utvecklas genom olika mentala övningar. Att utveckla elevernas sjÀlvförtroende genom att de ges lÀmpliga uppgifter som ligger pÄ grÀnsen av vad eleverna tror sig kunna klarar av Àr ett sÀtt.
FörsĂ€kringar som en ny form av testamente : 7:4 ĂB i förhĂ„llande till 14:7 FAL
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.
Alla Àr vi olika, hur ska vi dÄ fÄ undervisningen givande för alla? : Inkludering i idrott och hÀlsa
Denna undersökning behandlar idrottslÀrares uppfattningar om inkluderande undervisning. Det ingÄr ocksÄ en redogörelse för hur idrottslÀrare anpassar undervisningen för att möta alla inom olika elevgrupper. Vi stÀller oss exempelvis frÄgan: vilka möjligheter och hinder uppfattar idrottslÀrare med inkluderande undervisning?Undersökningen har kvalitativ ansats dÀr intervjuer med sju idrottslÀrare anvÀnds som utgÄngspunkt för metod. Det framgÄr av vÄrt resultat att, enligt lÀrarna, kan inkludering översÀttas som alla elevers lika rÀtt att delta i idrottsundervisningen.