Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 40 av 116
"Motivera för framtiden" : En studie om idrottslÀrares motivationsarbete
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att studera hur grundskolelÀrare i de yngre Äldrarna i Àmnet idrott och hÀlsa motiverar elever att delta i undervisningen.1. Hur uppfattar idrott och hÀlsa lÀrare motivation?2. Vilka tillvÀgagÄngssÀtt anser idrott och hÀlsa lÀrare att man skall anvÀnda sig av för att motivera till ökad deltaktighet?3.
Regelbunden fysisk aktivitet i ett livslÄngt perspektiv : En enkÀtundersökning om hur idrottslÀrare inspirerar elever i grundskolans senare Är till fysisk aktivitet pÄ fritiden
I dagens postmoderna samhÀlle har mÀnniskor blivit mer och mer inaktiva. Eftersom fysisk aktivitet inte lÀngre ingÄr som en naturlig del i vardagen, mÄste varje individ ta ansvar för sitt motionerande pÄ egen hand. Syftet med denna uppsats Àr att öka kunskapen om betydelsen av att regelbundet vara fysiskt aktiv. Syftet Àr ocksÄ att jÀmföra Skolverkets forskningsstudie, som behandlar betydelsen av skolÀmnet Idrott och hÀlsa, och arbetets egen undersökning. Resultaten beskrivs utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv.
LÀrares perspektiv pÄ hÀlsa i Idrott och hÀlsa : En undersökning gÀllande lÀrares tankar om hÀlsoundervisningen i skolan
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka hur lÀrares tankar gÀllande hÀlsa i idrott och hÀlsa sÄg ut.Hur ser lÀrarna pÄ hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa? Hur arbetar lÀrarna med hÀlsoundervisningen? Upplever lÀrarna nÄgra svÄrigheter gÀllande hÀlsoundervisningen? MetodUndersökningen hade en kvalitativ ansats och resultaten baserades pÄ sex intervjuer som gjorts pÄ lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa. Samtliga intervjuer genomfördes pÄ lÀrarnas arbetsplatser dÀr Àven intervjuerna bandades. Sex verksamma lÀrare i Äldrarna 27-55 intervjuades dÀr samtliga undervisade i grundskolans tidigare Äldrar. ResultatResultaten visade pÄ att den övervÀgande delen av lÀrarna delade en gemensam uppfattning om att hÀlsa var nÄgot som avgjordes av bÄde fysiska, psykiska och sociala faktorer som behövde vara i balans. Detta var nÄgot som lÀrarna menade att eleverna skulle fÄ möjlighet att utveckla i undervisningen.
"Jag vet om att jag kan simma och dÀrför Àr jag inte med" : En studie om varför vissa elever i grundskolans senare Är vÀljer att inte delta i idrottsundervisningen.
I kursplanen för Àmnet idrott och hÀlsa stÄr det att man skall ha ett grundlÀggande hÀlsoperspektiv som utvecklar eleven pÄ ett fysiskt, psykiskt och socialt plan. Elevens syn pÄ Àmnet idrott och hÀlsa fÄr stor betydelse bÄde i de yngre Äldrarna men Àven i senare skeenden i livet.Studier visar att fysisk rörelse frÀmjar sÄ vÀl lÀs- och skrivinlÀrning som rumsuppfattning och motorisk fÀrdighet. Elever som inte Àr fysiskt aktiva riskerar utanförskap dÄ de vÀljer att inte delta i idrottsundervisningen. Orsaker bakom detta problem kan exempelvis vara rÀdsla för att misslyckas inför sina kamrater eller rÀdslan för att vara sÀmre Àn de övriga. VÄrt syfte med undersökningen har varit att finna orsaker till varför elever vÀljer att inte delta i idrottsundervisningen och frÄgestÀllningarna vi anvÀnt oss av Àr: Varför vÀljer elever att inte delta i idrottsundervisningen och hur ser dessa elever pÄ idrottsÀmnet?I vÄr kvalitativa studie, med Ätta informanter, har det uppdagats tvÄ stora anledningar till varför eleverna inte deltar; dÄlig sjÀlvkÀnsla samt bristande motivation.
Att implementera Lgr 11 : Har idrottslÀrarna förutsÀttningarna?
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien Àr att undersöka lÀrares förutsÀttningar för att implementera den nya lÀroplanen Lgr 11 i Àmnet idrott och hÀlsa. Detta har undersökts med utgÄngspunkt i följande frÄgestÀllningar:-� Hur Àr lÀrarnas syn pÄ Àmnet idrott och hÀlsa?-� Hur ser lÀrarna pÄ sina praktiska förutsÀttningar att bedriva sin undervisning i Àmnet idrott och hÀlsa?-� Hur upplever lÀrarna implementeringsarbetet kring Lgr 11 i Àmnet idrott och hÀlsa?MetodStudien har en kvalitativ ansats. Resultaten Àr baserade pÄ semistrukturerade intervjuer med sex lÀrare i idrott och hÀlsa. Respondenterna Àr verksamma pÄ grundskolor i Stockholms lÀn.
?Man borde inte fÄ betyg i idrotten, för det Àr mer typ leka och ha kul? : En studie om betygssÀttning och bedömning i idrott och hÀlsa
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka hur lÀrare och elever ser pÄ betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa och hur lÀrarens planering pÄverkas av betyg och bedömning. Min frÄgestÀllning var:? Hur tÀnker lÀrare i idrott och hÀlsa kring betyg och bedömning?? PÄ vilka sÀtt menar lÀrare att betygssÀttningen pÄverkar planeringen av Àmnet idrott och hÀlsas innehÄll?? Vilken kunskap har eleverna om betyg? MetodJag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer för att komma mitt forskningsomrÄde in pÄ djupet. Intervjuerna skedde med tre lÀrare och fyra olika grupper med elever, totalt 12 elever. Grupperna varierade i storlek, frÄn tvÄ elever till fyra elever i varje. ResultatLÀrarna menar att betygssÀttningen och bedömningen pÄverkar planeringen i Àmnet.
Skolans stressade barn
Detta arbete handlar om stressade barn i skolan. Syftet med detta arbeteÀr att skapa förstÄelse för vad som gör barn stressade i skolan och hÀrigenom ge förutsÀttningar för att kunna hantera de faktorer som skapar denna stress. Denna undersökning Àr begrÀnsad till tiden kring och under idrottslektionen och hÀrmed Àr studien inriktad pÄ att klargöra stressen i samband med idrottslektionen.Stress Àr speciella krav som vÄr kropp utsÀtts för. Det finns bÄde positiv och negativ stress och bÄda Àr en del av livet. Orsaker till stress hos barn Àr framförallt förÀldrarnas och andras vuxnas förhÄllningssÀtt i olika situationer.
"Vem sÀtter sin kille i ridskola?" - En kvalitativ studie om tonÄrskillar som rider
Syftet med denna studie var att kartlÀgga en grupp tonÄrskillars ridintresse samt att se hur detta intresse kan ha pÄverkat deras identitetsutveckling. Deltagare i studien var sex tonÄrskillar i Äldrarna 17 till 19 Är. Datainsamlingen skedde med hjÀlp av öppna, explorativa tematiserade intervjuer. Resultaten visade att det framförallt var tvÄ saker som var viktiga för killarna med deras ridintresse, dels att prestera genom tÀvlande och dels kontakten med hÀsten. Andra saker som ocksÄ hade viss betydelse var det sociala umgÀnget med andra mÀnniskor som rider samt utövandet av en idrott.
Perspektiv pÄ Àmnet Idrott och HÀlsa : Reflektioner frÄn en lÀrare och sex elever pÄ gymnasiet
Studiens syfte var att jÀmföra gymnasieelevers och gymnasielÀrares upplevelser av Àmnet idrott och hÀlsa i relation till deras erfarenheter av idrottsinriktade aktiviteter pÄ fritiden. Dessa upplevelser tolkades sedan mot bakgrund av Àmnets styrdokument för att se eventuella likheter och skillnader. Intervjuer genomfördes med sex elever i Ärskurs 2 pÄ gymnasiet samt deras idrottslÀrare som hade haft lektioner tillsammans i ca 1,5 Är. Resultatet av intervjuerna visade att lÀraren saknade tydliga mÄlformuleringar i styrdokumenten. Eleverna hade i regel varierande uppfattningar kring Àmnets syfte, mÄl och betygskriterier i förhÄllande till lÀrarens undervisning.
Att komma tillbaka till spel eller sluta efter allvarlig fotbollsskada hos unga- en intervjustudie
Bakgrund. Fotboll Àr vÀrldens största idrott och risken för skador Àr stor. Orsaker till att fotbollsspelare inte ÄtergÄr till idrotten Àr frÀmst nedsatt funktion samt rÀdsla för ny skada. MÄnga fotbollsspelare Àr idag fysiskt redo att ÄtergÄ till spel, men inte psykiskt. Syfte.
Samverkan för jÀmstÀlldhet : En studie om förÀldrars uppfattning om förskolans jÀmstÀlldhetsarbete
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet Àr att undersöka idrottslÀrares uppfattning av interaktiva spel i undervisningen i idrott och hÀlsa, samt ta reda pÄ huruvida de anser att interaktiva spel har en plats i idrott och hÀlsa. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vilken erfarenhet hade deltagarna sjÀlva av interaktiva spel och varför tog de in det i undervisningen i idrott och hÀlsa? Vilka hinder och möjligheter med avseende pÄ anvÀndandet av interaktiva spel ser lÀrare i idrott och hÀlsa? Vad anser deltagarna i vÄr studie att eleverna lÀr sig av interaktiva spel i idrottsundervisningen?MetodFör att fÄ ut sÄ mycket information som möjligt anvÀndes en kvalitativ riktat öppen intervju. I studien ingick fem deltagare. Samtliga deltagare var utbildade idrottslÀrare men en deltagare var ocksÄ filosofie doktor i idrott och hÀlsa och har anvÀnt interaktiva spel utanför skolan med ungdomar.
En studie om simundervisningens betydelse i Ärskurs 6 : En jÀmförande studie mellan tvÄ skolor lokaliserade i tvÄ skilda kommuner
SammanfattningSyftet med denna studie Àr att undersöka vilket utrymme samt betydelse simundervisningen i Ärskurs 6 har i skolor i tvÄ skilda kommuner.FrÄgestÀllningarHur definierar lÀrare i idrott och hÀlsa begreppet att ?kunna simma??Hur tolkas lÀroplanen utifrÄn momentet simning i respektive skola?Hur skiljer sig simundervisningen Ät i respektive skola?Hur arbetar respektive skola med elever som inte uppnÄr kunskapskraven i simning i Ärskurs 6?MetodJag har valt att göra en kvalitativ studie genom att intervjua lÀrare i idrott och hÀlsa i tvÄ skilda kommuner. Urvalet ur populationen motsvarar lÀrare som undervisar i momentet simning i Ärskurs 6, eftersom betyg ska sÀttas i denna Ärskurs för första gÄngen i slutet av höstterminen 2012. Intervjuerna utfördes pÄ avtalad tid och plats pÄ respektive skola. Jag anvÀnde mig av ljudinspelning vid samtliga intervjuer för att fÄ ordagrann Ätergivning av intervjun.
Bollspel, för vem? : En studie om elevers fysiska intensitet under bollspel i idrott och hÀlsa undervisningen
Syftet med denna studie var att se om en undervisning uppbyggd av bollekar kunde öka den fysiska intensiteten hos elever under idrott och hÀlsa lektionerna i jÀmförelse med en traditionell bollsportsundervisning. Fokusen i denna potentiella förÀndring lÄg pÄ hur elever utan en föreningsidrottsligbakgrund inom bollsport pÄverkades. I studien anvÀndes ett testbatteri bestÄende av pedometer och pulsmÀtare för att kunna uppmÀta elevernas fysiska intensitet under en idrottslektion i tre klasser pÄ tvÄ olika skolor. Lektionen Àr uppdelad i tvÄ aktiviteter dÀr den ena Àr en traditionell basketbollmatch och den andra en egentillverkad bollek vid namn attackboll. Dessa har jÀmförts med hjÀlp av antalet steg samt de pulskurvor klockorna som eleverna bar under lektionen genererade.
Fördelar och nackdelar med internt rekryterade skolledare : Med fokus pÄ framgÄng
Syftet med studien Ă€r att undersöka hur lĂ€rare motiverar elever i Ă„rskurs nio till lĂ€rande i Ă€mnena idrott och hĂ€lsa samt textilslöjd pĂ„ en grundskola i Mellansverige.I studien anvĂ€nds metoderna intervjuer och observationer. Totalt intervjuas 20 personer. TvĂ„ lĂ€rare i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och tvĂ„ lĂ€rare i textilslöjd. Ă
tta elever i Äk 9 intervjuas tvÄ gÄnger, en gÄng med fokus pÄ idrott och hÀlsa samt en gÄng med fokus pÄ textilslöjd. Till studien genomförs ocksÄ fyra observationer, tvÄ stycken i respektive Àmne idrott och hÀlsa samt textilslöjd.I intervjuerna med lÀrarna framkom att det Àr vÀsentligt med en positiv instÀllning som genomsyrar undervisningen.
IdrottslÀrares upplevelser kring elevers delaktighet i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ högstadiet: hinder och möjligheter ur ett sjukgymnastiskt perspektiv
Ăvervikt och ohĂ€lsa bland barn och ungdomar har blivit ett allt större problem de senaste Ă„ren, den frĂ€msta orsaken Ă€r att de lever ett stillasittande liv. LektionstillfĂ€llena för Ă€mnet idrott och hĂ€lsa har blivit fĂ€rre och detta Ă€r nĂ„got som ses som ett hot mot den allmĂ€nna folkhĂ€lsan i ett framtidsperspektiv. Syftet med studien var att beskriva idrottslĂ€rares upplevelser av vilka hinder (svagheter, hot) och nya möjligheter (styrkor, möjligheter) som frĂ€mjar elevers delaktighet och intresse för Ă€mnet idrott och hĂ€lsa i högstadiet. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex idrottslĂ€rare pĂ„ högstadieskolor i LuleĂ„ och Bodens kommun. Intervjuerna bandades och transkriberades dĂ€refter.