Sök:

"Vem sätter sin kille i ridskola?" - En kvalitativ studie om tonårskillar som rider


Syftet med denna studie var att kartlägga en grupp tonårskillars ridintresse samt att se hur detta intresse kan ha påverkat deras identitetsutveckling. Deltagare i studien var sex tonårskillar i åldrarna 17 till 19 år. Datainsamlingen skedde med hjälp av öppna, explorativa tematiserade intervjuer. Resultaten visade att det framförallt var två saker som var viktiga för killarna med deras ridintresse, dels att prestera genom tävlande och dels kontakten med hästen. Andra saker som också hade viss betydelse var det sociala umgänget med andra människor som rider samt utövandet av en idrott. Alla killarna såg sitt ridintresse som en livsstil. Vad gäller ridsportens påverkan på tonårskillarnas identitetsutveckling verkade den generellt bara ha varit positiv.

Författare

Johanna Larsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..