Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 39 av 116

IdrottslÀrares tankar kring sitt uppdrag som pedagog : - en studie om skillnader och likheter i undervisningen pÄ grundskolans tidigare Är med grundskolans senare Är

Denna uppsats har till syfte att studera idrottslÀrares tankar och Äsikter om hur det Àr att undervisa i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ grundskolans tidigare Är samt grundskolans senare Är. FrÄgestÀllningarna i arbetet utgÄr frÄn tre frÄgor:1. Hur skiljer sig yrket idrottslÀrare pÄ grundskolans tidigare Är och grundskolans senare Är i undervisningen?2. Vad innebÀr det att som idrottslÀrare undervisa pÄ grundskolans tidigare Är?3.

Interaktiva spel i idrottsundervisningen : Vad anser lÀrare som testat pÄ dessa spel i undervisningen?

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet Àr att undersöka idrottslÀrares uppfattning av interaktiva spel i undervisningen i idrott och hÀlsa, samt ta reda pÄ huruvida de anser att interaktiva spel har en plats i idrott och hÀlsa. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vilken erfarenhet hade deltagarna sjÀlva av interaktiva spel och varför tog de in det i undervisningen i idrott och hÀlsa? Vilka hinder och möjligheter med avseende pÄ anvÀndandet av interaktiva spel ser lÀrare i idrott och hÀlsa? Vad anser deltagarna i vÄr studie att eleverna lÀr sig av interaktiva spel i idrottsundervisningen?MetodFör att fÄ ut sÄ mycket information som möjligt anvÀndes en kvalitativ riktat öppen intervju. I studien ingick fem deltagare. Samtliga deltagare var utbildade idrottslÀrare men en deltagare var ocksÄ filosofie doktor i idrott och hÀlsa och har anvÀnt interaktiva spel utanför skolan med ungdomar.

Inkluderande undervisning i idrott och hÀlsa : En studie om lÀrarattityder till inkludering av elever med fysisk funktionsnedsÀttning

Inkludering Ă€r starkt sammankopplat med mĂ„let om en likvĂ€rdig utbildning. ÄndĂ„ Ă€r inkludering inte helt sjĂ€lvklart i dagens skola och ses heller inte sĂ€llan som problematiskt att organisera för den enskilde lĂ€raren.Syftet med denna studie Ă€r att frĂ„n utsagor av lĂ€rare i idrott och hĂ€lsa studera mönster i deras attityder till inkludering av elever med fysisk funktionsnedsĂ€ttning samt se hur dessa pĂ„verkar planeringen av undervisningen. Studien Ă€r en undersökande studie med kvalitativa intervjuer som metod. Vi har intervjuat Ă„tta lĂ€rare i idrott och hĂ€lsa verksamma i grund- och gymnasieskolan samt i sĂ€rskolan.Resultatet frĂ„n intervjuerna visar att inkludering Ă€r ett komplext och svĂ„rtolkat begrepp. Det framkommer att attityderna skiljer sig Ă„t och Ă€r beroende av flera faktorer.

Jag Àr ju en klÀttrare vare sig jag vill eller inte... : Om kvinnliga klÀttrare

Idrott, och i synnerhet klÀttring, har lÀnge varit dominerat av mÀn och förknippas ofta med manlighet. DÀrför problematiseras ofta kvinnlighet och idrott. Syftet med denna studie var att ur ett genusperspektiv skapa förstÄelse för klÀttrande kvinnors syn pÄ prestation, identitet och kroppsuppfattning. De intervjuer som genomfördes med kvinnliga klÀttrare tolkades med tematisk analys. Resultatet visar att prestation var den frÀmsta motivationsfaktorn tillsammans med de sociala aspekterna inom klÀttringen.

Lektionsplanering inom Idrott och hÀlsa : pÄverkansfaktorer med företrÀde

SammanfattningSyfteSyftet med föreliggande studie var att undersöka pÄverkansfaktorer som idrottslÀrare sjÀlva uppfattar vid planeringen av sin undervisning, samt analysera om och i vilken grad dessa i förlÀngningen pÄverkar möjligheten till en likvÀrdig utbildning för samtliga elever inom Àmnet Idrott och hÀlsa.FrÄgestÀllningar­­?Vilka pÄverkansfaktorer uppfattar lÀrarna att det finns vid innehÄllsplanering inom Àmnet Idrott och hÀlsa??I vilken utstrÀckning inverkar de pÄverkansfaktorer som lÀrarna sjÀlva uppfattar pÄ deras val av moment i undervisningen??Vad innebÀr pÄverkansfaktorernas inflytande pÄ planeringprocessen för elevernas lÀrande samt möjligheten till en likvÀrdig utbildning och bedömning?MetodStudien har en kvalitativ ansats med fokus pÄ en fördjupad förstÄelse för de pÄverkansfaktorer som lÀrare uppfattar vid genomförandet av sÄvÀl lÄngsiktiga som kortsiktiga lektionsplaneringar. För detta ÀndamÄl anvÀndes semistrukturerade intervjuer som undersökningsmetod samtidigt som lÀrarnas lektionsplaneringar för den aktuella terminen samlades in som kompletterande dokument.Resultat och slutsatsStudiens resultat visar pÄ att lÀrarna sjÀlva uppfattar olika faktorer som pÄverkar deras lektionsplanering. Dessa faktorer pÄverkar lektionsplaneringen pÄ olika sÀtt samt i varierande utstrÀckning. I förlÀngningen kan dÀrigenom vissa förutsÀttningar skapas som inte gynnar lÀrmiljön eller en likvÀrdig utbildning för samtliga elever..

IdrottsÀmnets legitimitet som ett bildningsÀmne

Syftet med denna uppsats har varit att belysa hur tre olika gymnasielÀrare inom idrott och hÀlsa pÄ olika studieinriktningar resonerade om Àmnets legitimet som ett bildningsÀmne, och att fÄ en förstÄelse för elevernas uppfattning av Àmnet som ett bildningsÀmne. Vidare har undersökningen genomförts med bÄde strukturerade intervjuer och strukturerade enkÀter med en öppen frÄga. Detta gjorde att arbetet har bÄde en kvalitativ och kvantitativ ansats. Resultaten som framkom var att Àmnet Àr ett populÀrt Àmne enligt eleverna och att lÀrarna menade att deras viktigaste uppgift var att undervisa eleverna i vad en god hÀlsa innebar. Ytterligare ett resultat var att det knappt anvÀndes nÄgon litteratur i Àmnet och att en anledning var tidsbristen.

Det slutna rummet : En kvalitativ studie om elevers uppfattning om tryggheten i skolans omklÀdningsrum

Den hÀr uppsatsen handlar om hur elever pÄ gymnasienivÄn upplever omklÀdningsrummet före och efter lektionen i samband med idrott och hÀlsa lektionerna, samt om det har nÄgon pÄverkan pÄ lektionen eller den psykiska hÀlsan. Syfte Àr att undersöka hur miljön i omklÀdningsrummet uppfattas av gymnasieelever i samband till idrottslektioner. Vi kommer att utgÄ ifrÄn Maslows teori om behovstrappan för att fÄ fram det svar vi söker. Arbetet tar upp problemet om omklÀdningsrummet efter vad eleverna sagt under intervjun. Vi har intervjuat oss framtill hur det egentligen ser ut pÄ gymnasieskolornas omklÀdningsrum och vad som egentligen ligger till grund till varför eleverna kÀnner som de gör.

Kreativa tillsammans? : Hur onlinetjÀnster pÄverkar studenters arbete i grupp

SammanfattningSyfte Syftet med denna studie har varit att undersöka om och hur gymnasielÀrare i kursen idrott och hÀlsa A anvÀnder lÀroböcker i sin undervisning samt hur lÀroböcker inom kursen följer styrdokumentens intentioner. MetodMetoden som valdes var en digital enkÀtundersökning som riktades till 45 slumpmÀssigt utvalda gymnasieskolor och till de lÀrare i idrott och hÀlsa som arbetade pÄ dessa skolor. 63 av totalt 111 lÀrare besvarade enkÀten (57% svarsfrekvens). DÀrtill har vi genomfört en textanalys av de, enligt enkÀtsvaren mest frekvent anvÀnda lÀroböckerna i kursen idrott och hÀlsa A. Textanalysen bestod av en kvantitativ innehÄllsanalys av lÀroböckernas innehÄll satt i relation till uppnÄendemÄlen för idrott & hÀlsa A.

Konsten att motivera omotiverade elever : En studie om idrottslÀrares arbete med omotiverade elever.

Syfte: Syftet med min uppsats var att undersöka hur idrottslÀrare arbetar för att motivera omotiverade högstadietelever till att delta i Àmnet idrott och hÀlsa.FrÄgestÀllningar:Hur ser lÀrares erfarenheter och upplevelser ut av omotiverade elever i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur arbetar idrottslÀrare för att förebygga ointresse och skapa motivation hos eleverna?MetodMetoden som har anvÀnts under datainsamlingen Àr semistrukturerade intervjuer. Detta eftersom det lÀmpade sig bÀst för uppsatsens syfte. Fyra stycken idrottslÀrare med varierande erfarenheter som idrottslÀrare intervjuades. Innan intervjuer med lÀrarna skrevs en intervjuguide som senare lÄg till grund för intervjuerna.

HÀlsoundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa pÄ grundskolan : en undersökning om hur nÄgra idrottslÀrare och elever tolkar begreppet hÀlsa samt hur hÀlsa undervisas av dessa lÀrare

Syftet med studien var att undersöka hur idrottslÀrare respektive elever tolkar begreppet hÀlsa, samt hur dessa idrottslÀrare undervisar i momentet hÀlsa. Studien baseras pÄ intervjuer med fyra lÀrare och fyra elever frÄn tvÄ olika skolor. Resultatet visade sig att bÄda idrottslÀrarna och eleverna hade liktydliga tolkningar om begreppet hÀlsa. Vad gÀller hur momentet hÀlsa undervisas, visade det sig att olika undervisningsmetoder förekom beroende pÄ vilket omrÄde som berördes i momentet hÀlsa. En slutsats av studien blev att undervisningen om momentet hÀlsa till största delen prÀglas av fysisk aktivitet.

Det kÀnns som ett tidsfördriv : En studie om elevers instÀllning till Àmnet  idrott och hÀlsa

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur elever som idag inte aktivt deltar pÄ lektionerna motiverar detta.FrÄgestÀllning:? Vilka faktorer pÄverkar eleverna till aktivitet/inaktivitet pÄ lektionerna?? Vad krÀvs för att eleverna aktivt ska vilja delta pÄ lektionerna?MetodVi har valt att utföra en kvalitativ intervjustudie med sju gymnasieelever med lÄg deltagande pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa. Elevernas svar har sedan tolkats med hjÀlp av den teoretiska modellen KASAM.ResultatEleverna anser att valet av aktiviteter Àr en stor anledning till att de inte deltar i undervisningen. De tycker att lektionsinnehÄllet Àr för enformigt och skulle istÀllet vilja Àgna sig Ät mer individuellt anpassade aktiviteter som de har nytta av i framtiden. De saknar idag en motivering till varför de utför de olika momenten i undervisningen och förstÄr inte heller vad de ska ha för nytta utav den.SlutsatsResultaten visar att eleverna ofta vÀljer att inte nÀrvara pÄ lektionerna eftersom de kÀnner sig dÄliga.

"Vem kommer ihÄg en 2:a" : En studie kring vad som motiverar elever i grundskolans senare Är till fysisk aktivitet i skolan samt hur lÀrare i idrott och hÀlsa arbetar för att motivera eleverna i Àmnet.

Vad som motiverar ungdomar till fysisk aktivitet i skolan kan variera pĂ„ grund av flera olika faktorer. Är det lektionsinnehĂ„llet, lĂ€raren, förĂ€ldrarna, betygen eller kompisarna som bestĂ€mmer om eleverna Ă€r fysiskt aktiva eller inte? Den hĂ€r studien undersöker vad som motiverar bĂ„de de aktiva och inaktiva eleverna till fysisk aktivitet i skolan samt hur lĂ€rare arbetar för att motivera sina elever. Undersökningsmetoderna i studien har varit bĂ„de kvantitativ och kvalitativ ansats. Resultatet grundar sig pĂ„ 49 ifyllda enkĂ€ter av bĂ„de killar och tjejer frĂ„n grundskolans senare Ă„r samt tre intervjuer med behöriga lĂ€rare inom Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa. Studien visar att ungdomar motiveras till fysisk aktivitet i skolan mest för att det Ă€r roligt, de mĂ„r bra av det och för betygen. De inaktiva ungdomarna motiveras till fysisk aktivitet i skolan om de fĂ„r mer möjlighet att pĂ„verka lektionsinnehĂ„llet och ett varierat utbud av aktiviteter.

Det sociala samspelet i Àmnet Idrott och hÀlsa : En undersökning om flickors och pojkars syn pÄ Àmnet Idrott och hÀlsa ur ett socialt perspektiv

MÀnsklig kompetens och motivation hos anstÀllda Àr nÄgra av flera viktiga delar i en framgÄngsrik organisation. Genom att fokusera pÄ bÄde individuella ledare och den kollektiva ledarskapsutvecklingen drivs organisationen framÄt. Motivation Àr viktigt för individuell utveckling, saknas motivation blir arbetet inte inspirerande och utveckling uteblir. Syftet med föreliggande studie var att ta reda pÄ vilka behov av kompetensutveckling sektionschefer pÄ ett stort svenskt företag har samt vilka strategier företaget kan anvÀnda för att identifiera behoven och stötta sektionscheferna i sin utveckling. Fem personer intervjuades, tvÄ avdelningschefer och 3 sektionschefer.

NivÄgrupperad idrottsundervisning : idrottslÀrares syn pÄ nivÄgruppering  

Syftet med denna studie var att avgöra vilka attityder idrottslÀrare har till nivÄgruppering inom Àmnet Idrott och HÀlsa samt vilka argument de har för att anvÀnda eller inte anvÀnda sig av arbetssÀttet. Studien undersöker Àven vilka för- och nackdelar idrottslÀrarna ser med nivÄgruppering samt hur de löser det rent praktiskt. Den metod som anvÀnts Àr en kvalitativ metod i form av halvstrukturerade intervjuer och mÄlgruppen har varit lÀrare som undervisar i Àmnet Idrott och HÀlsa. En jÀmförelse har gjorts mellan idrottslÀrare med lÄng erfarenhet och idrottslÀrare med kortare erfarenhet för att se om erfarenhet av yrket pÄverkar synen pÄ arbetssÀttet. Resultatet visar att majoriteten av idrottslÀrarna Àr positivt instÀllda till nivÄgrupperad undervisning men att de inte kan anvÀnda sig av arbetssÀttet sÄ ofta de vill pÄ grund av bristande resurser. Samtliga idrottslÀrare i undersökningen var överens om att den idrottsliga utvecklingen gick snabbare för alla elever i en klass, oavsett vilken grupp de tillhörde, nÀr nivÄgruppering anvÀndes jÀmfört med sammanhÄllen undervisning. Den slutsats som kan dras av undersökningen Àr att nivÄgruppering kan gynna alla elever i en klass om det anvÀnds pÄ rÀtt sÀtt.

Hur arbetar idrottslÀrare med begreppet hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa?

Syftet med denna studie var att undersöka hur idrottslÀrare pÄ grundskolans tidigare Är definierar begreppet hÀlsa, hur de arbetar med begreppet i sin undervisning samt hur de förbereder eleverna för möjligheten till ett hÀlsosamt liv i framtiden.Undersökningen genomfördes med en kvalitativ metod i form av intervjuer med fyra behöriga idrottslÀrare som undervisar i Àmnet idrott och hÀlsa. Samtliga idrottslÀrare arbetar inom samma kommun pÄ tvÄ olika skolor, i en ort söder om Stockholm.Resultatet av intervjumaterialet Àr att idrottslÀrarna var eniga om att de genom sin undervisning i hÀlsa vill skapa positiva upplevelser av fysisk aktivitet. DÄ samtliga arbetar i skolans tidigare Är menar de att den fysiska aktiviteten Àr den frÀmsta pÄ lektionerna i idrott och hÀlsa, att eleverna fÄr rörelseglÀdje och tycker det Àr roligt med fysisk aktivitet samt att de fÄr kroppskÀnnedom, sedan menar de att man kan arbeta vidare med kopplingen mellan fysisk aktivitet och hÀlsa. Att eleverna fÄr lÀra sig sambandet mellan fysisk, psykisk och social hÀlsa, men ocksÄ att kÀnna sig delaktig och kÀnna att man Àr en i sammanhanget. Ett livslÄngt lÀrande om hÀlsa var de flesta idrottslÀrarna medvetna om att ge sina elever.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->