Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 37 av 116

IdrottlÀrarens roll i att motivera elever

Motivation Àr ett ord som Àr vÀlbekant inom skolans vÀrld, och ett ord som Àr viktigt inom idrott och hÀlsa. Elevers instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa Àr avgörande, inte bara för elevernas skolgÄng, utan Àven i det fortsatta livet. Som stöd och hjÀlp till att stimulera eleverna till en god instÀllning till Àmnet finns idrottslÀraren. Syftet med arbetet var att se vilken roll lÀraren har nÀr det gÀller att motivera sina elever i Àmnet idrott och hÀlsa. Vidare ville jag se vilka erfarenheter lÀraren har, och vilka metoder som finns för att motivera sina elever.

Ämnet idrott och hĂ€lsa i förskoleklassen och grundskolans tidigare Ă„r : En kvalitativ undersökning av elevers och lĂ€rares uppfattning om Ă€mnet idrott och hĂ€lsa

The two swedish unions, Akademikerförbundet SSR and Kommunal, have a majority of female participations who mainly work in the public services. The difference between the unions is that one of them only represents members with academic educations and the other has members with lower educations. The aim of this study was to compare the two unions according to the terms exit, voice and loyalty, but also participation and influence. There were 142 participants in this study and 8 participants were interviewed in a pre-study. The result of the study shows that voice is a strong predictor to wellbeing in work life.

?Man ska kunna rÀttfÀrdiga varför man har satt följande betyg? : En studie om hur lÀrare i idrott och hÀlsa dokumenterar elevers kunskaper och utveckling som en del i bedömningsprocessen

Syfte och frÄgestÀllningarSyfte med den hÀr studien var att undersöka fenomenet dokumentation och om samt hur lÀrarna dokumenterar elevernas kunskaper och utveckling som en del av bedömningsprocessen i Àmnet idrott och hÀlsa. Detta gav mig följande frÄgestÀllningar:Hur Àr dokumentationen utformad i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur gÄr lÀrarna i idrott och hÀlsa tillvÀga nÀr de analyserar och tolkar elevernas kunskaper?Vilka strategier anvÀnder sig lÀrare i idrott och hÀlsa av nÀr de dokumenterar elevernas kunskaper och utveckling i undervisningen?Vilken pÄverkan fÄr dokumentationen pÄ bedömningen/betygsÀttningen enligt lÀrarna?MetodValet av metod i denna studie var kvalitativa intervjuer. I intervjuerna anvÀnde jag mig utav en intervjuguide med öppna frÄgor för att fÄ sÄ uttömmande svar som möjligt av de intervjuade. Syftet att anvÀnda guiden var att jag som intervjuare lÀttare kunde hÄlla fokus pÄ det som var av intresse för studien.

Skolidrottens hinder och möjligheter

Skolidrottens hinder och möjligheter. En jÀmförelse mellan klasslÀrare och idrottslÀrare. David Jönsson Kristofer Svensson Jönsson, David & Svensson, Kristofer (2008). Skolidrottens hinder och möjligheter. En jÀmförelse mellan klasslÀrare och idrottslÀrare. [Obstacles and opportunities in school sports.

Född till framgÄng? En kvantitativ studie om den relativa Älderseffektens betydelse inom skolÀmnet idrott och hÀlsa bland pojkar och flickor i Ärskurs nio.

Studiens syfte Àr att undersöka om den relativa Älderseffekten (RAE) har nÄgon betydelse gÀllande betyg i skolÀmnet idrott och hÀlsa bland pojkar och flickor. För att besvara syftet undersöker vi om det finns ett samband mellan nÀr pÄ Äret eleverna Àr födda och vilka betyg de har, om nÄgon förÀndring har skett över tid, samt om det finns skillnader i betyg mellan könen. Materialet bestÄr av 988 slutbetyg frÄn Ärskurs nio i Àmnet idrott och hÀlsa bland samtliga kommunala grundskolor i Helsingborgs kommun. Studiens metod Àr kvantitativ och med hjÀlp av korrelationsanalyser undersöks det om det finns ett samband mellan variablerna födelsekvartal och betyg. Resultat visar att det inte finns nÄgot statistiskt samband mellan nÀr pÄ Äret eleverna Àr födda och vilka betyg de har.

Elevers motion- och kostvanor : -skolornas arbete med fysisk aktivitet

Syftet med det hÀr arbetet var att ta reda pÄ hur eleverna i undersökningen uppfattade sina vanor kring och betydelse av fysisk aktivitet och kost. Dessutom ville vi undersöka hur eleverna upplevde att skolorna arbetar med fysisk aktivitet utanför Àmnet idrott och hÀlsa. Vi valde att anvÀnda oss av en kvantitativ metod, dÀr enkÀter var den undersökningsform som tillÀmpades. Anledningen till det var att vi ville undersöka en stor grupp elever för att kunna se tendenser och dÀrför anser vi att den kvantitativa metoden passade bÀst för den hÀr studien. Resultatet i undersökningen visar att en klar majoritet av de elever som tillfrÄgades uppskattar sina motions- och kostvanor som goda.

Haren. Ett hot mot idrottens vÀrde?

Inom friidrottens löpgrenar kan man idag se vid de stora galorna att det finns en person som har till uppgift att springa före övriga deltagare och springa i en viss fart som har bestÀllts antingen av arrangörerna eller nÄgon löpare. Denna person kallas för "hare" vars huvuduppgift Àr att se till att ett visst tempo hÄlls under loppet. Men vad har detta fenomen för effekt pÄ idrottens vÀrde? Detta arbete ger en beskrivning av fenomenet "haren" bÄde ur historiskt perspektiv samt hur det ser ut i nutida lÀge. Genom diverse teorier om vad som skapar vÀrde inom idrott och hur idrott bör utföras för att uppfattas som mer "Àkta" har fenomenet sedan analyserats för att bestÀmma om fenomenet Àr nÄgot positivt eller negativt för idrottens vÀrde.

?Mjukisar, sjal och kofta? : En kvalitativ studie av hur genus konstrueras och pÄverkar undervisningen inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ en muslimsk friskola

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur genus konstrueras och pÄverkar undervisningen inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ en muslimsk friskola. För att uppfylla syftet har följande frÄgestÀllningar anvÀnts: Hur pÄverkas, ur ett genusperspektiv, undervisningen i idrott och hÀlsa av att skolan Àr konfessionell? Finns det nÄgra skillnader mellan flickors och pojkars möjligheter och begrÀnsningar inom Àmnet idrott och hÀlsa, i sÄdana fall vilka? Kan skolan uppfylla lÀroplanens jÀmstÀlldhetsmÄl och samtidigt vÀrna islamska vÀrderingar? Vilka roller i samhÀllet förbereds flickor och pojkar för?MetodStudien Àr en kvalitativ undersökning dÀr halvstrukturerade intervjuer av bÄde lÀrare och elever valts som datainsamlingsmetod. Med utgÄngspunkt frÄn skolverkets lista över religiösa friskolor i Sverige kontaktades den ena av de tvÄ idrottslÀrarna som intervjuats. Genom snöbollsmetoden har sedan den andra idrottslÀraren samt de sex eleverna som intervjuats valts ut.

"- Det Àr sÄ mycket som ska följas upp" : En studie kring faktorer som pÄverkar hur lÀrare arbetar med kartlÀggning och uppföljning med elevers lÀs- och skrivutveckling i Är 1

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka om och hur man i grundskolans tidigare Är arbetar med elevernas sjÀlvbild under lektionerna i idrott och hÀlsa. För att fÄ svar pÄ detta anvÀnde vi oss av en kvalitativ metod i form av intervju med fem stycken lÀrare som alla undervisar i Àmnet idrottt och hÀlsa i grundskolans tidigare Är. LÀrarna som blev intervjuade var alla utbildade lÀrare i idrott och hÀlsa och var frÄn fyra stycken olika skolor frÄn tvÄ olika kommuner.Resultatet visade att samtliga lÀrare tycker det Àr oerhört viktigt att jobba med elevernas sjÀlvbild i idrott och hÀlsa men att de tyvÀrr kÀnner att de har alldeles för lite tid till allt som ska hinnas med under lektionerna. Det framkom i undersökningen att alla lÀrarna ansÄg att de stÀndigt jobbade med elevernas sjÀlvbilder under lektionerna. Man jobbar med elevens sjÀlvbild genom att försöka stÀrka eleven och lyfta fram den med positiv feedback.

"Delta eller att inte delta?" : en komperativ studie om elevers instÀllning till idrottsÀmnet mellan studie- och yrkesprogram

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarMitt syfte Àr att undersöka gymnasielevers instÀllning till Àmnet idrott och hÀlsa och specifikt ta reda pÄ om det finns skillnader mellan de yrkesförberedande- och studieförberedande programmen och vad eventuella skillnader kan bero pÄ. FrÄgestÀllningarna som besvarar syftet Àr följande; Vad skiljer sig mellan yrkes- och studieförberedande programmen med avseende pÄ hur viktigt eleverna tycker Àmnet Àr och hur nöjda de Àr i Àmnet idrott och hÀlsa?, Hur skiljer deltagandet i Àmnet idrott och hÀlsa mellan yrkes- och studieförberedande klasser?, Vilka skillnader mellan elever i yrkes- och studieförberedande klasser kan ses i andra avseenden kring Àmnet?, och Om skillnader finns vilka faktorer kan förklara dessa?MetodEn komparativ studie har genomförts vars metod gick ut pÄ att svara pÄ enkÀter. Dessa har delats ut till 145 elever i 11 klasser. Eleverna var till hÀlften yrkesförberedande elever och till andra hÀlften studieförberedande elever frÄn skolans samtliga program i Äk 3 pÄ en av Storstockholms gymnasieskolor.

Tjejerna vaktar?stÄ du dÀr sÄ springer jag!/The girls are guarding...you guard and iŽll run!

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om, och i sÄ fall hur, en eventuell genusordning kan ta sig uttryck i en bestÀmd till synes könsneutral lek i skolans undervisning i idrott och hÀlsa, bland elever i Ärskurs fyra och fem. För att svara pÄ syftet anvÀnde vi oss av följande frÄgestÀllningar; Uttrycks en hierarkisk genusordning, Àven i tillsynes könsneutrala lekar i skolÀmnet idrott och hÀlsa? Och hur tar den sig i sÄ fall uttryck? För att svara pÄ detta utfördes sju stycken, femtio till sextio minuter lÄnga observationer pÄ fyra sydskÄnska skolor. Observationerna, i vilka vi i varierande grad agerade deltagande och ickedeltagande, planerades och utfördes under en lektion i idrott och hÀlsa i vardera grupp: en grupp i Ärskurs fyra i och sex grupper Ärskurs fem. Uppsatsens teoretiska utgÄngspunkt beskrivs i Yvonne Hirdman samt R.W Connells socialkonstruktivistiska och feministiska tankar om samhÀllets kulturella genusordning. En ordning dÀr normen Àr hegemoni dÀr mÀn och maskulinitet Àr överstÀllda kvinnor och femininitet.

Studier och idrott : En jÀmförande studie mellan riksidrottsgymnasium och lokalt idrottsgymnasium i idrotterna fotboll och golf

Syftet med studien har varit att undersöka faktorer som pÄverkar eleven vid val till lokalt idrottsgymnasium eller riksidrottsgymnasium inom idrotterna fotboll och golf samt undersöka hur eleverna upplever kombinationen skola/idrott och deras framtida mÄlsÀttningar med sin idrott och sina studier.Undersökningen bestod av en enkÀt, vilken besvarades av 48 elever som studerade i Ärskurs 3 lÀsÄret 2004/2005 pÄ det lokala idrottsgymnasiet Borgarskolan i GÀvle, riksidrottsgymnasiet golf i Perstorp och riksidrottsgymnasierna fotboll i VÀsterÄs och Norrköping. Undersökningen kompletterades med sex intervjuer, en instruktör, en lÀrare och fyra elever.Valet av idrottsgymnasium inom golf styrs, enligt denna undersökning, av bra trÀningsförhÄllanden samt en duktig instruktör. Att trÀningsgruppen hÄller hög kvalité har ocksÄ betydelse. FörÀldrarna har större pÄverkan vid val till riksidrottsgymnasium Àn vid val till lokalt idrottsgymnasium i bÄde fotboll och golf. Vid val av idrottsgymnasium inom fotboll tycks valet frÀmst pÄverkas av trÀningsförhÄllanden och kvalitén pÄ trÀningsgruppen .

Idrott som platsmarknadsföring : En studie av idrottens roll i VÀxjö kommuns marknadsföringsarbete

The main purpose of a logotype is to harmonize with a company?s business concept and culture. This study is based on the receiver?s attitudes about three different logotypes - Volvo, Telia and Mcdonald's. It informs the reader about the importance of a logotype as a mean of communication and if the perceptions of the logotype harmonize with the profile of the company.

Idrott, ja! Men vart tog hÀlsan vÀgen? : en studie av hur Ätta lÀrare legitimerar sitt Àmne

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur lÀrare som undervisar i Idrott och hÀlsa legitimerar sitt Àmne och vilka aktiviteter de anser dominerar i undervisningen. Jag har genomfört intervjuer med Ätta lÀrare som undervisar i Àmnet Idrott och hÀlsa i grundskolan. I teoridelen ges en inblick i betydelsen av kroppsövningar och fysisk aktivitet runt 1800-talet fram till idag. Jag tar ocksÄ upp hur olika styrdokument genom tiderna legitimerat att idrottsÀmnet ska finnas i skolan. Resultatet av intervjuerna visar att lÀrarna anser flera moment som viktiga i idrottsundervisningen.

Det blir en för stor sak av en för liten anledning : en studie om förslaget att avskaffa kravet pÄ ÄtgÀrdsprogram

Syfte och frÄgestÀllningar:Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur fyra lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs 6- 9 uppfattar ÄtgÀrdsprogram och förslaget pÄ att avskaffa kravet pÄ dessa. Vilken syn har de intervjuade lÀrarna pÄ ÄtgÀrdsprogram? Vad anser de intervjuade lÀrarna om sjÀlva avskaffandet av kravet? Hur vill de intervjuade lÀrarna arbeta med elever som inte uppnÄr kunskapskraven?MetodDen hÀr studien Àr en kvalitativ forskningsintervjustudie dÀr fyra lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa har deltagit i en öppen riktad intervju. LÀrarna har fÄtt besvara frÄgor och reflektera fritt kring inkludering, dokumentation och ÄtgÀrdsprogram som ett verktyg inom skolan. De har Àven reflekterat kring förslaget pÄ att avskaffa kravet pÄ ÄtgÀrdsprogram.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->