Skolidrottens hinder och möjligheter
Skolidrottens hinder och möjligheter. En jämförelse mellan klasslärare och
idrottslärare.
David Jönsson
Kristofer Svensson
Jönsson, David & Svensson, Kristofer (2008). Skolidrottens hinder och möjligheter. En
jämförelse mellan klasslärare och idrottslärare. [Obstacles and opportunities in school
sports. A comparison between class teachers and gym teachers]. Malmö:
Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med examensarbetet är att undersöka hur en idrottslärare och en klasslärare som
undervisar i idrott i grundskolan resonerar kring hinder och möjligheter med
idrottsundervisningen. Eftersom vår undersökning grundar sig på att just undersöka om
idrottslärare och klasslärare har olika syn på skolidrotten bestämde vi oss för att
analysera vårt resultat med hjälp av ett kompetensperspektiv. Detta perspektiv var till
för att hjälpa oss att förstå vårt resultat och förklara varför det fanns skillnader mellan
pedagogerna. Idrottslärare och klasslärare har givetvis båda kompetens inom pedagogik
men eftersom idrottsläraren ska ha mer kompetens inom just idrott ansåg vi att detta
perspektiv både kunde vara användbart och intressant.
Arbetet besvarar frågan: Vilka likheter och skillnader kan vi se mellan idrottslärare och
klasslärare när det gäller deras resonemang kring idrottsundervisningen i grundskolan?
Arbetet ger också en bild av hur en klasslärare kontra en idrottslärare resonerar om tiden
och lokalerna som ges till idrotten och hur de anser att undervisningen påverkas av
detta.
Uppsatsen tar även upp vikten av att ha kunskap och kompetens inom det område man
ska undervisa i.
Undersökningens urval består av två idrottslärare och två klasslärare från två olika
skolor som alla undervisar i idrott och hälsa i grundskolan. Undersökningen
genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer och visade på en del likheter och
skillnader, idrottslärarna var mer kritiska överlag och ansåg att tiden var för knapp och
lokalerna för dåligt utrustade för att de skulle kunna bedriva en fullgod
idrottsundervisning. Klasslärarna var inte lika kritiska och tyckte att tiden var lagom för
att deras elever skulle uppnå målen och att lokalerna som de hade till sitt förfogande
uppfyllde sitt syfte.
Nyckelord: Idrott, tid, lokaler, klasslärare, idrottslärare, grundskolan, kompetens.