Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 38 av 116

JÀmförelse av kursplaner i gymnastik/idrott mellan Finland och Sverige

This study is comparing curriculums in Physical Education between Sweden and Finland. The comparison was done based on former curriculums and previous research. Results from previous research showed differences between countries and curriculums. The aim of the study was to find out if and why there were differences between the current curriculums based on goals and sports. The method was a literature analysis.

"IdrottsÀmnets legitimitet"- en studie om varför vi ska ha idrott som skolÀmne

Under de senare Ären har det debatterats mycket om nedskÀrningarna av idrotten i skolan. Eftersom jag Àr mycket intresserad av idrott Àr jag sÄledes Àven intresserad av vad som försiggÄr i debatten om skolidrotten. M h a detta arbete tror jag att jag bÄde kan befÀsta tidigare vÀrderingar och skapa nya perspektiv Ät mig sjÀlv och andra om vad skolidrotten betyder för oss.Arbetet syftar till att belysa nÄgra av de faktorer som ger idrottsÀmnet i grundskolan legitimitet som ett obligatoriskt Àmne. Jag tar upp följande frÄgestÀllningar. Varför minskar politikerna antalet idrottstimmar dÄ de sÀger att idrottsÀmnet Àr sÄ viktigt? Vad anser en grupp vuxna medborgare om idrottsÀmnet i skolan? Vad anser en grupp skolbarn om idrottsÀmnet i skolan? Varför ska idrottsÀmnet finnas i skolan?Jag har anvÀnt mig av enkÀt för att undersöka vad en grupp medborgare anser om idrottsÀmnet.Resultatet blev kortfattat att en klar majoritet ansÄg att idrottsÀmnet Àr en viktig del av undervisningen i skolan..

Idrott - en affÀrsutvÀxling? : En studie av hur finansiÀrers intresse för ett satellitkonto kan pÄverka sektorns vÀrdeskapande.

Sektorer inom den nationella ekonomin som inte Àr synliggjorda i det traditionella statistiska systemet kan redovisas genom satellitkonton, ett statistiskt ramverk för att mÀta den ekonomiska betydelsen av en specifik sektor. BesöksnÀringen Àr ett exempel pÄ en sÄdan sektor som sedan mÄnga Är arbetat med att synliggöra branschens samhÀllsekonomiska effekter. Inom EU har nu arbetet börjat för att upprÀtta satellitkonton för idrott och intresse för frÄgan har dÀrför vÀckts inom idrottssektorn i VÀsterbotten.Ur det företagsekonomiska perspektivet intresserar vi oss för hur finansiÀrerna bidrar till sektorns vÀrdeskapande och hur detta kan komma att pÄverkas av ett framtida satellitkonto för idrott. DÄ den tidigare forskningen pÄ omrÄdet Àr begrÀnsad uppenbaras ett behov av explorativa studier som inleder arbetet med att faststÀlla idrottens vÀrdeskapande.Syftet med vÄr studie Àr att beskriva hur idrottsfinansiÀrerna pÄverkar sektorns vÀrdeskapande och hur idrottsrÀkenskaper skulle kunna pÄverka dessa aktörer.Studien har genomförts med ett hermeneutiskt synsÀtt och ett abduktivt angreppssÀtt. Den teoretiska referensramen utgörs av litteratur och studier som legat till grund för utformningen av vÄr intervjuguide.

Vad Àr bra undervisning? : vad elever i högstadiet anser om undervisningen i Idrott och HÀlsa

Syftet med studien Àr att undersöka hur en god undervisningsmiljö ser ut. För att uppfylla mitt syfte kommer jag att undersöka högstadieelevers syn pÄ Àmnet Idrott och HÀlsa.Studien fokuserar pÄ vilken sorts undervisning som elever anser Àr meningsfull samt vad den undervisningen innehÄller. Undersökningen syftar Àven till att undersöka om elevers syn stÀmmer överens med lÀroplanens mÄl. Studiens frÄgestÀllningar Àr:- Vad Àr elevers syn pÄ bra undervisning?- Vad innefattar en bra undervisning?- Finns det samband mellan hur elever ser pÄ vad en bra undervisning Àr och lÀroplanens mÄl?Inför studien har jag fördjupat mig i Aaron Antonovskys teorier kring KASAM samt litteratur gÀllande studiens Àmne.

Vad Àr hÀlsa i idrott och hÀlsa? : En studie om idrottslÀrares syn pÄ hÀlsa och hÀlsoundervisning i grundskolans senare Är

Syftet i föreliggande studie Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ hÀlsa och hÀlsoundervisning i skolÀmnet idrott och hÀlsa. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ undersökningsmetod i form av en intervju med hög grad av strukturering och lÄg grad av standardisering för att fÄ svar pÄ problemformuleringen. Nio intervjuer har genomförts med idrottslÀrare i grundskolans senare Är som alla har genomgÄtt utbildning i Àmnet. LÀrarna arbetar pÄ sex olika skolor inom samma kommun. Resultatet visar att samtliga lÀrare anser att begreppet hÀlsa Àr svÄrdefinierat.

LÀrares planering - en kvalitativ studie om hur lÀrare i Geografi och Idrott och hÀlsa uppfattar planering

Syftet med arbetet Àr att undersöka lÀrares syn pÄ planering och hur Àmnesplanering för kurser och lektioner fungerar i Àmnena Geografi och Idrott och hÀlsa. För att uppnÄ syftet har en kvalitativ metod med fenomenografisk inriktning anvÀnts. Intervjuer har genomförts med fyra geografilÀrare och fyra idrottslÀrare pÄ fyra olika skolor. Svaren delges som utvalda citat i resultatdelen. De följs av en fenomenografisk analys av resultatet, dÀr svaren delas in i kategorier.

Hur pojkar och flickor lÀr sig könsnormer i hÀlsa : En diskursanalys av lÀromedel i idrott och hÀlsa

Studiens syfte Àr att identifiera olika hÀlsodiskurser i lÀromedel för idrott och hÀlsa, som riktas mot högstadiet och gymnasiet, som unga mÀn respektive unga kvinnor socialiseras in i genom deras möte med lÀromedlen.Med en diskursanlytisk utgÄngspunkt och metod för att förklara bilders meningserbjudande i deras litterÀra kontext analyseras bilder och den litterÀra kontexten bilderna existerar i, frÄn fem olika lÀromedel till idrott och hÀlsa. Det meningserbjudande bilderna innehÄller problematiseras genom Foucaults teori om makt, och socialisationsteorins teori om socialisation och diskursernas reproduktion.Studien kommer fram till att hÀlsosamma kvinnor och mÀn definieras olika. Den hÀlsosamma mannen Àr vÀltrÀnad och muskulös. Han trÀnar framför allt styrka i överkroppen och uthÄllighet och trÀningen innehÄller manliga element som fart och kraft. Den ohÀlsosamma mannen Àr inaktiv och misslyckas dÀrmed med att vara en man.Den hÀlsosamma kvinnan Àr smal och vÀltrÀnad.

PÄ vilket sÀtt kan idrott och hÀlsa, kost och motorisk trÀning pÄverka elevers lÀrande?

Antalet timmar inom Àmnet idrott och hÀlsa i skolan dras ner allt mer, vilket framför allt kan pÄverka de elever som Àr fysiskt inaktiva pÄ fritiden. Som effekt av detta har den svenska regeringen offentliggjort att eleverna bör rör pÄ sig mer och de har dÀrför infört 30 minuters obligatorisk daglig fysisk aktivitet pÄ grundskolorna. Kommunerna vÀljer idag ocksÄ att stÀnga allt fler lekparker vilket i lÀngden kan leda till att den spontana leken hos elever pÄ fritiden kan minskas. Detta kan leda till att den naturliga motoriken inte utvecklas som den ska. Eleverna fÄr dÄ inte utlopp för att röra sig tillrÀckligt mycket vilket kan leda till att deras motorik hÀmmas, vilket i sin tur kan leda till att deras lÀs- och skrivsvÄrigheter ocksÄ pÄverkas negativt.

LÀrares arbete kring elevinflytande : En kvalitativ studie om hur lÀrare i idrott och hÀlsa arbetar med elevinflytande

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att ta reda pÄ hur lÀrare arbetar med elevinflytande i Ärskurs 9. I studien anvÀnds följande frÄgestÀllningar:Hur resonerar lÀrare i idrott och hÀlsa kring begreppet elevinflytande?Hur ser lÀrare i idrott och hÀlsas arbetet med elevinflytande ut?Vad fÄr eleverna vara med och pÄverka? Vad fÄr eleverna inte vara med och pÄverka?MetodI urvalet av informanter har fyra lÀrare i idrott och hÀlsa intervjuats. Intervjuerna har varit ostrukturerade, dvs. att intervjufrÄgorna lÀmnat utrymme för informanten att svara pÄ.

Hur man kan underlÀtta för barn med svÄrigheter, med hjÀlp av idrottsÀmnet

VĂ„rt syfte med arbetet Ă€r att fĂ„ en ökad kunskap om barn med svĂ„righeter sĂ„som, stress, lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter, DAMP, övervikt, fysiska handikapp och mobbning. Vi vill ocksĂ„ fĂ„ en ökad förstĂ„else för hur man kan underlĂ€tta för dessa barn i idrottsundervisningen. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar: Är skolans idrott viktig för elevernas fysiska och psykiska utveckling? Kan man inom idrottsĂ€mnet underlĂ€tta för barn med de svĂ„righeter av de slag vi studerat? Hur definieras dessa typer av svĂ„righeter i litteraturen och hur uppmĂ€rksammar man dem hos barn? Vi har lagt tyngdpunkten pĂ„ litteraturstudien men har Ă€ven en empirisk del dĂ€r verkligheten speglas av specialpedagoger och idrottslĂ€rares erfarenhet. Genom arbetet har vi kommit fram till att mĂ„nga av dessa svĂ„righeter som vi valt att behandla, har uppstĂ„tt genom att samhĂ€llet har förĂ€ndrats och mĂ€nniskan har inte anpassat sig efter det..

Motorisk trÀning : UtvÀrdering av en pedagogik med inriktning mot de grovmotoriska grundformerna

Denna studie Àr inriktad mot motorisk trÀning och utveckling hos förskolebarn. Studien syftar till att besvara frÄgestÀllningen:Hur pÄverkas den motoriska förmÄgan hos elever i en förskoleklass av en undervisning i idrott & hÀlsa som inriktas mot de grovmotoriska grundformerna?FrÄgan besvaras genom att jÀmföra den motoriska förmÄgan hos tvÄ grupper förskolebarn. En försöksgrupp, dÀr undervisning prÀglas av motorisk trÀning med inriktning mot de grovmotoriska grundformerna och en kontrollgrupp dÀr verksamheten leds av ordinarie lÀrare och dÀr observationsresultat visar att fÄ motoriska moment Àr inkluderade.Motivet bakom studien utgÄr ifrÄn förskolebarns sÀrskilda behov av motorisk trÀning och stimulering samt skolans uppdrag att eleverna i skolan; ?utvecklar sin motorik, koordinationsförmÄga och kroppsuppfattning? (Lpo 94).Inför studien lÀt vi bÄda grupperna genomföra en rad olika motoriska tester, vilka skapade ett dataunderlag som utgÄngspunkt.

HÀlsa i idrott och hÀlsa : En studie om idrottslÀrares syn pÄ hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa

SyfteDet övergripande syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vad begreppet hÀlsa innebÀr för lÀrare inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ 7 - 9 skolor samt hur de arbetar med hÀlsa under lektionstid. VÄrt syfte Àr ocksÄ att undersöka hur lÀrarna uppfattar hÀlsoarbetet pÄ hela skolan, vems Àr ansvaret för att hÀlsoarbetet bedrivs. Vi vill ocksÄ fÄ en bild av hur idrottslÀrare skulle vilja arbeta med hÀlsa om de fick obegrÀnsat med resurser.MetodVi har valt att göra en kvalitativ undersökning och intervjuat 7 stycken lÀrare som Àr verksamma i Ärskurs 7-9.Resultat och slutsatsAlla lÀrare har varit eniga om att det Àr den fysiska hÀlsan ligger till grund för idrottsundervisningen. Detta trots att den psykiska och sociala hÀlsan anses vara tvÄ stora faktorer för en god hÀlsa enligt vÀrldshÀlsoorganisationen (WHO). Det framkom att lÀrarna arbetar med hÀlsa fortlöpande och vÀver in hÀlsa i hela undervisningen.

Finns det samband mellan fysisk sjÀlvkÀnsla och elevers nÀrvaro i Àmnet idrott och hÀlsa?

Bakgrund: VÄr sjÀlvskattade fysiska sjÀlvkÀnsla Àr av betydelse för vÄr motivation att vilja vara fysiskt aktiv. Det har Àven visat sig i tidigare forskning att högre fysisk sjÀlvkÀnsla pÄverkar elevers resultat i skolan positivt. Syftet med arbetet var att se vilka samband det fanns mellan fysisk sjÀlvkÀnsla och elevers nÀrvaro i idrott och hÀlsa. Metod: TvÄ klasser pÄ en skola i sydöstra Sverige deltog i undersökningen, HT -12. Studien bygger pÄ en kvantitativ undersökning i form av en redan framtagen enkÀt: ?SÄdan Àr jag! ? barn?, Àven kallad CY-PSPP (Children and Youth ? Physical Self Perception Profile).

Sponsring av idrott: en empirisk studie om interaktionen
mellan företag och elitidrott ur ett företagsperspektiv

The purpose of this thesis is to gain a deeper understanding of Swedish companies? use of corporate sponsorships as a tool for communication. The research describes motives and goals of corporate sponsorships, the selecting process and methods used in evaluating its effects. The empirical data has been colleted through interviews with two companies sponsoring athletics at a top level in Sweden. The study shows that the principal objectives and motives companies have with sponsorships are related to brand exposure, image improvement and relationships.

Elitidrottare nu men vad hÀnder sen?

Syftet med studien var att belysa hur aktiva elitidrottare pÄ minst landslagsnivÄ ser pÄ livet i,utanför och efter elitidrottskarriÀren. För att ta reda pÄ detta gjordes fem semistruktureradeintervjuer, som transkriberades och sedan analyserades tillsammans med fem tidigare gjordaintervjuer. Totalt ingick alltsÄ tio intervjuer i denna studie. Det tre teman som framkomgenom en tematisk innehÄllsanalys var: UppvÀxten - en inkörsport till elitidrottandet,karriÀrer - elitsatsning kombinerat med universitetsstudier och framtiden - förhoppningar,visioner och mÄl. Resultaten av denna studie var att elitidrottarna var positiva till möjlighetenatt kombinera universitetsstudier med sin elitidrottskarriÀr.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->