Sökresultat:
1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 36 av 116
PÄ djupt vatten? : En kvalitativ studie om lÀrares sÀtt att arbeta med simning i Àmnet Idrott och hÀlsa i nÄgra skolor inom Stockholms lÀn.
2011 kom en ny lÀroplan, Lgr 11, som ersatte den tidigare lÀroplanen Lpo 94. Den nya lÀroplanen innehÄller bland annat beskrivningar om vad undervisningen i simning ska innefatta, till skillnad frÄn Lpo 94. Vi författare har dock upplevt att det inte har skett nÄgon förÀndring i lÀrarnas sÀtt att arbeta med simning sedan införandet av Lgr 11.Syfte: Syftet med studien var dÀrför att undersöka hur lÀrare i Àmnet Idrott och hÀlsa tÀnker och arbetar kring simundervisningen inom Ärskurs 6-9 i nÄgra skolor inom Stockholms lÀn. För att utreda detta har vi anvÀnt oss av följande frÄgestÀllningar;- Har lÀrarnas sÀtt att arbeta med simundervisningen förÀndrats sedan införandet av Lgr 11?- Hur ser lÀrarnas "simdidaktiska" övervÀganden ut?- KÀnner lÀrarna sig kompetenta att undervisa i simning?Metod: För att besvara syftet och frÄgestÀllningarna genomfördes sex semistrukturerade kvalitativa intervjuer med lÀrare i Idrott och hÀlsa i olika geografiska omrÄden inom Stockholms lÀn.Resultat: Resultatet av studien visar att ingen av de intervjuade lÀrarna arbetar annorlunda med simning sedan införandet av Lgr 11.
Fotbollsguden, skyttekungen och busen : Om framstÀllningen av maskulinitet och status i sportmedia
Syftet med min uppsats Àr att titta pÄ hur maskulinitet och status framstÀlls i sportmedia. Att sportvÀrlden Àr dominerad av mÀn Àr en allmÀnt vedertagen uppfattning. Det Àr ocksÄ en av anledningarna till att jag valt att titta pÄ hur manlighet och maskulinitet framstÀll i just sport och idrottssammanhang. Massmedia, sÄ som, tidningar, tv, radio och Internet, har inflytande pÄ hur vi som individer i det postmoderna samhÀllet uppfattar och skapar vÄr verklighet. Media pÄverkar oss mer Àn vi tror och bidrar dÀrför till vÄra förestÀllningar och vÄra bilder av idrott.
Textanalys av lÀroböcker i idrott och hÀlsa-lÀroböcker ur ett genusperspektiv
Denna studie undersöker de förÀndringar som följt av att den svenska apoteksmarknaden har omreglerats. FörÀndringar vi undersöker Àr avgrÀnsade till omrÄdet verksamhetsstyrning med inriktning pÄ strategier, arbetsmetoder samt ledning & organisation. Vi har anvÀnt oss av New public management och teori om privatiseringar som behandlar organisatoriska förÀndringar som grund för undersökningen. Datainsamlingen har gjorts genom intervjuer med nio apotekschefer samt insamling av sekundÀrdata frÄn Ärsrapporter. Resultaten visar att reformen har lett till en konkurrensutsatt marknad karaktÀriserad av lÄga marginaler och ökat kundfokus.
Föreningsidrotters utveckling i samhÀllet
I denna studie har det undersökts individers uppfattning pÄ faktorer som utvecklar idrotter i samhÀllet. Ekonomi, mÄngfald, geografi, genus och kultur Àr övergripande faktorer vi lagt fokus pÄ att undersöka. Denna studie utfördes efter en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. Tre respondenter har intervjuats och valdes ut eftersom de besatt mycket kunskap inom varsin idrott. Idrotterna vi har valt undersöka i studien Àr fotboll, innebandy och ishockey.
IdrottslÀrares syn pÄ kunskap och status inom idrott och hÀlsa : en intervjustudie med idrottslÀrare
The purpose of this essay is to examine how some individual PE teachers view knowledge and what they think about the status of physical education whitin the school. The method used in this examination was both sudies of literature and a qualitative investigation. Six PE teachers, from three diffrent schools in Sweden, were interviwed from a phenomentographic research approach. I made the analysis from a sociocultural approach. The result indicates that th teachers had difficulties to describethe conception of knowledge, but that the pupils/students achieve knowledge in physical education.
Frukost Probably the best meal of the day : - En kvantitativ studie om frukostens betydelse för elevers prestation
Den hÀr kvantitativa studien genomfördes med enkÀter som elever pÄ gymnasiet svarat pÄ. Syftet med föreliggande undersökning Àr att fÄ en inblick i gymnasieelevers frukostvanor och hur dessa kan pÄverka dem i frÄga om prestation under lektionerna i Idrott och hÀlsa. Vi vill Àven fÄ en uppfattning om eleverna fÄtt information gÀllande sambandet kost och hÀlsa, samt om de omsÀtter denna eventuella kunskap till praktik. Med en större förstÄelse om sambandet mellan kost och prestation, kan vi skapa bÀttre förutsÀttningar för lÀrare att utbilda elever i Àmnet. Den visar att majoriteten av de elever som har fÄtt betyget VG eller MVG i Àmnet Idrott och hÀlsa Àter frukost dagligen.
Betyg, dialog och samspel. : En studie om elevers syn pÄ betygskriterierna i idrott och hÀlsa.
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur bra kunskap elever anser att de har om betygskriterierna i Àmnet idrott och hÀlsa.Hur bra anser eleverna att de kÀnner till kunskapskraven för de olika betygsstegen?Hur fungerar dialogen mellan elev och lÀrare angÄende betygskriterierna i kunskapskraven enligt eleverna?Finns det skillnader mellan elever som anser att de har bra kunskap om betygskriterierna jÀmfört med de som anser att de har dÄlig kunskap med avseende pÄ delaktighet, dialogen med lÀraren och motivation för idrottslektionerna?MetodStudien Àr baserad pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning dÀr respondenterna har svarat pÄ frÄgor med fasta svarsallternativ. Urvalet bestÄr av sex klasser i Ärskurs nio frÄn tre olika skolor, bestÄende av sammanlagt 146 elever.ResultatResultaten frÄn denna studie visar att de flesta eleverna ansÄg sig ha nÄgorlunda bra kunskap om betygskriterierna i idrott och hÀlsa dock visade det sig att ungefÀr en fjÀrdedel av elevena ansÄg att de hade relativt lÄg kunskap om betygskriterierna. Resultaten visar ocksÄ att det fanns tydliga och statistiskt signifikanta skillnader mellan elever som ansÄg att de hade bra respektive dÄlig kunskap om betygskriterierna.SlutsatsEleverna som rapporterade att de hade bra kunskaper om betygskriterierna upplevde att de hade en bÀttre dialog med idrottslÀraren, var mer delaktiga och hade en mer positiv syn pÄ idrottslektionerna jÀmfört med elever som rapporterade att de hade dÄlig kunskap om betygskriterierna. .
IdrottslÀrares genusförestÀllningar inom Àmnet idrott och hÀlsa
Syfte och frÄgestÀllningDenna studie syftar till att ge ökad kunskap i hur genus som social konstruktion kan pÄverka lÀrares syn pÄ aktiviteter i Àmnet idrott och hÀlsa. Den empiriska studie ger svar pÄ tvÄ frÄgestÀllningar som utifrÄn syftet har formulerats för att begrÀnsa detta arbete. Dessa tvÄ frÄgestÀllningar var; Vilken syn har lÀrarna pÄ genus i aktiviteterna inom idrottsÀmnet i skolan? Samt; Medför idrottslÀrarnas syn pÄ genus inom aktiviteterna att Àmnet idrott och hÀlsa gynnar nÄgot av könen?MetodMin fallstudie genomfördes pÄ en skola dÀr jag anvÀnde mig av kvalitativa intervjuer som metod. Intervjuerna genomfördes med tre lÀrare i Àmnet idrott och hÀlsa.ResultatDe viktigaste resultaten var att lÀrare har förestÀllningar om genus inom aktiviteterna som medför att vissa aktiviteter Àr mer anpassade för pojkar men andra Àr mer lÀmpade för flickor.
Flickskolan i Karlstad : Fyra elevers erfarenheter av sin skoltid mellan Ă„ren 1947 och 1961
Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka om och hur man i grundskolans tidigare Är arbetar med elevernas sjÀlvbild under lektionerna i idrott och hÀlsa. För att fÄ svar pÄ detta anvÀnde vi oss av en kvalitativ metod i form av intervju med fem stycken lÀrare som alla undervisar i Àmnet idrottt och hÀlsa i grundskolans tidigare Är. LÀrarna som blev intervjuade var alla utbildade lÀrare i idrott och hÀlsa och var frÄn fyra stycken olika skolor frÄn tvÄ olika kommuner.Resultatet visade att samtliga lÀrare tycker det Àr oerhört viktigt att jobba med elevernas sjÀlvbild i idrott och hÀlsa men att de tyvÀrr kÀnner att de har alldeles för lite tid till allt som ska hinnas med under lektionerna. Det framkom i undersökningen att alla lÀrarna ansÄg att de stÀndigt jobbade med elevernas sjÀlvbilder under lektionerna. Man jobbar med elevens sjÀlvbild genom att försöka stÀrka eleven och lyfta fram den med positiv feedback.
"Jag försöker alltid se eleverna som personer och inte som kön" : En studie om idrottslÀrares genusmedvetenhet
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att undersöka hur genusordningen kan ta sig uttryck i Àmnet idrott och hÀlsa. Detta har lett fram till följande frÄgestÀllningar:PÄ vilket sÀtt upplever lÀrarna att eleverna Äterskapar existerande normer kring kvinnligt och manligt?Hur pÄverkar idrottslÀrares medvetenhet om genus deras stÀllningstaganden och förhÄllningssÀtt pÄ idrottslektionen?Vilka strategier har idrottslÀrare för att utmana de traditionella könsrollerna i Àmnet idrott och hÀlsa?Vad anser idrottslÀrare om flickors och pojkars villkor i Àmnet idrott och hÀlsa?Metod De metoder som har anvÀnts i studien Àr kvalitativ intervju och observation. Tre idrottslÀrare pÄ tre olika kommunala skolor valdes ut. Urvalet skedde genom ett flerstegsurval.
Förslag till nya ungdomspÄföljder : En utvÀrdering av pÄföljdsutredningens förslag till nya pÄföljder för unga lagövertrÀdare
Syftet med detta arbete var att studera och analysera hur lÀrare inom skolan arbetar för att skapa ett livslÄngt intresse för fysisk aktivitet och hÀlsa hos eleverna. Syftet var dessutom att undersöka om lÀrarna har nÄgra förslag pÄ hur man kan utveckla de olika momenten inom idrott och hÀlsa för att frÀmja en livslÄng, aktiv livsstil hos eleverna. För att uppfylla syftet med arbetet utgick jag frÄn följande frÄgestÀllningar: Vad innebÀr ett livslÄngt lÀrande för respondenterna? Hur arbetar lÀrare i idrott och hÀlsa för att utveckla de olika momenten i syfte att frÀmja elevernas livslÄnga lÀrande om fysisk aktivitet och hÀlsa? Har de nÄgra specifika undervisningsstrategier för att uppnÄ detta?Vald metod för arbetet var av kvalitativ karaktÀr bestÄende av intervjuer. Fyra verksamma lÀrare i högstadiet och gymnasiet som undervisar i idrott och hÀlsa utgjorde arbetes respondenter.
Bryr sig nÄgon om kursplanen i idrott och hÀlsa? : En studie om hur idrottslÀrare anvÀnder sig av den nationella kursplanen
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats var att undersöka vilken betydelse den nationella kursplanen i Àmnet idrott och hÀlsa har för lÀrarna. För att uppnÄ vÄrt syfte valde vi att utgÄ frÄn följande frÄgestÀllningar: PÄ vilket sÀtt följer lÀrarna i idrott och hÀlsa kursplanen i undervisningen? PÄ vilket sÀtt anvÀnder sig lÀrarna av kursplanen i sin planering? Vilka Àr för- och nackdelarna med kursplanen enligt lÀrarna?MetodVi valde att arbeta med en kvalitativ metod och vi genomförde fyra stycken fenomenologiska intervjuer med grundskolelÀrare i idrott och hÀlsa. Skolorna valdes utifrÄn ett specifikt omrÄde i nÀrheten av Stockholm. Urvalet av lÀrare, tvÄ kvinnliga och tvÄ manliga, skedde slumpvis och vi bokade intervjuer med de fyra först tillgÀngliga.
Elevinflytande inom idrott och hÀlsa : En intervjustudie om upplevt elevinflytande pÄ studieförberedande och yrkesförberedande gymnasieprogram
Syftet med denna studie Àr dels att undersöka hur eleverna ser pÄ sitt inflytande och sin delaktighet i idrottsundervisningen utformning och genomförande, i gymnasieskolans kurs Idrott och HÀlsa A, och vad de har för attityd och instÀllning till elevinflytande samt att undersöka dels hur deras lÀrare arbetar med elevinflytande och vilka attityder de har till elevernas inflytande. Studien kommer att undersöka skillnader mellan studie- och yrkesförberedande program. Vi har intervjuat elever frÄn fyra olika gymnasieutbildningar, tvÄ studieförberedande och tvÄ yrkesförberedande program, samt deras lÀrare.Resultatet visar att bÄde lÀrare och elever generellt Àr vÀldigt positivt instÀllda till att eleverna har inflytande över idrottsundervisningen men att problematik med att utöva inflytande finns. LÀrare anger tid- och resursbrist som tvÄ viktiga faktorer och det framkommer att elevernas inflytande kan vara begrÀnsat till relativt obetydliga situationer. En majoritet av eleverna ser elevinflytande som viktigt men avsÀger sig i mÄnga fall inflytande med motiveringen att de Àr nöjda med undervisningen och att de har ett stort förtroende för lÀrarna.Skillnader framkom mellan studie- och yrkesförberedande program, men man kan i denna begrÀnsade studie diskutera huruvida dessa kanske snarare kan tillskrivas lÀrarnas olika attityder, arbetsmetoder och ledarstilar..
HÀlsoundervisning i praktiken : En kvalitativ studie om hÀlsoundervisning i gymnasiesÀrskolan utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv
I ett flertal rapporter har det framkommit att det Àr vanligare med ohÀlsa bland individer med utvecklingsstörning Àn hos den övriga befolkningen. Dessutom visade det sig att funktionsnedsÀttningen i sig oftast inte var den pÄverkningsfaktor som bidrog till ohÀlsan. IstÀllet handlade det om faktorer som kunde ÄtgÀrdas med hjÀlp av mer fysisk aktivitet och bÀttre hÀlsomedvetenhet. DÀrför riktades fokus mot skolan och Àmnet idrott och hÀlsa för att finna vad som gjordes inom denna arena gÀllande hÀlsoundervisning. Syftet med studien blev sÄledes att undersöka hÀlsoundervisningen i idrott och hÀlsa pÄ gymnasiesÀrskolan ur ett sociokulturellt perspektiv, samt att studera de bestÄndsdelar som kunde försvÄra eller befrÀmja hÀlsoundervisningen.
Hur gÄr det egentligen till? : LÀrares syn pÄ inkluderande undervisning i idrott och hÀlsa.
Syfte och frÄgestÀllningar Syftet med denna studie var att undersöka lÀrares syn pÄ en inkluderande undervisning i idrott och hÀlsa och om uppfattningen kring inkludering var likvÀrdig eller skiljde sig Ät.Hur arbetar lÀrare med inkluderande undervisning i idrott och hÀlsa?Vilka möjligheter och svÄrigheter finns i en inkluderande undervisning inom idrott och hÀlsa?Vilka tidigare erfarenheter finns i samband med inkluderande undervisningen inom idrott och hÀlsa?Metod Undersökningen var av kvalitativ karaktÀr med intervjuer som datainsamlingsmetod. Fem lÀrare i idrott och hÀlsa frÄn tre skolor i Stockholm deltog i studien. Urvalet grundade sig i ett snöbolls- och bekvÀmlighetsurval. Studien utgick frÄn ett sociokulturellt perspektiv och anvÀnde sig utav Lev Vygotskijs teoretiska tÀnkande om lÀrande och utveckling.Resultat LÀrarna i denna studie hade en relativt likvÀrdig syn om uppfattning kring inkludering och att eleverna och deras behov skulle vara i fokus.