Sök:

Sökresultat:

1738 Uppsatser om Idrott och hälsa - Sida 10 av 116

Idrott och hÀlsa - en arena för tjejer? : En studie om bedömning och betygsÀttning ur ett genusperspektiv

Undersökningar visar att tjejer generellt sett har högre betyg Àn killar i samtliga Àmnen utom i Àmnet Idrott och hÀlsa. NÀr det gÀller elevers betyg i idrottsÀmnet har det visat sig att genus har en avgörande betydelse. DÄ skolan, enligt lÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94), aktivt och medvetet ska arbeta för att kvinnor och mÀn ska ha lika rÀtt och möjligheter Àr det intressant att ta reda pÄ vad snedfördelningen av betygen kan bero pÄ. I denna studie undersöker vi om det finns en möjlighet att bedömningen och betygsÀttningen i Àmnet Idrott och hÀlsa reproducerar ojÀmlikhet, och i sÄ fall hur.För att, om möjligt, kunna se ett mönster och eventuellt samband mellan olika faktorer, sÄsom betyg i förhÄllande till elevers idrottsintresse utanför skolan samt elevers intressen i förhÄllande till undervisningens innehÄll, har vi gjort en enkÀtundersökning med elever i Är 9. Vi har Àven gjort intervjuer med idrottslÀrare för att fÄ en djupare förstÄelse för hur bedömningen och betygsÀttningen sker i Àmnet Idrott och hÀlsa.VÄr studie visar att bedömning och betygsÀttning i Àmnet Idrott och hÀlsa Àr starkt fokuserad pÄ elevers fÀrdigheter.

Ämnet Idrott och hĂ€lsa inte bara för skojs skull!

Ett stort problem idag Àr att allt fler barn och vuxna blir fysiskt inaktiva. Det moderna samhÀllets livsstil inbjuder mer och mer till en relativt fysiskt inaktiv vardag. Detta sker samtidigt som det Àr vetenskapligt sÀkerstÀllt att det medför stora hÀlsorisker att vara fysiskt inaktiv. DÄ skolan Àr en av det fÄ verksamheter som Àr obligatoriska sÄ erbjuder skolan en unik möjlighet nÀr det gÀller att informera och forma individers val av framtida livsstil. MÄlet med den hÀr studien var att undersöka om samtal och dialog i undervisning i Àmnet Idrott och hÀlsa kan ge kunskaper om vad ett fysiskt aktivt liv innebÀr.

Ämnet Idrott och HĂ€lsa- En studie om lĂ€rares uppfattningar av kursplanen i Idrott och HĂ€lsa A

AbstraktSyftet med examensarbetet var att undersöka vilka uppfattningar lÀrare i Idrott och HÀlsa har om kursplanerna i Àmnet Idrott och HÀlsa A. För att besvara syftet formulerades följande frÄgestÀllning: Hur uppfattar lÀrare i Idrott och HÀlsa kursplanen i Idrott och HÀlsa A? Vilken betydelse anser lÀrare i Idrott och HÀlsa A att kursplanen har för utformandet av lektionerna?Studien Àr uppbyggd pÄ en kvalitativ metod dÀr vi intervjuat 8 gymnasielÀrare i Idrott och HÀlsa. LÀrarna Àr fördelade pÄ 6 olika skolor i vÀstra Sverige. Utsagorna som framkom av intervjun har dÀrefter analyserats efter en hermeneutisk ansats.

"Det finns vÀl miljoner anledningar till att man inte Àr med, men jag har ingen aning" : En studie med elever i Är 9 kring tÀnkbara orsaker till att inte delta i undervisningen av idrott och hÀlsa

Syftet med denna studie var att undersöka nÄgra elevers uppfattningar om idrott och hÀlsa i skolan och varför en del elever vÀljer att inte delta i Àmnet. FrÄgestÀllningarna vi anvÀnde oss av var: Varför Àr idrott och hÀlsa ett Àmne i skolan enligt eleverna? Vilken instÀllning har eleverna till idrott och hÀlsa? Vilka orsaker uppger eleverna till att inte delta i Àmnet idrott och hÀlsa?I vÄr bakgrund redogör vi för de statliga styrdokumenten följt av en legitimering av Àmnet. DÀrefter följer en presentation kring elevers instÀllningar, lÀrande samt deltagandet i Àmnet utifrÄn tidigare forskning. Sist i bakgrunden beskrivs den fysiska, psykiska och sociala utvecklingen hos barn och ungdomar.För att kunna besvara vÄrt syfte anvÀnde vi oss av intervjuer som metod dÀr vi intervjuade 20 elever i Är 9.

Jaget eller laget? : om spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa

SkolÀmnet idrott och hÀlsa Àr ett Àmne dÀr bÄde individualism och socialisation kan komma till uttryck. Forskare menar att det Àr ett lÀmpligt Àmne för att trÀna pÄ socialt lÀrande. Samtidigt kan en tÀvlingsinriktad idrottsundervisning skapa ett motsatt socialt lÀrande. Syftet med uppsatsen Àr dÀrför att undersöka spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9. För att undersöka detta anvÀnder vi följande frÄgor; Hur uttrycks spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett styrdokumentsperspektiv?Hur uttrycks spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett idrottslÀrarperspektiv?Hur uttrycks spÀnningen mellan individualism och socialisation inom Àmnet idrott och hÀlsa utifrÄn ett elevperspektiv? I studien intervjuades tre idrottslÀrare som undervisar i idrott och hÀlsa i Ärskurs 7-9 samt sex elever som gÄr i Ärskurs 7-9.

Elevers erfarenhet och instÀllning till Àmnet Idrott och hÀlsa pÄ gymnasiet : Ur ett sjukgymnastiskt perspektiv

Regelbunden fysisk aktivitet bidrar till att ungdomar mÄr bÀttre fysiskt och psykiskt. Det Àr viktigt att redan i skolorna nÄ ut till eleverna, sÄ att man i tidig Älder kan fÄ ungdomar intresserade av att vara fysiskt aktiva. MÄlet med Àmnet Idrott och hÀlsa Àr att eleverna ska fÄ upp ett intresse för idrott, hÀlsa och rörelse. Den allmÀnna rekommendationen Àr 30 minuter/dagen, mÄttlig intensitet. En skillnad kan ses mellan kvinnor och mÀn nÀr det gÀller fysisk aktivitet och att uppnÄ de olika rekommendationerna.

Sam- och sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa : Vad tycker eleverna

Syftet med undersökningen har varit att göra en jÀmförelse mellan sam- och sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa, ur ett elevperspektiv. Detta har delvis gjorts med utgÄngspunkt i genus, dÄ flickor och pojkars tankar kring de tvÄ arbetssÀtten jÀmförts. HuvudfrÄgorna som undersökningen grundas pÄ Àr vilka Äsikter elever i Ärskurs 9 har om samundervisning respektive sÀrundervisning i Àmnet idrott och hÀlsa? Hur instÀllningen till sam- och sÀrundervisning i idrottsÀmnet Àr hos pojkar respektive flickor i Ärskurs 9? Vad sÀger de tillfrÄgade gymnasieeleverna om sam- och sÀrundervisning?Undersökningen genomfördes genom en enkÀtundersökning och en intervjustudie pÄ tre olika skolor i Sverige. Resultatet visar att de flesta elever skulle behÄlla sin nuvarande undervisningsmetod om de fick vÀlja, samt att pojkar och flickors tankar kring de tvÄ arbetssÀtten inte skiljer sig sÀrskilt mycket Ät. En slutsats Àr att det bÀsta arbetssÀttet en blandning mellan sÀr- och samundervisning.

?Bollspel Àr inte pÄ samma villkor, det gynnar killarna eftersom de har bÀttre förutsÀttningar? : Genusskillnader i betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa

I den nationella utvĂ€rderingen (2003) gĂ„r det att lĂ€sa att det Ă€r en markant skillnad mellan pojkar och flickors betyg i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. Det Ă€r betydligt fler pojkar som nĂ„r de högre betygen. Denna undersökning försöker genom fallbeskrivningar och intervjuer med uppfattningar frĂ„n Ă„tta lĂ€rare i grundskolans senare Ă„r i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa, analysera varför detta fenomen existerar. Undersökningen tar sin vetenskapliga grund i den fenomenografiska ansatsen och sin teoretiska grund i Yvonne Hirdmans genusteori, vilken anvĂ€nds som underlag för den analys som sker i diskussionsdelen. Även denna undersökning ger ett sken av att genusproblematiken kring betyg och bedömning i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa fortfarande existerar ute pĂ„ skolor. De slutsatser som kan dras av resultatet i denna undersökning Ă€r att undervisningens innehĂ„ll till stor del domineras av aktiviteter som uppskattas mest av pojkar och som dĂ€rför frĂ€mjar deras möjligheter till ett högre betyg. FrĂ„n denna undersökning kan Ă€ven utlĂ€sas att tĂ€vlings- och föreningsidrottens pĂ„verkan pĂ„ Ă€mnet Ă€r stark och att detta kan ha betydelse för hur lĂ€rare bedömer flickor och pojkar.

Elever med ett högre betyg fÄr oftare feedback frÄn lÀraren : En enkÀtundersökning om elevers uppfattningar kring betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa

Syftet med studien var att undersöka hur elever i Ärskurs 9 uppfattar betyg och bedömning i Àmnet idrott och hÀlsa. Undersökningen behandlar elevernas uppfattningar om hur de blir bedömda av sin lÀrare, hur de uppfattar betygsÀttningen, lÀrarens tydlighet kring betyg och bedömning samt hur de uppfattar att de pÄverkas av betyget i Àmnet idrott och hÀlsa. För att undersöka detta genomfördes en enkÀtundersökning pÄ tvÄ högstadieskolor i södra Sverige. Studiegruppen uppgick till 153 elever varav 66 flickor och 87 pojkar. Resultatet av studien visar att majoriteten av eleverna uppgav att lÀraren i Àmnet idrott och hÀlsa ger rÀttvisa betyg.

Att inte delta : En kvalitativ studie om elevers bevekelsegrunder för att avstÄ frÄn undervisningen i Àmnet idrott och hÀlsa

Ämnet idrott och hĂ€lsa lyfts ofta fram som en viktig komponent för att utveckla en hĂ€lsosam livsstil. Fysisk aktivitet framhĂ„lls av forskare som den viktigaste friskfaktorn. Vid den senaste utvĂ€rderingen av Ă€mnet idrott och hĂ€lsa visade det sig att 16 procent av eleverna inte tyckte Ă€mnet var intressant och ett par procent av eleverna deltar aldrig i undervisningen i idrott och hĂ€lsa. Studiens syfte har varit att undersöka vilka bevekelsegrunder elever i Ă„r 7-9 har för att inte delta i undervisningen i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. SĂ„vĂ€l de grunder som eleverna framför till sina lĂ€rare som de som eleverna inte framför har undersökts.

Man mÄste vara bra pÄ allt, alltid : En undersökning om lÀrares och elevers uppfattning om betyg och bedömning i idrott och hÀlsa

Syftet Àr att undersöka idrottslÀrares respektive elevers uppfattningar om hur bedömningen i idrott och hÀlsa gÄr till och vad det Àr som bedöms. Vidare undersöks lÀrares och elevers uppfattningar av Àmnet idrott och hÀlsa och Àven lÀrarnas tankar om kursplanen. Eftersom Àmnet genomgÄtt stora förÀndringar de senaste Ären ligger intresset i att undersöka hur Àmnet upplevs idag i relation till betyg och bedömning. Syftet Àr ocksÄ att undersöka vad som skiljer de olika betygsnivÄerna Ät, bÄde ur lÀrare- och elevperspektiv. Metoden bestÄr av enkÀter med elever frÄn tvÄ skolor, intervjuer med tre lÀrare och intervjuer med fyra elever.

Höga ljudnivÄer? : En undersökning av ljudnivÄn under lektioner i idrott och hÀlsa

SammanfattningSyftet med uppsatsen Àr att mÀta ljudnivÄn under lektioner i idrott och hÀlsa och undersöka vilka faktorer som pÄverkar den samt om arbetsmiljöverkets insatsvÀrden överskrids.1. Hur ser den ekvivalenta respektive maximala momentana ljudnivÄn ut under en lektion i idrott och hÀlsa?2. Hur pÄverkas ljudnivÄn under en lektion i idrott och hÀlsa av salens storlek, gruppens storlek, Ärskurs, aktivitet och musik?MetodVi har med hjÀlp av decibelmÀtare registrerat ljudnivÄn i tvÄ idrottssalar under pÄgÄende lektioner i Àmnet idrott och hÀlsa.

Ledarskapet i lÀrarskapet : En kvalitativ studie om synen pÄ ledarskap hos kvinnliga lÀrare i idrott och hÀlsa

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien var att undersöka kvinnliga lÀrares syn pÄ ledarskap inom Àmnet idrott och hÀlsa. För att uppfylla syftet, utformades tre frÄgestÀllningar: (1) Hur definierar kvinnliga lÀrare i idrott och hÀlsa ledarskap? (2) Vilka faktorer pÄverkar ledarskapet hos kvinnliga lÀrare i idrott och hÀlsa? (3) Hur vÀrderar kvinnliga lÀrare i idrott och hÀlsa ledarskapet i lÀrarrollen?MetodMetoden som anvÀndes var kvalitativ och baserades pÄ intervjuer. Empirin samlades in genom semistrukturerade intervjuer frÄn sex kvinnliga lÀrare i idrott och hÀlsa yrkesverksamma i StockholmsomrÄdet. Urvalet skedde enligt bekvÀmlighetsprincipen.

Gymnasieelevers motivation till undervisningen i idrott och hÀlsa

Syftet Àr att undersöka gymnasieelevers motivation till undervisningen i idrott och hÀlsa med hjÀlp av en kvantitativ enkÀtundersökning. Undersökningen gjordes i Ätta klasser, bÄde pÄ studie- och yrkesförberedande program och pÄ tvÄ olika skolor dÀr eleverna lÀser idrott och hÀlsa 1. Syftet var att utifrÄn ett motivationsperspektiv fÄ klarhet i vilka faktorer som pÄverkar elevernas deltagande och icke deltagande i undervisningen i idrott och hÀlsa 1 och om det fanns nÄgra likheter/ skillnader mellan de studie- och yrkesförberedande programmen samt mellan flickor och pojkar. Vi ville Àven belysa vad eleverna skulle vilja förÀndra i undervisningen i idrott och hÀlsa för att öka motivationen till deltagande. Resultatet visar att bÄde inre och yttre motivationsfaktorer pÄverkar elevernas motivation till undervisningen i idrott och hÀlsa.

Teacher assignment and Lpo 94

Syftet med studien Àr att undersöka hur Lpo 94 pÄverkat lÀrarens yrkesroll i Idrott och hÀlsa. Undersökningsgruppen bestÄr av Ätta stycken lÀrare i södra SkÄne. HuvudfrÄgestÀllningen lyder enligt följande; Vad innebar Lpo 94 för lÀrarna i Idrott och HÀlsas arbete? FrÄgan följs Àven upp av tre stycken underfrÄgor; Hur upplever lÀrarna att tolkningen av mÄlen för Lpo 94 förÀndrats frÄn dess intÄg fram till idag? Vad innebar arbetslagen och den förÀndrade organisationen för lÀrarna i Idrott och HÀlsas arbete? Var lÀrarna i Idrott och HÀlsa redo för förÀndringen? Detta görs genom en kvalitativ intervjumetod. Resultatet visar pÄ att arbetet med Lpo 94 gÄtt vÀldigt lÄngsamt och fortfarande inte efterföljs pÄ mÄnga skolor.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->