Sök:

Sökresultat:

2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 42 av 141

Fotboll ? en aktivitet skapad av mÀn för mÀnnen? :   Hur ser lÀrare pÄ flickors förhÄllningssÀtt till momentet fotboll i Àmnet idrott och hÀlsa?

Utbildningen i idrott och hĂ€lsa ger möjligheter till att stĂ€rka gemenskapen mellan barn och ungdomar i ett mĂ„ngkulturellt och internationellt samhĂ€lle (Lpo 94). Fotboll har lĂ€nge varit den sport som pĂ„ allvar har bidragit till att föra samman olika kulturer med varandra för deras gemensamma kĂ€rlek till sporten. Överallt i vĂ€rlden, oberoende av etnicitet och religioner, har mĂ€nniskor samlats för att ta del av spelet. Men hur ser det ut i skolan? Utbudet av vĂ€rldens största sport Ă€r givetvis stort Ă€ven i skolan eftersom efterfrĂ„gan krĂ€ver det.

Stress, övervikt och att hinna! : En studie om lÀrarnas Äsikt om antalet idrottstimmar i grundskolan

Syfte och frÄgestÀllningar: Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur lÀrarna upplever elevernas hÀlsa i dag i relation till mÀngden lektioner i idrott och hÀlsa i skolan. FrÄgorna som har besvarats Àr följande:Vad anser lÀrarna vara det viktigaste syftet med idrott och hÀlsa?Hur mycket idrott har eleverna under en termin och hur ser fördelningen mellan momenten ut?RÀcker idrottslektionerna till för att lÀraren ska uppnÄ det hen vill med Àmnet idrott och hÀlsa?Metod: Studien Àr gjord med en kvalitativ intervju som metod dÀr 4 verksamma grundskolelÀrare blivit intervjuade som alla har jobbat mer Àn 5 Är. FrÄgorna till intervjun var i förvÀg bestÀmda och har gett lÀrarna möjlighet att uttrycka sig fritt inom Àmnet för att jag ska fÄ ta del av deras individuella Äsikt. Den teoretiska utgÄngspunkten i studien har utgÄtt frÄn lÀroplansteori och ramfaktorteori dÄ fokus Àr pÄ lÀrarnas Äsikter och tankar om skolan.Resultat: LÀrarna vill att eleverna ska ta med sig en rörelseglÀdje och kunskap om fysisk aktivitet ifrÄn idrotten i skolan.

Tandskador hos barn och unga vuxna i samband med idrott - En litteraturstudie om prevalens, prevention och olycksfallsförsÀkringar

Syftet med studien var att beskriva prevalensen och typerna av tandskador hos barn och unga vuxna i samband med idrott. MÄlet var ocksÄ att beskriva olika typer av tandskydd samt undersöka kunskapen gÀllande tandskyddens skadeförebyggande effekt hos idrottsutövare, förÀldrar och trÀnare. Dessutom syftade studien till att redogöra för skadeförsÀkringar gÀllande idrottsrelaterade tandskador. Studien inriktade sig pÄ barn och unga vuxna idrottare och bygger pÄ en litteratursökning i PubMed. Litteratursökningen har bestÄtt av fyra skilda sökningar.

Bra basketkorgar : En undersökning om inkluderad undervisning i idrott och hÀlsa

Att börja pÄ högstadiet och byta bÄde skola och de flesta av sina klasskamrater kan vara positivt sÄvÀl som negativt. Det kan vara en chans att hitta nya intressen, eller jobbigt med mycket nya intryck och högre krav. Om man dessutom har sÀrskilda behov, till följd av ett funktionshinder, kan den omstÀllningen bli vÀldigt krÀvande om inte skolan klarar av att tillgodose ens behov. NÀr en elev Àr inkluderad i skolan sÄ innebÀr det att eleven skall involveras helt och hÄllet i sammanhanget pÄ samma villkor som sina klasskamrater (Fors 2004). Den hÀr uppsatsen bygger pÄ en fallstudie gjord med kvalitativa intervjuer som handlar om en 13-Ärig pojke som har funktionshindret Downs syndrom och Àr inkluderad i Ärskurs 7.

HÀlsobegreppet inom Àmnet Idrott och HÀlsa

VÄrt syfte med denna studie har varit att undersöka huruvida begreppet hÀlsa kommer till uttryck i kursplaner förÀmnet idrott och hÀlsa frÄn 1962- 2011. VÄr erfarenhet Àr att begreppet Àr diffust och svÄrtolkat samt att det intefinns nÄgon enhetlig syn pÄ begreppet. Begreppet Àr inte konkret framskrivet vilket gör att det heller inte framgÄrhur man ska undervisa om hÀlsa i Àmnet idrott och hÀlsa. Mot denna bakgrund ville vi studera hur begreppethÀlsa kommer till uttryck, förÀndrats och utvecklats över tid utifrÄn följande frÄgestÀllningar:1. Hur kommer begreppet hÀlsa till uttryck i lÀroplanerna frÄn Lgr 62 till Lgr 11?2.

Motivationsfaktorer inom idrott och hÀlsa : En undersökning om elevers motivation

Underökningens syfte Àr att se vilka faktorer som pÄverkar elevernas motivation i idrott och hÀlsa. Detta har gjorts genom en kvalitativ intervjustudie med sex elever som av frivilligt intresse anmÀlt sig till att delta. I bakgrunden visas tidigare forskning om motivation. Det presenteras bland annat olika koncept som motiverar eleverna. Teorin som kommer anvÀndas i undersökningen bestÄr av Maslows motivationsteori och behovshierarki.

UBs Publika Datormiljö : En studie av Universitetsbibliotekets datorer och datorsalar

Dagens lÀrare i idrott och hÀlsa har stor frihet att forma undervisningen pÄ det sÀtt som de sjÀlva tycker Àr bÀst för eleverna, eftersom vare sig lÀro- eller kursplan nÀmner nÄgot om undervisningsformen. Detta skall dock ske i samverkan med eleverna. DÀrför behöver man ocksÄ veta vilka uppfattningar eleverna har kring undervisningsformen. Trots det finns det idag inte mycket forskning inom omrÄdet. Vilka uppfattningar har elever kring undervisningsformen i idrott och hÀlsa, i detta fall den könsblandade och den könsuppdelade? Syftet med det hÀr examensarbetet var att undersöka elevers uppfattningar om könsblandad och könsuppdelad i undervisning i Àmnet idrott och hÀlsa i Ärskurs nio.

LĂ€rares och elevers uppfattningar om fenomenet friluftsliv

Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrare och elevers uppfattningar om friluftsliv inom Àmnet idrott och hÀlsa i grundskolans senare Är. Studien har sin utgÄngspunkt i en fenomenografisk forskningsansats, dÀr semistrukturerade intervjuer har genomförts. Av resultatet framgÄr det att lÀrare och elevers uppfattningar skilde sig Ät nÀr det kom till hur de definierar friluftsliv. Skillnaden mellan lÀrare och elever var i hur man sÄg pÄ friluftsaktiviteter. LÀrarna ansÄg att aktiviteter som vandring, paddling och övernattning Àr nÄgot som de kopplade till friluftsliv.

Ska vi ha dans i skolan? : IdrottslÀrarens syn pÄ dans i skolan

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarIntresset ligger i att se skillnader ur ett lÀrarperspektiv, om undervisningen i momentet dans i Àmnet idrott och hÀlsa har förÀndrats i och med den nya lÀroplanen.Upplever lÀrarna nÄgon skillnad i sin undervisning i momentet dans, i och med den nya lÀroplanen?  FrÄgestÀllningarHar dansundervisningen förÀndrats över tid i och med den nya lÀroplanen i Àmnet idrott och hÀlsa?Hur ser idrottslÀrarna pÄ momentet dans och vad har de för instÀllning?  MetodUndersökningen genomfördes med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer. Det Àr fyra intervjuer som har genomförts, med idrottslÀrare i olika Äldrar och av olika kön. Det material som anvÀndes under intervjuerna var penna och papper. Under intervjuerna fördes löpande anteckningar.

FrÄn idrott till Life Orientation : - en kvalitativ studie om idrottsÀmnets stÀllning pÄ en skola i Sydafrika

NÀr Sydafrika blev en demokrati 1994 gjordes utbildningssystemet om. En del i de storaförÀndringarna var att introducera Life Orientation, ett nytt Àmne frÄn och med 1998.Forskning har visat att införandet av Àmnet inte varit friktionsfritt, vilket bland annat berott pÄatt Àmnet varit nytt och det varit brist pÄ lÀrare med relevant utbildning för att undervisa i LifeOrientation.Syftet med den studie som gjorts var att ta reda pÄ hur lÀrare pÄ en High School (Ärskurs 8-12)upplever idrottsÀmnets stÀllning Àr pÄ deras skola, mot bakgrunden att Àmnet integrerats i LifeOrientation som ett av sex delomrÄden. En kvalitativ forskning har genomförts medsemistrukturerade interjuver som metod. Resultatet i undersökningen visade utifrÄn de trefrÄgestÀllningsparametrarna; uppfattningar om Àmnet, upplevelser av Àmnet och Äsikter om demateriella förutsÀttningarna, att lÀrarna upplevde att Àmnets stÀllning var lÄg pÄ deras skola.Nyckelord: Sydafrika, utbildning, Life Orientation, idrott och hÀlsa, stÀllning, status,upplevelser, materiella förutsÀttningar.

Utveckling av Servicekvalitet och TjÀnsteleverans vid Köpcentrum : En Uppföljande och Fördjupande Studie vid Steen & Ström Sverige

SyfteSyftet med intervjuundersökningen var att ta reda pÄ om eleverna medverkar i planeringen i Àmnet Idrott och HÀlsa och vad de kan pÄverka. Delaktighet har olika innebörder i olika sammanhang, delaktighet i yrkeslivet kan handla om arbetsmoral och delaktighet i skolan om integrering eller elevinflytande.Metod6 elever i Äk 4-6 intervjuades i en ostrukturerad intervjuundersökning dÀr de först deltog i en gruppdiskussion. FrÄn dessa sex elever gjordes ett urval dÀr tre elever fick medverka i en personlig intervjuundersökning för att ta reda pÄ hur vÀl eleverna kÀnde sig delaktiga och vilket inflytande de hade i skolan i planeringen inom Àmnet Idrott och HÀlsa . Vid intervjutillfÀllet anvÀndes papper och penna.ResultatEleverna ansÄg att lÀraren bestÀmmer det mesta i innehÄllet i Àmnet Idrott och HÀlsa. De aktiviteter eleverna hade varit med och planerat med lÀraren var olika lekar och bollsporter.

Den idrottande kvinnan i media

I denna uppsats undersöks dagstidningen Svenska Dagbladet under de dagar de olympiska spelen hÄlls vid fyra olika Ärtal för att studera medias bild av kvinnor som idrottar. Undersökningen tar sin början vid Är 1912, dÀrefter följer Ären 1948 och 1968 för att sedan avslutas vid det senaste OS-tillfÀllet Är 2008. Vid de dagar tÀvlingarna hölls, som varierar i antal, har tidningarna som gavs ut de tvÄ första dagarna, de tvÄ dagarna i mitten och de tvÄ avslutande dagarna studerats och analyserats för att skapa en bild av tidningens attityd till idrottsutövande kvinnor. NÄgra generella slutsatser frÄn resultatet kan inte göras, dÀremot ges en inblick i hur attityden till kvinnor och idrott utvecklats under 94 Är. Resultatet frÄn denna uppsats kan anvÀndas för att förstÄ var de normer och attityder vi har idag grundar sig.

LikvÀrdig bedömning : en studie av hur gymnasielÀrare i idrott och hÀlsa tillÀmpar lÀroplanen Gy11

Efter 1990-talets skolreformer har det fram till idag pÄgÄtt en diskussion om huruvida skolan uppnÄr den likvÀrdighet som efterstrÀvas. Flera nationella studier indikerar att det har funnits en generell likvÀrdighetsproblematik i den svenska skolan under de senaste decennierna. Studierna handlar framförallt om varierande tolkningar av lÀroplanen och orÀttvisor i samband med betyg och bedömning. Som en reaktion pÄ den bristfÀlliga likvÀrdigheten implementerades Är 2011 nya lÀroplaner och en ny betygsskala för bÄde grundskolan och gymnasiet i syfte att stÀrka samsynen mellan lÀrare, skolor och kommuner. Syftet med uppsatsen Àr att, utifrÄn ett likvÀrdighetsperspektiv, undersöka lÀrares sÀtt att tolka och arbeta med den nya lÀroplanen och betygsskalan.Studien bygger pÄ en kvalitativ forskningsmetod i form semistrukturerade intervjuer.

Etableringsreformen : EtableringshandlÀggares upplevelse av den nya etableringsformen och aktiviteternas effektivitet samt effekten av att inte kunna delta i arbetsförmedlingens aktiviteter pÄ grund av psykisk eller fysisk ohÀlsa.

Syftet med denna undersökning Ă€r att titta pĂ„ hur mĂ„nga femteklassare i en skola i söderförort (kallad ?Skolan?) som hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden, i sĂ„vĂ€l organiserad som oorganiserad form och om det Ă€r nĂ„gon skillnad mellan flickor och pojkar. Dessutom om habitus och genus har nĂ„gon betydelse för idrottsintresset.Följande frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€ndes för att ta reda pĂ„ detta: Hur mĂ„nga av femteklassarna i ?Skolan? hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden?Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ idrottandet pĂ„ fritiden mellan flickor och pojkar? Jag har gjort en kvantitativ enkĂ€tundersökning med 10 frĂ„gor som delades ut till eleverna i Ă„rskurs 5 i ?Skolan? i södra Stockholm. Totalt svarade 61 elever pĂ„ enkĂ€ten, varav 36 flickor och 25 pojkar.

En analys av gymnsaieelevers historiesyn

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka om och hur man i grundskolans tidigare Är arbetar med elevernas sjÀlvbild under lektionerna i idrott och hÀlsa. För att fÄ svar pÄ detta anvÀnde vi oss av en kvalitativ metod i form av intervju med fem stycken lÀrare som alla undervisar i Àmnet idrottt och hÀlsa i grundskolans tidigare Är. LÀrarna som blev intervjuade var alla utbildade lÀrare i idrott och hÀlsa och var frÄn fyra stycken olika skolor frÄn tvÄ olika kommuner.Resultatet visade att samtliga lÀrare tycker det Àr oerhört viktigt att jobba med elevernas sjÀlvbild i idrott och hÀlsa men att de tyvÀrr kÀnner att de har alldeles för lite tid till allt som ska hinnas med under lektionerna. Det framkom i undersökningen att alla lÀrarna ansÄg att de stÀndigt jobbade med elevernas sjÀlvbilder under lektionerna. Man jobbar med elevens sjÀlvbild genom att försöka stÀrka eleven och lyfta fram den med positiv feedback.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->