Sök:

En analys av gymnsaieelevers historiesyn

Syftet med föreliggande studie är att undersöka om och hur man i grundskolans tidigare år arbetar med elevernas självbild under lektionerna i idrott och hälsa. För att få svar på detta använde vi oss av en kvalitativ metod i form av intervju med fem stycken lärare som alla undervisar i ämnet idrottt och hälsa i grundskolans tidigare år. Lärarna som blev intervjuade var alla utbildade lärare i idrott och hälsa och var från fyra stycken olika skolor från två olika kommuner.Resultatet visade att samtliga lärare tycker det är oerhört viktigt att jobba med elevernas självbild i idrott och hälsa men att de tyvärr känner att de har alldeles för lite tid till allt som ska hinnas med under lektionerna. Det framkom i undersökningen att alla lärarna ansåg att de ständigt jobbade med elevernas självbilder under lektionerna. Man jobbar med elevens självbild genom att försöka stärka eleven och lyfta fram den med positiv feedback. Anmärkningsvärt var dock att detta var enda sättet man jobbade med självbild på under lektionerna. Det framkom inte heller några direkta konkreta exempel på hur man jobbade med att förstärka de elever vars självbild är väldigt låg och negativ mer än att ge positiv feedback. Undersökningen visar också på att självbild upplevs som något väldigt komplext att jobba med och att det är många olika faktorer som påverkar hur en självbild ser ut och skapas.

Författare

Emil Öhman

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..