Sök:

Sökresultat:

2106 Uppsatser om Idrott och Hälsa lärare - Sida 37 av 141

LÀraren fÄr gÀrna ocksÄ visa mer hur man ska göra" : En studie av Ärskurs nio elevers instÀllning till idrott samt idrott och hÀlsa och deras uppfattning kring Àmnets innehÄll och arbetssÀtt.

The study is a qualitative textual analysis comparing how two newspapers fromSmĂ„land reacted to Nazi Germany during the interwar period. The purpose of the studyis to illustrate how newspapers' political orientation may influence its content. Theexamined material is limited to letters to the editor, editorials and columns. The twopapers are of different political orientations, SmĂ„lĂ€nningen is bourgeois andKronobergaren is social democratic. The theoretical basis is founded in Klas Åmarksperspective on Sweden's position in the war, the so-called small state realistic paradigmand the moral perspective, as well all Kosellecks theory about the written word.

Manlig eller kvinnlig lÀrare i idrott och hÀlsa - spelar det nÄgon roll vid betygsÀttning? : En kvantitativ studie av könets betydelse vid betyg och bedömning

Den svenska skolan Àr, framförallt i de tidigare Ären, en könssegregerad arbetsplats. PÄ gymnasial nivÄ synliggörs en del av segregationen i Àmnet idrott och hÀlsa, dÀr det arbetar ungefÀr dubbelt sÄ mÄnga mÀn som kvinnor. Historiskt sett har killar dominerat Àmnet bÄde nÀr det gÀller betyg och inflytande över innehÄllet. Syftet med detta arbete Àr att försöka belysa eventuella kopplingar mellan könet pÄ lÀraren, könet pÄ eleven och betyget i kursen idrott och hÀlsa A för att sedan jÀmföra det med resultatet frÄn estetisk verksamhet A, ett annat Àmne dÀr lÀrarna Àr överrepresenterade av mÀn.Arbetet har en kvantitativ ansats, dÀr empirin Àr hÀmtad frÄn Stockholm stads betygsdatabas ?Hanna?.

Att lÄta barn medverka i planeringen : Problem eller möjlighet?

Syftet med denna undersökning Ă€r att titta pĂ„ hur mĂ„nga femteklassare i en skola i söderförort (kallad ?Skolan?) som hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden, i sĂ„vĂ€l organiserad som oorganiserad form och om det Ă€r nĂ„gon skillnad mellan flickor och pojkar. Dessutom om habitus och genus har nĂ„gon betydelse för idrottsintresset.Följande frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€ndes för att ta reda pĂ„ detta: Hur mĂ„nga av femteklassarna i ?Skolan? hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden?Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ idrottandet pĂ„ fritiden mellan flickor och pojkar? Jag har gjort en kvantitativ enkĂ€tundersökning med 10 frĂ„gor som delades ut till eleverna i Ă„rskurs 5 i ?Skolan? i södra Stockholm. Totalt svarade 61 elever pĂ„ enkĂ€ten, varav 36 flickor och 25 pojkar.

Flickor och pojkars idrottande pÄ fritiden : en undersökning av idrottsvanorna i Ärskurs 5 i en skola i söderförort

Syftet med denna undersökning Ă€r att titta pĂ„ hur mĂ„nga femteklassare i en skola i söderförort (kallad ?Skolan?) som hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden, i sĂ„vĂ€l organiserad som oorganiserad form och om det Ă€r nĂ„gon skillnad mellan flickor och pojkar. Dessutom om habitus och genus har nĂ„gon betydelse för idrottsintresset.Följande frĂ„gestĂ€llningar anvĂ€ndes för att ta reda pĂ„ detta: Hur mĂ„nga av femteklassarna i ?Skolan? hĂ„ller pĂ„ med nĂ„gon idrott pĂ„ fritiden?Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ idrottandet pĂ„ fritiden mellan flickor och pojkar? Jag har gjort en kvantitativ enkĂ€tundersökning med 10 frĂ„gor som delades ut till eleverna i Ă„rskurs 5 i ?Skolan? i södra Stockholm. Totalt svarade 61 elever pĂ„ enkĂ€ten, varav 36 flickor och 25 pojkar.

This is me, take it or leave it liksom. En fokusgruppsstudie om hur ungdomar talar om identitet, status och utanförskap

Syfte och frÄgestÀllningar: Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur ungdomar pratar om identitet, status och utanförskap stÀllt i relation till fritid och idrott som identitetsskapande arenor. För att besvara detta syfte utgick vi frÄn följande frÄgestÀllningar; Hur pratar ungdomar om identitet, status och utanförskap? PÄ vilket sÀtt pÄverkar fritid och idrott ungdomars identitetsskapande? Vad fÄr utanförskap och status för inverkan pÄ ett identitetsskapande?Metod: Studien utformades abduktivt och baserades pÄ en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom tre halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer med ungdomar över 15 Är och sjÀlva urvalet baserades pÄ en blandning av kvot- och snöbollsurval. SjÀlva studien utgick frÄn tre centrala begrepp (identitet, status och utanförskap) som diskuterades och stÀlldes i relation till varandra.

AUTISM - IDROTT & HÄLSA

Idrottsundervisning för elever med diagnosen autism Àr en miljö som krÀver specialpedagogiska ÄtgÀrder. Struktur Àr en grundlÀggande del i undervisningen av dessa elever. Detta Àr nÄgot som examensarbetet behandlar. Genom intervjuer och observationer har denna undersökning resulterat i olika metoder och undervisningsstrategier för barn och ungdomar med autism vad gÀller motorik, kondition, bollspel, samarbete, tvÄngsmÀssiga mönster och att fÄnga elevens intresse. Detta examensarbete kan fungera som ett underlag till idrottslÀrare som arbetar med autistiska elever.

Idrott och hÀlsa i interaktion?

SammanfattningDet blir allt mer viktigt att frÀmja god hÀlsa nÀr mÀnniskan idag lever ett liv i ett samhÀlle fyllt med höga krav. Syftet med uppsatsen Àr att fÄ insyn i hur verksamma lÀrare i idrott och hÀlsa arbetar med hÀlsoundervisning samt att ge en förstÄelse av vad hÀlsobegreppet kan stÄ för. Vad styrdokumenten uttrycker om hÀlsa och hur den överensstÀmmer med verkligheten.Jag har gjort fem kvalitativa intervjuer med verksamma idrottslÀrare i Ärskurs 7-9. Till hjÀlp har jag anvÀnt relevant litteratur frÄn tidigare forskning. Resultatet av intervjuerna har analyserats och vÀsentligt stoff har sammanfattningsvis redovisats.Mitt resultat visar att det Àr den fysiska aktiviteten som dominerar idrottsundervisningen och att rörelsens betydelse för hÀlsan Àr stor.

Boxning i idrott och hÀlsa : En studie om flickors och pojkars förestÀllningar om varandras fysiska förmÄgor

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllningar flickor och pojkar har om boxning, om kön och om varandras fysiska förmÄga.Vilken Àr synen pÄ boxning i Àmnet idrott och hÀlsa hos nÄgra pojkar och flickor i en Ärskurs 5?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om deras syn pÄ flickors och pojkars förestÀllningar om kön?Vad kan flickors och pojkars deltagande i en boxningslektion och utsagor om sitt deltagande sÀga om flickors och pojkars fysiska förmÄga?Metod Undersökningen Àr kvalitativ och baserad pÄ teoretiska undersökningar om genus, idrott och idrottshistoria. Undersökningen innefattar Ätta kvalitativa intervjuer och ett boxningspass med barn i en Ärskurs 5. Samtliga intervjupersoner kommer frÄn en och samma skola. Intervjuerna med barnen spelades in och transkriberades ordagrant.

Idrott för alla : En studie om pedagogers syn pÄ arbetet med rullstolsburna elever i idrotten

"HÀr finns det ju kanter som inte Àr helt perfekta. Men man tar sig ju fram med en liten extra omvÀg eller sÄ." Citatet beskriver en av de fem intervjuade pedagogernas syn pÄ inkludering av rullstolsburna elever under idrottslektionen. Studiens syfte Àr att se till vilka anpassningsmöjligheter samt svÄrigheter det enligt pedagoger finns vid idrott med rullstolsburna elever. Under arbetet med studien har jag inspirerats av hermeneutiken. Det jag kom fram till i min studie var att det enligt pedagogerna finns svÄrigheter som kan skapa hinder för den rullstolsburna eleven, sÄ som den befintliga miljön, pedagogers kompetens samt vissa aktiviteter.

Engelskundervisning i tidiga Äldrar : En kvalitativ studie om nÄgra lÀrares uppfattningar om tidig engelskundervisning och barns kognitiva sprÄkinlÀrning

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningar:VÄr studie syftar till att undersöka orsaker till konflikter i idrott och hÀlsa.1. Hur ser fördelningen ut i antal konflikter mellan de olika konfliktorsakskategorierna i Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2? (Princip, objekt och situation)2. Vilka Àr de vanligaste konfliktorsakerna inom Àmnet idrott och hÀlsa för Är 1-2?3.

Idrottsbakgrund : och nutida trÀningsbeteende

Syftet med  studien Àr att undersöka om det finns specifika faktorer inom idrottsutövande i en förening som ung som pÄverkar trÀningsbeteendet som vuxen.Studien Àr retrospektiv med en kvantitativ metod i form av enkÀter. Urvalet bestÄr av 132  respondenter, 64 mÀn och 68 kvinnor.Resultatet visar signifikanta skillnader mellan idrottsbakgrund och trÀningsbeteende.MÀn idrottar mer Àn kvinnor generellt och mÀn utövar Àven i större omfattning lagidrott Àn kvinnor, nÀr de Àr i vuxen Älder (> 19 Är). Av de som utövar nÄgon form av lagidrott idag sÄ Àr det signifikant fler som ocksÄ har en bakgrund inom lagidrotten som ung, de individer som har hÄllit en hög nivÄ i sin idrott som ung Àr till större del representerade hos de som utövar lagidrott idag. Av de som hÄller pÄ med en individuell idrott idag sÄ Àr det signifikant fler som Àven utövat en individuell idrott som ung. De som trÀnat lagidrott som unga trÀnar oftare idag Àn de som inte trÀnat lagidrott som ung och de som utfört 3 idrotter eller fler i en förening som unga trÀnar oftare idag Àn de som har utövat 1-2 idrotter.

Utredning om integrering av hÄllbar utveckling i sjuksköterskeprogrammet, Högskolan Dalarna

Syftet med denna studie Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ simundervisningen i gymnasieskolan. Studien har följande frÄgestÀllningar: Hur ser lÀrare pÄ simkunnighet? Hur legitimeras simundervisningen som innehÄll i Àmnet idrott och hÀlsa? Hur undervisar och bedömer lÀrarna simning i Àmnet idrott och hÀlsaSemistrukturerade intervjuer genomfördes med fyra kvinnliga lÀrare inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ fyra olika gymnasieskolor i Stockholms kommun. Intervjuerna spelades in och transkriberades dÀrefter. Skola valdes ur geografi- och logistiksynpunkt.Alla lÀrarna ansÄg att simkunskap Àr vÀldigt viktigt och de legitimerar simningen antingen efter egna erfarenheter eller efter sÀkerhets- och livrÀddningsaspekten.

HÀlsoundervisningens dilemma : En kvalitativ studie om lÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till hÀlsa inom idrott och hÀlsa i högstadiet

Denna studie undersöker lÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till hÀlsa inom lÀroÀmnet idrott och hÀlsa. Detta gjordes genom tvÄ kvalitativa intervjustudier, i den första delstudien har fyra lÀrare intervjuats och i den andra fyra elevgrupper. För att analysera förhÄllningssÀtten till hÀlsa anvÀndes hÀlsoperspektiven patogent och salutogent. Detta för att ge en uppfattning om hur lÀrare och elever uppfattade hÀlsa. För att undersöka hur undervisningen förhöll sig till hÀlsa anvÀndes Quennerstedts hÀlsodiskurser.

Stöd till vÄldsutsatta kvinnor i rÀttsprocessen : En undersökning av RelationsvÄldscentrums betydelse för de samverkande myndigheterna

Det omrÄde som undersöks i detta examensarbete Àr pedagogisk anpassning inom idrott och hÀlsa för elever med ADHD (Attention Dificit Hyperactivity Disorder). Syftet med undersökningen Àr att genom anvÀndning av vetenskapsteoretiska utgÄngspunkten ?Grundad teori? undersöka vilka metoder, pedagogiska anpassningar, lÀrare sÀger att de anvÀnder för att fÄ elever med ADHD att lÀra sig i Àmnet idrott och hÀlsa i dagens skola. Detta empiriska material jÀmförs sedan med vad forskningen inom omrÄdet visar, för att pÄ sÄ sÀtt visa ifall forskningen nÄr ut till verksamma lÀrare eller inte. För att kunna göra dessa jÀmförelser, har vi intervjuat Ätta lÀrare i idrott och hÀlsa frÄn fyra olika rektorsomrÄden i en mellanstor stad i södra Sverige.

Skolidrott i grundskolan : En litteraturstudie om lÀroplanens utveckling 1962-2011

Det övergripande syftet med denna litteraturgranskning Àr att ta reda pÄ hur idrotten har förÀndrats i lÀroplanen frÄn 1962 till 2011 och studien tar Àven upp hur lÀroplanerna har utvecklats ur ett samhÀllsperspektiv. Studien visar att Àmnet idrott har genomgÄtt en tydlig förÀndring och att skid- och skridkoÄkningen har försvunnit ur lÀroplanen sakta men sÀkert. I resultatdelen tas det Àven upp hur samhÀllet har haft en bidragande faktor till lÀroplanens utformning. Metoden till arbetet Àr en litteraturgranskning dÀr lÀroplanerna sÀtter grunden för studien. För att stÀrka resultatdelen sÄ har Àven en innehÄllsanalys anvÀnts för att förtydliga skid- och skridskoÄkningens förÀndring..

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->