Sök:

Sökresultat:

4450 Uppsatser om Identifiera slöserier - Sida 29 av 297

Att bedöma smÀrta i palliativ vÄrd av Àldre patienter som inte kan uttrycka sig verbalt : en litteraturöversikt

Bakgrund: NÀr livets slut nÀrmar sig försÀmras ofta patienters kognitiva förmÄgor vilket medför att förmÄgan att uttrycka sin smÀrta verbalt minskar. Det Àr dÀrför viktigt att sjuksköterskor kan identifiera patienters upplevelse av smÀrta för att kunna ge god omvÄrdnad. Syfte: Syftet var att beskriva hur sjuksköterskor identifierar, tolkar och lindrar smÀrta i palliativ vÄrd av Àldre patienter som inte kan uttrycka sig verbalt och inte kan anvÀnda sig av sjÀlvskattningsinstrument. Metod: Tretton vetenskapliga artiklar med kvantitativ, kvalitativ eller mixad design kvalitetsgranskades, analyserades och sammanstÀlldes i form av en litteraturöversikt. Resultat: I resultatet framkom hur sjuksköterskor identifierade smÀrta och vilka faktorer de observerade.

OmvÄrdnadsinterventioner vid sömnproblem hos Àldre: Systematisk litteraturöversikt

Sömnen Àr viktig för mÀnniskans upplevelse av hÀlsa och nÄgot som ofta pÄverkas i samband med sjukdom. Sömnproblem Àr mycket vanligt, speciellt bland Àldre personer, kan i sin tur skada hÀlsan bÄde fysiskt och psykiskt. Att ha kunskaper i omvÄrdnadsinterventioner som frÀmjar sömn innebÀr en möjlighet att hjÀlpa personer med sömnproblem och dÀrmed öka deras vÀlbefinnande. DÀrför Àr kunskaper om sömn och vila nödvÀndiga inom omvÄrdnad. Syftet med studien var att identifiera olika omvÄrdnadsinterventioner som kan anvÀndas vid sömnproblem hos Àldre personer med och utan demens.

Stressfaktorer och copingmekanismer hos patienter som vÀntar pÄ hjÀrttransplantation

Bakgrund: I Sverige finns tre hjÀrttransplantationsenheter, dit patienter med svÄr hjÀrtsvikt remitteras för hjÀrttransplantationsutredning. Gemensamt för patienterna ar deras livshotandetillstÄnd. NÀr den medicinska behandlingen inte lÀngre har effekt Àr en hjÀrttransplantationden enda möjligheten till fortsatt liv. Under transplantationsutredningen penetreras patienternas fysiska och psykiska tillstÄnd. För de flesta patienter Àr transplantationsutredningen och acceptansen for hjÀrttransplantation förenad med stress, oro och Ängest.

Regelverk för redovisning : K2 vs K3

Sammanfattning -  ?Mind the Gap?- En studie om samarbetet mellan byrÄ och kund.Seminarium: 31 maj 2012Institution: MÀlardalens högskola, Akademin för hÄllbar samhÀlls-och teknikutvecklingKurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring, 15 ECTSFörfattare: Alexandra Bergkvist, Jenny Bernhardsson, My Lundberg21 April 1988   11 December 1987   23 September 1988Handledare: Dan LinderExaminator: Cecilia LindhNyckelord: Arbetsprocess, kundrelation, gapet, dödvikt, spill, reklambyrÄProblem: Studien behandlar relationen mellan reklambyrÄer och deras kunder, vilka problem som kan uppstÄ i samarbetsprocessen samt hur det Àr möjligt att undvika problem och dÀrigenom ge förslag pÄ eventuella förÀndringar i samarbetet. Problemformuleringen bygger pÄ att identifiera gapet i arbetsprocessenSyfte: Identifiera var gapet i arbetsprocessen mellan kunder och byrÄer bestÄr av.FrÄgestÀllning: Vad bestÄr gapet i arbetsprocessen mellan kunder och byrÄer av? NÀr uppstÄr gap? PÄ vilka sÀtt kan de berörda parterna minska gapet?Metod: I uppsatsen tillÀmpas en kvalitativ metod för att förstÄ vad gapet i arbetsprocessen bestÄr av. Studiens empiriska del utgörs av fyra personintervjuer, tre reklambyrÄer och en byrÄvalsrÄdgivare.

VÀrdskap som berör : En explorativ studie om autencitet inom vÀrdskap

I en vÀrld dÀr mÀnniskor allt oftare befinner sig pÄ resande fot, ökar efterfrÄgan pÄ hotell, restauranger och upplevelser. Hospitality har kommit att beteckna bland annat omhÀndertagandet av gÀster med hjÀlp av logi, mat och underhÄllning. Begreppet hospitality och dess betydelse har utvidgats över tid och har pÄ svenska översatts till vÀrdskap. Argument mot denna sprÄkliga översÀttning har uppdagats; vÀrdskap sÀgs vara en del av det övergripande begreppet hospitality. En betydelse av vÀrdskap Àr: Bemötandets estetik i mötet mellan mÀnniskor; vad hÀnder i mötet mellan mÀnniskor och vad Àr det som berör?Etableringsprojektet: ?VÀrdskap och ledarskap som berör ? ett konkurrensmedel?? och dess forskargrupp möjliggjorde denna studie.

Existentiell smÀrta hos patienter med cancer i palliativt skede

SmÀrta i livets slutskede behöver inte bara innebÀra det fysiska obehaget, utan kan Àven ha psykiska, sociala och existentiella dimensioner. Existentiell smÀrta har en stor plats i den palliativa vÄrden, kropp och sjÀl hör ihop. Tankar kring livets mening, skuld och vad som hÀnder efter döden kan ge existentiell smÀrta. De existentiella behoven Àr enligt mÄnga studier försummade. VÄrdpersonal undviker ofta dessa frÄgor.Syftet med studien var att beskriva existentiell smÀrta hos patienter med cancer i palliativt skede.

Centrala bedömningssignaler vid banklÄn till smÄföretag: En studie genomförd med repertory grid

SmÄföretag utgör 99 % av totalt antal företag i Sverige, och dÀrmed Àr smÄföretagandet viktigt för det svenska nÀringslivet. BanklÄn utgör idag den vanligaste externa kapitalkÀllan för smÄföretag som söker finansiering och dÄ det innebÀr risk för bank att lÄna ut pengar krÀvs det en finansiell bedömning av bankens handlÀggare för att bedöma risken. Finansiell bedömning kÀnnetecknas av informationsasymmetri, och för att kunna hantera problematiken med informationsasymmetri fordras det att handlÀggare samlar in och tolkar signaler frÄn smÄföretag. DÄ det finns utrymme för bankens handlÀggare att tolka smÄföretagens signaler Àr det relevant att studera hur handlÀggares kunskapsstrukturer pÄverkar finansiell lÄnebedömning. Syftet med denna studie Àr att skapa förstÄelse för hur kognitiva kunskapsstrukturer kan tas sig uttryck i bankhandlÀggares finansiella bedömning av smÄföretags lÄneansökningar, detta genom att (1) identifiera centrala signaler i bankhandlÀggares finansiella bedömning av smÄföretags lÄneansökningar, och (2) utveckla en modell bestÄende av strategier för hantering av signaler i finansiell bedömning för bifall och avslag av smÄföretags lÄneansökningar.

HÄllbarhetsredovisningens funktioner mot kunder och leverantörer

PÄ grund av att miljöproblemen ökar krÀver samhÀllet att företagen tar mer ansvar för deras miljöpÄverkan Àn tidigare. HÄllbar utveckling har som mÄl att ?tillfredsstÀlla dagens behov utan att Àventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsstÀlla sina behov?. HÄllbarhetsredovisningens syfte Àr att mÀta, presentera och ta ansvar för hÄllbarhet gentemot intressenter bÄde inom och utanför organisationen. I en hÄllbarhetsredovisning tar man hÀnsyn till de miljömÀssiga, ekonomiska och sociala aspekterna.

Expertchefens ledarskap och utmaningar -en studie i tre naturvetenskapliga kontexter

Syftet med denna uppsats har varit att med kvalitativ metodik erhÄlla en fördjupad förstÄelse för relationen mellan expertis och ledarskap i chefsrollen. Jag har velat identifiera de för- och nackdelar som finns i denna kombination samt identifiera de strategier som finns för att hantera relationen. Detta har studerats genom nio intervjuer i tre naturvetenskapliga kontexter- statligt, akademi och privat. Analys av intervjumaterialet identifierade följande kategorier: Ledarskap- en outforskad terrÀng för experten, Expertkunskap krÀvs för ledarskapet, Ledarskapet Àr expertens karriÀrvÀg, Balansen mellan expert och ledare i chefsrollen samt För- och nackdelar med att vara expert och ledare. Resultaten visade att expertchefer förvÀntas prestera bÄde som experter och ledare.

Röda eller blÄ stjÀrnor : Politiska budskap i Star Trek

?Denna uppsats undersöker TV-serien Star Treks vÀrderingar ur ett politiskt ideologiskt perspektiv. Star Trek Àr en amerikansk science fiction-serie som skapades av Gene Roddenberry i mitten av 1960-talet. FrÄgestÀllningarna behandlar om det finns politiskt relaterade vÀrderingar framstÀllda i Star Trek, vilken politisk ideologi som mest liknar vÀrderingarna i serien, och om det gÄr att tolka det som om Star Trek har en ideologisk vÀrdegrund. Med hjÀlp av dagordningsteori, kritisk medieteori och teorier om budskap diskuteras TV-bolagens makt över seriens innehÄll.

UrsÀkta, Àr det min tur nu? - En undersökning av orsakerna till lÄnga vÀntetider pÄ en akutmottagning ur ett effektivitetsperspektiv

En upprörd patient sitter i vÀntrummet pÄ en akutmottagning. Patienten har vÀntat pÄ vÄrd i flera timmar och Àntligen kommer en sjuksköterska in. Patienten reser sig upp och bereder sig pÄ att följa med. TyvÀrr utropar sjuksköterskan nÄgon annans namn och den vÀntande patienten frÄgar undrande: ?UrsÀkta, nÀr Àr det min tur?? Problem:Vi anser att det finns problem i arbetsprocessen pÄ akutmottagningen som orsakar att patienten fÄr vÀnta onödigt lÀnge.

Vikten av brottsföre-byggande arbete : En undersökning i Halmstads kommun gÀllande brottsförebyggandearbete

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att studera, och identifiera tillvÀgagÄngssÀtt för tjÀnsteföretag att internationalisera sig samt sÀlja sina produkter. För att göra det, samt att kunna kartlÀgga ett eventuellt mönster Àr det vÀsentligt att öka förstÄelsen kring hur försÀljningen av tjÀnsten gÄr till samt hur sÀljaren hanterar de kulturella skillnader som uppstÄr vid internationalisering. Vi har valt en kvalitativ metod, med en deduktiv ansats för undersökningen dÀr utgÄngspunkt finns i teori. Den teoretiska referensramen inkluderar vÀlkÀnda modeller som beskriver företags processer vid en internationalisering, samt teorier riktade mot tjÀnsteföretag, internationell försÀljning, sÀljarens roll samt kultur och kommunikation. DÀrefter har vi i det empiriska materialet, redogjort för vad de fallföretag vi har arbetat med, i praktiken har hanterat dessa fenomen i deras internationaliseringsprocesser. I analysen har vi sedan stÀllt empirin mot teorin för att identifiera ett mönster rörande internationalisering samt internationell försÀljning av tjÀnsteföretag. I slutsatsen har vi till sist haft möjlighet att presentera detta mönster för internationalisering av tjÀnsteföretag, dÀr vi har konstaterat att processen Àr baserad pÄ drivna individer pÄ ledningsnivÄ som initierar internationaliseringen.

Hotellbranschen i Stockholm

Den senaste tiden har media larmat om att landets och Stockholms hotell genomgÄr en kris. De bidragande faktorerna har ansetts vara mÄnga. NÄgra av dom Àr minskningen av konferenser, it-bubblan, osÀker konjunktur, minskat resande, krigsoro och terrorhot. Trots det fortsÀtter planeringen och byggandet av nya hotell i vÄr huvudstad. Konkurrensen blir högre och hotellen försöker öka belÀggningen.

Kommunikation - en intern angelÀgenhet?

Intern kommunikation Àr en viktig del inom ett företag och nÄgot som anvÀnds dagligen. Om informationen frÄn ledningen inte kommer fram till medarbetarna kan det ha förödande konsekvenser. Informationens vÀg ska helst innehÄlla sÄ lite brus som möjligt för att den ska komma fram sÄ snarlik den var nÀr den skickades frÄn ledningen. Det spelar Àven roll vilka kommunikationskanaler som anvÀnds dÄ ledningen och medarbetarna kan ha olika Äsikter om vilka som Àr effektiva. Skvallret Àr ocksÄ en faktor som kan pÄverka informationen, bÄde positivt och negativt.Vi har gjort en fallstudie pÄ Coca Cola Distributören AB som Àr ett dotterbolag till Coca Cola Drycker Sverige AB.

Hype inför produktlanseringar : En studie om konsumentbeteende hos Generation Y

Hype Àr inte ett nytt fenomen. Historiskt sett kan man identifiera flera produktlanseringar som lyckats skapa en hype bland mÀnniskor. Vare sig det handlar om en spontan reaktion eller skicklig marknadsföring ÄterstÄr det faktum att vissa produkter sprids betydligt mer Àn andra. Detta tycks leda till ett speciellt beteende hos konsumenterna..

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->