Sök:

Centrala bedömningssignaler vid banklån till småföretag

En studie genomförd med repertory grid


Småföretag utgör 99 % av totalt antal företag i Sverige, och därmed är småföretagandet viktigt för det svenska näringslivet. Banklån utgör idag den vanligaste externa kapitalkällan för småföretag som söker finansiering och då det innebär risk för bank att låna ut pengar krävs det en finansiell bedömning av bankens handläggare för att bedöma risken. Finansiell bedömning kännetecknas av informationsasymmetri, och för att kunna hantera problematiken med informationsasymmetri fordras det att handläggare samlar in och tolkar signaler från småföretag. Då det finns utrymme för bankens handläggare att tolka småföretagens signaler är det relevant att studera hur handläggares kunskapsstrukturer påverkar finansiell lånebedömning. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur kognitiva kunskapsstrukturer kan tas sig uttryck i bankhandläggares finansiella bedömning av småföretags låneansökningar, detta genom att (1) identifiera centrala signaler i bankhandläggares finansiella bedömning av småföretags låneansökningar, och (2) utveckla en modell bestående av strategier för hantering av signaler i finansiell bedömning för bifall och avslag av småföretags låneansökningar. Denna studie visar att finansiell bedömning karakteriseras av hög komplexitet, vilket innebär att handläggare tar många signaler i beaktning vid lånebedömning. Studien har kunnat identifiera centrala signaler i den finansiella bedömningen av småföretags låneansökningar, där signaler som berör företagaren, penningflödet och säkerheter identifierats som betydelsefulla. Vidare styrker denna studie tidigare studiers resultat, och visar att handläggarnas kunskapsstrukturer är konstruerade så att de hanterar den informationsasymmetriska problematiken.

Författare

Jonas Bostedt Alexander Lindström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..