Sökresultat:
5407 Uppsatser om Icke-finansiella företag, - Sida 12 av 361
SkÀlig misstanke i svensk lagstiftning
Bakgrund:Det som har dominerat den traditionella informationen i en Ă
RV, sett frĂ„nexternt perspektiv, Ă€r av finansiell karaktĂ€r och Ă€r det som företag ger ut ibalansrĂ€kning, resultatrĂ€kning och kassaflödesanalys med tillhörande noter. Undersenare tid har vikten av den information som ges ut i Ă
RV förĂ€ndrats och utvecklas tillen betydligt mer omfattande rapport. Betydelsen av information som Ă€r av ickefinansiell karaktĂ€r har kommit att bli mer och mer intressant. LikasĂ„ beskrivningar ochförklaringar av bĂ„de finansiella och icke finansiella delar har kommit att bli betydandeutifrĂ„n verksamhetens affĂ€rsmĂ€ssiga sammanhang.Syfte:Uppsatsens syfte Ă€r att beskriva vilken information i Ă
RV som har störstpotential att öka aktieÀgarnas förstÄelse för företaget och dess verksamhet. Informationsom kan behövas för att underlÀtta i beslutssituationer angÄende köpa, sÀlja eller behÄllaaktier.Metod:För att kunna uppfylla rapportens syfte har vi valt att arbeta utefter en kvalitativmetod med en aduktiv ansats.
Etiskt ansvarstagande : Med avstamp i de gap som kan uppstÄ mellan ett företags uppförandekod och en underleverantörs arbetssÀtt
Kurs: A?mnesfo?rdjupande arbete i logistik och ekonomistyrning, 2FE02E, 2FE20E Fo?rfattare: Therese Jakobsen och Matilda Magnussen Handledare: Petra Andersson Titel: Etiskt ansvarstagande ? Med avstamp i de gap som kan uppsta? mellan ett fo?retags uppfo?randekod och en underleveranto?rs arbetssa?ttBakgrund: I dagens samha?lle kra?vs det att fo?retag tar ett sto?rre etiskt ansvar och verkar fo?r en ha?llbar utveckling. Det ansvarsfulla fo?retaget a?r ett uttryck fo?r det fo?retag som aktivt arbetar med Corporate Social Responsibility. Ett verktyg i arbetet med det a?r att utveckla en uppfo?randekod, a?ven kallat Code of Conduct som dikterar riktlinjer och normer fo?retagets verksamhet ska genomsyras av.
Förekomsten av icke-vÀsterlÀndsk litteratur i Àmnet Svenska i tvÄ kommunala gymnasieskolor. : - en kvalitativ studie av sex lÀromedel samt intervjuer med fyra lÀrare och tvÄ bibliotekarier.
Syftet var att undersöka förekomsten av icke-vÀsterlÀndsk litteratur i Àmnet svenska pÄ gymnasiet. Sex lÀromedel har undersökts för att se om och pÄ vilket sÀtt icke-vÀsterlÀndsk litteratur framstÀlls. DÀrtill har intervjuer med lÀrare och bibliotekarier gjorts för att se om de introducerar eleverna för icke-vÀsterlÀndsk litteratur..
Kreditbetyg - en alfabetisk utgÄngspunkt i ett numeriskt perspektiv
Studiens syfte Àr att, pÄ den amerikanska marknaden, undersöka vilka publika finansiella nyckeltal som pÄverkar ett företags lÄngsiktiga kreditbetyg. Studien Àmnar Àven, i samma kontext, utreda hur nyckeltalen förhÄller sig till varandra. Den teoretiska referensramen bestÄr av tidigare forskning och som metod har en multipel linjÀr regressionsmodell anvÀnts. Empirin Àr baserad pÄ företag pÄ amerikanska S&P 500. Slutsatsen Àr att det med 8 finansiella nyckeltal Àr möjligt att förklara ca 65 % av ett kreditbetyg..
Icke verbal kommunikation i vÄrdmötet
Icke verbal kommunikation förekommer i vÄrdmöten dagligen. Den kan vara omedveten och otydlig vilket kan göra patienten förvirrad och stressad. Informationen som patienten fÄr av sjukvÄrdspersonal uttrycks bÄde med verbal och icke verbal kommunikation. i mötet kan icke verbal kommunikation ge stöd och trygghet i omvÄrdnaden för patienten. Syftet med studien var all belysa sjukvÄrdspersonalens icke verbala kommunikation i relationen till patienten.
Finansiella nyckeltal - analysinstrument eller reklam?
Ăr de svenska storbankernas presentation av finansiella nyckeltal jĂ€mförbara? Det Ă€r frĂ„gan jag stĂ€llt mig i syfte att skapa förstĂ„else för omfattningen av skillnaden mellan bankernas jĂ€mförande information via finansiella nyckeltal.Analysen har utförts genom en fallstudie, dĂ€r ett systemsynsĂ€tt tillĂ€mpats, och har visat att vare sig bankernas presentation av finansiella nyckeltal, eller teorier kring nyckeltal, kan anses vara jĂ€mförbara. Stora skillnader existerar, bĂ„de kring vilka nyckeltal som presente-ras, vad de kallas och hur de berĂ€knas. Finansiella nyckeltal kan sĂ„ledes inte anses vara anvĂ€ndbara som analysverktyg, eller bidra till den inre marknadens funktion.Resultatet av studien baserar sig pĂ„ analyser av bankernas presenterade finansiella nyckel-tal, resultat- och balansrĂ€kningar, Ă€garstrukturer och börskurser. Grunddata har hĂ€mtats frĂ„n bankernas Ă„rsredovisningar under perioden 2004 ? 2008, frĂ„n Finansinspektionen och Stockholmsbörsen.
Finansiella nyckeltal - analysinstrument eller reklam?
Ăr de svenska storbankernas presentation av finansiella nyckeltal jĂ€mförbara? Det Ă€r frĂ„gan jag stĂ€llt mig i syfte att skapa förstĂ„else för omfattningen av skillnaden mellan bankernas jĂ€mförande information via finansiella nyckeltal.Analysen har utförts genom en fallstudie, dĂ€r ett systemsynsĂ€tt tillĂ€mpats, och har visat att vare sig bankernas presentation av finansiella nyckeltal, eller teorier kring nyckeltal, kan anses vara jĂ€mförbara. Stora skillnader existerar, bĂ„de kring vilka nyckeltal som presenteras, vad de kallas och hur de berĂ€knas. Finansiella nyckeltal kan sĂ„ledes inte anses vara anvĂ€ndbara som analysverktyg, eller bidra till den inre marknadens funktion.Resultatet av studien baserar sig pĂ„ analyser av bankernas presenterade finansiella nyckeltal, resultat- och balansrĂ€kningar, Ă€garstrukturer och börskurser. Grunddata har hĂ€mtats frĂ„n bankernas Ă„rsredovisningar under perioden 2004 ? 2008, frĂ„n Finansinspektionen och Stockholmsbörsen.
Allt i livet bygger pÄ förtroende
Bakgrund:Det som har dominerat den traditionella informationen i en Ă
RV, sett frĂ„nexternt perspektiv, Ă€r av finansiell karaktĂ€r och Ă€r det som företag ger ut ibalansrĂ€kning, resultatrĂ€kning och kassaflödesanalys med tillhörande noter. Undersenare tid har vikten av den information som ges ut i Ă
RV förĂ€ndrats och utvecklas tillen betydligt mer omfattande rapport. Betydelsen av information som Ă€r av ickefinansiell karaktĂ€r har kommit att bli mer och mer intressant. LikasĂ„ beskrivningar ochförklaringar av bĂ„de finansiella och icke finansiella delar har kommit att bli betydandeutifrĂ„n verksamhetens affĂ€rsmĂ€ssiga sammanhang.Syfte:Uppsatsens syfte Ă€r att beskriva vilken information i Ă
RV som har störstpotential att öka aktieÀgarnas förstÄelse för företaget och dess verksamhet. Informationsom kan behövas för att underlÀtta i beslutssituationer angÄende köpa, sÀlja eller behÄllaaktier.Metod:För att kunna uppfylla rapportens syfte har vi valt att arbeta utefter en kvalitativmetod med en aduktiv ansats.
Operativa och finansiella konsekvenser vid förvÀrv av skadeförsÀkringsbolag
Denna uppsats undersöker de operativa och finansiella konsekvenserna hos skadeförsÀkringsbolag efter förvÀrv genom en fallstudie av Codan A/S:s förvÀrv av Trygg-Hansa FörsÀkringsaktiebolag (publ) och Sampo Oyj:s förvÀrv av If SkadeförsÀkring Holding AB (publ). Genom att utreda mÄlbolagens operativa och finansiella stÀllning före och efter transaktionerna och jÀmföra deras utveckling med ett jÀmförelsebolag och branschen i övrigt företas sedan en analys avseende de konsekvenser transaktionerna haft..
Utgivarens ansvar för grundlagsskyddade databaser : en kritisk och lösningsorienterad analys
Bakgrund:Det som har dominerat den traditionella informationen i en Ă
RV, sett frĂ„nexternt perspektiv, Ă€r av finansiell karaktĂ€r och Ă€r det som företag ger ut ibalansrĂ€kning, resultatrĂ€kning och kassaflödesanalys med tillhörande noter. Undersenare tid har vikten av den information som ges ut i Ă
RV förĂ€ndrats och utvecklas tillen betydligt mer omfattande rapport. Betydelsen av information som Ă€r av ickefinansiell karaktĂ€r har kommit att bli mer och mer intressant. LikasĂ„ beskrivningar ochförklaringar av bĂ„de finansiella och icke finansiella delar har kommit att bli betydandeutifrĂ„n verksamhetens affĂ€rsmĂ€ssiga sammanhang.Syfte:Uppsatsens syfte Ă€r att beskriva vilken information i Ă
RV som har störstpotential att öka aktieÀgarnas förstÄelse för företaget och dess verksamhet. Informationsom kan behövas för att underlÀtta i beslutssituationer angÄende köpa, sÀlja eller behÄllaaktier.Metod:För att kunna uppfylla rapportens syfte har vi valt att arbeta utefter en kvalitativmetod med en aduktiv ansats.
ESG-rapportering inom svensk bilmarknad. Analys av hur f?retag p? bilmarknaden presenterar ESG-information
Bakgrund och problematisering: Tidigare forskning visar att f?retag g?tt fr?n att motverka
h?llbarhetsreglering till att de idag leder utvecklingen av den. ESG-information som
innefattar milj?, samh?llsansvar och bolagsstyrning ?r en viktig del i h?llbarhetsredovisning
samt i kommunikationen med f?retagets intressenter. Nya direktiv fr?mjar
h?llbarhetsredovisning och frivilliga ramverk underl?ttar redovisningen av ESG-information.
H?llbarhetsredovisning ?r viktigt f?r f?retag, s?rskilt i en s?dan milj?p?verkande bransch som
bilmarknaden, f?r att kunna p?visa legitimitet och f? ?kad konkurrenskraft.
Leasingavtal - finansiella och operationella: pÄverkan pÄ redovisning
Fram till mitten av 1990-talet har leasingavtal bokförts utan hÀnsyn till uppdelning i finansiella och operationella avtal. Avtalen har i parternas bokföring redovisats enligt samma principer som hyresavtal. Numera skall ett leasingavtal klassificeras antingen som ett finansiellt eller som ett operationellt leasingavtal enligt RedovisningsrÄdets rekommendation RR 6 (juni, 1995). Rekommendationen (RR 6) skall tillÀmpas för bokslut med rÀkenskapsÄr som pÄbörjas fr.o.m. den 1 januari 1997, men kan vara svÄr att tolka i olika avseenden.
Privatekonomi och finansiella tjÀnster : Hur klarar privatpersoner sig i den finansiella djungeln?
Bakgrund: Den finansiella marknaden och dess tjÀnster har blivit alltmer komplexa under Ären. Utbudet av olika produkter som exempelvis olika typer av fonder och aktier har blivit allt större. Det finns idag mÄnga olika handelsplattformar för aktier och fonder. Samtidigt som utbudet av komplexa produkter ökar, lÀggs mer ansvar pÄ individen i exempelvis hantering av premiepension. Det förutsÀtter att konsumenten Àr vÀl informerad och tar rÀtt beslut.
Bildundervisning och visuell kommunikation En litteraturstudie av bilddidaktisk forskning kring bildÀmnets kommunikativa aspekter
Bakgrund:Det som har dominerat den traditionella informationen i en Ă
RV, sett frĂ„nexternt perspektiv, Ă€r av finansiell karaktĂ€r och Ă€r det som företag ger ut ibalansrĂ€kning, resultatrĂ€kning och kassaflödesanalys med tillhörande noter. Undersenare tid har vikten av den information som ges ut i Ă
RV förĂ€ndrats och utvecklas tillen betydligt mer omfattande rapport. Betydelsen av information som Ă€r av ickefinansiell karaktĂ€r har kommit att bli mer och mer intressant. LikasĂ„ beskrivningar ochförklaringar av bĂ„de finansiella och icke finansiella delar har kommit att bli betydandeutifrĂ„n verksamhetens affĂ€rsmĂ€ssiga sammanhang.Syfte:Uppsatsens syfte Ă€r att beskriva vilken information i Ă
RV som har störstpotential att öka aktieÀgarnas förstÄelse för företaget och dess verksamhet. Informationsom kan behövas för att underlÀtta i beslutssituationer angÄende köpa, sÀlja eller behÄllaaktier.Metod:För att kunna uppfylla rapportens syfte har vi valt att arbeta utefter en kvalitativmetod med en aduktiv ansats.
Jakten efter den röda trÄden : - En studie om hur mobiltelefonen kan integreras i marknadsföringen
Forskningsfra?ga? Hur kan mobiltelefonen integreras i detaljhandelsfo?retags marknadsfo?ring?SyfteSyftet med va?r uppsats a?r att urskilja och analysera likheter och olikheter mellan fo?retag och konsumenter ga?llande marknadsfo?ring med sto?d av mobiltelefonen. Detta go?r vi genom att klarla?gga:Konsumenters upplevda va?rde via mobiltelefonenFo?retags anva?ndning av mobiltelefonen som marknadsfo?ringsresurs MetodUppsatsen har baserats pa? en kvalitativ studie som kommit att anta en deduktiv ansats med inslag av induktion. Vi har gjort den empiriska insamlingen genom semistrukturerade intervjuer da?r vi valt att intervjua tre va?lka?nda fo?retag inom detaljhandelsbranschen samt fokusgrupper.SlutsatsVa?r analys visar att mobiltelefonen kan integreras i detaljhandelsfo?retags marknadsfo?ring pa? olika sa?tt.