Sökresultat:
5109 Uppsatser om Icke finansiella mćtt - Sida 3 av 341
MÀtning och uppföljning av ett företags balanserade styrkort: en fallstudie inom Swedbank LuleÄ
PÄ senare Är har företag efterfrÄgat ett styrsystem som inte bara mÀter de finansiella mÄlen utan ocksÄ mÀter de icke finansiella mÄlen. Kaplan och Norton tog dÀrför fram en flerdimensionell styrmodell som heter the Balanced Scorecard. Modellen bestÄr av finansiella och icke finansiella perspektiv som ska ha ett kausalt samband mellan varandra. Författare Àr överens om att det Àr viktigt att mÀta och utvÀrdera prestationer för att fÄ styreffekt och det som inte mÀts gÄr heller inte styra. Syftet med denna examensuppsats var: att öka förstÄelsen för hur mÀtningar och uppföljning av ett balanserat styrkort för ett företag gÄr till vÀga.
VÀsentlighetsbedömning ur revisorsperspektiv: en fallstudie av fem auktoriserade revisorer i Norrbotten
Ă
rsredovisningen Àr företagets mest vÀlrenommerade och viktiga kanal för att kommunicera med omvÀrlden och anvÀnds dÀrför nÀr externa intressenter skall fatta beslut rörande verksamheten. DÀrför Àr det viktigt att redovisningen Àr noggrant sammanstÀlld och ger en sÄ rÀttvisande bild som möjligt av företagets stÀllning. För att intressenterna ska kunna lita pÄ att Ärsredovisningen Àr korrekt utförd mÄste redovisningen granskas av en objektiv expert, det vill sÀga en revisor, innan den godkÀnns. Revisorn har varken tid eller möjlighet att granska allt i en Ärsredovisning dÀrför mÄste delar vÀljas ut. Granskningen skall grunda sig pÄ de delar i Ärsredovisningen dÀr risken för vÀsentliga fel Àr störst, vilket bidrar till att revisorn mÄste göra en vÀsentlighetsbedömning.
Strategiers pÄverkan pÄ Balanced Scorecard
Att det Àr av stor vikt att kunna mÀta och följa upp ett företags utveckling rÄder det ingen tvekan om. Det gÄr i litteraturen att finna mÀngder av bÄde finansiella och icke-finansiella nyckeltal och rekommendationer som ett företag kan anvÀnda sig av. Balanced Scorcard Àr ett verktyg som inte bara fokuserar pÄ det finansiella utfallet i förtaget, utan Àven andra aspekter inom organisationen. Vad vi har funnit intressant i den litteratur som finns skriven kring Balanced Scorecard Àr att det inte finns nÄgonting skrivet om, eller nÄgon som har problematiserat kring anvÀndandet av verktyget utifrÄn olika strategiska utgÄngspunkter..
Integrerad rapportering - Ett nytt sÀtt att rapportera
Titel: Integrerad rapportering ? Ett nytt sa?tt att rapportera Datum: 2014-06-03LÀrosÀte: Ma?lardalens ho?gskola, Va?stera?s Institution: Akademin fo?r ekonomi, samha?lle och teknik Kurs: Magisteruppsats i fo?retagsekonomi, 15 hpFörfattare: Dalida Kalifa & Awat Safari Handledare: Leif CarlssonNyckelord: Integrerad rapportering, IIRC, ha?llbarhetsredovising, finansiella rapporter och icke-finansiella rapporterExaminator: Cecilia LindhProblemformulering: - Vad inneba?r begreppet integrerad rapportering? - Vilka fo?rdelar respektive nackdelar finns det med integrerad rapportering? - Finns det ett behov av en integrerad rapportering, i sa? fall vad ligger bakom behovet?Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka vad begreppet integrerad rapportering inneba?r och vilka fo?rdelar respektive nackdelar en integrerad rapportering medfo?r. Vidare a?r syftet att underso?ka om det finns ett behov av en integrerad rapportering samt vad som ligger bakom detta eventuella behov.Metod: Metoden i studien a?r av en kvalitativ karakta?r med en deduktiv ansats. Prima?rdata har samlats in genom intervjuer med 16 respondenter.Slutsatser: De slutsatser som studien har kommit fram till a?r att en integrerad rapportering a?r ett fo?ra?ndrat synsa?tt da?r fo?retag ska sa?tta lika stort va?rde vid den finansiella och icke-finansiella informationen samt kopplingen mellan dessa.
Ăr den finansiella krisen 2008-2009 symmetrisk för de 27 EU-lĂ€nderna?
Studien utgÄr frÄn de största sektorerna i industrin för 27 EU-lÀnder. Dessa Àr tillverkningsindustri, byggindustrisektorn, den finansiella sektorn..
Ăr forskarnas syn pĂ„ mĂ€tning anvĂ€ndbar? : En fallstudie av verksamhetsstyrning i företaget Craelius
Att styra och kontrollera verksamhet blir allt viktigare i den hÄrda internationella konkurrens som rÄder. Genom att mÀta verksamheten fÄr företag information, som kan omvandlas till att skapa kunskap för att förstÄ och förbÀttra verksamheten. MÀtningen mÄste bÄde innefatta finansiella och ickefinansiella variabler. Problemet med mÀtning Àr att den har kritiserats för att vara för historisk, dvs ser mer bakÄt pÄ vad som har hÀnt. Det Àr dÀrför viktigt att företag utvecklar mÀtning till att vara mer framÄtsyftande.
Icke-finansiella styrmÄtt -En fallstudie av dess praktiska anvÀndning
Problemdiskussion MĂ„nga företag anvĂ€nder sig idag av icke-finansiella mĂ„tt i sin styrningoch uppföljning men under 1980-talet uppmĂ€rksammades ett s.k. gapmellan hur ekonomistyrningen bedrevs i praktiken och hur den beskrevsi teorin. MĂ„nga forskare menade Ă€ven pĂ„ att företags utĂ„t förmedladestruktur inte alltid stĂ€mmer överens med det som sker internt i företagen.För att utforska dessa gap genomfördes en fallstudie över ett ledandeföretag inom den svenska finansbranschen.Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att beskriva de eventuella gapen mellan dels debeskriva normativa modellerna och den praktiska anvĂ€ndningen samtmellan den formellt förmedlade strukturen och den praktiskaanvĂ€ndningen av icke-finansiella mĂ„tt pĂ„ en operativ nivĂ„ i fallföretaget.Ăven att försöka förklara varför dessa eventuella gap uppkommer medhjĂ€lp av valda delar av den institutionella teorin. DĂ€rmed kanförhoppningsvis en större förstĂ„else uppnĂ„s för hur den praktiskaanvĂ€ndningen av icke-finansiella mĂ„tt Ă€r pĂ„ den operativa nivĂ„n.Empirisk metod Forskningen har utförts utifrĂ„n en deduktiv ansats och har baserats pĂ„ enfallstudie baserad pĂ„ fyra kvalitativa intervjuer samt granskning avfallföretagets Ă„rsredovisning och andra interna dokument. Tre avrespondenterna Ă„terfinns pĂ„ en operativ nivĂ„ och den sista pĂ„ denstrategiska.
Att tillföra Ärsredovisningen icke-finansiell information via det Balanserade Styrkortet
I dagslÀget baseras vÀrdering av svenska företag oftast pÄ siffror och traditionella nyckeltal, trots att dessa till största delen baseras pÄ historiska fakta. De flesta företagsledare hÀvdar dock att personalen Àr deras viktigaste och Àven den mest betydelsefulla tillgÄng för att stÀrka konkurrenskraften pÄ nÄgra Ärs sikt. Det blir allt mer en naturlig övergÄng frÄn att tidigare fokusera enbart pÄ de finansiella nyckeltalen till att inrikta sig mot företagens mjuka tillgÄngar, de icke-finansiella. Syftet med vÄran uppsats Àr att undersöka om och hur Balanserade Styrkort kan anvÀndas som ett verktyg för att presentera icke-finansiell information i Ärsredovisningen. Framtiden Àr osÀker och att det pÄgÄr en stÀndig och snabb utveckling i samhÀllet som ingen kan förutse.
En morot för att motivera : En studie om belöningssystem inom sÀljbranschen
Det mest anvÀnda sÀttet för att motivera sin personal till att göra ett bra arbete Àr att anvÀnda sig av ett belöningssystem. Meningen med att ha ett belöningssystem i företag Àr att uppmuntra de anstÀllda till att prestera och utföra sina arbetsuppgifter nÄgot utöver de vanliga. Men frÄgan Àr om personalen verkligen motiveras till att arbeta effektivare? Hur gör företagen för att motivera personalen? Höjs motivationsnivÄn med hjÀlp av belöningssystem? Vi vill med denna uppsats undersöka tvÄ olika företags belöningssystem samt beskriva hur deras personal motiveras till ett effektivt arbete av deras system. Uppsatsen Àr baserad pÄ elva intervjuer, fyra av intervjuerna Àr genomförda med de ansvariga för belöningssystemen i respektive företag.
(O)möjligt uppdrag? : - om redovisning som synliggörare av vÀrdeskapande i verksamhet med offentligt uppdrag
Uppsatsen gör en genomgripande kvalitativ analys av redovisningens roll i institutionsteatern, i tvÄ fallstudier, med fokus pÄ synliggörande av vÀrdeskapande. Syftet Àr att öka förstÄelse för redovisningens funktion vid styrning av verksamheter med icke-finansiella mÄl. Ytterligare en ambition med uppsatsen Àr att föreslÄ ett förhÄllningssÀtt till icke-mÀtbara vÀrden i redovisning och styrning.Inledningsvis presenteras de tvÄ analysobjekten som valts för fallstudier; Stockholms stadsteater och VÀsterbottensteatern. Genom samtalsintervjuer och observationer gör författaren nÀrlÀsningar av analysobjekten som sedan relateras till utvald litteratur, praktiker och modeller av relevans för studien. HÀr förs resonemang kring de bÄda analysobjekten utifrÄn rÄdande teori inom redovisning, styrning och arts management.Studien antyder att redovisningens roll i teatern Àr mÄngfacetterad; den fyller en inre och en yttre funktion, i en konkret respektive abstrakt dimension.
Lönsamhet av CRM hos företag : En fallstudie pÄ vilka mÄtt företag i Sverige anvÀnder för att berÀkna sin lönsamhet av CRM
Customer Relationship Management (CRM) har beskrivits som en filosofi, en teknologi, en strategi, en process och ett IT-system. Det finns ingen allmÀngiltig definition av CRM vilket har lett till svÄrigheter att identifiera och definiera tillförlitliga mÄtt vid mÀtning av dess effektivitet. Detta har lett till att företag skÀmtsamt brukar benÀmna att CRM stÄr för ?Can?tReally Measure?. Oavsett har flertalet modeller, mÄtt och system tagits fram för att kunna göra CRM-insatser mÀtbara.
Styrning i icke-vinstdrivande organisationer : En litteraturöversikt och fallstudie
Organisationer med ÀndamÄlet att tillfredstÀlla andra behov Àn rent finansiella har ett problem i att vÀlja en tillrÀckligt bred men samtidigt hanterbar uppsÀttning av mÄtt för att styra verksamheten. Syftet med denna uppsats Àr att genom en litteratursökning presentera styrmedel och generella styrmodeller för icke-vinstdrivande organisationer. Dessa modeller anvÀnder vi dÀrefter i en fallstudie för att slutligen utföra en rekommendation till vÄr fallorganisation Svensk Pingstmission ? SPM.De modeller som litteratursökningen utmynnar i Àr Balanserat styrkort ? BSC och instrumentbrÀdan ? Dashboard. DÄ modellerna Àr utvecklade med ett amerikanskt perspektiv i fokus visar vi pÄ nÄgra av de skillnader som finns mellan icke-vinstdrivande organisationer i USA och Sverige.
VÀrdering-finansiella instrument Hur vÀrderar företagen de finansiella instrumenten? Hur pÄverkar de nya förÀndringarna i à RL företagens vÀrdering i praktiken?
Belyser övergĂ„ngen frĂ„n historiska till verkliga vĂ€rden för finansiella instrument. En banksektor och en industrisektor undersöks för att faststĂ€lla slutsatsen, som visar att det inte skett nĂ„gon förĂ€ndring pĂ„ grund av tillkommande paragrafer i Ă
RL utan förÀndringen ligger hos de noterade företagen och övergÄngen till IFRS regler, den sÄ kallade sÀkringsredovisningen. .
IAS 39:s pÄverkan pÄ beslutsfattares val av sÀkringar och sÀkringsredovisning
Tidigare studier har visat att reglerna om sÀkringsredovisning i IAS 39 Àr komplexa och kritiserade samt har effekter pÄ företags val av sÀkringar och sÀkringsredovisning. Dessa studier har haft ett kvantitativt angreppssÀtt och dÀrför missat att undersöka hur beslutsfattarna pÄ företagen pÄverkas. För att öka förstÄelsen kring IAS 39:s pÄverkan pÄ företag undersöker den hÀr studien hur reglerna om sÀkringsredovisning i IAS 39 pÄverkar beslutsfattarna pÄ svenska icke-finansiella företag utifrÄn ett antagande om nyttomaximering. Som teoretiska referensramar anvÀnds tidigare forskning kombinerat med centrala antaganden i agentteorin och den positiva redovisningsteorin. Teoriavsnittet utmynnar i en analysmodell med tre olika typsituationer.
Institutionella Àgares syn pÄ icke-finansiella risker
Uppsatsens titel: Institutionella Ă€gares syn pĂ„ icke-finansiella risker Seminariedatum: 2006-01-17 Ămne/kurs: FEK 591 Magisteruppsats i redovisning, 10 poĂ€ng Författare: Christoffer Hero & Martin Nilsson Handledare: Gunnar Wahlström Fem nyckelord: GRI, HĂ„llbarhet, Icke-finansiella risker, Institutionella Ă€gare, Investerare. Syfte: Föreliggande studie har ett tvĂ„delat syfte. För det första kartlĂ€gger vi i vilken utstrĂ€ckning institutionella Ă€gare tar hĂ€nsyn till icke-finansiella risker i ett investeringsobjekts hĂ„llbarhetsredovisning. För det andra redogör vi för hur informationen i en hĂ„llbarhetsredovisning kan förĂ€ndras för att bĂ€ttre tillgodose de institutionella Ă€garnas behov. Metod: Vi har valt en induktiv metod eftersom det inte finns nĂ„gon befintlig fullstĂ€ndig teori inom det studerade omrĂ„det.