Sökresultat:
22066 Uppsatser om IKEA Case Study - Sida 2 av 1472
Fans of Brands - The revival of fan clubs
Our purpose is to display the meaning of fan clubs and further reveal the potential value of fans. This study has an abductive approach with a qualitative data collection, where empirical material has been collected through a micro netnographic study along with qualitative interviews. IKEA and IKEA Family have been applied together with virtual fan clubs to study the fan club phenomenon. The study is based on prior literature concerning loyalty, customer clubs and brand relations. This theoretical framework was chosen to fulfil the purpose of unveiling the meaning of fan clubs and the potential value of fans.
Hur ska en arbetsplats vara för att främja hälsan? - Intervjuer med 12 anställda på IKEA hemma
The aim of this study was to investigate how a workplace should be formed to promote health according to the employees. The study was made in IKEA handla hemma in Älmhult, Sweden. The aim of the study was to find out why people experience health at their workplace environment, from a salutogenetic point of view. The study is based on 12 strategically selected interviews and where analysed according to Grounded Theory. This resulted in a model where the core category was ?The prevailing spirit of the organisation? and the five main categories was ?That the organisation creates favourable conditions to promote health?, ?That there is a god atmosphere amongst the colleagues and the bosses?, ?The personal point of view about health?, ?The relationship to goals and responsibility? and ?The personal point of view about their surroundings?.
Hur förmedlas bilden av Svea? : - en studie om hur ESN, IKEA och UD förmedlar svenskhet
The purpose of this essay is to show how ESN, IKEA and the Ministry for Foreign Affairs (UD) mediated swedishness. This will be done by illustrate and analyse the methods the research fields use to create and spread pictures and message about Sweden, Swedes and Swedish cultures. The essay use the method of represented informants and show three field where the meeting between people and cultures is conspicuously. Hopefully, this essay can be seen as a contribution to the research of identity (identity research). I have chosen to focus on three fields of research, which do not belong to the classic field of research to show how swedishness is mediated..
IKEA OCH KONSUMENTERNA : En studie om marknadsföring och makt på sociala medier
Syfte: Vårt syfte med den här rapporten är att ta reda på hur konsumenterna ser på IKEAs marknadsföring i sociala medier. Vi vill också titta på konsumenternas maktförhållande i relation till denna fråga. Problem: I dagen samhälle marknadsför sig allt fler företag på sociala medier. Möjligheterna för konsumenterna att bidra till förändring växer allt mer. Hur marknadsför sig IKEA i sociala medier och hur förhåller sig konsumenterna till den makt de har i samband med IKEAs marknadsföring här? Metod: Netnografisk undersökning, kvalitativa intervjuer och en webbaserad enkätundersökning Resultat: Resultatet visar att konsumenterna har ett intresse av att använda sin makt för att påverka företag och organisationer.
Anpassning av marknadsföringsstrategier till en växande kinesisk marknad - En fallstudie av Ikea -
Syftet med studien är att undersöka och sammanställa hur Ikea har anpassat sina marknadsföringsstrategier till de rådande marknadsförhållandena i Kina. Ikea som kännetecknas av standardiserade marknadsföringsstrategier har i Kina anpassat dessa till de lokala marknadsförutsättningarna som levnadsstandard, utbildningsnivå, konsumtionspreferenser, kostnadsfördelar och geografiska förhållanden..
Loyalty Created in a High Involvement Product Category
The research aims at revealing consumers? loyalty to a high involvement product category, connected to a loyalty membership club. Hence, the study aims at explaining similarities and differences between two markets, differently developed in terms of loyalty clubs. The study used IKEA, its loyalty club IKEA FAMILY and women as the company?s main target group, in a case format to study loyalty membership clubs.
Att göra det bästa av en god image - en analys av och åtgärder för servicemötet på IKEA Helsingborg
IKEA har under hela sin verksamhetstid befunnit sig i den strategiska position som benämnes hybrid, men har på senare tid tack vare ett förbättrat produktsortiment förflyttat sig närmare en differentieringsposition. Det har i sin tur medfört en höjd image som gjort att kunderna nu kräver mer service av IKEA Helsingborgs personal, en begäran som inte tillgodoses. Servicemötet ? interaktionen mellan frontpersonal och kund ? på IKEA Helsingborg har således kvalitetsproblem och fungerar inte tillfredsställande för vare sig kund, personal eller ledning. Uppsatsens primära syfte är att undersöka vilka ledningsåtgärder som behövs för att nå god kvalitet på servicemötet på IKEA: s varuhus i Helsingborg.
IKEA:s gråa hål : Hur IKEA kan få 50+ att handla mer möbler
Syfte: Uppsatsen syfte är att beskriva och analysera varför IKEA-besökare i Karlstad, som tillhör kundgruppen 50+, väljer att inte handla möbler i samma utsträckning som de yngre besökarna. Metod: Uppsatsens undersökning grundas på en kvalitativ och en kvantitativ metod. Den kvalitativa metoden består av 20 öppna intervjuer med människor i kundgruppen 50+. Den kvantitativa metoden kompletterar den kvalitativa och består av frågeformulär som samtliga intervjuobjekt fick fylla i efter intervjuerna. Resultat: Flera faktorer framkom som viktiga för 50+ konsumenten då denne handlar möbler.
Att skapa fo?rutsa?ttningar fo?r god praxis kring internationell medarbetarmobilitet : En systemutveckling av ett processto?djande informationssystem vid IKEA
Denna uppsats grundar sig pa? vetskapen om att stora internationella fo?retag har uttryckta strategier fo?r att flytta medarbetare internationellt. Uppsatsen grundar sig ocksa? pa? ett uppdrag av IKEA. Syftet a?r att utveckla en prototyp fo?r ett gemensamt centralt datoriserat informationssystem som kan sto?dja internationella medarbetarmobilitetsprocesser.
Ikea Loves Wood : Kommunikation vid en CSR-relaterad kris
Alltfler fo?retag drabbas av kriser som kan ha?rledas till ett oetiskt fo?rfarande. Da?rmed blir det intressant att underso?ka kopplingen mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och kriskommunikation. Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur ett fallfo?retag har kommunicerat vid en kris relaterad till CSR.
Ska jag, ska jag inte?: - En studie av hur intentionen till eget företagande i Norrbotten påverkas av strukturfonderna samt Ikeas etablering i länet
Title: Shall I, shall I not? ? A study of how the intention to engage in entrepreneurial behaviour in Norrbotten is influenced by the financial support from the Structural Funds and the establishment of Ikea in the city of Haparanda. Author: Erica Carlson Tutor: Professor Carin Holmquist/ Docent Monica Lindgren Purpose:The purpose of this thesis is to study what aspects that cause the intention to start a company. Therefore this thesis will look at two different situations, the Structural Funds and the establishment of Ikea in Norrbotten, to try to find out if and how these two situations affect the intention among potential entrepreneurs to engage in entrepreneurial behaviour. Method: A qualitative method is used, since this thesis aims at getting an understanding of a specific phenomena; the intention to entrepreneurial behaviour.
IKEA Kulturen- En fallstudie på IKEA Wallau & IKEA Ulm i Tyskland
Idag ser vi tecken på en alltmer tilltagande globalisering av internationellt företagande. Värderingar blir inte bundna till speciella platser utan dessa finns representerade över nationsgränserna och således får de nationella gränserna endast en symbolisk betydelse. Detta till trots kan man inte blunda för det faktum att det är fråga om ett kulturellt möte när ett internationellt företag möter en nationell kultur. IKEA med en sin starka företagskultur med svenska värderingar agerar internationellt. Hur uppfattas den starka företagskulturen i andra länder med andra kulturer och värderingar än i Sverige.
Den gröna jakten : En studie av en målgruppens relation till ett varumärke utifrånkommunikationen av CSR
It gets more and more important for companies to get involved in Corporate Social Responsibility, CSR, when stakeholders now are more aware of the responsibility companies should take. Through their communication companies show how they take responsibility. Reflected by their goals by which they want to achieve acceptance and understanding through an open dialogue. The paper examines this issue. CSR is an abbreviation for Corporate Social Responsibility which is engagement in responsibility for companies and organisations.
En studie om vad som motiverar expats att stanna i företag
A flat organisation makes a horizontal career development possible, which means that it is more important to develop an individual?s knowledge base than to gain a higher title. This leads to a personal development, which motivates expats to stay. Since the responsibility of the career development mostly lies on expats themselves, companies should create conditions that make individual, internal job search possible. Like in IKEA:s case, it can be done through a strong and prestige less company culture, that penetrates the whole company.
Välkommen in i familjen : värdeskapande genom interaktion
IKEA är ett företag som säljer möbler och heminredningsartiklar. Företaget är ursprungligen från Sverige, men är idag etablerat runt om i större delen av världen. Konceptet bakom IKEA är att sälja kvalitetsprodukter till ett lågt pris för majoriteten av människorna. IKEA är idag världens största möbelhandlare och även om det finns en stor mängd konkurrenter så finns det inget företag som riktigt matchar IKEA i storlek och internationell utbredning.IKEA Family är den kundklubb som IKEA använder sig av som ett av sina kommunikationsmedel för att upprätthålla relationerna med sina intressenter, främst kunderna. IKEA Family är skapt för att bevara relationen med de befintliga kunderna och skapa mervärde för dessa.