Sök:

Ikea Loves Wood

Kommunikation vid en CSR-relaterad kris 


Alltfler fo?retag drabbas av kriser som kan ha?rledas till ett oetiskt fo?rfarande. Da?rmed blir det intressant att underso?ka kopplingen mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och kriskommunikation. Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur ett fallfo?retag har kommunicerat vid en kris relaterad till CSR. Studien avser att underso?ka hur Ikea kommunicerat vid en konfrontationssituation relaterad till anklagelser om urskogssko?vling i Karelen, Ryssland. En kvalitativ studie har genomfo?rts i form av intervjuer med utomsta?ende experter inom omra?det CSR/kris och representanter fra?n Ikea. Sekunda?rmaterial har insamlats fo?r att underso?ka hur Ikea har kommunicerat vid krisen. Fo?r att uppfylla syftet har det empiriska materialet kopplats till fem kriskoncept utifra?n Bradford och Garretts (1995) teori om krissvar vid oetiskt beteende. Slutsatsen a?r att det finns en koppling mellan CSR och kriskommunikation och att Ikea tilla?mpat majoriteten av kriskoncepten. Sammanfattningsvis har det visat sig vara sva?rt att utga? fra?n en krismall da? kriser a?r situationsberoende, dock a?r CSR och kriskommunikation ett relevant omra?de som det fodras vidare forskning inom. 

Författare

Rebecca Rehn Hedvig Ederyd

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..