Sök:

Sökresultat:

8716 Uppsatser om Human service-organisationer. - Sida 55 av 582

Virtuella möten ? Hur kan SUMO-verktyget användas för utvärdering av implementering?

Det finns drivkrafter för införande av virtuella möten i organisationer både i form av miljöaspekter och ekonomiska incitament. En omfattande förändring av mötesformer sker dock inte av sig själv. 2006 initierade Vägverket ett projekt kallat Resfri för att bygga upp en informationstjänst som kan hjälpa organisationer att ändra sina mötesvanor. För Vägverkets räkning har författarna utfört intervjuer med sju svenska organisationer och presenterat ett förslag på hur implementeringen av virtuella möten kan utvärderas. Framgångsfaktorer har identifierats och kopplats till utvärderingsverktyget SUMO.

Kvinnor på chefspositioner - En analys av det låga antalet kvinnliga chefer

Problem och syfte: Kvinnor är starkt underrepresenterade på ledande befattningar i organisationer samtidigt som serviceyrken med föga möjligheter att avancera domineras av kvinnor. Samhället har visserligen gått framåt och förändringar har skett för kvinnor på olika sätt men de föråldrade strukturerna vad gäller chefskap fortlever, något som exempelvis kan urskiljas i könsfördelningen på chefspositioner. Vårt syfte är att beskriva och analysera förklaringar till den låga andelen kvinnliga samt vad detta innebär. För detta ändamål har vi valt att titta närmare på områdena ledarskap, genus, service och mångfald. Frågeställning: Varför finns det så få kvinnliga chefer? Metod: Teorier och information relevant för vår frågeställning har samlats in från böcker och artiklar.

Människan i urskogen : vegetationshistoria i Hamra nationalpark under 2500 år

Pollen analysis of a peat core was used to reconstruct the last 2500 years of vegetation history, with focus on the impact of anthropogenic disturbance, in Hamra National Park, central Sweden. In addition, analysis of pollen in soil samples was performed in an attempt to locate ancient cultivation plots in the National Park. The analysis of the peat core shows a development of the vegetation that can be divided into four stages of different degrees of human impact: A - virgin forest (c. 500 B.C.-A.D. 1300), B - grazed forest (c. A.D.

Karriärplanering och kompetensförsörjning i privat företag, kommun och region

Talent Management och Performance Management är nya begrepp som baseras på att organisationer på ett strukturerat sätt planerar för att attrahera, behålla och utveckla rätt medarbetare samt definierar hur de ska skapa, styra och mäta en prestationskultur. Baserade på organisationens affärsmål ska strategierna framgångsrikt medföra att organisationen kan sörja för sitt behov av medarbetarkompetens som organisationens utveckling och överlevnad kräver. Jag valde att undersöka om organisationer aktivt arbetar med innehållet i begreppen. Inför studien där mitt huvudsyfte är att analysera hur stora organisationer hanterar karriärplanering och kompetensförsörjning valde jag att intervjua tre medarbetare som arbetar centralt med personalstrategiska frågor. De tre organisationer som ingår i studien, det vill säga en kommun, en region och ett privat företag hanterar organisationens behov av kompetens olika.

Är läkemedelsberoende en fråga för socialtjänsten?

The purpose of this thesis was to increase our understanding of how the social service in Sweden deals with reported incidents of addiction to medicines. Another purpose was to point out the different opinions concerning addiction to medicines amongst actors as well as possible ways to handle the problem.We have conducted a quantitative and qualitative e-mail survey targeting all communities in Sweden, with the ambition of gaining further knowledge about the role and responsibility of the social service concerning reports of addiction to medicines. Two quantitative questions were one asked about how many clients requested/were reported for needing help with their drug abuse alone, and the second question about how many clients needing help for drug abuse as a part of a wider addiction.The survey revealed that the social services judge their role/responsibility differently; some take the main responsibility while others think that drug abuse is created by the general health care and should be handled by this organization as well. In relation to the estimated amount of drug addicts in Sweden only a small part are in contact with the social service..

Application Service Provider, lever modellen upp till förväntningarna?

Allt sedan datorer började användas som en resurs i företag har mindre företag sett de höga kostnaderna dessa fört med sig. I slutet av 1990-talet skapas en modell som möjliggör att hyra program från en Application Service Provider, ASP. Med ASP-modellen följer ett flertal förväntningar och fördelar om vad modellen kan tillföra i framförallt mindre företag. De ska till exempel till lägre kostnader få tillgång till program som kan öka deras konkurrensförmåga. Denna rapports fråga är om modellen lever upp till dessa förväntningar hos kunderna.Vid intervjuer som genomfördes med fem olika företag framkom bland annat att ASP-modellen kan möjliggöra ett minskat behov av egen IT-personal och att internt kunna ge användarsupport.

Vilka liberaliseringseffekter har brödupproren och situationen i Jordanien fått och varför? - en sammandrabbning mellan ekonomi och kultur

Denna uppsats utreder samspelet mellan politisk kultur och politisk ekonomi i Jordaniens politiska liberaliseringsprocess genom en litteraturstudie förankrad i kulturspecifik forskning. Det teoretiska huvudsyftet är att pröva Michael Ross teori om förhållandet mellan beskattning relativt offentlig service och politisk liberalisering, på en djupare nivå. Högre beskattning relativt offentlig service antas ge representation, politisk liberalisering och demokratisering. Vi kartlägger vilka kringliggande faktorer denna ekonomiska cost-benefit-modell fungerar tillsammans med.Vår slutsats är att den ekonomiska cost-benefit-modellen samspelar med en kulturell cost-benefit-modell. I Jordanien tillfredställde inte regimen befolkningens krav på subvention av exempelvis bränsle och basmatvaror.

Återkoppling till kunden - steget många företag glömmer

Sammanfattning Titel: Återkoppling till kunden ? steget många företag glömmer Författare: Johanna Labraaten och Fanny Murén Bakgrund: Att värna om kundrelationer är viktigt inom de flesta branscher. Utifrån ett fastighetsföretags perspektiv strävar man alltid efter lojala hyresgäster och en långsiktig relation. Genom god service och kontinuerlig kommunikation skapas bra förutsättningar. Företagets hantering och kommunikation vid felanmälningar bidrar till hur hyresgästen upplever företaget.

Nätverk på nätet: Innovativt värdeskapande genom samarbete

A constantly increasing number of magazines are using the Internet as a business channel. One of these is Allt om Mat (All about Food). Together with expressen.se, Allt om Mat developed a food website, alltommat.se, which was introduced at the beginning of 2008. In this essay we investigate how alltommat.se developed its service concept. Further, we look at how this development has influenced and been influenced by relations among the three actors and the users.

Konstruktionen av kön : En studie om socialtjänstens yttranden i 3 § LVU (lagen om vård av unga)

The aim with this study was to examine how social service statement in 3 § social-judgements LVU (Swedish care of young persons act) produce ideas about gender. We have taken an interest in the production of both boys and girls and their mothers and fathers because there are clear differences in the description of these. From a historical perspective, the differences between gender in social assessments occurred despite the fact that discrimination is prohibited by law and despite the fact that social service shall work on the basis of an gender equality perspective. In the analysis and interpretation of the rulings we have been inspired by a critical discourse analysis. 30 social-judgements have been analyzed where of 15 concerns girls and 15 involve boys.

The Effects of Technology-Based Self-Service on Grocery Retail : A Swedish Case

Technology based self-service (TBSS) used in supermarket self-scanning checkouts is a relatively new phenomenon in Sweden. Studies on TBSS as a self- checkout device have been formerly carried out but with focus on the customer perspective. The authors therefore saw a challenge in covering the self-scan checkout concept, from a company perspective. The purpose of this research paper is to investigate, through a management perspective, the changes brought about by implementing an innovative TBSS system in Swedish supermarkets, and its effect on the competitiveness of the company. This is done by presenting and linking the theoretical framework and empirical study in the research.

`Hard eller soft power´ - när det gäller att främja demokrati och mänskliga rättigheter?

The thesis investigates how two of the world?s most powerful international actors, the US and the EU want to promote democracy and human rights. The aim is to compare how the US and the EU work in order to support a democratic development in the world. In order to fulfill the purpose of the thesis a qualitative text analysis was used. Since the aim is to compare the US and the EU I believe this method is beneficial.

Trafficking i Norden : en komparativ studie av de nordiska ländernas handlingsplaner mot människohandel för sexuella ändamål

This essay focuses on how trafficking in human beings for sexual exploitation is defined and dealt with in the Nordic countries. Agreements on how trafficking for sexual exploitations should be dealt with is presented in reports and Action plans from the European Union and United nations amongst others. In this essay we will compare four national Action plans made by governments by Denmark, Finland, Sweden and Norway between 2005- 2011 to each other. Mainly we have been looking at similarities and differences in the different Action plans. The essay is based on Discourse theory and discursive struggle and we have been looking at similarities and differences in how trafficking is dealt with through language.

Konkurrensstrategier : En studie om konkurrensen på den svenska kontaktlinsmarknaden

Title: Strategies for competition ? a study of the Swedish contact lenses market.Authors: Pernilla AArskog and Annika Lange.Background: As a market gets more mature and the competition increases, it is more important for a company to apply the right strategic perspective. There are four fundamental strategic perspectives for a service-oriented business: a core product-, a price-, an image- and a service perspective. This study is a about service management and take its point from the theories from the Nordic School about strategies for competition, customer value, perceived customer quality and customer loyalty.Purpose: The main purpose with this study is to analyze and evaluate how the actors at the Swedish market of contact lenses should compete to gain further competitive advantages.Method: The study includes four qualitative interviews with two traditional opticians and two Internet based businesses, but also a survey with 106 contact lens users is included.Analysis: In the analyse part of this thesis it was concluded that the traditional opticians conception about their customer not agrees with what the customer evaluate as important. Many of the customers have thought about changing their optician, and besides that do not recommend their optician, and can there for not be categorize as loyal customers.

Utvärdering av stödet för utveckling av Web Services i J2EE och .NET

För att underlätta program-till-programkommunikation har SOA (Service Oriented Architecture) utvecklats. SOA har som mål att bidra med riktlinjer för att det ska bli lättare för två applikationer att kommunicera med varandra (Samtani & Sadhwani 2002a). Web Services är en standard som bygger på SOA-arkitekturen och det som gör Web Services speciellt är att tekniken ska vara plattforms- och språkoberoende (Clabby, 2003).Sun och Microsoft har utvecklat varsin plattform för utveckling av Web Services-applikationer. I denna rapport genomförs en litteraturstudie för att undersöka vilket stöd plattformarna har för utveckling av Web Services och för att ta reda på vilka skillnader som finns mellan plattformarna. Skillnaderna undersöks sedan för att se om de kan leda till problem då en användare vill integrera Web Services skrivna i olika plattformar.Resultatet i denna rapport visar att de båda plattformarna har ett bra stöd för att utveckla Web Service-applikationer.

<- Föregående sida 55 Nästa sida ->