Sök:

Sökresultat:

183 Uppsatser om Hotel Rwanda - Sida 7 av 13

Organisationskultur samt avvikelse- och förslagshantering för ständiga förbättringar i tjänsteverksamheter : Fallstudie Vägverket

Because of an increasing demand from customers and changing external environment, there is a need for continuous improvements, for both manufacturing and service organizations, to meet these demands. Manufacturing organizations have been working systematically with quality improvements for a long time, but it has not been as common for service organizations. Because of that the methods to use for implementation of the systematic improvements have not been designed to fit service organizations, and not either for public organizations. The purpose of this thesis is to explain if and why the Swedish Road Administration?s organizational culture and handling of ideas and deviation support an implementation of continuous improvement management.

Verklighetsflykt genom paradiset : En kvalitativ receptionsstudie av Paradise Hotel

Hur läroböcker är utformade och vilket innehåll de har är inte en slump, utan ett resultat av åratal av forskning och ett samhälle i konstant förändring. Idag tar vi det som en självklarhet att ett stort kapitel i biologiundervisningen, såväl på högstadiet som i gymnasiet, tas upp av evolutionen, det vill säga läran om livets utveckling. Så har det inte alltid varit.Denna undersökning ämnar till att se om det finns ett samband mellan sekulariseringen av skolan och hur ämnet evolution har formats i biologiläroböckerna för högstadiet och gymnasiet. En textanalys har gjorts av 20 läroböcker från olika stadier och tidsperioder, resultaten har sammanställts och diskuterats.Sammanfattningsvis kan konstateras att biologiböckernas innehåll har förändrats i takt med dels sekulariseringen av den svenska skolan och dels olika skolreformer som gjorts under 1900-talet. Till detta kan vi addera de framsteg som naturvetenskapen gjort från andra halvan av 1800-talet fram till idag.

Intäktsfördelning och ansvarsenhet : En studie av hotellrestauranger

Writers: Johan Lundqvist Eriksson and Elin SandbergSupervisor: Stig AnderssonEnglish title: Allocation of revenue in the hospitality industryKeywords: Revenue allocation, cost allocation, profit center, Du Pont model, taxes and manipulation of data.Date: January 2012Since the taxes for food and lodging has been different in Sweden for many years, the hospitality industry has come up with a way to save money on tax paying. When private customers stay for a weekend where the meals are included, the business is placing more than the relevant revenue on the lodging part, which has the lower tax. Because of this the results has improved and tax money has been saved. Now when the Swedish government has decided to lower the tax on food to the same level as the lodging, the chances for correct revenue allocation arises. When we approached the hospitality industry with our problem area a big interest was showed from the head chefs. They now see a chance to get more income on the meals and through this be able to show better results towards the owners.Two hotel managers at two different hotels and their head chefs were chosen for interviews.

Intäktsdrivare inom hotellverksamhet

Bakgrund och problem:Besöksnäringen sammansätts av olika branscher så som hotell-, restaurant-, fritids-,kongress- samt transportbranschen. Den anses vara en av de största branscher i världendär 3 % av den globala arbetskraften är direkt anställd inom övernattningsverksamheten.Hotellverksamhet karaktäriseras av bland annat höga fasta kostnader, kapacitetsproblemsamt oförmåga att lagra tjänsten. Dessa faktorer ställer speciella krav påekonomistyrningen inom hotellverksamheten. Tidigare forskning inom hotellverksamhetenhar fokuserat framförallt på kostnadssidan, prissättningen samt budgeteringoch intäktssidan har endast skrapats på ytan. Vi anser därmed att det finns ett öppetfält för en intressant forskning som leder till vårt syfte:Syfte: Syftet med uppsatsen är att kartlägga och analyserar intäktsdrivare som påverkarintäkter inom hotellbranschen.

Think Clearly Outside The Bottle! : Hur kranvattnets kommersiella värde kan höjas

Due to the fact that bottled water has negative impact on the environment,Elite Hotel hasdecided to stop serving bottled water in their restaurants. Since Swedish tap water is regarded tohave great quality,Elite Hotel wants to look at the possibilities to carbonate their own sparklingwater and serving it in fancy carafes. This Master of Science thesis is about constructing a costefficient water carbonator system that suits Elite Hotel?s need specification. This thesis alsocovers other water refinement criteria.The work has been divided into three parts.

Förutsättningar inför detaljplanearbetet - Hur påverkar detta processen?

The purpouse of this study is to find out how and if a Content Managment System (CMS) can benefit from applied User Experience Design (UX). A work project has been executed where a client wanted the students to create a user friendly CMS for adding content to a global hotel review site. A prototype of a CMS was created based on literature studies about UX and CMS. The prototype of the user friendly CMS was then tested through user tests and interviews with key users. After input from the key users the prototype was changed until the users were satisfied with it..

Samverkan mellan totalentreprenör och projektör i stora byggprojekt

As a result of the so called ?Million Program? between the years 1965 ? 1975 the design-build contract had its breakthrough in Sweden. Since then, the contract form has become increasingly common and now holds a strong position on the Swedish market. In design-build contracts it?s usual that the design and production time is overlapping.

Finlandsmodellen Konsekvenser av ett införande ? ett lantmätarperspektiv

The purpouse of this study is to find out how and if a Content Managment System (CMS) can benefit from applied User Experience Design (UX). A work project has been executed where a client wanted the students to create a user friendly CMS for adding content to a global hotel review site. A prototype of a CMS was created based on literature studies about UX and CMS. The prototype of the user friendly CMS was then tested through user tests and interviews with key users. After input from the key users the prototype was changed until the users were satisfied with it..

Konsumenters beslutsprocess : En kartläggning över vilka faktorer som påverkar en konsument vid val av hotell

Syftet med uppsatsen var att kartlägga vilka faktorer som konsumenter prioriterar när de väljer hotell.De respondenter som besvarade enkätundersökningen var författarnas vänner på community-sajten Facebook. Detta gjorde att urvalet blev snedvridet och den största ålderskategorin var 20-29 år. Vi tycker att detta gjorde studien mer intressant då vi har fått fram tydliga resultat kring vad denna åldersgrupp tycker är viktigt.Respondenterna i åldersgruppen 20-29 år tycker att Plats, Pris och Personer var de tre viktigaste faktorerna som de prioriterade vid val av hotell..

Hotel FOX som ett upplevelserum - En studie om vad som påverkar gästens kvalitetsuppfattning

Upplevelserummet blir alltmer viktigare. Tidigare undersökningar om upplevelserummet har enbart fokuserats på de fysiska faktorerna. Men vad som även behöver undersökas är vilka faktorer utöver de fysiska som kan påverka en människas uppfattning om upplevelserummet och beteendet. Vårt syfte är att undersöka vilka faktorer som främst påverkar samt hur dessa påverkar kundens kvalitetsuppfattning av upplevelserummet..

Att aldrig kunna räcka till - Personalens upplevelser av krisbistånd på barnhemmet L.L.C.C.M i Rwanda

Denna studie syftar till att undersöka hur personalen på barnhemmet L.L.C.C.M. påverkas emotionellt av att arbeta med psykiskt traumatiserade barn. Studien belyser forskning kring olika kristeorier och krisbistånd samt vilka risker som kan förekomma för en biståndsperson. Sex kvalitativa semi-strukturerade intervjuer har analyseras genom teoristyrd tematisk analys. Fyra respondenter är rwandier, och två är utländska volontärer.

Gestaltning och förverkligande av Icehotels utemiljö säsongen 2009/2010

This paper constitutes graduate work at the landscape architecture program at the Department of Urban and Rural Development at the Swedish University of Agricultural Sciences, Uppsala. The main purpose of this paper is to create a project from an idea to reality. The place for the project is the environment of Icehotel in Jukkasjärvi in the north of Sweden. Icehotel is a unique hotel concept and each winter a hotel, a church and a bar is built at the area of only ice and snow, and each spring it all melts down and returns to the Torne river. During the project a plan for the environment, in ice and snow, will be made and then a part of it will be built in January 2010. The purpose is to improve the outdoor environment with landscape architecture to enhance the experience of Icehotel and create an exciting entrance to the area.

Kopplingsbeslag för resårbottnar

The project has been implemented in collaboration with Carl-Johan Lundberg on Deltagruppen Ltd in Jönköping. Problem introduction comes from Carl-Johan's own experience from the hotel sector. The problem that all hotels has is that they sell two products, i e. simple - and double rooms. Persons that travel in companies do not desire always to share bed.Focus in the work is to develop a product that holds together two simple beds and forms double bed, concurrent that it goes that converters to two simple bed without needing to disassemble the product and be done invisible.

How to catch the carrot - En studie om synen på motivation och belöningssystem

I merparten av litteraturen för vårt valda ämne diskuteras yttre belöningar i form av ekonomisk ersättning ingående medan inre belöningar i form av till exempel erkännande och ökat ansvar bara benämns i förbifarten när det gäller motivation av de anställda. Den uppsats vi tagit del av som behandlar belöningssystem och motivationen menar att detta bör ändras då de i sin rapport fick fram att anställda värderar inre belöningar högre än yttre och ger det som förslag till vidare forskning. Vi kommer i den här uppsatsen att ytterligare undersöka detta fenomen och se ifall vi kan finna några ytterligare eller nya samband som kan vara bidrag till framtida forskning. Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka personalens syn på belöningssystem samt motivation. Vidare vill vi undersöka vilka delar i belöningssystemet, det vill säga de yttre respektive inre belöningar samt individuella respektive kollektiva belöningar som har störst betydelse för personalens motivation.

Anställningsbar efter Hotell & Restaurangprogrammet

Vad gör att eleverna känner sig anställningsbara efter Hotell & restaurangprogrammet, och vad tycker eleven är viktigast för att vara anställningsbar? Undersökningen har gjorts med hjälp av intervjuer med elever i årskurs tre på gymnasiets Hotell & Restaurangprogram. Respondenterna kommer från tre olika gymnasieskolor i sydöstra Sverige och är intervjuade några veckor innan de slutar sin utbildning. Eleverna anser att det viktigaste för anställningsbarheten är att vara trevlig, social, flexibel och anpassningsbar. På frågan om vad det är som gör att eleverna känner sig anställningsbara efter tre år på Hotell & Restaurangprogrammet anser de flesta att deras stora styrka är att de är trevliga och sociala..

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->