Sök:

Sökresultat:

415 Uppsatser om Hemsidor - Sida 9 av 28

Klassifikation vid de nordiska alkoholmonopolen: En jämförande undersökning av fem statliga alkoholföretags hemsidor

This thesis deals with the goods classification of the Nordic alcoholmonopolies, viz. Alko in Finland, Rúsdrekkasøla Landsins in the FaroeIslands, Systembolaget in Sweden, Vínbúðin in Iceland, andVinmonopolet in Norway. The focus of the study is the web pages of thecompanies (as they appeared April 10th 2011) and the printed pricecatalogue of Alko, from which information on class division has beenexcerpted. The emphasis lies on the division into product groups and theinformation about origin. Within these facets, which partly overlap insome of the classification systems, the principles of division and thehierarchical relations between classes are studied.

Beteendevetare - Ett (o)möjligheternas begrepp : - en kartläggning och textanalys av tre olika aktörers beskrivning av beteendevetare ur ett professionsteoretiskt perspektiv

Följande arbete avser att synliggöra den förvirring som undertecknad anser råda kring begreppet beteendevetare. Med den utgångspunkten har en kartläggning gjorts av vad högskolor, universitet, arbetsförmedling och fackförbund säger om beteendevetare i den information de har på sina respektive Hemsidor. Informationen har sedan strukturerats upp med hjälp av metoder för textanalys och diskuteras slutligen utifrån olika professionsteoretiska perspektiv. Vi använder oss både av traditionella professionsteoretiska definitioner samt ett par nyare kompletterande teorier om professionstyper. Då vi inte funnit någon tidigare forskning om beteendevetare tittar vi på forskning om samhällsvetare och socionomer.

Employer branding som ett verktyg för att bryta könsstrukturer i organisationer : En kvalitativ studie av tre svenska kommuner

In this thesis we present a qualitative study of Employer Branding through a perspective of gender. We examine the awareness of Employer Branding as a tool to break gender patterns in female and male dominated administrations in three Swedish municipalities. Six recruiters people were interviewed, including three pre-school managers and three managers of technical administrations, to see if there are any differences or similarities between the organizations? Employer Branding to break gender patterns. In addition to the interviews, the Web pages of these three municipalities were investigated through a contextual perspective.We found that our interviewees do use Employer Branding, but that they were not necessarily aware of its? meaning.

Företagsansvar på internet : En studie av CSR-kommunikation via hemsidor

Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att få förståelse för hur socialsekreterarnas handlingsutrymme och kunskap används vid placeringsöverväganden av barn och unga i samhällsvård. Med hjälp av våra frågeställningar ville vi få svar på, dels hur socialsekreterarna beskriver sitt handlingsutrymme vid placeringsöverväganden, dels hur socialsekreterarna förhåller sig till kunskap vid dessa bedömningar. Studiens intervjupersoner var socialsekreterare som har arbetat eller arbetar med att placera barn och unga. Utifrån det våra intervjupersoner har berättat är vår slutsats att socialsekreterarnas bedömningar påverkas av flera faktorer. Dessa faktorer var bland annat resursbrist, lagstiftning samt vägledning av arbetsledning.

En jämförelse mellan svenska och utländska hedgefonder

I denna uppsats jämförs skillnader mellan svenska och utländska hedgefonder med avseende på avkastning och risk. Information om fondernas avkastningar är hämtade från de olika fondernas Hemsidor. Jämförelser görs under två olika tidsperioder, 18-respekive 48 månader. Mått som beräknas är genomsnittlig årsavkastning, standardavvikelse, kurtosis, skevhet och Sharpekvot. I resultat och analys konstateras att de svenska och utländska hedgefonderna inte skiljer sig mycket åt i det första intervallet.

Abort - mord eller en mänsklig rättighet? En studie av den diskursiva kampen mellan pro-life- och pro-choicerörelsen i USA

Abortfrågan har sedan länge varit en mycket omdebatterad och kontroversiell fråga i det amerikanska samhället. Striden mellan abortförespråkare och abortmotståndare har eskalerat på senare år och de fredliga blockaderna har numera utökats med kraftigare våldsinslag som dödsskjutningar.Vårt syfte är att ur ett konstruktivistiskt forskningsperspektiv undersöka hur dessa rörelser för fram och framställer sitt budskap. Studien kommer att inriktas på att studera representativa Hemsidor för de rivaliserande parterna.Vi brukar diskursanalys ur såväl ett teoretiskt som metodiskt perspektiv i samband med teorier om framing för att studera den diskursiva kamp som finns mellan de båda rörelserna. Vår studie visar att respektive part söker framställa aborter och foster på olika sätt. Vi kommer visa att abortmotståndarna framställer abort som mord medan förespråkarna menar att det handlar om kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp..

Amnesty och Attac En jämförande studie ur organiseringsperspektiv

Vi har valt att titta på hur organiseringen påverkar sociala rörelse-organisationers fortlevnad. Medlemsantalet är vår operationalisering av fortlevnaden. Våra två fall är Amnesty International och Attac.För- och nackdelar med olika organisationssätt tydliggörs med hjälp av två organisatoriska idealmodeller som till stor del är varandras motsatser. Dessa är den vertikala modellen och den horisontella modellen.Dessa för- och nackdelar har vi ställt mot empirin. Vi har använt oss av litteratur, Hemsidor och intervjuer för att få en bild av hur organisationerna ser ut.Trots att Attac är nätverksbaserad och Amnesty är mer vertikalt ordnad, har båda visat prov på flexibilitet och lyckats skapa delaktighet, vilket är positivt för organisationernas fortlevnad.

Involvera, Engagera, Överleva! : Kundinvolveringens betydelse för hemelektronikkedjors hållbarhetsaktiviteter

Kunder a?r idag mer aktiva vad ga?ller ha?llbar utveckling och sta?ller krav pa? att fo?retag ska genomfo?ra ha?llbarhetsaktiviteter. Da?rfo?r fokuserar denna studie pa? hemelektronikkedjors ha?llbarhetsaktiviteter och vikten av att involvera kunderna i dem, fo?r att skapa merva?rde fo?r ba?da parter. Syftet a?r att underso?ka om den externa marknadsfo?ringen av ha?llbarhetsaktiviteter na?r kunden samt om det lo?fte som ges uppfylls i den interaktiva marknadsfo?ringen med dem.

Påverkar animerade agenter minneskapaciteten hos användaren?

Under de senaste åren har det blivit allt tydligare och fler resultat pekar på att kroppsliga tillstånd, såsom ansiktsuttryck, och människans informationsbearbetning är sammankopplade. Det har även visat sig att människor härmar varandras ansiktsuttryck och därigenom förändrar sina emotionella tillstånd. På senare år har det även börjat dyka upp allt fler animerade agenter som ska hjälpa användaren med datorprogram, Hemsidor och lärande datorspel. Härmar en användare då även en animerad agents ansiktsuttryck precis som en verklig människa? Den här studien ska undersöka huruvida användaren till ett datorspel härmar den animerade agentens ansiktsuttryck och om det i sin tur påverkar dennes informationsbearbetning.

Energieffektivisering till sjöss : Inom linjetrafik

Denna studie handlade om att undersöka vilka energireducerande metoder som åtta svenska rederier inom linjetrafiken har valt att tillämpa ombord på sina fartyg. Detta för att kunna ge en bild om vilka eventuellt nya system och metoder framtida sjömän står inför. Metoden som användes var genom ett utskickat frågeformulär där berörda rederier kunde svara på frågor angående deras energibesparingar. Även rederiernas Hemsidor undersöktes för att kunna få en djupare insikt om vilka energibesparande metoder rederierna använde sig av. Sedan söktes vidare information om dessa energibesparande metoder för att kunna ge en beskriva dem.

Språkteknologi för myndigheters hemsidor : En studie av verktyg som kan underlätta för personer som inte har svenska som modersmål att självständigt använda e-tjänster

På svenska myndigheter arbetar man aktivt med att erbjuda sina kunder möjligheter att göra ärenden via Internet. Försäkringskassans egna studier tyder dock på att personer som inte har svenska som modersmål är en grupp som i stället väljer att komma in på kontoren för att utföra sina ärenden, även om ärendena är relativt enkla. Den här studien undersöker hur språkteknologiska hjälpmedel skulle kunna underlätta för den här gruppen att använda tjänster på Internet.För att ta reda på hur nysvenskar själva ser på sin kontakt med myndigheter hölls fokusgrupper där deras erfarenheter diskuterades. Fokusgrupperna resulterade i tre scenarier som illustrerar hur situationer där en person med språksvårigheter försöker göra sina ärenden på Internet skulle kunna se ut. Några olika språkteknologiska verktyg och hur de skulle kunna användas på Internet diskuteras mot bakgrund av scenarierna.

Tack, men nej tack : En undersökning om Online Behavioral Advertising och dess förhållande till blockeringstjänster

Online Behavioral Advertising betyder att man spårar användares beteende över Internet för att kunna skapa skräddarsydda annonser till användare baserat på deras internetaktiviteter. Det är kostnadseffektivt och ger möjlighet för företag att skapa relevanta annonser för internetanvändare. Online Behavioral Advertising möts ofta av motstånd eftersom att företag inkräktar på den personliga integriteten när man samlar in information om människor för att skapa annonser. Samtidigt har användandet av så kallade blockeringstjänster ökat, det vill säga tjänster som gör att internetanvändare kan ta bort annonser från Hemsidor. I denna uppsats undersöks hur unga människor i Sverige ställer sig till Online Behavioral Advertising och blockeringstjänster samt vilka samband som finns mellan dem.I denna studie har vi använt oss av både en enkätundersökning och av intervjuer för att se hur människor resonerar kring Online Behavioral Advertising och blockeringstjänster.

Bra och opa?litlig : Attityder till och anva?ndning av Wikipedia pa? ho?gstadiet

Denna uppsats redovisar en beskrivande fallstudie som gjordes pa? en svensk ho?gstadieskola och som gick ut pa? att underso?ka vilken plats Wikipedia har pa? ho?gstadiet idag. Fo?r att ta reda pa? det gjordes enka?tunderso?kningar bland elever och la?rare och textanalyser av elevuppsatser. Geografia?mnet anva?ndes som exempel pa? skolans undervisning.

Mångfald hos drömarbetsgivare : En undersökning av företags och ekonomistudenters värderingar och attityder

Dagens arbetskraft präglas allt mer av en ökad mångfald, vilket ställer krav på företags hantering av heterogena grupper. Tidigare forskning tyder på att inställningen till mångfald får en större betydelse för att attrahera talanger. Syftet blir således att undersöka hur de mest attraktiva arbetsplatserna för ekonomistudenter förmedlar sitt arbete med mångfald, samt hur ekonomistudenter upplever och värderar arbetsgivarnas arbete med mångfald. En kvalitativ granskning av årsredovisningar och Hemsidor har genomförts. Delar av datan kvantifierades enligt ett förutbestämt index.

Ideologi, representation och likformighet : En studie av sju svenska riksdagspartier 1994 kontra 2014

Flera politiska teorier har under 1900-talet talat om hur moderna demokratiska partier riskerar bli mer lika varandra. Denna undersöknings syfte är att undersöka om detta förefaller vara fallet i Sverige mellan åren 1994 och 2014. De teoretiska utgångspunkterna består av två sätt att betrakta demokratisk politisk representation, samt de tre ideologierna liberalism, konservatism och socialism som används för att kategorisera partierna. Program, valmanifest och Hemsidor från partierna har studerats med metoden etnografisk innehållsanalys. Resultaten tyder på att partierna var relativt ideologiskt utspridda år 1994 men har 2014 kommit att bli övervägande liberala.

<- Föregående sida 9 Nästa sida ->