Sök:

Involvera, Engagera, Överleva!

Kundinvolveringens betydelse för hemelektronikkedjors hållbarhetsaktiviteter

Kunder a?r idag mer aktiva vad ga?ller ha?llbar utveckling och sta?ller krav pa? att fo?retag ska genomfo?ra ha?llbarhetsaktiviteter. Da?rfo?r fokuserar denna studie pa? hemelektronikkedjors ha?llbarhetsaktiviteter och vikten av att involvera kunderna i dem, fo?r att skapa merva?rde fo?r ba?da parter. Syftet a?r att underso?ka om den externa marknadsfo?ringen av ha?llbarhetsaktiviteter na?r kunden samt om det lo?fte som ges uppfylls i den interaktiva marknadsfo?ringen med dem. Likasa? a?ven underso?ka hur kunderna uppfattar att hela processen skulle bli mer effektiv och engagerande fo?r dem. Studien baserades pa? intervjuer med Media Markt och Elgigantens kunder samt pa? sekunda?r data fra?n fo?retagens hemsidor. Resultatet pa?visar att hemelektronikkedjorna idag inte na?r ut till kunderna genom sin externa marknadsfo?ring och att kunderna inte blir engagerade eller involverade i ha?llbarhetsaktiviteterna genom den interaktiva marknadsfo?ringen. Studien indikerar da?remot att fo?retagen skulle kunna differentiera sig gentemot sina konkurrenter med sina ha?llbarhetsaktiviteter om de marknadsfo?rs mer i butiken samt av personalen, och om fo?retagen skulle nyttja kunderna som en va?rdeskapande resurs. 

Författare

Edward Lindeberg Fanny Tesch

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..