
Sökresultat:
235 Uppsatser om Helsingborg - Sida 8 av 16
konstruktionsförbättringar av kärl för saltvattenfilter
Vattenfiltren ALF R20 ? R60 från Alfa Laval AB i Lund används för att filtrera
kylvatten till Alfa Lavals plattvärmeväxlare. Ytterhöljet av dessa filter är gummerade som skydd mot korrosion, då havsvatten är mycket aggressivt. Syftet med detta examensarbete
är att, genom produktutveckling effektivisera tillverkningen, få kortare ledtider och därmed få bättre lönsamhet. Genom att hitta alternativ till gummi-liningen hoppas Alfa Lavals
underleverantör Liedholm Ramek AB i Helsingborg att spara tid i tillverkningsprocessen och genom att byta ut en fläns på själva konstruktionen hoppas man att korta produktionstiden.
Via intervjuer med branschfolk i plast och gummibranschen hittades och utvärderades ett
flertal alternativa material till gummeringen.
Budget och BSC:s roller i privata och offentliga verksamheter
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur budget och BSC:s roller fungerar i privata och offentliga verksamheter och att undersöka om BSC är ett komplementärt styrverktyg till budget. Då uppsatsen syfte skulle besvaras använde gruppen sig av en kvalitativ metod. Fallstudien gjordes på företagen Alfa-Laval, Gambro och Trelleborg och kommunerna Helsingborg, Kristianstad och Tierp. Gruppen har använt sig av en abduktiv ansats.Under detta arbete kom det fram olika skillnader när det gäller budgetens och BSC:s roller. Det har även framkommit differenser mellan de privata och offentliga verksamheterna.
Nya inslag i bostadspolitiken konsekvenser för Helsingborg
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.
Elevernas upplevelser av ungdomscentrum
The Individual Program (within the continuation school) in Sweden is the third largest. Its purpose is that the students, who for some reason haven?t been able to be admitted to a National Program, shall get the chance to improve their possibilities to attend one. The difficulties the students, who are admitted to the Individual Program are carriers of, have a wide range. The purpose of the Individual Program is that no one should be excluded from any continuation school.
Solcellspolicy avseende Mikroproducenter : Ett förslag på policy avseende solceller hos privata mikroproducenter till Öresundskraft AB
The development of solar photovoltaic (PV) is increasing,with declining module prices and with a strongenvironmental profile. Policies are developed around theworld to achieve the targets set for renewable energy.In Helsingborg, the local power company Öresundskraft isworking with solar PV to achieve the goals of the city.With their vision: - Energy for a Better World and Powerfor the Region, their work with developing the local solarPV market is continuing and the next step is to create asolar PV policy. Today their offer is 1 SEK/kWh for theexcess electricity delivered to the grid.It turns out that compensating the customer is a vitalpolicy and it has to be dynamic to follow the decisions ofpolitics. The same survey shows indeed, thatenvironmental and technical part is of interest. Solar PVwill be supported locally to act on environmentalsustainability and locally produced electricity and withthis Öresundskrafts vision will be achieved..
Konsten att (inte) sticka ut : En granskning av omvärldsanalyser och strategiskt arbete inom kommunal översiktlig planering
Det här är en masteruppsats i fysisk planering med inriktning omvärldsanalys och strategiskt arbete i kommunal översiktlig planering. Uppsatsen undersöker hur kommuners omvärldsanalyser ser ut samt hur de utifrån dessa formulerar strategier. Vidare undersöker uppsatsen vilka huvuddragen i strategierna är samt vilka planeringsprojekt som kommunen menar ska bidra till att strategin uppnås. Med hjälp av kvalitativ innehållsanalys och semistrukturerade personliga intervjuer har två översiktsplaner och en fördjupad översiktsplan för Helsingborg, Malmö respektive Ystad undersökts. Uppsatsen åskådliggör ett tydligt generellt mönster för samtliga undersökta strategier; förtätning genom blandad bebyggelse, marknadsföring och regionförstoring genom gränsöverskridande samarbete..
Spårvägar i Höganässtråket : Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne. Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten, Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Urban Leftovers -Problem eller potential?
?Urban Leftovers ?Problem eller potential? handlar om stadens överblivna ytor och stadens fragment. Ämnet överblivna ytor i staden är aktuellt och rör sig ofta i gränslandet mellan arkitektur, planering och konst. Man kan förhålla sig till dessa icke-definierade platser på olika sätt men gemensamt är att de i grund och botten berör frågan Vem har rätt till staden? Ofta har de överblivna ytorna inte någon egen funktion utan finns enbart som gränser eller skyddszoner för att skilja andra funktionsområden från varandra.
Solenergi med energieffektiva byggnader och kostnadseffektiv lagring
När en investering ska göras är priset en prioriterad faktor att ta hänsyn till. Att investera i ett solcellssystem kostar mycket pengar som på längre sikt kommer resultera i en större intäkt än kostnad. När detta inträffar skiljer sig markant i många fall och med regeringens krångliga regler blir det inte lättare. Examensarbetet innefattar flera analyserande lösnings-metoder för plusenergikontoret i Väla Gård, Helsingborg. Anledningen är att kostnadseffektivisera solcellssystemet så att intresset för solproduk-tionen ökar i Sverige.Tre olika kostnadsmässiga scenarier med timdebitering, egenlagring och nettodebitering jämförs och presenteras grundat på beräkningsmetod inom aktuell forskning.
Spårvägar i Höganässtråket - Hållplatsmiljöer och färdvägar
Detta examensarbete handlar om lokalisering och utformning av hållplatser på en
föreslagen spårvägssträcka mellan Helsingborg och Höganäs i nordvästra Skåne.
Det huvudsakliga syftet är att utforma hållplatsmiljöer och färdvägar på ett
så tillgängligt, trafiksäkert och tryggt sätt som möjligt. Hänsyn tas även till
befintliga och nya utbyggnadsområden samt spårvägens resandeunderlag. Den för
spårväg föreslagna kuststräckan kallas Höganässtråket och här ligger finns
förutom Helsingborg och Höganäs även tätorterna Lerberget, Viken, Domsten,
Hittarp - Laröd och Mariastaden. Spårvägens sträckning är i grova drag utpekad
av Stadsbyggnadskontoret i Helsingborgs stad och spårvägen bör gå centralt
genom samtliga tätorter så att resandeunderlaget blir så högt som möjligt.
Urban Leftovers -Problem eller potential?
?Urban Leftovers ?Problem eller potential? handlar om stadens överblivna ytor
och stadens fragment. Ämnet överblivna ytor i staden är aktuellt och rör sig
ofta i gränslandet mellan arkitektur, planering och konst. Man kan förhålla sig
till dessa icke-definierade platser på olika sätt men gemensamt är att de i
grund och botten berör frågan Vem har rätt till staden?
Ofta har de överblivna ytorna inte någon egen funktion utan finns enbart som
gränser eller skyddszoner för att skilja andra funktionsområden från varandra.
Avgång Raus : en ny station i södra Helsingborg
Helsingborgs stad är en stationstät kommun. Utmed tre järnvägslinjer finns inte mindre än tio lokaltågstationer. Intentionerna i kommunens översiktsplan är att lokalisera bebyggelse i stationsnära lägen för att skapa en flerkärnig stadsstruktur och att leda in landsbygdens grönstruktur in i de centrala delarna av tätorten. Behov och önskemål om ytterliggare tre stationer finns och Raus, i södra Helsingborg, är ett av de önskade stationslägena. Fram till 1966 hade Raus en station och i samband med anläggandet av Västkustbanan skapades återigen förutsättningar för en station.
Den interaktiva djurparken / The interactive zoo
The purpose of this thesis project is to develop a set of interactive digital solutions designed to enhance the interest and knowledge intake of visitors at Skånes Djurpark (Zoo of Scania) in Höör. The project was carried out in collaboration with Skånes Djurpark and representatives from its visitors. Our thesis is based on academic works in the fields of interaction design, exhibit design and contextual learning. Ethnographical field studies have been conducted at Skånes Djurpark with additional field studies at Tropikariet in Helsingborg, Copenhagen Zoo and Regionmuseet Kristianstad. Existing information signs in Skånes Djurpark are primarily image- and textbased, forcing visitors to divert their attention from the different species of Nordic animals that inhabit the zoological park.
Införsel av visuell styrning och taktad produktion : Skapa medvetenhet bland medarbetare
This master?s thesis was written on the behalf of Saba Frukt och Grönt AB inHelsingborg and is the final part of the Master program in MechanicalEngineering at Halmstad University.The main task was to introduce visual control and increase the rate of concept intwo of the departments of the company. The goal is to come up withimplementation proposals, and if possible to implement one in the near future.The author attacks the problem by using the Six Sigma DMAIC-methodology as itis a clear and structured approach. As a complement Lean-inspired tools are used.After compiling the results from the interviews and benchmarking somesuggestions are made. These are reviewed with stakeholders and a discussion ofhow to go on further was held.
En uppsats om hur golfklubbar kan anpassa sig till den individuella golfaren
Since 2005, the number of golf members in Swedish golf clubs has declined. This is a major problem for many golf clubs since it can lead to over establishment of golf courses. This essay is about how golf clubs in North West Skåne, the second golf densest area in the world, work to maintain their members. The sample consists of eight golf clubs which have been geographic delimited by a 30 km radius out of Helsingborg. The research is based on qualitative interviews with the manager of each golf club.