Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 56 av 1451

Matematikens uterum

Syftet med denna studie Àr att undersöka och kartlÀgga nÄgra lÀrares tankar kring utomhusundervisning i matematik. Det Àr ocksÄ intressant att undersöka vilka faktorer som pÄverkar lÀrarna i deras val av undervisningsmiljö. PÄ den begrÀnsade tid som studien hade till sitt förfogande passade det att göra fokusintervjuer. För att öka tillförlitligheten för studien gjordes Àven en enkÀtundersökning. UtifrÄn insamlade data, kartlades lÀrarnas tankar och erfarenheter kring utomhusundervisning i matematik.

Attityd till reklam i tidningar

Allt fler tidningar har utökat sin verksamhet till fler plattformar, den ökade anvÀndningen av internet ochsurfplattor har gjort att möjligheten att annonsera inom tidningsbranschen har vuxit. Hur förhÄller sigkonsumenterna till annonsering i de olika publiceringskanalerna?Uppsatsen Àmnar undersöka om det finns en skillnad i attityd och beteende mellan annonser i digitalatidningar och papperstidningar. HuvudfrÄgan som utretts i uppsatsen Àr:Finns det en skillnad i konsumentensattityd och beteende kring annonsering i papperstidning kontra dess motsvarighet i surfplatta och pÄ webben?För att besvara problemformuleringen bestod undersökningsprocessen av bland annat tester ochanvÀndarintervjuer samt en studie av befintlig litteratur och forskning kring omrÄdet.

Avvikelserapportering = En tillgÄng eller ett hinder?

Syftet med vÄr studie var att undersöka allmÀnsjuksköterskans tankar, kÀnslor och upplevelser kring avvikelserapportering. I vÄr empiriska kvalitativa studie besvaras vÄra tre frÄgestÀllningar: "Hur upplever allmÀnsjuksköterskan att avvikelserapporter?", "Ser allmÀnsjuksköterskan avvikelserapportering som en tillgÄng eller som ett hinder?" och "Vad anser allmÀnsjuksköterskan att man bör rapportera?". Genom att intervjua sex informanter frÄn tre olika sjukhusavdelningar fick vi fram fyra kategorier. I vÄr första kategori presenteras allmÀnsjuksköterskans tankar och kÀnslor kring avvikelserapportering och i kategori tvÄ och tre presenteras deras positiva och negativa upplevelser.

Uppfattningar kring snabbmatskonsumtion

Syftet med studien vara att undersöka vilka uppfattningar som finns kring snabbmat och snabbmatskonsumtion. Anledningen till att jag valde detta Àmne Àr för att fetman och ohÀlsan i samhÀllet ökar samtidigt som vi lÀgger allt mindre tid pÄ matlagning. Jag tror att snabbmatskonsumtionen snarare kommer att öka Àn att minska. Genom att undersöka vilka uppfattningar som finns kring snabbmat kan man lÀgga grunden till fortsatta studier om hur man skulle kunna fÄ mÀnniskor att vÀlja hÀlsosamma snabbmatsalternativ.Metoden jag anvÀnde var kvalitativa intervjuer med tre personer i 20-30 ÄrsÄldern, en man och tvÄ kvinnor, vilka valdes genom ett sÄ kallat bekvÀmlighetsurval. För att finna olika uppfattningar har jag inspirerats av fenomenografisk metod.Jag fann att bland mina deltagare var det vanligast att Àta snabbmat nÀr man var stressad eller led av tidsbrist och detta intrÀffade vanligtvis kring lunchtid.

Simundervisning som moment i Àmnet idrott och hÀlsa

Detta examensarbete handlar om hur sex idrottslÀrare i Stockholms lÀn resonerar kring möjligheten att bedriva simning i idrottsundervisningen. Av dessa idrottslÀrare arbetar fyra av lÀrarna pÄ F-5 skolor och tvÄ arbetar i F-6 skolor. Detta val grundar sig i att mÄlet för simkunnighet ligger i Är 5. Vi har haft som kriterier att lÀrarna skall vara utbildade idrottslÀrare och att vi skulle försöka fÄ till stÄnd intervjuer frÄn olika kommuner. Syftet med uppsatsen har varit att ta reda pÄ hur idrottslÀrarna förhÄller sig kring sin delaktighet i simundervisningen utifrÄn sina förutsÀttningar och det som stÄr föreskrivet i kursplanen för idrott och hÀlsa.

Lilla HjÀrtat gÄr i graven, Pippi lever vidare : En text- och bildanalys av barnlitteratur och en idéanalys av debatter, kring framstÀllningen av etnicitet

Studiens syfte Àr att analysera tvÄ barnbokskaraktÀrer, Pippi LÄngstrump och Lilla HjÀrtat, deras böcker och den debatt som efterföljt dem. FrÄgor som stÀllts Àr hur etnicitet konstrueras och beskrivs i barnbokslitteraturen. Samt vad som i huvudsak problematiserats i debattartiklarna, vilka idéer kring etnicitet som Äterfinns och vilka likheter och skillnader som finns mellan Pippitriologin och böckerna om Lilla HjÀrtat. Barnböckerna Àr utgivna pÄ 1940-talet respektive 2010-talet. Studien har genomförts med en text- och bildanalys av barnböckerna samt en idéanalys av debattartiklarna.

Pedagogers höglÀsning : Ett outnyttjat pedagogiskt verktyg

Detta examensarbete lyfter fram sju olika lÀrares kunskap om höglÀsning och pÄ vilket sÀtt de medvetet anvÀnder sig av höglÀsning i sin undervisning. Avsikten Àr att lyfta fram hur pedagoger som undervisar yngre barn arbetar med att lÀsa högt för sina elever.Aktuell forskning kring grundlÀggandet av lÀs- och skrivutvecklingen pÄvisar betydelsen av att lÀsa högt för smÄ barn. Undersökningens resultat visar att lÀrare upplever höglÀsning som ett bra och mÄngsidigt pedagogiskt redskap. Det framgÄr dock att de pedagoger med lÀngst yrkeserfarenhet och högst utbildning Àr de som anvÀnder sig av höglÀsning pÄ ett mer medvetet och komplext sÀtt. DÀrigenom synliggörs vikten av att pedagoger har kunskap om höglÀsningens anvÀndningsomrÄden.Pedagogernas insikter som kom fram under undersökningen har relaterats till forskning i ett jÀmförande perspektiv.

AffÀrsmodellen kring ett Community

Abstrakt Titel: AffĂ€rsmodellen kring ett Community Författare: Gezim Pirku & Kreshnik Goga Handledare: Gunnar Ågren Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poĂ€ng Syfte: Syftet med vĂ„rt arbete Ă€r först och frĂ€mst att undersöka vad aktuell teori sĂ€ger om affĂ€rsmodeller för traditionella respektive Community företag. Sedan skall vi bestĂ€mma om teorier av ett Community företag stĂ€mmer med ett verkligt Community. Metod: Kvalitativ datainsamling för den teoretiska delen och frĂ„geformulĂ€r för den empiriska undersökningen. Slutsats: Vi fann att skillnaderna i vad teorierna sĂ€ger om Communitys och ett riktigt Community inte Ă€r stora utan man tar till sig de strategier som teorierna beskriver.

Specialpedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollÀrares tankar kring specialpedagogik

Syftet med denna studie Àr att fÄ en insikt om hur förskollÀrare tÀnker kring specialpedagogik i förskolan och Àven vilka faktorer som har betydelse för förskollÀrares arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd. Vikt har Àven lagts vid förskollÀrares tankar runt tidiga insatser för barn i förskolan. För att kunna ta reda pÄ detta har en kvalitativ intervjustudie gjorts dÀr 7 verksamma förskollÀrare frÄn 2 olika enheter har intervjuats. Jag har utgÄtt frÄn mina problemstÀllningar; Hur tÀnker förskollÀrare kring Àmnet specialpedagogik? Vilka faktorer har betydelse för förskollÀrares arbete med barn i behov av sÀrskilt stöd? samt Vilken betydelse har tidiga insatser för barn i förskoleÄldern? Mitt resultat visade att det mÄnga gÄnger finns tvÄ olika sÀtt att tÀnka kring specialpedagogik i förskolan.

Resursskolan - pedagogernas upplevelse av framgÄngsfaktorer

För att som specialpedagog kunna arbeta proaktivt med elever i behov av sÀrskilt stöd krÀvs det en förstÄelse kring vilka faktorer som Àr framgÄngsrika med dessa elever. Genom att intervjua pedagoger pÄ resursskolor som har lÄng erfarenhet av att arbeta med elever i behov av sÀrskilt stöd kan man fÄ kÀnnedom om vilka faktorer de upplever framgÄngsrika. Denna kÀnnedom kan öka förutsÀttningarna att kunna implementera dessa faktorer i den reguljÀra skolverksamheten som i sin tur kan generera att vi nÀrmar oss en skola för alla. Syftet med denna studie Àr att bidra till en förstÄelse kring pedagogernas upplevelse av framgÄngsrika och icke framgÄngsrika faktorer pÄ en resursskola, men Àven vilka hinder de möter i sin verksamhet. Pedagogernas upplevelser av framgÄngsfaktorer som trÀdde fram genom analysen var det sociala samspelet och relationernas betydelse, hur de bygger relationer med eleverna och pÄ vilket sÀtt eleverna bemöts.

KVINNLIG KÖNSSTYMPNING I ETIOPIEN - Varför pĂ„gĂ„r det fortfarande?

Bakgrund: Kvinnlig könsstympning Àr en skadlig sedvÀnja med rötter lÄngt tillbaka i tiden och i Etiopien berÀknades prevalensen Är 2013 vara 74%, trots lagstiftning och olika organisationers aktiva arbete för dess utrotande. I svensk sjukvÄrd möter sjuksköterskan mÄnga kvinnor som utsatts för ingreppet och det behövs dÄ ökad kunskap om sedvÀnjan samt relaterande attityder och pÄverkande faktorer. Detta för att kunna ge bÀsta bemötande och omvÄrdnad.Syfte: Syftet Àr att belysa faktorer och attityder relaterade till kvinnlig könsstympning, i Etiopien.Metod: En litteraturstudie som granskar tidigare studiers resultat kring kvinnlig könsstympning i Etiopien, genomfördes. BÄde artiklar med kvalitativ, kvantitativ och mixad metod inkluderades.Resultat: Resultatet presenterades under tvÄ kategorier ? PÄverkande faktorer samt Argument för och emot kvinnlig könsstympning ? vilka hjÀlptes Ät att besvara syftet.Slutsats: Arbete för att öka medvetenheten kring sedvÀnjans skadliga konsekvenser görs i Etiopien genom utbildning och spridning av kunskap kring hÀlsokonsekvenser och de mÀnskliga rÀttigheterna.

"För annars blir vi en del i att dom tar livet av sig.? : -      En kvalitativ studie om hur kuratorer tÀnker kring och förhÄller sig till unga transpersoner.

Tidigare forskning har visat att transpersoner, speciellt unga, a?r en va?ldigt utsatt och osynliggjord grupp i va?rt samha?lle med ho?ga siffror inom statistiken fo?r sja?lvskadebeteende och sja?lvmord. Forskning om transpersoner i relation till socialt arbete i Sverige a?r begra?nsad. Va?r studies syfte var att underso?ka hur kuratorer ta?nker kring och fo?rha?ller sig till unga transpersoner, med fra?gesta?llningarna vilken kunskap kuratorerna har info?r att bemo?ta unga transpersoner, om de har styrdokument/riktlinjer fo?r att bemo?ta dem, om inte anser de att det beho?vs, samt hur kuratorerna ser pa? vilken betydelse ko?nsidentitet har fo?r ungdomar.

KULTURKOMPETENS OCH ETNISK MÅNGFALD - ETT CHEFSPERSPEKTIV INOM ORDINÄRT BOENDE

FrÄn att ha varit ett land med relativt homogen befolkning Àr Sverige idag ett mÄngkulturellt samhÀlle. Diskussioner om hur kommunerna och deras socialtjÀnster ska kunna tillgodose det allt mer mÄngkulturella samhÀllet och dess kommuninvÄnare Àr ett hett debattÀmne. Inom ordinÀrt boende har organisationen och arbetsledaren för hemtjÀnstgruppen ett stort ansvar i att kunna erbjuda och ge den vÄrd som brukarna Àr berÀttigade. I samband med arbetet mot etnisk mÄngfald i arbetsorganisationer beskrivs chefs- och ledarskapsarbetet som centralt och ett organisationsklimat som erkÀnner och vÀrderar varje mÀnniskas speciella egenskaper. Syfte med vÄr undersökning Àr att analysera och försöka tolka hur sektionschefer definierar kulturkompetens och etnisk mÄngfald i medarbetarfrÄgor och deras syn pÄ hur organisationen hanterar och vÀrderar kulturkompetens och etnisk mÄngfald inom ordinÀrt boende i den kommunala Àldreomsorgen.

Röster frÄn de ohörda kvinnorna : En studie av fem utlÀndska kvinnors tankar och erfarenheter kring feminism och jÀmlikhet

Uppsatsen fokuserar pÄ fem utlÀndska kvinnors tankar och erfarenheter kring feminism och jÀmlikhet. Genom att intervjua dessa kvinnor individuellt och praktisera pÄ en kvinnoorganisation, försöker jag analysera kvinnornas förhÄllningssÀtt till den underordning som tilldelas dem av vÀsterlÀndsk feminism.Resultatet visar att kvinnorna alltid Àr tvungna att förhÄlla sig till dessa tillskrivna beskrivningar samt att detta Àven pÄverkar deras sjÀlvbild. De ifrÄgasÀtter vÀsterlÀndska feministers etnocentrism. De kÀnner ofta att deras tidigare erfarenheter försummas och att man endast ser de som ?passiva offer?..

HÄrdare disciplin? Dess pÄverkan pÄ lÀrandet

Arbetet syftar till att ta reda pÄ vad rektorer och lÀrare har för tankar kring huruvida dagens skola Àr i behov av hÄrdare disciplin, samt vad hÄrdare disciplin skulle fÄ för effekter pÄ elevernas lÀrande. Undersökningen Àr genomförd med enkÀt som distribuerades via internet, dÀr de besvarande kunde lÀmna sina tankar och Äsikter kring vÄra frÄgor. Slutsatsen som dras i arbetet Àr att de besvarande lÀrarna och rektorerna förvisso anser att skolan Àr i behov av ordning i klassrummet för att undervisningen ska bli effektiv, men att detta dock inte kan eller bör uppnÄs genom hÄrdare disciplin och bestraffningar. De besvarande efterstrÀvar bÀttre ledarskap i form tydlighet hos pedagogerna, dÀr samspel, kommunikation och struktur Àr det viktigaste för att skapa en ordnad miljö i klassrummet..

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->