Attityd till reklam i tidningar
Allt fler tidningar har utökat sin verksamhet till fler plattformar, den ökade användningen av internet ochsurfplattor har gjort att möjligheten att annonsera inom tidningsbranschen har vuxit. Hur förhåller sigkonsumenterna till annonsering i de olika publiceringskanalerna?Uppsatsen ämnar undersöka om det finns en skillnad i attityd och beteende mellan annonser i digitalatidningar och papperstidningar. Huvudfrågan som utretts i uppsatsen är:Finns det en skillnad i konsumentensattityd och beteende kring annonsering i papperstidning kontra dess motsvarighet i surfplatta och på webben?För att besvara problemformuleringen bestod undersökningsprocessen av bland annat tester ochanvändarintervjuer samt en studie av befintlig litteratur och forskning kring området. En intervju hölls ävenmed en person från annonsavdelningen på Dagens Nyheter, med syfte att ta reda vad tidningsbolaget har förstrategi kring annonshantering i deras olika mediekanaler. Utifrån resultaten från undersökningen kanslutsatsen dras att attityden till annonsering i papperstidningar verkar vara mer positiv än attityden motannonsering i ipad- och webbtidningar. Attityden mot annonsering i ipadtidningar är emellertid inte likanegativ som i webbtidningar. Läsarens grundattityd till mediekanalen i sig är en betydande faktor för attitydenmot annonseringen.