Sök:

Matematikens uterum


Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga några lärares tankar kring utomhusundervisning i matematik. Det är också intressant att undersöka vilka faktorer som påverkar lärarna i deras val av undervisningsmiljö. På den begränsade tid som studien hade till sitt förfogande passade det att göra fokusintervjuer. För att öka tillförlitligheten för studien gjordes även en enkätundersökning. Utifrån insamlade data, kartlades lärarnas tankar och erfarenheter kring utomhusundervisning i matematik. I resultaten kan man ana att det finns ett samband mellan hur mycket läraren väljer att använda sig av uterummet i sin matematikundervisning och följande faktorer; tillgång till skog, personaltäthet, tid, väderlek, ålder på eleverna, lärarens inställning till att vara ute, vilket moment inom matematiken som behandlas och utbildning.

Författare

Malin Gustavsson Malin Nicklasson

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Lärarhögskolan i Stockholm

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..