Sök:

Elevers känslor och tankar kring matematik. En jämförelse mellan elever i skolår 3 och 6. Students feelings and thoughts about mathematics. A comparison between students i school year 3 and 6.


Ström, Anders och Svensson, Gustav (2007).Elevers känslor kring matematik. En jämförelse mellan elever i skolår 3 och 6. (Students feelings and thoughts about mathematics. A comparison between students in school year 3 and 6). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med följande arbete är att undersöka elevers känslor och tankar kring ämnet matematik och göra en jämförelse mellan elever i skolår 3 och 6 och se om det finns några skillnader. Vi kommer också att undersöka om det finns något samband med hur skolan arbetar och hur eleverna känner sig. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om matematiksvårigheter samt den specialpedagogiska rollen. Genom intervjuer av tolv elever, sex som går i skolår 3 och sex som går i skolår sex, vill vi få en bild av hur eleverna tänker och känner kring ämnet matematik och vad det är som påverkar deras sätt att se på ämnet. Sammanfattningsvis visar det sig att de elever som befinner sig i matematiksvårigheter dels är medvetna om sin situation, dels har negativa känslor och tankar kring ämnet. De elever som inte är i matematiksvårigheter är på det klara med att de har lätt för ämnet och deras känslor och tankar kring matematik är i huvudsak positiva. Det visade sig också att de positiva känslorna för matematik avtar vid en jämförelse mellan elever i skolår tre och skolår sex. Vi konstaterade att de flesta elever skulle vilja arbeta mer praktiskt med matematik , med ett grupporienterat och laborativt arbetssätt. Vi fann också att elever i matematiksvårigheter i allmänhet är nöjda med det specialpedagogiska stöd de får, men att de inte tycker att det är tillräckligt.

Författare

Anders Ström Gustav Svensson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..