Sök:

Konkurrenter i samarbete

För en starkare reklamregion med event som utgångspunkt.


Da? reklambyra?er som a?r verksamma i mindre regioner vanligen tampas om samma kunder a?r konkurrensen mellan dem ofta ha?rd. I regel har dessa reklambyra?er fa? ansta?llda ja?mfo?rt med va?letablerade reklambyra?er i sto?rre regioner, som genom sin breda kompetens haft mo?jlighet att arbeta med stora kunder och pa? sa? vis byggt upp ett starkt varuma?rke kring sin verksamhet och region. Fo?r att mo?jliggo?ra fo?r de mindre regionernas reklambyra?er att ta upp konkurrensen med de sto?rre, kra?vs att de innehar lika bred kompetens. Detta skulle kunna mo?jliggo?ras genom ett gra?nso?verskridande samarbete mellan flera reklambyra?er i en mindre region. Ett sa?dant samarbete skulle kunna leda till en god kvalitetssta?mpel och ett starkare varuma?rke till regionen. Eftersom det finns risker med att samarbeta med sina konkurrenter a?r detta ett va?gat beslut att ta, trots de ma?nga fo?rdelar som fo?ljer ett framga?ngsrikt samarbete.Fo?r att underla?tta fo?r reklambyra?erna att bygga upp ett na?tverk, som en mo?jlig start pa? ett framtida samarbete, har samarbetsfra?mjande event etablerats i flera regioner. Under dessa kan reklambyra?erna knyta kontakter och sta?rka den sociala samho?righeten i en neutral miljo?, vilket i ba?sta fall kan vara starten till samarbete, och en starkare reklamregion. Da?rfo?r syftar denna studie till att underso?ka hur event kan bidra till att samarbete inleds mellan konkurrerande reklambyra?er som verkar i samma region, och hur ett sa?dant samarbete kan medverka till att bygga ett gemensamt varuma?rke mellan akto?rerna.Studien grundar sig i en kvalitativ ansats och bygger pa? fem kvalitativa intervjuer med aktiva reklambyra?er i Norrko?ping och Linko?ping. De intervjuade reklambyra?erna a?r strategiskt utvalda efter storlek och kan pa? detta vis representera hela branschen inom mindre regioner. Fo?r att besvara studiens syfte har ett antal teorier inom a?mnet identifierats. Tillsammans utgo?r empirin och teorin en grund fo?r studiens analys och slutsatser, samt rekommendationer till arrango?rer av samarbetsfra?mjande event, och reklambyra?er i mindre regioner.Genom studien har ett antal framga?ngsfaktorer fo?r event som syftar till att fra?mja samarbete inom reklambranschen identifierats. Studien visar ocksa? pa? vilket sa?tt reklambyra?er bo?r samarbeta fo?r att framga?ngsrikt sta?rka den region de verkar, samtidigt som alla akto?rer i samarbetet vinner pa? det. Slutligen visar studien hur ett gemensamt varuma?rke skulle kunna byggas mellan reklambyra?er som verkar i samma region. 

Författare

Sandra Häggander Linus Andersson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Industriell marknadsföring och industriell ekonomiTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..