Sök:

Sökresultat:

1323 Uppsatser om Hälsa pć arbetsplatsen - Sida 2 av 89

?Oj, nu mÄste jag verkligen jobba liksom!? : En intervjustudie om en arbetstidsförkortnings pÄverkan pÄ relationerna pÄ arbetsplatsen.

Studien syftar till att undersöka om och hur sex timmars arbetsdag pÄverkar relationerna pÄ arbetsplatsen. Studiens frÄgestÀllningar Àr: Vilka delar pÄ arbetsplatsen upplever intervjupersonerna har förÀndrats efter arbetstidsförkortningen? I vilken utstrÀckning anser intervjupersonerna att dessa eventuella förÀndringar har pÄverkat förutsÀttningarna för relationerna till kollegorna? För att undersöka detta gjordes sju intervjuer med individer som arbetar pÄ samma arbetsplats, dÀr de genomfört en arbetstidsförkortning, frÄn Ätta till sex timmars arbetsdag. Det har tidigare gjorts studier om arbetstidsförkortning likasÄ om sociala relationer pÄ arbetsplatser. Det saknas dÀremot forskning som kombinerar och undersöker dessa fenomen tillsammans, vilket blev en motivering till denna studie. Den tidigare forskningen har bland annat kommit fram till att den sociala samvaron pÄ arbetsplatsen har minskat efter arbetstidsförkortningen.

Intraprenadstyrt Àldreboende eller inte. : En jÀmförande analys av hur personalen ser pÄ sin arbetssituation.

Syftet med denna studie var att undersöka om det finns skillnader i hur personalen pÄ ett intraprenadstyrt Àldreboende upplever sin arbetssituation samt omsorgen kring den enskilde, jÀmfört med personalen pÄ ett icke intraprenadstyrt Àldreboende. Fokus har varit aspekterna styrning, delaktighet och inflytande. Studien genomfördes inom GÀllivare kommun, pÄ tre olika Àldreboenden, varav en intraprenad, med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer och en enkÀtundersökning. En intraprenad drivs inom företaget enligt företagets regler och riktlinjer, dock ansvarar intraprenaden för budgeten, personalansvaret och andra beslut kring verksamheten. Intraprenader har en kultur som uppmuntrar till att personalen ska vara delaktiga och ha inflytande pÄ arbetsplatsen.

Att bygga hÀlsa: Vad byggnadsarbetare önskar för hÀlsoarbete pÄ arbetsplatsen

Eftersom individer i arbetslivet tillbringar största delen av sin vakna tid pÄ arbetsplatsen ses denna som en god arena för hÀlsofrÀmjande insatser. Med olika interventioner kan det skapas friskare anstÀllda och dÀrmed effektivare företag. HÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder Àr dÀrför av intresse för bÄde anstÀllda och arbetsgivare. Det Àr framförallt individers mat-, motions- och tobaksvanor som pÄverkar hÀlsan. Arbetsgivarens insatser bör i första hand riktas mot motionsvanorna, eftersom dessa har störst hÀlsopÄverkan och i andra hand mot tobaksvanorna.

Styrande dokument för rutiner som ska sÀkerstÀlla mÀtnoggrannhet Fallstudie VÀg 55

Allt professionellt mÀtningsarbete i Sverige styrs av olika dokument för att sÀkerstÀlla att kvalitetskraven uppnÄs, anlÀggningsarbeten Àr inget undantag. DÀrför var syftet att sammanstÀlla de objektspecifika kraven pÄ vÀg 55 Yxtatorpet ? Malmköping och undersöka vilka rutiner och kontroller som genomförs för att sÀkerstÀlla kvaliteten.Litteraturstudier har gjorts för att sammanstÀlla kraven, frÀmst av dokument som finns pÄ arbetsplatsen. Sökningar pÄ Internet har gjorts frÀmst för att hitta kravdokument som styr handlingarna pÄ arbetsplatsen.Intervjuer genomfördes med 2 personer pÄ arbetsplatsen, med olika arbetsuppgifter för att ta reda pÄ om det finns rutiner och kontroller som genomförs och vilka dessa i sÄdana fall Àr.Resultatet blev en sammanfattning av styrande dokument speciellt de som gÀller för vÀg 55. De styrande dokumentens krav pÄ metoder och kontroll styrks av de tvÄ intervjuerna. .

Ledarskap och stresshantering : En kvalitativ intervjustudie om relationen mellan ledarskap och socialsekreterares förutsÀttningar att hantera stress pÄ arbetsplatsen, utifrÄn en fallbeskrivning om socialtjÀnsten.

UtifrÄn en fallbeskrivning i socialtjÀnsten dÀr fem stycken socialsekreterare har intervjuats har relationen mellan ledarskap och anstÀlldas förutsÀttningar att hantera stress i arbetet undersökts. UtifrÄn ett teoretiskt ramverk bestÄende av klassiska ledarskapsteorier, teorin om kÀnsla av sammanhang och krav-kontroll-stödmodellen syftar studien till att nÄ en djupare förstÄelse för relationen mellan ledarskap och socialsekreterares förutsÀttningar att hantera stress i arbetet. Resultatet visar att ledarskapsstilen kan inverka pÄ de anstÀlldas förutsÀttningar att hantera stress pÄ arbetsplatsen. Informanterna som beskriver ett ledarskap som kan kopplas till den demokratiska ledarskapsstilen upplever ökat socialt stöd i arbetsmiljön och ökade förutsÀttningar för kÀnsla av sammanhang pÄ arbetsplatsen, vilket i sin tur leder till förbÀttrade förutsÀttningar att hantera stress pÄ arbetsplatsen. Informanterna som beskriver en arbetsmiljö under ett ledarskap med komponenter kopplade till laissez faire-ledarstilen upplever det motsatta, dvs.

Att förebygga negativ stress bland anstÀllda inom daglig verksamhet : Uppfattningar bland habiliteringsassistenter

Syftet med denna studie Àr att skapa förstÄelse för habiliteringsassistenters uppfattning om hur negativ stress kan förebyggas pÄ arbetsplatsen. Studiens frÄgestÀllning söker svar pÄ innebörden av negativ stress för habiliteringsassistenter och deras uppfattning om hur den kan förebyggas. Sex habiliteringsassistenter deltog i studien och kontaktades via ett mÄlstyrt bekvÀmlighetsurval. Datainsamlingen utfördes genom intervjuer med öppna frÄgor. Dataanalysen genomfördes ur ett fenomenografiskt perspektiv och resulterade i tvÄ kategorisystem.

RÀttvisa som styrverktyg : upplevd rÀttvisa som en faktor i en organisations vÀlbefinnande

Uppsatsen undersöker hur personalen pÄ EknÀs ungdomshem upplever rÀttvisa pÄ sin arbetsplats. I undersökningen deltog 31st anstÀllda varav 15st mÀn och 16st kvinnor. PÄ arbetsplatsen finns en hög sjukfrÄnvaro och hög personalomsÀttning som kan leda till ökad upplevelse av orÀttvisa. Trots detta har de anstÀllda ingen utbredd upplevelse av total eller allmÀn orÀttvisa, vissa saker upplevs mer rÀttvist medan andra saker upplevs mer orÀttvist. Personal upplever sig orÀttvist behandlade i situationer som hÀrrör till anstrÀngning, de tycker inte de fÄr de resurser de förtjÀnar eller kan pÄverka sin situation nÀr de anstrÀnger sig utöver det normala pÄ arbetsplatsen.

LÀra pÄ arbetsplatsen ? en studie av hur företag kan frÀmja anstÀlldas lÀrande.

Att de anstÀllda Àr den största tillgÄngen i ett företag har nu blivit en sjÀlvklarhet. Framtida konkurrensförmÄga och utsikter för företaget ligger i hÀnderna pÄ dess anstÀllda. Kompetensutveckling och hantering, som rekrytering, utveckling och trÀning av de anstÀllda, anses vara betydande för ett företags chans att lyckas. Kraven pÄ kompetensförnyelse kan inte tillgodoses med enbart traditionell utbildning i form av kurser, seminarier eller studiecirklar. Kompetensförnyelse mÄste i stÀllet handla om att lÀra i arbetet, pÄ arbetsplatsen, genom att lösa problem i arbetsuppgiften.

Sjuksköterskors erfarenheter av mobbning pÄ arbetsplatsen: En litteraturstudie

Arbetsmiljöns utformning inom verksamheten har stort inflytande pÄ de anstÀlldas vÀlbefinnande och arbetsglÀdje. En arbetsmiljö som utgörs av ett fientligt klimat kan leda till konflikter i arbetsgruppen som vid otillrÀcklig hantering kan klassas som mobbning. Mobbning ses idag som ett vanligt förekommande arbetsplatsproblem inom sjuksköterskeprofessionen. Syftet med denna studie var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av mobbning pÄ arbetsplatsen. I denna integrerade litteraturöversikt ingick 14 artiklar av varierande metodologisk ansats vilka besvarade studiens frÄgestÀllningar om orsaker till mobbning, hur mobbning yttrar sig pÄ arbetsplatsen, konsekvenser för sjuksköterskan samt förebyggande och hantering av mobbning.

Avskedande eller uppsÀgning vid misshandel pÄ arbetsplatsen?

För uppsÀgning pÄ grund av personliga skÀl krÀvs saklig grund och vid avskedande skall arbetstagaren "grovt Äsidosatt sina Äligganden". Lagen om anstÀllningsskydd innehÄller dock inga preciseringar av vad dessa rekvisit innebÀr, utan detta har lÀmnats till rÀttstillÀmpningen att avgöra. VÄrt syfte med denna uppsats var dÀrför att först och frÀmst klargöra begreppen, uppsÀgning pÄ grund av personliga skÀl och avskedande, och dÀrefter undersöka de fall dÀr uppsÀgning eller avskedande har förelegat pÄ grund av misshandel, som skett pÄ eller i anslutning till arbetsplatsen. Vi ville ocksÄ visa pÄ i vilka situationer som begreppen Àr tillÀmpliga och vad som skiljer dem Ät. Vi har dock ej berört den offentliga sektorn och ej heller fall dÀr misshandeln ej skett pÄ eller i anslutning till arbetsplatsen.

Alkoholrelaterade uppsÀgningar : En komparativ studie mellan Sverige och Norge

Denna uppsats Àr en komparativ studie mellan svensk och norsk arbetslagstiftning. Arbetet belyser likheter och skillnader mellan lÀnderna i vad som utgör saklig grund för alkoholrelaterade uppsÀgningar. Vid en överskÄdlig blick mellan lÀndernas arbetslagstiftning Àr det mycket som kan förefalla lika dÄ den svenska lagen om anstÀllningsskydd ligger som förebild för den norska motsvarigheten arbeidsmiljÞloven. Vid en nÀrmare studie upptÀcker man dock skillnader i lÀndernas rÀttstillÀmpning gÀllande synen pÄ alkoholmissbruk pÄ arbetsplatsen. I Sverige görs det en skillnad mellan alkoholmissbruk av misskötselkaraktÀr och alkoholmissbruk av sjukdomskaraktÀr.

LÄngvarig stress pÄ arbetsplatsen

I dagens samhÀlle har det blivit allt vanligare att anstÀllda upplever stress pÄ arbetsplatsen, pÄ grund av att de upplever för mycket ansvar och krav pÄ sitt arbete. Syftet med examensarbete var att undersöka pÄ vilket sÀtt anstÀllda upplever att lÄngvarig stress pÄ arbetsplatsen kan pÄverka deras hÀlsa och hur lÄngvarig stress kan förebyggas. Den kvalitativa datainsamlingen anvÀndes för att genomföra studien vilket var stödjande för att förtydliga deltagarnas tankar och upplevelser kring fenomenet lÄngvarig stress. Semistrukturerade intervjuer skedde. Intervjuer skedde med tre anstÀllda frÄn olika företag men med samma anstÀllnings position.

?Jag behöver det sociala? : En studie om organisationers ritualer och dess betydelse för medarbetares gemenskap och tillhörighet pÄ arbetsplatsen

I denna C-uppsats studerar vi, utifrÄn ett sociologiskt perspektiv, vilka de organiserade ritualerna Àr, vilka funktioner dessa ritualer kan ha samt vilken betydelse ritualerna har för medarbetarens gemenskap och tillhörighet pÄ arbetsplatsen. Detta gör vi genom att undersöka medarbetares kÀnsloupplevelser i samband med ritualer pÄ arbetsplatser. UtifrÄn en kvalitativ forskningsansats har vi genomfört tio intervjuer med anstÀllda pÄ olika företag för att samla in det empiriska materialet. Trice och Beyers Ritual Taxonomi samt Collins teori om Interaktions ritualer och Emotionell energi har anvÀnds för att förklara och ge en djupare förstÄelse för ritualer och medarbetarnas kÀnsloupplevelser i samband med ritualer pÄ arbetsplatsen. I resultatet presenteras tre klassificeringar av ritualer som organisationer anordnar vilka i sin tur ger upphov till kÀnsloupplevelser som beskrivs av medarbetarna.

Konflikter pÄ arbetsplatsen : mellanmÀnnskliga konflikter i butik

En stor del av livet spenderas pÄ arbetsplatsen, dÀrför Àr det viktigt att arbetsmiljön pÄ arbetsplatsen Àr bra. Konflikter anses vara nÄgot negativt och kan leda till stress och frÄnvaro, men det Àr de olösta konflikterna som Àr problemet. Chefen Àr den som ska vara förebilden pÄ arbetsplatsen och ansvarar för hur arbetsplatsen fungerar. MÄnga chefer tycker att konflikter Àr besvÀrande och anser sig inte vara tillrÀckligt kunniga att hantera konflikten.Den problemformulering som har satts upp för uppsatsen Àr: Hur arbetar butikschefer med konflikter och konflikthantering? Syftet Àr att beskriva hur butikschefer arbetar med konflikter och konflikthantering.

MÄngfald i arbetslivet : Olika definitioner och förhÄllningssÀtt till fenomenet mÄngfald

Denna studie handlar om mÄngfald i arbetslivet. Syftet med studien Àr att identifiera olikadefinitioner och förhÄllningssÀtt till fenomenet mÄngfald pÄ arbetsplatsen. Kvalitativ textanalys medhermeneutisk ansats anvÀnds för att analysera 15 empiriska texter och dokument: 6mÄngfaldsplaner frÄn olika privata och offentliga arbetsplatser, 8 artiklar frÄn DN och talarforumsamt en handbok om mÄngfaldsarbete i organisationer. Det empiriska materialet analyseras medhjÀlp av olika svenska och amerikanska forskare som har studerat mÄngfald bÄde pÄ arbetsplatsenoch generellt i samhÀllet. Studieresultat visar att det finns tvÄ skilda sÀtt att definiera mÄngfald pÄ:1) i termer av mÀnniskors bakgrund och grupptillhörighet och 2) i termer av mÀnniskorsindividuella egenskaper och kompetenser.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->