Sök:

Sökresultat:

1087 Uppsatser om Hälsa i arbetslivet - Sida 15 av 73

Vad Àr det yrkeslÀrarna bedömer?

Syftet med denna kvalitativa fallstudie Àr att undersöka vad yrkeslÀrare grundar sin bedömning och betygssÀttning pÄ i yrkesÀmnet, hur de vÀljer att dokumentera denna och Àven hur relevanta Skolverkets styrdokument Àr för dem i det arbetet. Studien har undersökt vad 5 stycken olika yrkeslÀrare pÄ en gymnasieskola upplever att de gÄr efter vid densamma via en strukturerad intervju enligt de etiska principer som gÀller. Fallstudien visar att det lÀggs stor vikt vid processen och att yrkeslÀrarna inte bara ser slutresultatet som avgörande vid betygssÀttningen. De kriterier som yrkeslÀrarna gÄr efter pÄminner mycket om det som krÀvs ute i arbetslivet, det vill sÀga sjÀlvstÀndighet, problemlösningsbenÀgenhet och talang. NÀmnas kan att talang inte finns med som ett kriterium i skolverkets lÀroplan.

Utanför pÄ jobbet: Om upplevelsen och hanteringen av att bli mobbad pÄ arbetsplatsen

Mobbning Àr ett upprörande och starkt Àmne som berör oss mÀnniskor pÄ olika sÀtt samt att det Àr ett socialt fenomen dÄ det ofta handlar om social exkludering frÄn gemenskap. Att det förekommer mobbing bland vuxna mÀnniskor pÄ arbetsplatser finner jag intressant att studera dÄ vi som vuxna mÀnniskor ska föregÄ med gott exempel och införstÄtt ska inneha förmÄgan att skilja rÀtt frÄn fel. Syftet med denna uppsats Àr att kunna förklara och förstÄ problematiken med vad mobbning innebÀr för de mÀnniskor som i arbetslivet utsÀtts för detta, hur de upplever det som de utsatts för samt hur de klarar av att hanterar detta. Tidigare forskning har visat att nio procent av de mÀnniskor som arbetar har varit utsatta för mobbing pÄ sin arbetsplats i Sverige men Àven att mobbning inom arbetslivet uppstÄr pÄ platser dÀr mÀnniskor möts och spenderar sin tid regelbundet under en lÀngre sammanhÀngande tid. Den frÄgestÀllning som ska besvaras i denna studie Àr hur de utsatta upplever samt förklarar sin situation, hur de hanterar mobbning samt om det finns skillnader gÀllande könen nÀr det gÀller upplevelsen och hanteringen av att vara mobbad pÄ sin arbetsplats.

Inventering av lĂ„ngtidssjukskrivna anstĂ€llda vid Södra Älvsborgs Sjukhus och deras behov av rehabiliteringsĂ„tgĂ€rder

Studien, som var en enkĂ€tstudie, gĂ€llde 4300 anstĂ€llda pĂ„ Södra Älvsborgs Sjukhus och omfattade de 81 individer, frĂ€mst kvinnor, som var lĂ„ngtidssjukskrivna den 31 mars 2006. De 46 deltagande individerna hade en medelĂ„lder pĂ„ 47 Ă„r. De var i genomsnitt sjukskrivna 11 mĂ„nader, i hĂ€lften av fallen p.g.a. psykiska eller stress-/psykosomatiska sjukdomar. Den övervĂ€gande delen av gruppen bestod av sjuksköterskor, sekreterare, undersköterskor och lokalvĂ„rdare.

ScrumMaster certifiering - kompetensutveckling eller modefluga

I detta arbete undersöks vilka motiv ScrumMasters har att certifiera sig. Ytterligare Àr mÄlet att fÄ en inblick i hur nyfunna kunskaperna omsÀtts i arbetslivet, samt om certifieringen handlar om kompetensutveckling eller mode. Studien har en kvalitativ forskningsmetod. Den empiriska insamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer med personer som har genomfört ScrumMaster certifieringen. För att komma fram till ett svar pÄ frÄgestÀllningen gjordes intervjuer med sju ScrumMaster och en enkÀt dÀr tvÄ av tre svarade. Resultatet frÄn dessa intervjuer visar att respondenterna har en blandad syn pÄ ScrumMaster certifieringen..

Reklam - i huvudsak ett mansdominerat redskap? En studie ur ett könsperspektiv om vems och vilka vÀrderingar det Àr som genomsyrar reklam.

SYFTE: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att genom att analysera olika faktorer försöka komma fram till vems och vilka vÀrderingar det Àr som mest genomsyrar den reklam som skapas. Tyngdpunkten ligger pÄ genus, dvs. de sociala och kulturella skillnader som rÄder mellan mÀn och kvinnor och vilken betydelse dessa skillnader har pÄ reklamutformningens slutresultat och i slutÀndan Àven pÄ samhÀllet i stort METOD: MetodmÀssigt utgörs vÄrt arbete av en integration av teori, enkÀtundersökningar, intervjuer, diskussioner samt experiment. FrÀmst har vi behandlat vÀrderingar, skolvÀrlden och arbetslivet men vi har ocksÄ presenterat reklambranschens vÀrld i form av de normer som styr reklamskaparna samt reklamskapandets process. Presentationen Àr medvetet kronologiskt uppbyggd, dÄ vi vill illustrera mÀnniskans vÀg genom dessa olika stadier i livet.

Tid och rÄd för utveckling? : Om kompetensutveckling för anstÀllda i ideella föreningar

I Sverige har det under de senaste Ärtiondena skett en samhÀllsutveckling som delvis har bidragit till att mÄnga mÀnniskor inte har tid att engagera sig i ideella föreningar i sÀrskilt stor utstrÀckning. Detta har för föreningarna medfört ett ökat antal anstÀllda som istÀllet sköter en del av det som tidigare gjordes av ideella krafter. Det finns inte mycket forskning gjord om anstÀllda i ideella föreningar men desto mer om kompetensutveckling i arbetslivet.Syftet med denna studie Àr dÀrför att ta reda pÄ hur anstÀllda i ideella ryttarföreningar upplever sina möjligheter till kompetensutveckling, vilka Äsikter arbetsgivaren har kring detta omrÄde samt hur möjligheterna till kompetensutveckling eller bristen pÄ desamma kan komma att pÄverka ridskoleverksamheten. Jag har valt att intervjua fyra skÄnska ridskolechefer och deras arbetsgivare för att fÄ tvÄ olika perspektiv pÄ det problem jag vill undersöka.Resultatet av intervjuerna har jag sammanstÀllt och analyserat med hjÀlp av mitt teorikapitel, som bland annat innehÄller tidigare forskning om kompetensutveckling, livslÄngt lÀrande och motivation i arbetslivet.Jag kan konstatera att det rÄder brist pÄ frÀmst ekonomiska resurser i de ideella föreningarna, vilket delvis bidrar till att de anstÀlldas kompetensutveckling inte alltid kan prioriteras. De anstÀllda arbetar enligt ett pressat tidsschema eftersom föreningen inte har rÄd att anstÀlla mer personal och detta leder till att de inte alltid har tid för vare sig formell eller informell kompetensutveckling.

Massa, massa, massa ansvar : En intervjustudie kring förberedelsen inför vuxenblivandet,baserad pÄ sex ungdomars röster

 Denna uppsats bygger pÄ en kvalitativ studie av sex gymnasieelevers tankar kring förberedelsen inför vuxenblivandet samt skolans och familjens vÀgledande betydelse i denna process. Ungdomarnas verklighet stödjer de senmoderna teorierna om att dagens ungdomar försenas i sitt vuxenblivande i och med att studietiden har förlÀngts och dÀrmed försenas Àven intrÀdet i arbetslivet. Ur samtalen med dessa ungdomar fÄr vi inte bilden av att familjen och dÀrav traditionen spelat ut sin roll, sÄ som de senmoderna teoretikerna menar. TvÀrtom framkommer det tydligt att familjen fortfarande innehar den centrala vÀgledande rollen i dessa ungdomars liv och leverne. Skolans roll i respondenternas förberedelse inför steget efter gymnasiet Àr inte samstÀmmig, dÄ individualismen prÀglar nÄgra av informanterna, som ger uttryck för en mer lÄngtgÄende individualiserad syn pÄ sitt vuxenblivande.

Sjuksköterskor inom ambulanssjukvÄrdens erfarenheter och upplevelser av hot och vÄld i arbetslivet

Syfte: Undersöka sjuksköterskor inom ambulanssjukvÄrdens erfarenheter och upplevelser av hot och vÄld i arbetslivet. Metod: Empirisk studie med kvalitativ ansats. Sex semi-strukturerade intervjuer genomfördes. Materialet analyserades med en innehÄllsanalys. Resultat:  Hot om vÄld och patienter med ett hotfullt beteende Àr en del av arbetet i ambulansen enligt informanterna.

Motivation : & dess inverkan pÄ idrottare

Sammanfattning BAKGRUND: Denna studie berör egenföretagande konsulter som inredare och deras beskrivning samt anvĂ€ndande av nĂ€tverkande. Egenföretagande konsulter Ă€r den mĂ„lgrupp som representerar informanterna i studien med anledning av att de ingĂ„r i en komplex och flexibel arbetssituation. UtifrĂ„n den egenföretagande situationen har dessa informanters beskrivning av kompetensutveckling utifrĂ„n nĂ€tverkande belysts i relation till hĂ€lsa som vĂ€lmĂ„ende. SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGAR: Syftet med denna studie Ă€r att studera nĂ€tverkandets betydelse för utveckling av kompetens, det vill sĂ€ga, utveckling av förmĂ„gor, fĂ€rdigheter och yrkesrelaterade kunskaper inom en yrkesprofession. Mer specifikt inbegriper syftet att söka förstĂ„else för hur individer, som delar praktikgemenskap i form av egenföretagande konsulter i inredningsbranschen, beskriver och anvĂ€nder nĂ€tverkande som en kĂ€lla till kompetensutveckling samt om detta kan bidra till dessa individers vĂ€lmĂ„ende i arbetslivet.

Flexibel för ökad tillgÀnglighet : Sjuk- och undersköterskors perspektiv pÄ work-life balance

Work-life balance Àr ett Àmne som det har forskats mycket om de senaste Ären. Denna undersökning har applicerat de befintliga teorier som finns inom work-life balance och relaterat dessa till yrkesgruppen sjuk- och undersköterskor. Denna yrkesgrupp Àr intressant dÄ det för nÀrvarande rÄder brist pÄ sjuk- och undersköterskor pÄ dagens svenska arbetsmarknad. PÄ grund av denna brist stÀlls denna yrkesgrupp pÄ höga krav bÄde vad gÀller flexibilitet och tillgÀnglighet. Denna undersökning har redogjort för de samlade teorier som finns inom work-life balance, flexibilitet och tillgÀnglighet.

En narrativ retrospektiv analys om drömmar om ett arbetsliv efter gymnasiesÀrskolan

Syfte:Syftet med studien Àr att ta reda pÄ eller belysa hur nÄgra ungdomars framtidsdrömmar, för-vÀntningar, visioner och önskemÄl har infriats ? frÄn det att de slutade gymnasiesÀrskolan för ett eller tvÄ sedan till dags datum.? I vilken mÄn upplever de att drömmarna eller förvÀntningarna har infriats?? Hur beskriver ungdomarna övergÄngen frÄn skolan till arbetslivet?? Vilka hinder och möjligheter framtrÀder i deras utsagor?? Hur upplever de att den yrkes- och arbetslivsförberedande processen pÄ gymnasie-sÀrskolan har fungerat? Teori:Studien anvÀnder sig av fenomenologiska livsvÀrldsberÀttelser som tolkats utifrÄn ett herme-neutiskt perspektiv. Metod: Fyra personer som slutade gymnasiesÀrskolan för ett respektive tvÄ Är sedan har intervjuats med hjÀlp av halvstrukturerade livsvÀrldsintervjuer. Resultat:Deltagarnas upplevelser av brottet mellan skola och arbete Àr olika, men en gemensam erfa-renhet Àr skolans bristfÀlliga information om en framtida arbetsplats. I det hÀr fallet steget frÄn praktikplats till ett arbete.

VerkstÀllighet av förmögenhetsrÀttsliga domar inom ramen för EU:s Brysselinstrument : Vad kan den nya Bryssel I-förordningen tillföra?

Sammanfattning BAKGRUND: Denna studie berör egenföretagande konsulter som inredare och deras beskrivning samt anvĂ€ndande av nĂ€tverkande. Egenföretagande konsulter Ă€r den mĂ„lgrupp som representerar informanterna i studien med anledning av att de ingĂ„r i en komplex och flexibel arbetssituation. UtifrĂ„n den egenföretagande situationen har dessa informanters beskrivning av kompetensutveckling utifrĂ„n nĂ€tverkande belysts i relation till hĂ€lsa som vĂ€lmĂ„ende. SYFTE OCH FRÅGESTÄLLNINGAR: Syftet med denna studie Ă€r att studera nĂ€tverkandets betydelse för utveckling av kompetens, det vill sĂ€ga, utveckling av förmĂ„gor, fĂ€rdigheter och yrkesrelaterade kunskaper inom en yrkesprofession. Mer specifikt inbegriper syftet att söka förstĂ„else för hur individer, som delar praktikgemenskap i form av egenföretagande konsulter i inredningsbranschen, beskriver och anvĂ€nder nĂ€tverkande som en kĂ€lla till kompetensutveckling samt om detta kan bidra till dessa individers vĂ€lmĂ„ende i arbetslivet.

Impairment Test av Goodwill

1990-talet med sina ?krisÄr? satte djupa spÄr i Sveriges samhÀllsutveckling och vÄra ungdomar som Àr en ytterst konjunkturkÀnslig grupp har blivit sÀrskilt drabbade, inte minst nÀr det gÀller möjligheten att kunna försörja sig sjÀlva. Till detta kommer utvecklingen av nya ungdomskulturer som stÀller vÄra traditionella synsÀtt pÄ levnadssÀtt och karriÀr mot vÀggen. Syftet med min undersökning var att fÄ veta om elever pÄ tre yrkesförberedande gymnasieprogram utifrÄn sina program och genom sina föresatser och strategier kan möta villkoren pÄ arbetsmarknaden. Jag har, för att ge undersökningen en problembakgrund, tagit hjÀlp av tidigare undersökningar, rent informationsmaterial och aktuell statistik. Detta för att fÄ reda pÄ vilka attityder och vÀrderingar ungdomar har i förhÄllande till arbetslivet, vilka villkor och prognoser som vÀntar eleverna inom de olika yrkesgenrerna och till sist vad som kan pÄverka att de eventuellt blir arbetslösa. För att gÄ pÄ djupet kring vilka grundlÀggande villkor som kan ligga bakom elevernas handlingssÀtt och strategier inför arbetslivet, sÄ har jag i mina teoretiska perspektiv anvÀnt bÄde sociologiska och socialpsykologiska teser. Jag har utifrÄn ovanstÄende bakgrund, och utifrÄn en kvantitativ metod i form av en enkÀtundersökning, tagit reda pÄ hur sammanlagt 45 elever pÄ Barn- och fritidsprogrammet, Fordons- och transportprogrammet och OmvÄrdnadsprogrammet navigerar inför sina kommande arbetsliv, vilka erfarenheter och förutsÀttningar de har och om de dÀrigenom kan anses vara beredda att möta villkoren pÄ dagens arbetsmarknad, dÄ frÀmst utifrÄn sina utbildningsomrÄden. Efter att resultatet var sammanstÀllt och analyserat sÄ kan jag, mycket pÄ grund av den gynnsamma utveckling som Sverige för tillfÀllet (ht-2006) befinner sig i, generellt och med stor sannolikhet slÄ fast att eleverna, med vissa skillnader utifrÄn sina program, i det stora hela Àr beredda att möta villkoren pÄ dagens arbetsmarknad..

Att föresprÄka skyddet för barn

Uppsatsens utga?ngspunkt har varit universitets- och ho?gskolestudenters stress info?r det kommande arbetslivet da?r det ga?ller att vara sa? attraktiv som mo?jligt fo?r deras fo?rsta arbetsgivare. Att vara attraktiv handlar ba?de om meriterna som finns pa? en persons CV (Curriculum vitae) men samtidigt speglas ocksa? en person pa? sitt personliga brev. Uppsatsens syfte har varit att nyansera bilden fo?r de stressade studenterna och fo?rdjupa kunskapen kring hur HR-personer och fo?retag ba?de praktiskt och teoretiskt ga?r tillva?ga na?r de rekryterar nyexaminerade studenter.

Mentorskap - ett begrepp med mÄnga innebörder?

Ämnet för den hĂ€r uppsatsen var i första hand mentorskap och jag ville ur ett socialpsykologiskt perspektiv studera det samspel som sker mellan mentor och adept. För att förstĂ„ hur denna relation kan uppfattas som utvecklande för bĂ„de mentor och adept har jag i andra hand ocksĂ„ tittat pĂ„ de nĂ€raliggande begreppen coachning, fadderskap och handledning. Avsikten var dels att genom att synliggöra skillnader och likheter bidra till en förstĂ„else för hur de olika relationerna kan fungera som utvecklande relationer i arbetslivet och dels utröna vilken typ av kompetens adepter och mentorer menar att man utvecklar. En annan avsikt med arbetet var att bidra till att man anvĂ€nder de olika begreppen pĂ„ ett mer konsekvent sĂ€tt.Anledningen till mitt val av problemomrĂ„de hĂ€nger samman med att jag uppfattar att mentorskap Ă€r ett begrepp som anvĂ€nds i flera sammanhang och med olika innebörd. Ofta talar man om mentorskapsprogram dĂ€r syftet med programmen bl.a.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->