Sök:

Sökresultat:

94 Uppsatser om Grön flygplats - Sida 4 av 7

?För krÀvande barn eller barn som stÀller krav? : En kvalitativ studie om pedagogers synsÀtt kring (special)pedagogiska stödÄtgÀrder för barn i behov av sÀrskilt stöd i förskolan

Buller frÄn vindkraft Àr en viktig begrÀnsande faktor för utbyggnaden. Syftet med denna studie var att genom djupintervjuer undersöka hur nÀrboende vid en nyetablerad stor vindkraftpark i skogsterrÀng upplever ljudet och andra förÀndringar i miljön. Intervjuer gjordes med elva personer i nÀrheten av vindkraftparken JÀdraÄs i GÀstrikland med 66 verk. BerÀknad ljudnivÄ vid deltagarnas hus Àr mellan 33 och 42,5 dB(A). Resultatet av en tematisk analys, visade att upplevelsen av ljudet kan vara kopplad till ljudnivÄn, vindriktningen, förvÀntningar pÄ ljudmiljön och ljudkÀnslighet.

Samverkansbroar ur ett samhÀllsekonomiskt perspektiv: en jÀmförelse mellan platsgjutna och förtillverkade samverkansbroar

En nyproduktion av en bro eller ett brobyte medför inte sĂ€llan bĂ„de direkta och indirekta störningar för de trafikanter som fĂ€rdas i anslutning till brobygget. Störningarna kan vara förhindrad framkomlighet, köer och förseningar, förlĂ€ngda körstrĂ€ckor dĂ€r en alternativ förbifartvĂ€g Ă€r nödvĂ€ndig. Ökade emissioner och utslĂ€pp etc. Indirekta störningar orsakas t ex av transporter av materiel till byggarbetsplatsen, en ökad trafikbelastning pĂ„ nĂ€rliggande vĂ€gar mm. Sammantaget medför dessa störningar merkostnader för trafikanterna.

V-Brush

I denna rapport redovisas ett examensarbete för högskoleingenjörer inom produktutveckling med inriktning industriell design. Arbetet Àr utfört pÄ företaget Mase Brush AB i Eskilstuna och innefattar produktutveckling av ett kassettborstsystem. Kassettborstsystemet anvÀnds till att sopa bort snö frÄn flygbanor samt för att ta bort eventuella gummirester och smuts under sommaren.  Problemet studenterna fick baserades pÄ en hypotes som skulle bevisas. DÀrefter har studenterna utvecklat ett koncept som löser problemet. Hypotesen innefattar teorier om en sÄ kallad flÀkteffekt som gör att ett luftdrag skapas som drar med sig snö till fel sida av systemet. Detta gör att flygbanorna inte blir helt fria frÄn snö. Studenterna har bevisat hypotesen med hjÀlp utav enklare datasimuleringar samt tillverkat en prototyp som tester utförts pÄ.

Transportekonomi Flygfrakt AB

Föreliggande arbete har utförts pÄ Flygfrakt AB som ligger vid Landvetters flygplats nÄgramil öster om Göteborg. Företaget Àr ett av Sveriges största enskilda transportföretag.Uppgiften som tilldelades var att göra en kostnadskalkyl angÄende transporten Flygfrakt utförför Ericsson i BorÄs som innefattar transport av telekomutrustning frÄn Ericssons lager tillHuddinge.Syftet med arbetet förutom att göra en kostnadskalkyl Àr att se över vad som kan göras för attreducera kostnader för den aktuella rutten. Kalkylen kan ocksÄ bli en standardrutin för hurkostnadskalkylering för andra Ätagande av godstransporter.Inledningsvis genomfördes en litteraturstudie i det aktuella Àmnet för att fÄ en bred bas somunderlag. Vidare intervjuades VD: n för Flygfrakt AB angÄende det aktuellatransportuppdraget och dess kostnader. För att fÄ kompletterande information gjordes Àvenintervjuer med administrativ personal och förare.Efter analysen framkom förbÀttringsförslag som skulle reducera kostnader.

Produktutveckling av korglyft till flygplanstrappa.

Denna rapport Àr ett resultat av ett examensarbete pÄ MÀlardalens Högskola inom Industriell Design, PPU304. Examensarbetet utfördes under en tioveckorsperiod under vÄrterminen 2015 och motsvarar 15 hp. Uppdragsgivaren Àr AB GrÀllsta PlÄt & Smide och examensarbetet gÄr ut pÄ att utveckla en korg som ska sitta fast i en lyft som sitter monterad pÄ en flygplanstrappa. Flygplanstrappan Àr nÄgot som utvecklas parallellt med den sÄ kallade korglyften, och det Àr endast denna trappa som kommer att utnyttja den. Köparen till denna korg Àr Swedavia AB som driver tio flygplatser i Sverige, dÀribland Arlanda och Stockholm-Bromma flygplats.

Energieffektiviseringar för energi- och miljöcertifiering av Smaland Airport AB

MÄlet Àr att identifiera och ge fullstÀndiga ÄtgÀrdsförslag pÄ energieffektiviseringar för att minskaenergianvÀndningen med 25 % och dÀrmed uppnÄ kraven för Green Building. De fullstÀndigaÄtgÀrdsförslagen ska redovisa ekonomi-, miljö- och hÀlsoaspekter.För att uppnÄ syftet med examensarbetet har ett konsekvent tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnts för attidentifiera potentiella energieffektiviseringar för Smaland Airport. Med hjÀlp av den bakomliggandestudien ?Energieffektiviseringar Smaland Airport 2010-2011? analyserades kartlÀggningen avflygplatsens system och processer.Den totala energibesparingen för Smaland Airport uppgÄr till 646,1 MWh eller 22,04 % vilket fallerinom ramen för Sveriges klimatmÄl med en sÀnkt energianvÀndning pÄ 20 % fram till och med 2020frÄn 2008 Ärs nivÄ. För att uppnÄ denna besparing krÀvs investeringar pÄ 2,78 Mkr.

Terminalen : VĂ€rldsmedborgarens katedral

Dagens storflygplatser liknar allt mer stÀder i miniatyr med Àn mer komplexa fysiska strukturer Àn tidigare och en mÀngd olika flöden och funktioner som inte alltid Àr kopplade till flygresandet i sig, vilket stÀller krav pÄ allt mer planering och samordning av flygplatsens olika delar. I detta examensarbete i fysisk planering pÄ mastersnivÄ vid Blekinge Tekniska Högskola kommer undertecknad att studera tre nordiska storflygplatsers gestaltning, fysiska strukturer och hur dess olika flöden samordnas rumsligt. De flygplatser som har valts ut för studien Àr Gardemoen norr om Oslo, Arlanda norr om Stockholm samt Kastrup i sydöstra Köpenhamn. Tonvikten i arbetet kommer att lÀggas pÄ terminalens utformning och gestaltning dÄ denna har en central roll för flygplatsens primÀra funktion, att hjÀlpa mÀnniskan flyga..

SÀsongslagrad spillvÀrme för avisning av Kallax landningsbana

Snöröjningen och isbekÀmpningen pÄ Kallax flygplats i LuleÄ sköts idag med hjÀlp av plogning, sopning, borstning med stÄlborstar och anvÀndning av isbekÀmpningsmedel som Urea. Det Àr en vÀldigt kostsam verksamhet och Àven miljöbelastande dÄ Urea har en gödande effekt pÄ sin omgivning. Det hÀr examensarbetet undersöker ett alternativt sÀtt att hÄlla banan fri frÄn snö och is. Genom att lÀgga ner rör i asfalten och i dessa rör cirkulera varmt vatten kan man vÀrma upp banan sÄ att den fallande snön smÀlter. VÀrmen utgörs av spillvÀrme som lagras i ett bergvÀrmelager frÄn inköpstillfÀlle till anvÀndning, dvs frÄn sommar till vinter.

Den osynliga jÀrnhanden

Regionala flygplatser har idag svÄrt att nÄ lönsamhet enbart baserat pÄ trafikavgifter frÄn flygbolagen. För att fÄ bukt med detta problem behöver flygplatserna fÄ inkomster frÄn andra delar av flygplatsens komplexa verksamhet. Vi har dÀrför fÄtt i uppdrag av Luftfartsverket att undersöka om regionala flygplatser framgÄngsrikt kan arbeta med att skapa lojalitet hos sina resenÀrer vilket kan vara en tÀnkbar utvÀg för att öka inkomsterna. VÄr frÄgestÀllning Àr dÀrför: Hur ser en regional flygplats förutsÀttningar och strategiska möjligheter ut för att göra resenÀrer lojala? För att besvara denna frÄgestÀllning har vi studerat befintlig litteratur som berör flygbranschen och lojalitet.

Att vÀnta eller förvÀnta - En studie av flygresenÀrers förvÀntningar pÄ flygplatsers butiksutbud

Syftet med vĂ„r magisteruppsats Ă€r att undersöka kunders förvĂ€ntningar pĂ„ butiksutbudet i förhĂ„llande till en plats som frĂ„n början inte varit Ă€mnad för handel av varor och tjĂ€nster men som nu Ă€r under förĂ€ndring.Vi har anvĂ€nt oss av en kombinerad strategi. Detta innebĂ€r att vi kombinerat en kvantitativ enkĂ€tundersökning som genomfördes under tre dagar pĂ„ en flygbuss mellan Helsingborg och Ängelholm med tre stycken kvalitativa telefonintervjuer som vardera tog mellan 15-20 minuter. Vi analyserar vĂ„rt empiriska material ur ett kvalitativt perspektiv.Denna magisteruppsats grundas frĂ€mst pĂ„ teorier om förvĂ€ntningar och förestĂ€llningar som pĂ„verkar dessa, samt platser. Vi anvĂ€nder oss av begrepp som förvĂ€ntningsdynamik, plats och ickeplats. Teorikapitlet utmynnar sedan i en modell baserad pĂ„ dessa teorier.Vi har kunnat visa att flygplatsen som plats starkt pĂ„verkar flygresenĂ€rernas förvĂ€ntningar.

Interaktiv marknadsföring i tjÀnsteföretag: en fallstudie av SAS och Luftfartsverket

Inom tjÀnstemarknadsföringen Àr det viktigt att företaget har bra relationer till sina kunder som gör att kunderna vill köpa tjÀnsten av företaget igen. För att tjÀnsteföretaget ska fÄ lÄngsiktiga relationer med sina kunder Àr det viktigt att kunden upplevde mötena mellan företaget och kunden som positiva under det att tjÀnsten utfördes. Mötena mellan kunden och företaget benÀmndes Àven som företagets interaktiva marknadsföring. Syftet som vi hade med den hÀr uppsatsen var dÀrför att se pÄ hur tjÀnsteföretag arbetar med de olika möten som uppstÄr nÀr kunden upplevde tjÀnsten. För att kunna undersöka hur kunden uppfattar de möten som kunden har med företaget valde vi att göra fallstudier pÄ tvÄ företag pÄ UmeÄ flygplats.

Terminalen - VĂ€rldsmedborgarens katedral

Dagens storflygplatser liknar allt mer stÀder i miniatyr med Àn mer komplexa fysiska strukturer Àn tidigare och en mÀngd olika flöden och funktioner som inte alltid Àr kopplade till flygresandet i sig, vilket stÀller krav pÄ allt mer planering och samordning av flygplatsens olika delar. I detta examensarbete i fysisk planering pÄ mastersnivÄ vid Blekinge Tekniska Högskola kommer undertecknad att studera tre nordiska storflygplatsers gestaltning, fysiska strukturer och hur dess olika flöden samordnas rumsligt. De flygplatser som har valts ut för studien Àr Gardemoen norr om Oslo, Arlanda norr om Stockholm samt Kastrup i sydöstra Köpenhamn. Tonvikten i arbetet kommer att lÀggas pÄ terminalens utformning och gestaltning dÄ denna har en central roll för flygplatsens primÀra funktion, att hjÀlpa mÀnniskan flyga..

Utbyggnad av Warszawas tunnelbana : studie av ny linjestrÀckning

Warszawa Ă€r en stad som stĂ€ndigt förĂ€ndrats av historiska hĂ€ndelser, den viktigaste har kanske varit andra vĂ€rldskriget. I slutet av kriget var cirka 90% av staden jĂ€mnad med marken. Återuppbyggnaden under efterkrigstiden var under sovjetisk influens och det ledde till en pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt ofördelaktig fysisk struktur och dĂ€rmed transportstruktur. Sedan jĂ€rnridĂ„ns fall Ă„r 1989 utvecklas Polen och Warszawa pĂ„ marknadsekonomiska premisser, vilket har lett till andra typer av problem sĂ„som en starkt rotad ?bilist-kultur?.

Take-off : ? En flygplatsmöbel utformad med flygplansestetik för att passa in i sin rÀtta kontext.

Syftet med mitt examensprojekt har varit att genom min designprocess försöka arbeta fram en terminalmöbel dÀr flygplatsen har stÄtt i fokus dÄ det fungerat som min tilltÀnkta kontext. I min möbel har jag Àven försökt tillÀmpa det formsprÄk som finns hos flygplan, för att pÄ sÄ sÀtt försöka skapa en möbel som Àr vÀl anpassad för sin tÀnkta kontext.GenomgÄende i hela projektet har hÄllbarhet, vardagens estetik samt anvÀndning varit centrala begrepp dÄ dessa var de tilldelade ledord som vi fick i början av projektet.I processen arbetade jag först fram tre olika idékoncept som jag valde att kalla ?vÀskor med sittyta?, modulmöbler samt flygplansinspirerade möbler. Av dessa tre valde jag sedan att gÄ vidare med de flygplansinspirerade möblerna.Förutom anvÀndandet av metoder sÄ som observationer pÄ Kalmar Airport, Arlanda Airport samt Helsingfors Airport, ITK (Identity Tool Kit), Stateboard och Futureboard, för att pÄ sÄ sÀtt beskriva min syn pÄ dagens terminalmöbler. SÄ har jag Àven för att stÀrka min möbels utformning gjort research pÄ olika typer av sittstÀllningar som Àr anpassade vid olika typer av anvÀndning.

Analys av svÄrigheter med att driva flygplatsskyltar pÄ seriekrets

Vid idrifttagning av banljussystemet pÄ Bana 3, Arlanda flygplats, uppstod vissa driftsproblem. Problemen yttrade sig sÄ att de regulatorer, sÄ kallad CCR (Constant Current Regulator), som försörjer informations- och anvisningsskyltar, löste ur för framförallt överström. Det berodde pÄ att kretsen var ovanligt oscillativ. Problemen uppstod enbart pÄ de kretsar som hade skyltar som last. Som belysning i skyltarna anvÀnds lysrör.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->