Terminalen - Världsmedborgarens katedral
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsSpatial planning - regional planningSpatial planning - local planningFlygplatsFlygplatsenFlygplatsensKastrupArlandaGardemoenFlygplatsplaneringFlygplatseterminalFlygplatsterminalenTerminalFlygningFlygplanArkitekturInfrastrukturVärldsmedborgareFlödeFlödenFlödesanalysRumsligRumslighetRumsanalysRumsstudiePlatsstudieFallstudieBoeingAurbusFokkerFlygplatsarkitekturPir fSchengenSchengenhallenSchengenavtaletSchengensammarbetetLuftfartPassagerareResenär
Dagens storflygplatser liknar allt mer städer i miniatyr med än mer komplexa
fysiska strukturer än tidigare och en mängd olika flöden och funktioner som
inte alltid är kopplade till flygresandet i sig, vilket ställer krav på allt
mer planering och samordning av flygplatsens olika delar. I detta examensarbete
i fysisk planering på mastersnivå vid Blekinge Tekniska Högskola kommer
undertecknad att studera tre nordiska storflygplatsers gestaltning, fysiska
strukturer och hur dess olika flöden samordnas rumsligt. De flygplatser som har
valts ut för studien är Gardemoen norr om Oslo, Arlanda norr om Stockholm samt
Kastrup i sydöstra Köpenhamn. Tonvikten i arbetet kommer att läggas på
terminalens utformning och gestaltning då denna har en central roll för
flygplatsens primära funktion, att hjälpa människan flyga.