Sök:

Sökresultat:

95 Uppsatser om Gränsöverskridande fusioner - Sida 2 av 7

Motiv till fusioner : en jÀmförelse mellan branscher utifrÄn tre perspektiv

During the twentieth century, mergers&aquisitions have occured in waves where times of low activityfrequently has turned into periods of high activity. M&A:s have been of increasing numbers and growing size, which was extra evident during the last wave during the 1990:s. What are the motives that has made M&A such a widely used strategy? Are there similarities within and across industries regarding merger motives? The empirical material consists of primary and secundary data collected from two mergers in three industries respectively; manufacturing, banking and IT. The analysis make use of three different perspectives, the reason for this being to create understanding and furthermore illuminate the complexity of the problem.

En fallstudie om en internationell fusion och förvÀrv : UtvÀrdering och analys av kommunikations- och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvÀrv av ett svenskt företag

Bakgrund: Globalisering ger förutsÀttningar för tillvÀxt av internationella fusioner och förvÀrv. Vad gÀller att de svenska företagens framkant inom IT-branschen drar till sig amerikanernas intresse för förvÀrvning av det svenska för att komma Ät egenskapen som det svenska företaget innehar.Problemformulering: Vilka kommunikations- och styrningsfaktorer Àr viktiga vid internationella fusioner och förvÀrv?Syftet: Att skapa förstÄelse för internationella fusioner och förvÀrv genom att analysera och utvÀrdera kommunikation och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvÀrv av ett svenskt företag.Metod: Undersökningen Àr en fallstudie med kvalitativ ansats och bestÄr av intervjuer med ledningen som har varit inblandade före och efter det internationella fusion och förvÀrvet.Slutsats: Det Àr viktigt att ta hÀnsyn till följande styrningsfaktorer: företagets storlek och hemmamarknad, organisationsstruktur och kÀrngrupp/ledaren samt kommunikationsfaktorerna: extern kommunikation, intern kommunikation och kommunikationens riktning, dÄ dessa har en avgörande roll i integrationsprocessen av en internationell fusion och förvÀrv.  .

Employee commitment i samband med fusioner och förvÀrv : En fallstudie av tre internationella företag

Fusioner och förvÀrv har varit ett populÀrt sÀtt för företag att vÀxa sedan ett par decennier tillbaka. Sammanslagningar Àr ett potentiellt effektivt sÀtt för organisationer att öka marknadsandelar, skapa stordriftsfördelar, fÄ tillgÄng till ny teknik eller öka intÀkter. Samtidigt innebÀr de ofta omfattande organisatoriska förÀndringar, vilket enligt statistiken leder till att fler Àn varannan fusion eller förvÀrv slutar med att företagen skiljs Ät. Omorganisationer kan skapa oro och konflikter, vilket i sin tur leder till lÀgre employee commitment bland de anstÀllda. Employee commitment Àr den attityd som existerar hos den anstÀllde nÀr dennes identitet Àr i linje med sjÀlva organisationen eller nÀr organisationens mÄl blir integrerade med individens personliga mÄl.Syftet med denna studie Àr att undersöka hur tre valda företag arbetat för att förbÀttra employee commitment i samband med en fusion eller ett förvÀrv.

Bankfusioner- en effektstudie av Handelsbankens och SEB:s förvÀrvsstrategi

Bakgrund och problem: BankvÀrlden och de finansiella marknaderna har genomgÄtt en kraftig förÀndring efter den svenska bankkrisen i början av 1990-talet. De viktiga drivkrafterna bakom branschens omstrukturering under 1990-talet har bland annat varit avregleringar, Internets genomslag och den ökade globaliseringen. Svensk bankmarknad har förvandlats frÄn en skyddad, reglerad och föga konkurrensutsatt affÀrsmiljö till en marknad öppen för konkurrens. De förÀndrade förutsÀttningarna har bland annat inneburit att ett antal fusioner inom bankbranschen Àgt rum vilket troligtvis pÄverkat aktieÀgarvÀrdet. Om denna pÄverkan har varit fördelaktig för aktieÀgarna beror delvis pÄ om de fusioner som genomförts uppnÄtt de effekter som företagen rÀknat med eller ej.

NÀr tvÄ blir en : en studie av den kulturella integrationen mellan Pfizer och Pharmacia

Fusioner och förvÀrv av företag har blivit allt vanligare under de senaste Ären. En bidragande orsak till fusioner Àr att företags storlek har fÄtt allt större betydelse för deras konkurrenskraft. Det har den senaste tiden blivit allt vanligare med fusioner inom lÀkemedelsbranschen. Pfizer köpte upp Pharmacia Är 2003 vilket gjorde Pfizer till vÀrldens största lÀkemedelsföretag. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka de faktorer som var betydande i den kulturella integrationen mellan Pfizer och Pharmacias marknadsbolag.

FöretagsförvÀrv - i teori och praktik

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Fusioner och förvÀrv ur ett kundperspektiv : Hur Strata har pÄverkats genom Pramens förvÀrv av Vexus

Det som motiverar en mÀnniska behöver inte motivera en annan, det finns mÄnga olika faktorer som pÄverkar en mÀnniskas motivation. I denna uppsats undersöktes vad som motiverade teknologer och naturvetare vid Uppsala universitet att engagera sig ideellt inom Uppsala teknolog- och naturvetarkÄr. Teorin som har anvÀnts Àr inre och yttre motivation, samt fyra behovsteorier; Maslows behovspyramid, Herzbergs tvÄfaktorsteori, McClellands behovsteori och Alderfers ERG-teori. UtifrÄn denna teori togs 13 stycken nyckelord fram till en analysmodell, vilken sedan lÄg till grund för pÄstÄendena i enkÀten. Metoden som anvÀndes i undersökningen var kvantitativ och resultatet visade att inre motivation hade mycket större pÄverkan Àn yttre motivation för ideellt engagemang.

FörÀndrad syn pÄ konkurrenter : Hur ett företags nÀtverksbild av konkurrenter förÀndras vid fusioner och förvÀrv

En fusion eller ett förvÀrv leder till dramatiska förÀndringar i ett affÀrsnÀtverk, vilket pÄverkar leverantörer, kunder och konkurrenter. Syftet med uppsatsen Àr att diskutera hur Radi Medical Systems syn pÄ sina konkurrenter förÀndras efter att ha blivit förvÀrvade av St:Jude Medical. Vi gör en fallstudie dÀr vi utgÄr frÄn teori om nÀtverksbilder (affÀrsnÀtverk och affÀrsrelationer) dÀr olika dimensioner analyseras. VÄr studie pÄvisar som tidigare forskning att vissa konkurrenter tycks vinna pÄ fusionen och förvÀrvet. Synen pÄ konkurrenter förÀndras frÄn att Radi inte fokusera sÄ mycket pÄ konkurrenterna till att Radi i vissa fall Àr inblandade i rÀttsliga tvister och att de börjat intressera sig för vad konkurrenterna gör som en del i sin marknadsföring.

Företagsfusioner : en studie av aktörer, motiv och drivkrafter

Fusionernas antal och storlek har ökat för varje Är, och företagsvÀrlden har prÀglats av en fusionsyra som Àr frapperande. Det faktum att fusioner förekommer i sÄ stor utstrÀckning samtidigt som det pÄvisas att en majoritet av företagsaffÀrerna misslyckas förefaller oss vara en paradox. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn ekonomisk teori studera de motiv och drivkrafter som ligger bakom företagsfusioner, och diskutera de olika aktörernas medverkan i fusionsprocessen. I uppsatsen diskuteras ocksÄ i viss mÄn vilket utfallet av en fusion blir beroende pÄ vilka motiv och drivkrafter som föreligger. De teorier som anvÀnds Àr dels teorier avseende motiv och drivkrafter bakom fusioner, dels appliceras public choice teorin och principal-agent teorin pÄ fusionsprocessen och dess aktörer.Detta beroende pÄ att teorierna behandlar den enskilda individens nyttomaximering och problemet med informationsasymmetri.

LÀrosÀtesfusioner och dess personalrelaterade problem : En fallstudie om fusionen mellan Uppsala universitet och Högskolan pÄ Gotland

OrganisationsförÀndringar Àr nÄgot som sker dagligen inom organisationer. Vid större organisationsförÀndringar uppstÄr det ofta personalrelaterade problem som organisationsledningen mÄste ta hÀnsyn till. En av de största förÀndringarna en organisation kan genomgÄ Àr en sÄ kallad fusion, nÀr en organisation gÄr ihop med en annan. Under de senaste Ären har det blivit allt vanligare med fusioner mellan lÀrosÀten.Författarnas syfte med denna uppsats Àr att undersöka vilka personalrelaterade problem som kan uppstÄ nÀr tvÄ lÀrosÀten med olika förutsÀttningar gÄr samman genom en fusion. Detta har gjorts med hjÀlp av av en fallstudie.Resultatet av undersökningen visar att kontinuerlig information frÄn ledning till personal Àr av yttersta vikt för att i största möjliga mÄn undvika och dÀmpa personalrelaterade problem.

Internationella bolagsförvÀrv och fusioner : ? Innebörden av ett Letter of Intent

Dagens affÀrsklimat stÀller höga krav pÄ bolag betrÀffande strategiska val pÄ en allt mer globaliserad marknad. I uppsatsen föreslÄs att denna eskalerande globalisering kan vara associerad med bolagens framgÄng. Internationella bolagsförvÀrv och fusioner samt de initiala avsiktsdeklarationer som förkommer vid dessa transaktioner blir dÄ centrala faktorer att beakta för bolagen, i sökandet efter förbÀttrade resultat. Baserat pÄ detta skildrar uppsatsen innebörden av en initial avsiktsdeklaration, nÀrmare bestÀmt ett Letter of Intent (LOI). Uppsatsen belyser innebörden av ett LOI ur ett strukturellt, juridiskt och praktiskt perspektiv.

Strukturkapital vid fusioner i kunskapsföretag - en fallstudie pĂ„ Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Problem: Kunskapsföretag Àr individberoende, vilket ger strukturkapitalet en central roll i dessa organisationer. Mot denna bakgrund finner vi att en ökad förstÄelse för hur strukturkapitalet pÄverkas i en fusion mellan tvÄ kunskapsföretag efterfrÄgas. Den frÄgestÀllning som undersöks i denna uppsats behandlar hur strukturkapitalet pÄverkas vid en fusion mellan tvÄ kunskapsföretag. Syfte: Uppsatsens syfte Àr att skapa förstÄelse för hur strukturkapitalet hanteras samt att försöka identifiera problemomrÄden, med avseende pÄ hanteringen av strukturkapitalet vid fusioner mellan kunskapsföretag. Metod: Föreliggande uppsats Àr en kvalitativ fallstudie.

Skattekonsekvenser av och vid omvÀnda fusioner

En omvÀnd fusion definieras som det förfarande dÄ ett moderbolag fusioneras in i sitt dotterbolag. Det eventuella inkrÄm som finns i moderbolaget tas vid fusionstillfÀllet upp av dotterbolaget, medan de aktier moderbolaget innehar i dotterbolaget ges ut som fusionsvederlag till dess Àgare. Per definition skiljer sig inte en omvÀnd fusion frÄn en fusion dÀr dotterbolaget absorberas in i sitt moderbolag. Dock Àr vÀgledning och litteratur kring omrÄdet knapphÀndig vilket har lett till en spekulation om den omvÀnda fusionen skall kunna anses strida mot det förvÀrvslÄneförbud samt det förbud om att förvÀrva egna aktier som stÀlls upp i ABL. För att utröna de eventuella problem som kan uppstÄ vid en sÄdan fusion, krÀvs sÄledes en undersökning kring de skatte-, och redovisningsmÀssiga omrÄden som berörs.

NÀr liten blir stor : organisationskulturers förÀndring vid fusioner av myndigheter

Fusioner av myndigheter har blivit ett allt mer vanligt inslag i Europa och innefattar bland annat samgÄenden mellan starka universitet och mindre högskolor. Anledningen till fusionerna Àr att skapa kvalitet i utbildningen, framförallt hos den mindre högskolan. Dock finns det aspekter som talar emot sammanslagningar dÄ de kan skapa negativa effekter, frÀmst pÄ grund av kulturskillnader mellan de samgÄende myndigheterna.FörÀndringar Àr nÄgot som uppstÄr frekvent i organisationer och nÄgot som dÄ pÄverkas i stor utstrÀckning Àr organisationskulturen. Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur organisationskulturer förvÀntas bli pÄverkade i samband med en fusion. Fokus ligger pÄ de kulturella skillnader som finns mellan samgÄende myndigheter, dÀr den ena organisationen Àr större och har mer inflytande Àn den andra.I teoridelen av uppsatsen behandlas förÀndringar i organisationen, dÀr mÀnniskan har en huvudroll för utfallet av fusionen.

En medial fusion : En studie av Telia-telenor fusionen.

Bakgrund: Telekomindustrin har pÄ senare tiden genomgÄtt en period av strukturella förÀndringar. Dessa strukturella förÀndringar har bland annat medfört fusioner och sammanslagningar av företag inom branschen. Fusioner har en inverkan pÄ en rad olika faktorer för företag och samhÀllen. Att kommunicera med media Àr viktigt dÄ ett företag genomgÄr en fusion. Syfte: Syftet med denna magisteruppsats Àr att öka förstÄelsen för företags kommunikation under en fusion samt hur media reproducerar fusionen.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->