Sökresultat:
3663 Uppsatser om Goda möten - Sida 44 av 245
VarumĂ€rket Ăresund : med nĂ€tverk som kommunikationskanal
I uppsatsen undersöks förutsĂ€ttningar och möjligheter för att genom Ăresund Networks medlemsnĂ€tverk kommunicera varumĂ€rket Ăresund till externa mĂ„lgrupper. NĂ€tverksmedlemmars uppfattningar och behov analyseras utifrĂ„n varumĂ€rkes- och nĂ€tverksteori. Det empiriska material som legat till grund för analysen har samlats in med kvalitativa intervjuer.Resultaten visar att varumĂ€rket har en positiv image hos nĂ€tverksmedlemmarna och att det finns goda förutsĂ€ttningar för att kommunicera varumĂ€rket genom nĂ€tverket. NĂ€tverket utnyttjas dock inte till sin fulla potential och bör anpassas efter nĂ€tverksmedlemmarnas behov. Engagemanget för varumĂ€rket mĂ„ste ocksĂ„ höjas för att skapa ett starkt varumĂ€rke vilket Ă€r en förutsĂ€ttning för att nĂ€tverksmedlemmarna ska kommunicera varumĂ€rket.
BostadsomrÄdet Gulsparven, TrollhÀttan. Förslag till hÄllbar förnyelse av bostadsomrÄde
Rapportens syfte Àr att arbeta fram förslag till en hÄllbar förnyelse av bostadsomrÄdet Gulsparven i TrollhÀttan, pÄ uppdrag av AB Eidar TrollhÀttans bostadsbolag. I dagslÀget har omrÄdet energirelaterade problem och Àr i behov av upprustning. För att komma fram till goda lösningar har litteratur- ochinformationsstudier, intervjuer med erfarna personer samt inventeringar av omrÄdet gjorts. Förslagen ÄskÄdliggörs i form av ritningar samt 3D-vyer.Fyra förslag till förnyelse har tagits fram med olika grad av ÄtgÀrder, dÀr tvÄ av dem krÀver en omprövad detaljplan. Generella ÄtgÀrder, vilket gÀller i samtliga förslag, Àr betydelsefulla lösningar för att vÀxa mot rollen som ett hÄllbart bostadsomrÄde.
Grönstruktur ur ett folkhÀlsoperspektiv
FolkhÀlsoarbete Àr ett systematiskt, mÄlinriktat, hÀlsofrÀmjande och sjukdomsförebyggande arbete för att Ästadkomma en god, jÀmlik hÀlsa för hela befolkningen genom samhÀllsinsatser som frÀmjar exempelvis fysisk aktivitet. Studiens syfte var att studera hur folkhÀlsoarbetet avspeglas inom mÄlomrÄde fysisk aktivitet i VÀxjö kommuns Grönstrukturprogram. Metoden som anvÀndes vid den kvalitativa analysen var en etnografisk innehÄllsanalys. Analysen gjordes av VÀxjö kommuns Grönstrukturprogram (2012), Budget för VÀxjö kommun (2013) samt intervjuer. VÀxjö kommun arbetar aktivt med folkhÀlsofrÄgor för att frÀmja fysisk aktivitet genom beskrivande dokument.
Tandhygienistens pedagogiska funktion för barn och ungdomar med kognitiva funktionshinder
Barn och ungdomar med kognitiva funktionshinder löper större risk att drabbas av sÀmre tandhÀlsa Àn övriga (Gabre, Martinsson och Gahnberg 2001). Det Àr ett problem som tandhygienister mÄste vara medvetna om nÀr de i sitt dagliga verk arbetar med patientundervisning. Syftet med denna studie var att beskriva tandhygienistenserfarenheter av patientundervisning för barn och ungdomar med kognitivt funktionshinder. Metoden har bestÄtt av kvalitativa intervjuer med fyra tandhygienister om deras erfarenheter kring patientundervisning, vilka sedan analyserats genom innehÄllsanalys. Resultatet visar att det krÀvs förmÄga att utstrÄla trygghet och att vara adaptiv för att patientundervisningen skall ge önskat resultat.
Kost i relation till golfutövning : en studie om golfungdomars kostvanor samt kunskaper inom nÀringslÀra
Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med uppsatsen var att undersöka hur ungdomar som spelar golf pÄ Skandia Junior Tour i Sverige förhÄller sig till Àmnet nÀringslÀra, samt att försöka fÄ en förstÄelse för hur deras instÀllning Àr till kostens betydelse för deras idrottsliga prestationsförmÄga. För att besvara syftet konstruerades följande tre frÄgestÀllningar; 1) Vilken kunskapsnivÄ befinner sig ungdomarna pÄ vad gÀller frÄgor av allmÀn karaktÀr inom Àmnet nÀringslÀra? 2) Hur ser ungdomarnas kostvanor ut i samband med tÀvling? 3)Vilka samband finns det mellan lÄgt handicap inom idrotten och goda kunskaper inom Àmnet nÀringslÀra? 4) Vilka könsskillnader finns det vad gÀller förhÄllningssÀttet till Àmnet nÀringslÀra?MetodStudien vilar pÄ material frÄn en kvantitativ enkÀtundersökning med en del kvalitativa inslag. FrÄgeformulÀret innehöll 27 stycken frÄgor med karaktÀren fasta svarsalternativ och 7 stycken med öppna svarsalternativ. Vid databearbetningen anvÀndes Microsoft Office Exel 2007 och IBM SPSS Statistics 19.
Ledarskap i idrottssalen : à lÀndska idrottslÀrares syn pÄ ledarskap
Ledarskap Àr en huvudfaktor i dagens samhÀlle och i skolan. Ledarskap handlar om hur lÀraren hanterar den socialpedagogiska situationen i klassrummet, d.v.s. lÀrarens sociala relation till klassen och elevernas relationer till varandra i undervisnings- och lÀrprocessenSyftet med det arbetet Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ ledarskap i de ÄlÀndska skolorna samt att undersöka vilka faktorer som kan pÄverka deras ledarskap.Det som idrottslÀrarna anser vara goda ledaregenskaper hos en lÀrare Àr bland annat att de Àr trygga i sig sjÀlva som person, organiserade, mÄlmedvetna och Àrliga. De anser att faktorer som ekonomi, material, normer och tid kan pÄverka deras ledarskap och undervisning.Ledarskap kan ofta vara krÀvande och som ledare kan du fÄ ta itu med mycket problem som kan uppstÄ under vÀgen som till exempel konflikthantering. Att leda andra Àr roligt men ocksÄ vÀldigt utmanande mÄnga gÄnger och framför allt ska man komma ihÄg att det ger otroligt mycket tillbaka. .
LÀsinlÀrningsstrategier och en undersökning om hur lÀrare arbetar med lÀsinlÀrning i skolans yngre Är
I vÄrt examensarbete har vi koncentrerat oss pÄ lÀsinlÀrning och vilka metoder som anvÀnds av pedagogerna, men Àven pÄ vilken betydelse pedagogen har för elevens inlÀrning. I arbetet har vi Àven valt att ta upp hur lÀsprocessen fungerar, de olika teoretiska bakgrunderna till metoderna och det viktiga förberedande arbetet inför lÀsinlÀrningen. Vi har ocksÄ satt fokus pÄ pedagogernas möjlighet till fortbildning inom omrÄdet lÀsinlÀrning. För att fÄ reda pÄ detta har vi tittat pÄ vilka teorier och metoder som finns för att sedan gÄ ut med enkÀter till 14 verksamma pedagoger som fÄtt svara pÄ bland annat vilka metoder som just de anvÀnder och hur de arbetar med lÀsinlÀrning. Undersökningen visar att de vanligast förekommande metoderna bland pedagogerna var ljudnings metoden, helordsmetoden, ordbilder och LTG.
Prestationslönesystem i byggbranschen
NCC i SkellefteÄ har sedan vÄren 2004 anvÀnt sig av ett lönesystem som baseras pÄ prestationer av hela enheten. Lönesystemet har visat sig ge goda ekonomiska resultat bÄde pÄ yrkesarbetarnas löner samt enhetens resultat. Anledningen till det hÀr arbetet var att NCC och vi skulle fÄ en bÀttre bild av var kunskapsnivÄn ligger och komma med förslag pÄ ÄtgÀrder som NCC kan anvÀnda sig av under sina informationstrÀffar.Tanken var att vi skulle jÀmföra prestationslönesystemet som anvÀnds i SkellefteÄ mot klassisk ackordslön som anvÀnds pÄ NCC:s avdelning i UmeÄ. TyvÀrr pÄgick det en lönetvist just dÄ i UmeÄ sÄ vi kunde inte genomföra vÄr enkÀtundersökning dÀr. Vi fick istÀllet endast förlita oss pÄ enkÀtundersökningen som vi delade ut i SkellefteÄ.I rapporten kom vi fram till att lönesystemet Àr ekonomiskt gynnsamt, ger bÀttre stÀmning pÄ arbetsplatsen, bÀttre samarbete mellan tjÀnstemÀn och yrkesarbetare samt en högre kvalitet pÄ slutprodukten.
"Det gÀller att göra det bÀsta av det som finns" : En studie om lÀrares möjligheter och begrÀnsningar i matematikundervisning för elever i behov av sÀrskilt stöd
Samtidigt som elever i behov av sÀrskilt stöd ökar, tycks antalet specialpedagoger minska, nÄgot som stÀller höga krav pÄ klasslÀrares kompetens (Vernersson, s. 24). Syftet med studien Àr att analysera klasslÀrares uppfattningar om deras möjligheter och begrÀnsningar i matematikundervisning för elever i behov av sÀrskilt stöd. Studien bygger pÄ undersökningar som gjorts genom att intervjua Ätta verksamma lÄg- och mellanstadielÀrare pÄ tvÄ olika skolor. Resultatet visar att klasslÀrarna har goda möjligheter att underlÀtta matematikundervisningen.
DEJANDO HUELLAS - Upplevelsen kring arbetet med musikgrupper frÄn Colombia
NÀr jag började pÄ Digital Ljudproduktion program som tillhandahÄlls av BTH,
var mitt syfte att lÀra mig allt om inspelningsmetoder av olika typer av ljud
samt det bÀsta sÀttet att spela in olika ljudkÀllor och att uppnÄ bÀsta möjliga
resultat i alla faser av arbetet (pre-produktion, produktion och
efterproduktion).
Exempelvis att vÀlja den lÀmpligaste mikrofonen för inspelning av ett sÀrskilt
instrument kan vara svÄrt och ibland bör du tÀnka pÄ avstÄnd, riktning
eller/och vinkeln mellan mikrofonen och ljudkÀllan.
LikasÄ, band med blÄs- (trumpet, saxofon) och slagverksinstrument (bongos,
congas), som inte Àr vanliga hÀr i Skandinavien, ger goda erfarenheter genom
att spela in dem.
Dessa exempel visar pÄ behovet av att ha kapacitet till anpassning med syftet
att nÄ bÀsta möjliga resultat.
Att uppnÄ denna kapacitet var mÄlet med detta projekt..
Stalin var inte snÀll: Gymnasieelevers kunskaper om sovjetkommunismen
Studiens fokus Àr sovjetkommunismen och elevers kunskaper i detta ÀmnesomrÄde i förhÄllande till styrdokumenten för gymnasiekursen historia A. I studien utreds genom granskning av relevanta styrdokument kunskapsomrÄdets betydelse, samhÀllets krav, skolsystemets krav samt gymnasieelevers kunskapslÀge. Detta kunskapslÀge har testats genom ett diagnostiskt test pÄ en gymnasieskola i SkÄne under vÄren 2006, vilken valts ut som ett least likely case pÄ grund av skolans i övrigt goda resultat. Resultaten av testet visade pÄ en lÄg kunskapsnivÄ om sovjetkommunismen och delvis om 1900-talets historia i allmÀnhet hos eleverna, i förhÄllande till kursmÄlen och betygskriteriet för betyget GodkÀnd i historia A. Vidare diskuteras eventuella implikationer av detta resultat och förslag ges till vidare studier..
LivsvÀrlden hos kvinnor som lider av anorexia nervosa : En litteraturstudie pÄ sjÀlvbiografiska böcker
Bakgrund: Cirka 0,2 - 0,4 procent av svenska kvinnor i Äldrarna 12-25 Är lider av anorexia nervosa, en sjukdom som innebÀr en störd kroppsuppfattning och karakteriseras av en oerhörd rÀdsla att gÄ upp i vikt. Syfte: Syftet med studien var att beskriva livsvÀrlden hos kvinnor som lider av anorexia nervosa. Metod: Studien baseras pÄ tvÄ sjÀlvbiografiska böcker som analyserades enligt Graneheim och Lundmans (2008) beskrivning av innehÄllsanalys för kvalitativa studier. Resultat: Studien resulterade i tre kategorier: socialt, psykiskt och fysiskt, varav den psykiska innefattar underkategorierna Ängest, sjÀlvkÀnsla, mattankar samt förvrÀngd kroppsuppfattning. Slutsats: Slutsatsen till denna studie var att som sjuksköterska Àr det viktigt att ha kunskap om och förstÄelse för livsvÀrlden hos denna patientgrupp som finns bÄde inom den somatiska och psykiatriska vÄrden, för att pÄ sÄ sÀtt skapa goda förutsÀttningar i det vÄrdande mötet..
En mötesplats för lÀrande - hur pÄverkar det didaktiska mötet lÀrarnas tÀnkande?
Det talas mycket om lÀrande och det talas om att skolan ska bli en lÀrande organisation.
Det talas inte lika mycket om hur en skola ska bli lÀrande. Min uppsats handlar om hur skolan
kan bli lÀrande genom att Ästadkomma didaktiska möten dÀr lÀrarna fÄr tid att reflektera över
verksamheten. Mötena har handlat om vÄrt uppdrag, olika skolkulturer och tiden.
De hÀr faktorerna Àr betydelsefulla nÀr det handlar om skolutveckling.
Syftet har varit att skapa tid och plats för reflektion över den egna verksamheten och att pÄ sÄ
sÀtt fÄ syn pÄ möjligheter och hinder som finns för att kunna göra förbÀttringar i
verksamheten.
Jag har anvÀnt mig av aktionsforskning som metod för att genomföra undersökningen.
Studien visar att i den arbetsenhet som ingick i studien finns det goda förutsÀttningar att
anvÀnda den egna verksamheten som utgÄngspunkt i ett utvecklingsarbete.
Om didaktiska möten ska Àga rum krÀvs förutsÀttningar i form av tid för möten med andra..
Beskrivande och berörande elevtexter ? hur viktiga Àr adjektiven?
Syftet med denna undersökning var att se om hur viktiga adjektiven Àr för att elevers texter ska kunna anses som goda i bemÀrkelsen beskrivande och berörande. För att söka svar pÄ frÄgan samlades tjugo autentiska elevtexter frÄn högstadiet in, för att analyseras i hur mÀngden adjektiv kunde kopplas till att göra en text beskrivande och berörande. Adjektiven granskades i sitt sammanhang, i den mening de funnits i texten, för att se till helhetsintrycket. För att analysen skulle kunna genomföras valdes relevant litteratur till Àmnet ut. VÀsentliga begrepps befintlighet i elevtexterna som stilvÀrde, ordförrÄd, stilfigurer, betydelseomfÄng, intensionsdjup och ord för att skapa stÀmning har undersökts i analysen.
Injektionsfobiskalan för barn: Normdata och psykometriska egenskaper
MÄnga mÀnniskor tycker att kontakt med injektioner, blod eller skador Àr obehagligt men cirka 3,5% av befolkningen störs av en överdriven rÀdsla för dessa stimuli, vilket kallas BII-fobi (Blood-Injection-Injury Phobia). Injektionsfobi Àr en typ av BII-fobi och det har hittills inte funnits nÄgra mÀtmetoder för injektionsfobi hos barn. Studiens syfte var att undersöka de psykometriska egenskaperna hos Injektionsfobiskalan anpassad till barn samt att samla in normdata för barn i Äldrarna 8-17 Är. Data frÄn 677 barn samlades in i skolor i StockholmsomrÄdet. Resultaten visade att skalan hade god reliabilitet och god samtidig och diskriminativ validitet.