Varumärket Öresund
med nätverk som kommunikationskanal
ÖresundsregionenVarumärkenNätverkPress and communication sciencesJournalistikMediaKommunikationSocial Sciences
I uppsatsen undersöks förutsättningar och möjligheter för att genom Öresund Networks medlemsnätverk kommunicera varumärket Öresund till externa målgrupper. Nätverksmedlemmars uppfattningar och behov analyseras utifrån varumärkes- och nätverksteori. Det empiriska material som legat till grund för analysen har samlats in med kvalitativa intervjuer.Resultaten visar att varumärket har en positiv image hos nätverksmedlemmarna och att det finns goda förutsättningar för att kommunicera varumärket genom nätverket. Nätverket utnyttjas dock inte till sin fulla potential och bör anpassas efter nätverksmedlemmarnas behov. Engagemanget för varumärket måste också höjas för att skapa ett starkt varumärke vilket är en förutsättning för att nätverksmedlemmarna ska kommunicera varumärket. Ett annat hinder för varumärkesarbetet är att nätverksmedlemmarna betraktar Öresundsregionen som två länder med två konkurrerande marknader, istället för en transnationell region.