Sökresultat:
3663 Uppsatser om Goda möten - Sida 14 av 245
Att frÀmja goda matvanor ? en intervjustudie med förskolepersonal i fokus
Bakgrund: FolkhÀlsan i Sverige beror till viss del pÄ befolkningens matvanor. Matvanor grundlÀggs i de tidiga Ären vilket ger den offentliga miljön, exempelvis förskolor, stora möjligheter att skapa goda förutsÀttningar för barnens matvanor. PÄ sÄvÀl global som nationell nivÄ finns flera styrdokument som berör barns matvanor och hÀlsa. Det debatteras ofta vilka risker befolkningens matvanor innebÀr. Vi ville öka förstÄelsen för matens möjligheter genom ett salutogent perspektiv.
Organiserin, planering och systematiskt arbete för elever i behov av sÀrskilt stöd : En studie i hur man med ett inkluderande arbetssÀtt organiserar arbetet kring elever i behov av sÀrskilt stöd
Sammanfattning Inkluderingsbegreppet har de senaste Ären inom skolans vÀrld blivit ett klichéartat uttryck. Alla elever ska inkluderas vilket Àr klart utskrivet i skolans styrdokument. Men vad menas med inkludering, Àr alla elever inkluderade i skolan i dag och hur tolkas och diskuteras begreppet i skolans verksamhet? Syftet med denna rapport Àr att undersöka hur skolorganisationen kan vara utformad nÀr alla elever Àr inkluderade samt att undersöka om det finns skillnader i organisationen kring elever i behov av sÀrskilt stöd pÄ skolor i kommuner som nÄr goda respektive dÄliga resultat i skolverkets undersökning. En studie har genomförts pÄ en skola som lyckats vÀl med att inkludera alla elever och nÄtt goda resultat.
Det goda boendet ? En kvalitativ studie av diskurserna kring bostadskvarteren i
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka diskurserna kring ett antal bostadskvarter isödra GÄrda i Göteborg. Utsagorna som utgör diskurserna Àr hÀmtade frÄnkommunala politiker, boende, media samt Göteborg stads stadsarkitekt.Genom en kvalitativ metod intervjuar uppsatsförfattarna Ätta politiker frÄn GöteborgsbyggnadsnÀmnd och fastighetsnÀmnd, en boende i södra GÄrda samt Göteborgs stadsstadsarkitekt. Det insamlade materialet analyseras med hjÀlp av teori och tidigareforskning. De teoretiska referensramar som anvÀnds Àr identitet, makt, psykoanalys,gentrifiering och diskursanalys. Den tidigare forskningen behandlar bostadspolitik,boendestandard, gentrifiering och social polarisering.I analysen redogörs för de fyra diskurser som urskiljs: Bevarandediskursen,rivningsdiskursen, den sociala diskursen om bostadens vÀrde och den materielladiskursen om bostadens vÀrde.
Kvinnors upplevelse av amning första veckan efter förlossningen
Amningen under första veckan efter förlossningen Àr för bÄde mor och barn en ny och
skör process. Amning innebÀr för modern att hon kan ge sitt barn nÀringsrik och
vÀlanpassad mjölk men ocksÄ nÀrhet och kÀrlek. För barnet Àr amning och bröstmjölk
nÄgonting som betyder överlevnad och nÀrhet. Sverige har internationellt sett en hög
amningsfrekvens under barnets första halvÄr. Barn som ammas under första veckan var
91 % enligt siffror frÄn Är 2002.
Ăvervikt och fetma hos barn : Betydelsen av kost och fysisk aktivitet samt vĂ„rdens insatser
Syftet med denna studie var att undersöka vad kost och fysisk aktivitet har för betydelse för övervikt och fetma hos barn. Metod: En systematisk litteraturstudie dÀr artiklarna Àr hittade pÄ databaserna Elin@dalarna, Pubmed+ och Blackwell Synergy. Resultat: Kost och fysisk aktivitet har stor betydelse för övervikt och fetma bland barn och ungdomar. Goda kostvanor tillsammans med fysisk aktivitet bör förÀldrarna introducera för barnen redan i tidig Älder, eftersom barnen fortsÀtter leva med de vanor de lÀr sig i barndomen. FörÀldrarna kan introducera goda kostvanor genom att sÀtta grÀnser för hur mycket onyttig mat barnen fÄr Àta och alltid se till att barnen har tillgÄng till frukt och liknande hemma, eftersom det ökar deras intag av detta.
Barn gör sÄ gott de kan : Men nÀr de inte kan, hur hjÀlper skolan dem dÄ?
Syftet med denna studie Àr att undersöka om lÀrare ser sig ha det stöd och de resurser som krÀvs för att Ästadkomma en inkluderande skola.Vi vill Àven undersöka synen pÄ inkludering.För att möta elevers olikheter i en skola för alla krÀvs att lÀrare skapar goda relationer till elever och förÀldrar. LÀraren mÄste Àven ha goda kunskaper om arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd. Det Àr ocksÄ viktigt att resurser tillsÀtts. VÄra frÄgestÀllningar har varit vilket stöd lÀrarna fÄr i sitt inkluderingsarbete, vilka insatser som görs och vilka som skulle vara önskvÀrda. Ytterligare en frÄgestÀllning har varit vad skolpersonal har för syn pÄ inkludering. KlasslÀraren och dennes arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd stÄr i fokus för vÄr studie.Undersökningen genomfördes genom intervjuer. Vi har intervjuat fyra klasslÀrare, tvÄ skolledare, en specialpedagog och en speciallÀrare pÄ tre grundskolor i Stor-Stockholm.
NÀr förorten brinner : En diskursanalys av medierapporteringen under Husbyupploppen i maj 2013
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur planerare i svenska stÀder kan arbeta för att minska invÄnarnas bilresande. I studien har UmeÄ kommuns arbete med hÄllbara resor analyserats genom att studera olika plandokument som tagits fram för att vÀgleda den samtida och framtida planeringen.Tidigare studier visar att det finns ett antal gemensamma nÀmnare för stÀder som visar pÄ goda resultat för invÄnarnas val av hÄllbara resandet.  Planerarna har haft olika angreppssÀtt pÄ prioriteringen av trafikstrukturen i dessa stÀder. Det gemensamma för stÀderna med goda resultat Àr att de har planerat lÄngsiktigt, med ett hÄllbart resande i fokus.Av UmeÄ kommuns planeringsdokument framgÄr att visionen för tÀtorten har mÄnga delar gemensamt med dessa stÀder, varav mÄlen för hur bilberoendet i staden ska byggas bort Àr det tydligaste. Efter att ha studerat UmeÄ tÀtorts nuvarande markanvÀndning, uppsatta planeringsmÄl och politiska beslut framgÄr det dock att översiktliga planeringsdokument och faktiska resultat ligger relativt lÄngt ifrÄn varandra.
FörÀndringsprocesser : konstitutionella aspekter pÄ intresseorganisationers anvÀndande av processföring för att pÄverka rÀtten, sÀrskilt om den s.k. TvÄngssteriliseringsprocessen
Syftet med denna studie Àr att undersöka om lÀrare ser sig ha det stöd och de resurser som krÀvs för att Ästadkomma en inkluderande skola.Vi vill Àven undersöka synen pÄ inkludering.För att möta elevers olikheter i en skola för alla krÀvs att lÀrare skapar goda relationer till elever och förÀldrar. LÀraren mÄste Àven ha goda kunskaper om arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd. Det Àr ocksÄ viktigt att resurser tillsÀtts. VÄra frÄgestÀllningar har varit vilket stöd lÀrarna fÄr i sitt inkluderingsarbete, vilka insatser som görs och vilka som skulle vara önskvÀrda. Ytterligare en frÄgestÀllning har varit vad skolpersonal har för syn pÄ inkludering. KlasslÀraren och dennes arbete med elever i behov av sÀrskilt stöd stÄr i fokus för vÄr studie.Undersökningen genomfördes genom intervjuer. Vi har intervjuat fyra klasslÀrare, tvÄ skolledare, en specialpedagog och en speciallÀrare pÄ tre grundskolor i Stor-Stockholm.
Prototyp av blick-mÀtande hörseltest för spÀdbarn
För att barn med hörselnedsÀttning skall kunna fÄ en normal tal- och sprÄkutveckling samtkognitivt beteende Àr det av stor betydelse att hörselnedsÀttningen upptÀcks tidigt.En av de beteendebaserade metoderna för att uppskatta spÀdbarns hörseltröskelvÀrden ÀrVisual Reinforcement Audiometry, VRA. Det Àr en konditionerande procedur dÀr barnetassocierar ett ljud med ett visuellt mÄl. En audionom kontrollerar om barnet vrider pÄ huvudetmot det visuella mÄlet, som en reaktion pÄ ljud stimuli, och belönar dÄ barnet med en visuellförstÀrkning, sÄ som en animerad bild pÄ en skÀrm eller en mekanisk leksak.En ide pÄ hur man kan göra VRA mer objektivt och mindre tidskrÀvande finns. Idén Àr attanvÀnda eye tracking teknik som registrerar spÀdbarnets ögonrörelser och anvÀndaögonrörelserna istÀllet för huvudvridningar som reaktioner pÄ ljud stimuli.Detta examensarbete syftar till att testa och avgöra om VRA med eye tracking har godaframtidsutsikter. En prototyp i form av en datorapplikation har byggts och testats.Tester har utförts pÄ tolv vuxna och nio spÀdbarn.
Hur skall en arbetsplats vara för att frÀmja den fysiska hÀlsan? - en litteraturstudie
Ăvervikt och fetma Ă€r ett ökande problem runtom i samhĂ€llet, nĂ„got som visat sig genom ökade kostnader för överviktsrelaterade sjukdomar och sjukskrivingar. Syftet med studien var att genom en litteraturstudie undersöka hur en arbetsplats miljö skall vara för att frĂ€mja de anstĂ€lldas hĂ€lsa avseende övervikt, fetma, motion och kost. Metoden som anvĂ€ndes var en litteraturstudie och datainsamling gjordes genom sökning av vetenskapliga artiklar pĂ„ databaserna Academic Search Elite samt Highwire Press. Resultat som framkom var att arbetsplatser har goda förutsĂ€ttningar för att frĂ€mja den fysiska hĂ€lsan för sina anstĂ€llda. Interventioner som har gjorts har fĂ„tt goda genomslag och förbĂ€ttrat bĂ„de den fysiska aktiviteten samt förbĂ€ttrat kosthĂ„llningen hos sina anstĂ€llda.
FörutsÀttningar för goda relationer inom IT-projekt - Riktlinjer för att lyckas
Verksamheter anvÀnder sig idag mer och mer utav informationssystem för att effektivisera arbetsflödet. Det ter sig inte sÄ konstigt med tanke pÄ att IT har en betydande roll i dagens samhÀlle. För att följa med i utveckling och efterfrÄgan Àr det idag nödvÀndigt att större verksamheter anvÀnder sig utav nÄgon form av IT stöd. Eftersom IT hela tiden utvecklas rÀcker det sÄledes inte att införa ett informationssystem dÄ det kommer nya och effektivare alternativ. Informationssystemen ska stödja verksamhetsmÄlen vilka blir annorlunda som en följd av att verksamheten förÀndras över tid.
Skolans Fostrande Roll En studie kring arbetsmetoden "Bra Val"
Abstract
Knutsson, Henrik (2008). Skolans Fostrande Roll, En studie kring arbetsmetoden ?Bra Val?
SchoolÂŽs Educating Role A survey about the method Making Good Choice
Examensarbete 15 högskolepoĂ€ng, SĂL 3:2, LĂ€rarutbildningen, Malmö högskola
I min undersökning har jag försökt ta reda pÄ hur eleverna pÄ ett individuellt utformat program i Malmö, uppfattar arbetet med den individuella bedömningen av genomförandet av lektioner som vi kallar Bra Val. Metoden Bra Val har sitt ursprung i trappmodellen, Det Àr ditt val, hÀmtat frÄn boken Ordning och reda i skolan, skriven av Edin och Drummond (2006). Arbetet bygger pÄ att lÀrarens ledarskap skapa förutsÀttning för en social utveckling i skolan.
Kommunikation i omvÄrdnaden : Sjuksköterskans kommunikation med barn och förÀldrar
Bakgrund BÄde förÀldrar och barn var kÀnsliga för hur de blev bemötta och hur man kommunicerade. Ord var endast en liten del av kommunikationen och barn lÀste av kroppssprÄket. Ett av de viktigaste arbetsredskapen en vÄrdgivare hade var ett korrekt bemötande och god kunskap om kommunikation. Syfte Att belysa kommunikationen mellan sjuksköterska, barn och deras förÀldrar i omvÄrdnaden. Metod En litteraturstudie med 12 inkluderade artiklar.
Att anpassa undervisningen efter individens förutsÀttningar och behov : en studie om individualisering och individanpassning
SammanfattningSyftet med denna studie Àr att lyfta fram hur specialpedagoger och klasslÀrare arbetar med individualisering och individanpassning för alla elever och tydliggöra vilka strategier yrkesgrupperna anvÀnder sig av för att individualisera och individanpassa. I Lpo 94 stÄr det att: ?Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsÀttningar och behov? (s.4). Genom att ha gjort sju kvalitativa intervjuer, med fyra specialpedagoger och tre klasslÀrare, och studerat olika författares teorier om individualisering har vi försökt att se över goda strategier i att individualisera och Àven problematiserat dem. Goda strategier som framkom var bland annat att arbeta multisensoriskt, se över elevens styrkor samt att ha tillgÄng och anvÀnda sig av rÀtt hjÀlpmedel.
SkolÀmnet för kroppsövning. En maktanalys av lÀrarkÄrens fackliga tidskrift 1961-2012
Denna studie Àr en skildring över skolÀmnet för kroppsövning som det kommer till uttryck genom lÀrarkÄrens fackliga tidskrift Idrott & HÀlsa : Organ för Svenska IdrottslÀrar-föreningen. Skildringens syfte Àr att identifiera och problematisera lÀrarkÄrens sjÀlvförstÄelse och förestÀllning om skolÀmnet. Vidare Àr syftet att undersöka hur makt utövas genom sprÄket, men Àven hur makt utövas i skolÀmnet. Michel Foucaults diskussioner om makt och maktutövning ligger till grund för metod- och teoridiskussioner. Genom diskursanalys som metodologiskt tillvÀgagÄngssÀtt analyseras hur sprÄket anvÀnds som redskap för att utöva makt, nÀrmare bestÀmt hur tidskriften bidrar till att formera lÀrarkÄrens sjÀlvförstÄelse.