Sök:

Förutsättningar för goda relationer inom IT-projekt - Riktlinjer för att lyckas


Verksamheter använder sig idag mer och mer utav informationssystem för att effektivisera arbetsflödet. Det ter sig inte så konstigt med tanke på att IT har en betydande roll i dagens samhälle. För att följa med i utveckling och efterfrågan är det idag nödvändigt att större verksamheter använder sig utav någon form av IT stöd. Eftersom IT hela tiden utvecklas räcker det således inte att införa ett informationssystem då det kommer nya och effektivare alternativ. Informationssystemen ska stödja verksamhetsmålen vilka blir annorlunda som en följd av att verksamheten förändras över tid. Många av dagens verksamheter väljer då att köpa in standardsystem och verksamhetsanpassar detta istället för att utveckla ett helt nytt informationssystem.Undersökningen behandlar de relationer som uppstår i dessa IT-projekt där man verksamhetsanpassar ett standardsystem. Genom studien har vi fått fram vilka faktorer det är som påverkar relationerna mellan systemutvecklare, beställare samt slutanvändare. Vi har undersökt både stora och små IT-projekt för att slutligen identifierat ett antal riktlinjer som ska hjälpa stödja ett IT-projekt.Riktlinjernas syfte är att aktörernas relationer ska bli goda samt att aktörerna ska bibehålla dessa relationer efter avslutat IT-projekt. Studiens resultat i form av riktlinjer ska ses som ett komplement till övriga metoder och tillvägagångssätt i IT-projekt så resultatet syftar således inte på att bidra till ett lyckat IT-projekt.

Författare

Rickard Ryttge Nicolas T Larsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för Data- och affärsvetenskap (IDA)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..