Sök:

Sökresultat:

1468 Uppsatser om Global hćllbarhet - Sida 42 av 98

GROT-transport frÄn norra till södra Sverige

The European Council agreed in 2008 on a climate and energy package to combat global warming. This package is valid for each EU member country and means that greenhouse gas emissions must fall by at least 20% and the EU's energy use to 20%, consisting of Renewable Energy in 2020. The Swedish Government has set stringent climate and energy with the intention to set an example for the rest of Europe. For example, renewable energy sources account for at least 50% of energy use and our climate emissions to fall by 40% by 2020. A combination of these goals and a steadily rising oil price has led to an increased demand for wood fuel in the form of such branches and tops.

KravinhÀmtning och kommunikation av krav i en global organisation : En fallstudie pÄ ett multi-nationellt företag

DÄ IT idag spelar en central roll inom i stort sett varje organisation ökar Àven kravet pÄ organisationen att förstÄ verksamheten och dess processer och vilka problem man försöker lösa med hjÀlp av IT. I denna studie kommer vi försöka identifiera de problem som Àr kopplade till kravhantering och kommunikation i ett multi-nationellt företag dÀr kravinhÀmtningsprocessen sker kontinuerligt snarare Àn projektbaserad. Vi kommer ocksÄ att försöka föreslÄ lösningar pÄ de problem vi identifierar. Datainsamlingen har skett via enkÀter och intervjuer. EnkÀten skickades ut till slutanvÀndarna av systemen och intervjuerna riktades till fyra nyckelintressenter i kravhanteringsarbetet.

EN ANNAN RETORIK? Nationalistiska partiers anv?ndning av nationalistisk milj?- och klimatpolitik

Climate change is a phenomenon that know no boundaries. While focus on environment and climate change has become highly prioritized, nationalism has spread across Europe. Nationalism is by many considered to refuse action to combat climate change although some argue that nationalism could combat global climate change. Previous research on how nationalism is implemented in environment and climate politics has mainly focused on single parties. The thesis therefore aims to give a broad approach and compare how nationalism is used in environment and climate politics by analyzing 4 European parties with either ethnic or civic nationalism and different roles in their party system. With a qualitative content analysis on party programs and election manifestos the findings imply that parties use nationalism in the climate and environment discourse in a variety of ways.

Meddelanden genom pressen : En c-uppsats om pressmeddelandens omvandling till nyheter

Employer branding Àr ett begrepp som Àr aktuellt bland företagen just nu och allt fler vÀljer att satsa pÄ employer branding som marknadsföringsstrategi.Den hÀr studien handlar om employer branding pÄ Sandvik och begreppet employer branding.Syftet med denna fallstudie av en global koncern Àr att förklara och beskriva begreppet employerbranding, samt hur man arbetar med detta och vilka framtidsvisioner man har pÄ Sandvik.Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med ett antal nyckelpersoner pÄ Sandvik som arbetar med employer branding. Resultatet presenteras utifrÄn de frÄgestÀllningar jag valt att besvara:Hur förklaras begreppet employer branding av ett antal nyckelpersoner pÄ Sandvik? Hur ser dessa pÄ arbetet med employer branding pÄ Sandvik idag? Vilka satsningar inom employer branding anser nyckelpersonerna kommer att behöva prioriteras pÄ Sandvik i framtiden? Studien visar att Sandvik har inlett ett omfattande employer branding arbete i samband med en ny strategi som gÀller för företaget frÄn och med första januari 2012. Studien visar ocksÄ att informanterna har en tydlig bild av begreppet employer branding och vilka aktiviteter som kan sammankopplas med begreppet. Informanterna delger ocksÄ vilka satsningar man ser att Sandvik behöver göra inom omrÄdet employer branding..

Mikroföretagens etablering : Vilken pÄverkan har förekomsten av lokala dominerande globala företag pÄ etableringen av mikroföretag Àgda av invandrare med stort kulturellt avstÄnd?

The purpose of the study is to examine and analyze the relation between the existence of global companies and given support to immigrant- owned companies with large cultural difference from public services. This helps answering the question "Which affect does the existence of local dominating companies have on the establishment of small companies owned by immigrants with large cultural differences?" This has been accomplished through a field study containing twelve interviews with small companies in two different cities and two interviews with the community officials in each city. The research was thereby narrowed to only treat the two cities in Sweden in order to examine the relation between public services support to small immigrant-owned companies and how the immigrants experience the support from them. The analyze was made due to a handful of theories such as the The network theory IP model, Hofstede's 4+1 model and the Product Life Cycle.

Att möta en global recession : - ÅtgĂ€rder för nuet och framtiden i sju smĂ„lĂ€ndska tillverkande företag

Bakgrund: Den globala ekonomin befinner sig vÄren 2009 i en recession. Under det sista kvartalet2008 försvagades konjunkturlÀget kraftigt. Det förÀndrade konjunkturlÀget har tvingat företagen attanpassa sig efter nya förutsÀttningar. MÄnga företag anade att en avmattning skulle ske men nÀrvÀndningen vÀl kom skedde det för mÄnga företag ovÀntat snabbt. Hur företaget hanterar situationenavgör förutsÀttningarna för att företaget Àven lÄngsiktigt ska vara livskraftigt.Syfte: VÄr studie syftar till att utifrÄn nÄgra olika perspektiv beskriva och jÀmföra hur tillverkandeföretag hanterar en akut neddragningssituation.

Naturlig ljussÀttning i terrÀngsrenderingsalgoritmer med level-of-detail

Denna rapport presenterar ett alternativt sÀtt att ljussÀtta terrÀng i datorgrafik. Tidigare modeller har vanligtvis byggt pÄ lokal ljussÀttning, som inte tar hÀnsyn till kringliggande geometri, och har med en extra process approximerat effekten av ljusinteraktionen. Genom att anvÀnda sig av en teknik som kallas precomputed radiance transfer (PRT) kan man förberÀkna hur en punkt interagerar med ljus för olika inkommande riktningar och undviker dÀrmed att göra detta under programkörningen. Det Àr viktigt att denna teknik Àven fungerar tillsammans med level-of-detail (LOD) terrÀngrenderingsalgoritmer eftersom rendering av alla trianglar i terrÀngen för varje skÀrmuppdatering inte Àr optimalt för dagens grafikkort. Man vill dÀrför representera den underliggande terrÀngen med fler trianglar nÀrmare betraktaren och fÀrre lÀngre bort.

SwiftSense Wardrobe

Addressing increasing global environmental problems requires greater resource efficiency, and one way of working towards this is through industrial symbiosis. Industrial symbiosis means that companies collaborate through sharing of resources for collective benefits. The documented benefits of working with industrial symbiosis indicate that there is potential for companies to operate commercially with facilitation of industrial symbiosis. An interesting company to study within this context is Econova. Econova operates within the recycling and gardening industry and has been identified as a possible catalyst for industrial symbiosis.

VÀrdet av SPECT-CT som tillÀgg vid skelettscintigrafi : Möjligheten att öka specificiteten vid metastasfrÄgestÀllning

Ekokardiografi Àr en mycket anvÀndbar teknik som bland annat kan bedöma vÀnsterkammarensfunktion hos hjÀrtat med hjÀlp av ejektionsfraktion (EF) och global longitudinell strain (GLS). EF Àr idag den metoden som anvÀnds mest vid bedömning av vÀnsterkammarfunktionen och berÀknas enligt Simpsons biplanmetod. GLS Àr en ny metod som mÀter myokardiets deformation och har i tidigare studier visat sig vara en kÀnslig metod och kan upptÀcka förÀndringar i myokardiet tidigare Àn EF. Vid behandling av bröstcancer kan hjÀrtat pÄverkas toxiskt och dÀrmed genomgÄr denna patientgrupp regelbundna kontroller med ekokardiografi. Syftet med denna studie Àr att jÀmföra tvÄ ekokardiografiska metoder hos 20 stycken kvinnliga bröstcancerpatienter. JÀmförelser har gjorts mellan EF berÀknat med Simpsons biplanmetod (EFbi) och GLS samt mellan EFbi och EF berÀknat frÄn GLS (EFGLS).

RÀtten till ersÀttning vid ingrepp i miljörÀttsliga tillstÄnd : En jÀmförande studie mellan svensk och tysk rÀtt samt EKMR med sÀrskilt fokus pÄ den tyska kÀrnkraftsavvecklingen

Problembakgrund: Det har visat sig att intresset för miljöproblemen har minskat och Àmnet mÄste kommuniceras för att en större förÀndring ska kunna ske. Medierna och miljöorganisationerna har en viktig roll i kommunikationen av miljöproblem. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur kommunikationen ser ut frÄn en miljöorganisations sida.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad Naturskyddsföreningen har för huvudsakliga budskap i sina kampanjfilmer för att öka förstÄelsen hos mÀnniskor.Metod: I denna studie tillÀmpas den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys.Teori: De teorier som undersökningen bygger pÄ Àr kommunikationsteori, diskursteori, retorik samt visuell kommunikation.Slutsats: UtifrÄn de resultat vi fÄtt fram genom vÄr analys kan vi urskiljatvÄ huvudsakliga budskap i Naturskyddsföreningenskampanjfilmer vilka Àr miljö och hÀlsa. Inom dessa budskapanvÀnder de sig av argument pÄ bÄde lokal och global nivÄ. Vihar i denna studie Àven kunnat titta pÄ vilka retoriska ochvisuella redskap som anvÀnts.Naturskyddsföreningen.

Relationsmarknadskommunikation : En undersökning som fokuserar pÄ de lokala relationerna i en globaliserad vÀrld

Relationship marketing is an important part of the new view of communication strategies. The theories around this subject has a general and global perspective on how to manage relations and communication problems. But somehow the local perspective is forgotten. In this thesis we have focused on the local market and which demands it has on the work with relationship management. The purpose of this thesis is to find out how relationship marketing can contribute to create a high valued brand on a local market.

Biogas : En systemanalys av Solna Stads matavfallsprocess

Global warming is a huge issue that humans have contributed to through over-exploitation of natural resources and extensive usage of fossil fuels. Now more than ever, we need to embrace a recycle thinking and reuse our waste, for example through producing biogas from our food waste. The purpose of this report was therefore to identify the energy usage and emissions resulting from the biogas chain which spans from Solna Stad to Uppsala Vatten. Furthermore, potential efficiency improvements were to be identified and proposed. This report focused mainly on the first part of the biogas chain that includes the collection of the food waste and the reloading process.

H?llbar arbetsmilj? i en distanskontext: En kvalitativ studie om mellanchefers tillv?gag?ngss?tt p? globala f?retag

The purpose of the study is to contribute knowledge about the representation of fiction authors who have written in languages other than Swedish in educational school books within the Swedish subject. This is done in relation to the school's promotion of cultural diversity, a globalized world and to the Swedish curriculum. The study is a combination of a qualitative and a quantitative analysis that takes its starting point in six educational books for the courses Swedish 1 and 2. The analysis shows that all study materials include a broad representation of authorships from Europe and the USA. The selection of authors from other parts of the world is, however, limited.

Employer branding. : - En fallstudie vid Sandvik AB om uppfattningar av begreppet employer branding och hur detta tillÀmpas idag och i framtiden.

Employer branding Àr ett begrepp som Àr aktuellt bland företagen just nu och allt fler vÀljer att satsa pÄ employer branding som marknadsföringsstrategi.Den hÀr studien handlar om employer branding pÄ Sandvik och begreppet employer branding.Syftet med denna fallstudie av en global koncern Àr att förklara och beskriva begreppet employerbranding, samt hur man arbetar med detta och vilka framtidsvisioner man har pÄ Sandvik.Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med ett antal nyckelpersoner pÄ Sandvik som arbetar med employer branding. Resultatet presenteras utifrÄn de frÄgestÀllningar jag valt att besvara:Hur förklaras begreppet employer branding av ett antal nyckelpersoner pÄ Sandvik? Hur ser dessa pÄ arbetet med employer branding pÄ Sandvik idag? Vilka satsningar inom employer branding anser nyckelpersonerna kommer att behöva prioriteras pÄ Sandvik i framtiden? Studien visar att Sandvik har inlett ett omfattande employer branding arbete i samband med en ny strategi som gÀller för företaget frÄn och med första januari 2012. Studien visar ocksÄ att informanterna har en tydlig bild av begreppet employer branding och vilka aktiviteter som kan sammankopplas med begreppet. Informanterna delger ocksÄ vilka satsningar man ser att Sandvik behöver göra inom omrÄdet employer branding..

Socialt ansvar i ett globalt perspektiv - en studie av fyra företag

Syftet med uppsatsen Àr att lyfta fram nÄgra företags syn pÄ sitt sociala ansvar i debatten kring Àmnet och att tydliggöra vad företag avser med sitt sociala ansvar i en global ekonomi. Vidare vill vi se vad ett nationellt etikprogram erbjuder för hjÀlp till företag med det sociala arbetet och se vilken nytta ett deltagande innebÀr. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ studie dÀr vi har samlat in vÄr empiri genom telefonintervjuer med en respondent frÄn varje företag. De studerade företagen (H&M, ICA, Löfbergs Lila och Vattenfall) Àr positiva till den utveckling som finns inom omrÄdet och att socialt ansvar fÄr en större plats i företagen. Företagen inbegriper framförallt arbetsförhÄllanden, mÀnskliga rÀttigheter och miljö i sitt globala ansvar.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->