
Sökresultat:
1917 Uppsatser om Global expansion - Sida 32 av 128
Är det möjligt att förutspå överavkastning? En statistisk undersökning av svenska global-aktiefonder
Syftetmeddettaarbeteärattförsökabeskrivavilkakvantitativafaktorersomkanförklarafondersöveravkastninggentemotjämförelseindex.Dettagenomattanalyseraobserveraddataförglobalaaktiefondernoteradeisvenskakronorgenomstatistiskametoder,blandannatminstakvadrat--?skattningarochlogistiskaregressioner.Denundersöktamodelleninnehållervariablerförfondförmögenhet,delägarskapiförvaltningsbolaget,genomsnittligtP/E--?talhosunderliggandeaktieinnehav,allokeringsstorlek,omsättningshastighet,aktivrisk,avgiftochålderpåfond.Ensammantagenobservationavresultatenärattöveravkastningverkarfinnashosäldrefondermedlågavgiftochstabilinvesteringsprofil.Resultatenharenförhållandevisgodförklaringsstyrka..
Konstruktion av SMS-Gateway för effektökande SMS-tjänster
Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..
Norsholm - i periferins mitt
Norsholm kan beskrivas som en bostadsort i ett lugnt och unikt läge vid sjön
Roxen och Göta kanal som på sommaren lever upp i och med omfattande
turisttrafik på kanalen, vilket även lockar besökande på land.
Det lilla samhället präglas av småskalighet men har närhet till en stor
bostads-, studie- och arbetsmarknad. Inom regionen vill kommunerna i framtiden
genom bra kommunikationer knyta samman redan etablerade orter som ett
alternativ till att bygga ut nya förortsområden och i detta
sammanhang nämns Norsholm som en potentiell utvecklingsort.
Södra stambanan skär idag genom samhället, men tågen stannar inte här. Om
Ostlänken blir verklighet, som innebär att Södra stambanan kan öppnas upp för
pendeltågstrafik, skulle Norsholm kunna få en egen pendeltågsstation med täta
avgångar inom regionen.
Flera viktiga planeringsfrågor aktualiseras beträffande Norsholms framtid, men
den viktigaste är var och hur en expansion av orten kan ske, vilket föranleder
en strategi som kan formuleras genom ett program..
Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfråga
För västerländska företag som etablerar sig på den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svårt att nå kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och språkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. Vi har utifrån ett hermeneuistiskt perspektiv undersökt vilka aspekter företag bör ta i beaktning vid utformning av reklam för den kinesiska marknaden. Det empiriska materialet har insamlats via djupintervjuer som har analyserats utifrån kultur- och kommunikationsteorier. Företag som ska etablera sig i Kina bör beakta den kinesiska kulturens vidskeplighet, val av humor, sexistiska budskap, översättingar, samt funktionell/emotionell reklam.
Global Price Management ? Incentives for Implementing an IT-based Price Management System
Problem discussion: Syncron experience a challenge in realizing the full market potential of its newly developed IT-based price management system, Global Price Management (GPM). The system has already been implemented and is currently running with success within the IT-structures of the first customer. The fact that the development of the system has been initiated by a customer, and thereby has left Syncron oblivious of the real underlying drivers and incentives for the development, is part of the problem. Understanding the customers? incentives for developing their pricing process thus reducing the application uncertainty is a good starting point.
Räcker Svenskheten Till? : En studie i svenska företags användning av svenskheten som differentieringsverktyg vid en utlandsetablering
Sverige är i ekonomiska sammanhang ett litet land, en begränsad hemmamarknad tvingar företag utomlands för att möjliggöra en expansion. Sverige är internationellt känt som en designnation och uttrycken ?Swedish Grace? samt ?Swedish Modern? har blivit synonymt med kvalitet, säkerhet och nytänkande. Problemet som denna uppsats ämnar att undersöka är i vilken utsträckning svenska design-företag anpassar eller standardiserar svenskheten vid en utlandsetablering.Syftet med uppsatsen är att med en jämförande studie utvärdera och analysera hur tre stycken små och ett stort svenskt designföretag väljer marknadsföringsstrategivid en utlandsetablering. Vi har ingående studerat dessa fyra företag och datainsamlingen har skett med hjälp av kvalitativa intervjuer med representanter från företagen.Vår undersökning har visat att valet att anpassa eller standardisera svenskheten är kunskap- och erfarenhetsstyrt, men även beroende av företagets storlek.
Analys av effekterna vid ett införande av centrallager på BYGGmax
BYGGmax har varit verksamt sedan 1993 och har på senare år blivit en stark aktör på den svenska Gör-Det-Själv marknaden. BYGGmax har ända sedan starten fokuserat på låga priser genom att hålla nere kostnaderna. De har ett brett men standardiserat utbud av varor, vilket innebär att om man vill ha specialartiklar så blir man hänvisade till de övriga byggvaruhusen. Denna strategi ger nöjda kunder men ocksa en prismedvetenhet eftersom kunderna först besöker BYGGmax och ser deras priser, och går sedan eventuellt in i den dyrare konkurrentens butik och ser de högre priserna. Den lyckade strategin har gjort att BYGGmax på senare år vuxit kraftigt, bara under 2006 har 8 nya butiker öppnat, och en expansion in i Norge beslutats.
Kina på modet : En studie om mindre svenska modeföretags etableringssvårigheter på tillväxtmarknaden Kina
Vid sidan av de stora möjligheter tillväxtlandet Kina ger upphov till för utländska aktörer, tillkommer även särskilda svårigheter och utmaningar för företag som vill expandera till marknaden. Syftet med studien är att undersöka hur utmaningarna tar sig uttryck för svenska små och medelstora företag inom modeindustrin vid expansion till landet, och frågan som uppsatsen ämnar besvara är således vilka aspekter som utgör särskilda svårigheter för dessa företag på Kinas modemarknad. Studien antar en kvalitativ ansats och är av explorativ karaktär, där intervjuer med branschexperter och företag med praktisk erfarenhet av etablering på den kinesiska marknaden ligger till grund för det empiriska materialet. Resultatet av studien visar att den kinesiska marknaden har komplexa affärsmässiga karaktärsdrag som utgör svårigheter för svenska små och medelstora företag att bedriva verksamhet i landet. De slutsatser som kan dras är att bristande marknadsspecifik kunskap, begränsad kapacitet och oetablerade relationer är särskilda svårigheter som svenska små och medelstora företag inom modeindustrin ställs inför vid etablering i Kina..
Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya marknader
Titel: Ledarens betydelse för företagskulturen då företaget expanderar till nya marknader Författare: Marie Lood och Elisabeth Nilsson Handledare: Göran Alsén och Camilla Wernersson Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng. Syfte: Syftet med studien är att undersöka om chefer verkligen har så stor betydelse som den allmänna uppfattningen tillskriver dem, och vi gör undersökningen med särskilt hänseende till bibehållandet av företagskulturen då ett företag expanderar till nya marknader. Vi tar reda på och klargör chefens betydelse för bibehållandet av företagskulturen vid företagsexpansion. Metod: För att studera förhållandet mellan chef och företagskultur intervjuade vi fem chefer i personliga intervjuer respektive per telefon, om deras erfarenheter vid företagsexpansioner. Genom att göra det lade vi den empiriska grunden för den analys vi därefter genomförde via kultur- och ledarskapsteorier vi fann i litteraturstudien.
Självkänsla och hälsa hos ungdomar : Betydelsen av etnicitet och kön
Stress hos ungdomar är ett växande problem som kan leda till ohälsa.Ett sätt att undersöka ohälsa är att titta på det motsatta som ärvälbefinnande. Syftet med studien var att undersöka hur självkänslapredicerar subjektiv hälsa hos ungdomar mellan 16 och 18 år. Ävenbostadsort, etnicitet och kön beaktades. En enkätundersökninggenomfördes på 149 gymnasieungdomar i en mindre och en störrestad. Självkänsla mättes med global självkänsla skala och hälsa meden skala om subjektivt välbefinnande.
Med retoriska (sol)glasögon på global uppvärmning : visuell argumentation i Aftonbladets kampanj
Uppsatsens syfte är att undersöka hur en tidning som Aftonbladet handskas med frågan om det globala miljöhotet; vilka känslor de appellerar till genom sin kampanj i både text och bild. Material som analyseras i uppsatsen är Aftonbladets serie om det globala miljöhotet. Den innehåller artiklar om såväl obefintliga snögubbar i framtiden och ett översvämmat Stockholm som skövlad regnskog och den förre amerikanske vicepresidenten Al Gore´s egna miljötips. Kampanjens ständiga maning var att skriva på ett upprop på Aftonbladets hemsida och på så vis avge fem löften för att bli en bättre miljövän. Den visuella argumentationen analyseras och kommer bland annat att visa på en stark tonvikt på känsloargument..
?Kriget mot terrorismen? ? en kamp för frihet eller ett frihetsberövande?
Terrorattackerna i New York och Washington den 11 september 2001 skakade om världen på en rad olika sätt.Bland annat har vi sett att terrorismen, i och med händelserna i USA, har kommit att behandlas som en global fråga trots att bara ett fåtal länder i världen har varit med om terrorattacker av liknande mått. Även Sverige har visat att det också vill bidra i arbetet för en säkrare värld och hittills har det vidtagits tämligen stora åtgärder för att komma åt terrorismen. Mot bakgrund av detta handlar detta projekt om tre svenska partiers - moderaterna, vänster ? och folkpartiets - ståndpunkter kring åtgärder inom terrorbekämpning..
Underso?kning av tryckfall relaterat till avstånd mellan två 90 graders kro?kar i cirkula?r ventilationskanal
Due to higher standards of living around the world, greater industries and larger infrastructures causes an increase of the global energy consumption. This harvest of energy puts a great stress on the global environment. With this development, it becomes increasingly important to utilize energy resources in the best possible way.Fans are components that are often used in the industry and in households. A common problem is that the fan is oversized. An oversized fan causes an excessive flow, which has to be adjusted in order to achieve the correct flow.
Turkiet och Europa : En studie i identitetspolitik
The purpose of this Masters-thesis is to examine the impact of identity politics on (a) Turkey's foreign policy towards Europe and the EU, and (b) Europe's/EU's political attitude towards Turkey, and what implications this may have on a possibly future Turkish membership in the EU. It is a more interpreting thesis than it is an explaining one. The examination shows that Turkey has considered Europe as a political model, while Europe has used the muslime Turkey as a threat to determine its own identity. The negotiations between EU and Turkey this autumn will have great impact on the identity of both sites. If the EU accepted Turkey as a member, the union could gain a chance to spread democracy to the islamic world and thereby earn global respect.