Sök:

Sökresultat:

226 Uppsatser om Geografi ćk 4 - 6 - Sida 5 av 16


Bilden av Afrika - en bildanalys och lÀromedelsgranskning

Syftet med det hÀr arbetet har varit att granska hur Afrika framstÀlls i tre svenska lÀroböcker avseende Àmnet geografi, utifrÄn de strÀvansmÄl som finns i kursplanen. Arbetet har innefattat granskning av alla de bilder som behandlas i kapitlen om Afrika, jÀmte ambitionen att försöka fÄ syn pÄ de underliggande budskap som bilderna har, via analys utifrÄn ett kulturperspektiv. Metoden för undersökningen har varit bildanalytisk och det har anvÀnts semiotiska verktyg för att granska lÀroböckernas bilder. UtifrÄn ett kulturperspektiv har bilderna sedan tolkats och bearbetats. Resultatet visar att det som lÀroböckerna tycks förmedla, Àr en europeisk syn pÄ kontinenten.

Vilka geografiska kunskaper prioriteras i kursplanen? : En jÀmförande textanalys av kunskapssyn mellan kursplanen för Geografi i Lpo94 och Lgr11.

Debatten kring skolan har varit intensiv de senaste Ären allt sedan svenska skolresultat börjat sjunka i internationella resultatjÀmförelser. Samtidigt som vi jÀmför oss allt mer med andra lÀnder ökar globaliseringen, kommunikationerna och samhÀllsutvecklingen. Allt gÄr mycket snabbare och samhÀllsutvecklingen Àr idag nÀstan omöjlig att förutspÄ. Med tanke pÄ att det tillkommit en ny lÀroplan med nya kursplaner för bÄde grundskolan och gymnasiet de senaste Ären Àr det intressant att undersöka hur dessa kursplaner svarar upp till dessa samhÀllsförÀndringar. TÀnkbart Àr att det krÀvs nya förhÄllningssÀtt och synsÀtt pÄ utbildning och till kunskap. Denna uppsats undersöker om det finns nÄgon skillnad mellan kursplanen för geografi i Lpo94 och Lgr11.

HÄllbar utveckling enligt vem? : Diskursanalys av hÄllbar utveckling i sponsrade och förlagsutgivna geografilÀromedel

Den hÀr uppsatsen tar fasta pÄ begreppet hÄllbar utveckling och dess mÄngsidiga betydelse. HÄllbar utveckling Àr en del av innehÄllet i den svenska grundskolans geografiundervisning och förmedlas till eleverna genom bland annat sponsrade och förlagsutgivna lÀromedel. Syfte med studien Àr att analysera diskurser om hÄllbar utveckling som de artikuleras av olika sociala aktörer i sponsrade och förlagsutgivna lÀromedel producerade för undervisning i Àmnet geografi, Ärskurs 7-9.Uppsatsen rör sig mellan det lÀroplansteoretiska forskningsfÀltet och forskning om utbildning för hÄllbar utveckling. Uppsatsen utgÄr frÄn tidigare forskning om miljöundervisning, lÀromedelsforskning, forskning om sponsring i skolan och motsÀttningar i forskningsdebatten om hÄllbar utveckling.Studien Àr en diskursanalys som tar sin utgÄngspunkt i Laclau och Mouffes diskursteori. Det analyserade materialet Àr fyra förlagsutgivna lÀroböcker i geografi för Ärskurs 7-9 samt fyra sponsrade lÀromedel som behandlar hÄllbar utveckling och Àr riktade mot geografiundervisningen i Ärskurs 7-9.

MÀnniskan, livet & ekosystemen : En analys av miljöetiskt innehÄll i lÀroböcker Àmnade för geografi

Föreliggande uppsats syftar till att undersöka hur ÀmnesinnehÄll om miljöproblem och hÄllbar utveckling i lÀroböcker Àmnade för geografiundervisning förhÄller sig till miljöetiska ideologier. Uppsatsens metod utgÄr frÄn en ideologianalys med hjÀlp av idealtyper av miljöetiska ideologier. Ideologianalysen utgÄr ifrÄn att undersöka lÀroböckernas texter om miljöproblem och hÄllbar utveckling utifrÄn kategorierna natursyn, relation mellan mÀnniska och natur samt vad som beskrivs vara moraliskt signifikant och relatera detta till idealtyper av miljöetiska ideologier. Sammanlagt har fyra lÀroböcker Àmnade för undervisning i den nationella kursen geografi 1 analyserats.Resultatet av lÀroboksanalysen visar att samtliga lÀroböcker frÀmst ger uttryck för en senmodern antropocentrism och i lÀgre grad inslag av uttryck för ekocentrism. Uttryck för biocentrism har endast Äterfunnits i ett textstycke i en av lÀroböckerna.

Med PBL i geografiundervisningens centrum

I det hÀr arbetet behandlas PBL och hur det fungerar som arbetssÀtt i geografiundervisning pÄ gymnasiet. Jag undersöker vilka positiva respektive negativa aspekter det finns med att anvÀnda PBL i verksamheten samt vad arbetssÀttet utifrÄn dess positiva sidor kan tillföra geografiundervisning pÄ gymnasiet. För att besvara min frÄgestÀllning har jag genomfört tvÄ olika typer av semistrukturerade intervjuer. Den första var en samtalsintervju med en pedagog som har mÄngÄrig erfarenhet av PBL-baserad undervisning pÄ gymnasiet. Den andra en fokusgruppintervju med fyra elever frÄn en Ärskurs tvÄ-klass som arbetat med arbetssÀttet under sin tid pÄ gymnasiet.

Att introducera ord : En studie i hur man kan presentera svÄra/nya begrepp i lÀromedel för Ärskurs fyra

Elever i a?rskurs fyra har blivit sa?mre pa? att la?sa faktatexter (PIRLS 2011 i Skolverket 2012). Mitt bakgrundsarbete syftade till att underso?ka vad det skulle kunna bero pa? och resultatet tydde pa? att sva?ra/nya begrepp i framfo?r allt geografi och biologi skulle kunna vara en bidragande faktor. Sa? mitt examensarbete kom att bli en studie i hur man kan presentera sva?ra/nya begrepp i ett la?romedel fo?r a?rskurs fyra.Jag har samarbetat med Natur & Kultur och har da?rfo?r utga?tt ifra?n och arbetat med la?romedelsbo?ckerna PULS SO-boken Grundbok och PULS Geografi Sverige Grundbok.Jag har anva?nt mig av tre metoder och dessa a?r kvalitativ intervju, textanalys och litteraturstudier.

Bomullstextiliers komplexa produktion och geografi : Svenska fo?retags arbete fo?r att motverka miljo?pa?verkan till fo?ljd av en global textilindustri.

Bomullstextilier Àr en av de mest Äterkommande rÄvarorna i textilierproduktion, trots att medvetenheten om dess miljöpÄfrestande framstÀllning ökat Àr den fortfarande en av de viktigaste globala handelsvarorna. I och med den globala handeln har företagens agerande utvecklats frÄn att ha en lokal produktion och försÀljning till att handla med olika leveranto?rer och underleverantörer över hela va?rlden. Det lÄnga ledet leverantörer som krÀvs fo?r att framstÀlla bomullstextilier kan tillsammans med andra faktorer, som kulturella och etiska skillnader, leda till komplikationer nÀr det kommer till uppföljningen av företagens krav pÄ leverantörerna.

Att integrera undervisning i matematik och geografi : Ett projekt genomfört i Ärskurs fem

Arbetets syfte har varit att genomföra ett projekt dÀr undervisningen i Àmnena matematik och geografi integreras. Projektet genomfördes under fem veckor i en Ärskurs femma. MÄnga elever finner Àmnet matematik som trÄkigt och dÄ sÀrskilt traditionell matematikundervisning. Eleverna ser inte nyttan med kunskapen. StrÀvan i projektet har varit att lyfta fram matematiken i geografiundervisningen pÄ ett naturligt sÀtt.

Svenskhetsideal : En studie av lÀromedel i geografi utgivna 1877-1951

Att anpassa sitt material efter olika mÄlgruppers tilltÀnkta behov och förförstÄelse syftar till att bÀttre nÄ ut med information till gruppen ifrÄga. Detta riskerar dock att alienera de inom mÄlgruppen som identifierar sig med den bild av mÄlgruppen som anpassningen riktar sig mot. Anpassningen kan ocksÄ resultera i att informationen blir bristande..

Undervisning i historia eller SO? Första vÀrldskriget

Syfte: Syftet Àr att i en sekvens historielektioner fokusera spÀnningsfÀltet mellan de fyra enskilda SO-Àmnena: historia, geografi, religionskunskap och samhÀllskunskap och ett gemensamt samlat SO-Àmne.Syftet utreds genom klassrumsstudier, inom ramen för Àmnesmomentet ?Första vÀrldskriget? tillhörande skolÀmnet historia, för att undersöka vilka kunskaper som elever uttrycker, som kan hÀrröras till nÄgot annat skolÀmne, dÄ frÀmst de tre andra SO-Àmnena, som geografi, religionskunskap eller samhÀllskunskap och om sÄ Àr fallet fundera pÄ betydelsen av detta.Teori: Ur ett hermeneutiskt perspektiv analyseras klassrumsobservationer och spÀnningsfÀlt identifieras. För att kunna identifiera spÀnningsfÀlt anvÀnds Ricoeurs beskrivning av pendelrörelsen mellan tvÄ poler, dÀr Ricoeur söker medla mellan olikheter.Metod: Klassrumsobservationer av en klass 9 i en svensk kommunal grundskola lÀsÄret 2011/2012, dÀr en klass har observerats under nio tillfÀllen under Àmnesmomentet Första VÀrldskriget inom skolÀmnet historia. Dessa observationer tolkas huvudsakligen med hjÀlp av Ricoeurs hermeneutiska kritiska hermeneutik. Resultat: De observerade eleverna anvÀnder kunskaper frÄn andra skolÀmnen, frÀmst de tre övriga SO-Àmnena, geografi, religionskunskap och samhÀllskunskap för att skapa förstÄelse för Första VÀrldskriget, ett moment inom historieÀmnet.

Utomhus men varför dÄ?: utomhuspedagogik- ett sÀtt att
pÄverka elevernas lÀrande i Àmnet geografi

Dagens ungdomar har, pÄ grund av ett ökat utbud av inomhusaktiviteter, ett annorlunda intresse för att vistas utomhus Àn vad de hade för nÄgra Ärtionden sedan. DÀrför avsÄg vi att bedriva viss del av elevernas undervisning i Àmnet geografi utomhus. Syftet med detta var att studera eventuell förÀndring av elevernas koncentrations- samt motivationsförmÄga vid en kombination av traditionellt lektionssalsbunden undervisning och lektioner utomhus. Som bakgrund till detta har vi studerat den aktuella forskning som fanns att tillgÄ inom Àmnet utomhuspedagogik. Trots att det finns en mÀngd studier, som pekar pÄ att fysisk aktivitet skulle ha en positiv effekt pÄ inlÀrning, koncentration och sÄ vidare, finns det inte mycket inom forskningen kring utomhuspedagogik att tillgÄ.

LÀrande för hÄllbarhet : En aktionsstudie kring arbetet med en hÄllbar stad

Syftet med denna undersökning var att genom aktionsforskning undersöka hur elever i en geografiklass lÀrde sig om hÄllbar utveckling genom att arbeta med projektet "HÄllbar stad". Jag anvÀnde mig av sociokulturell teori dÄ jag planerade projektet och analyserade resultaten. Jag ville undersöka och analysera hur effektiva artefakterna och arbetssÀtten var. Genom sjÀlvreflektion och samtal med min lokala lÀrarutbildare, LLU, kunde jag Àven analysera min egen insats och skapa en förstÄelse som kan hjÀlpa mig som lÀrare. Metoden jag anvÀnde mig av var aktionsforskning som realiserades med följande faser: planering, aktion, observation och reflektion som följde varandra. Aktionsfasen bestod av sex lektionstillfÀllen som genomfördes i en gymnasieklass i Àmnet geografi.

En vÀrld av ?i? och ?u? : -En studie av u-lÀnder i geografiböcker för gymnasiet

I uppsatsen har tvĂ„ geografiböcker för gymnasiet studerats. Fokus för undersökningen har varit böckernas framstĂ€llning av "de andra", i det hĂ€r fallet representerat av periferin, u-lĂ€nder eller tredje vĂ€rlden, beroende pĂ„ vilket uttryck som vĂ€ljs att anvĂ€ndas. De tvĂ„ undersökta böckerna, Geo- guiden och Geografi- mĂ€nniskan, resurserna, miljön, brukar frĂ€mst begreppen u-land och i-land för att beskriva vĂ€rldens fattiga respektive rika lĂ€nder. Även begreppet NIC-land förekommer i böckerna men inte i samma utstrĂ€ckning. Geografi- mĂ€nniskan, resurserna, miljön presenterar Ă€ven begreppen centrum- periferi, vilka dock inte anvĂ€nds i sĂ€rskilt hög grad.

Globalisering i skolan : En studie av ett av svenska gymnasieelevers undervisningsmaterial i geografi

Vi befinner oss i ett nytt medielandskap, dĂ€r marknadsföringsutvecklingen kontinuerligt bygger pĂ„ nya teorier och strategier för att uppnĂ„ fördelaktiga och hĂ„llbara konkurrensmedel.Uppsatsens syfte Ă€r att göra en explorativ studie om fenomenet galor.Detta sker utifrĂ„n teorier om kommunikation, varumĂ€rkesuppbyggnad samt köpbeslutsprocessen.FrĂ„gestĂ€llningarna syftar till att först och frĂ€mst beskriva varför en gala arrangeras?FöljfrĂ„gor Ă€r: Vilka mĂ„l har de olika aktörerna med galan? Vilka medel anvĂ€nds för att uppnĂ„ mĂ„len? Men Ă€ven hur uppdragsgivare, pristagare och arrangörer förhĂ„ller sig gentemot varandra? Det vill sĂ€ga vilka attityder upplevs, och vad Ă€r egentligen prisets effekt?För att kunna fĂ„ en sĂ„ bra inblick som möjligt utförde vi en kvalitativundersökning, som grundades pĂ„ sex stycken intervjuer, med aktuella aktörer inom GuldĂ€ggsgalan och Spinngalan. Övrigt material som anvĂ€nds Ă€r litteratur inom marknadsföring, kommunikation samt forskning för smĂ„skaliga forskningsobjekt. Vi har Ă€ven kortfattat beskrivit vĂ„ra studieobjekt Spinngalan och GuldĂ€ggsgalan. Det vi kommer fram till Ă€r att ett vunnet pris inom en gala kan anvĂ€ndas som ett komplement till den befintliga marknadsföringen.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->