Sökresultat:
226 Uppsatser om Geografi ćk 4 - 6 - Sida 6 av 16
Verktyg för att förstÄ fakta och fiktion? : En analys av lÀsförstÄelsediskurser i lÀroböcker för skolans mellanÄr.
Denna studie syftar till att beskriva och analysera vilken typ av lÀsförstÄelse som erbjuds i lÀromedel i svenska, naturkunskap och samhÀllskunskap i skolans mellanÄr. Undersökningen söker svar pÄ vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i lÀroböcker i svenska, samhÀllskunskap (geografi) och naturkunskap i grundskolans mellanÄr och hur dessa kan förstÄs i relation till teorier och forskning kring lÀsförstÄelse.Undersökningen omfattar analyser av en grundbok med tillhörande övningsbok i vardera skolÀmne, och genomförs med hjÀlp av kvalitativ textanalys. De lÀromedel som analyseras Àr Bums (svenska), Koll pÄ vÀrlden (geografi) och Naturkunskap 6 (naturkunskap). För att identifiera textrörlighetsdiskurserna anvÀnds af Geijerstams modell för textrörlighet som analysverktyg.Studien visar att samtliga lÀromedel domineras av en textbaserad textrörlighetdiskurs med en frekvensmÀssig hög andel av lÀsförstÄelsestrategin att dra ut huvudpunkter ur texten. SvenskÀmnets lÀromedel innefattar en större bredd av bÄde lÀsförstÄelsestrategier och inbegriper samtliga textrörlighetsdiskurser, medan den interaktiva textrörlighetsdiskursen saknas i lÀromedlen i samhÀllskunskap och naturkunskap.
Arbetsmaterial om Indien och Sverige - konstruktionen av ett jÀmförelsememory
Min avsikt har varit att utforma ett arbetsmaterial som ett komplement till de lÀromedel som finns idag. Det viktigaste för mig har varit att försöka utgÄ frÄn elevernas intresse och fÄnga deras nyfikenhet, att erbjuda stor variation pÄ uppgifter och arbetssÀtt och att sedan arbeta vidare med deras egna frÄgestÀllningar, men utifrÄn vissa givna uppgifter. FrÄgan varför blir central i ett reflekterande arbetssÀtt.
Jag har gjort ett jÀmförelsememory, dÀr paren konstrueras med bilder frÄn Indien och Sverige, det vill sÀga en bild frÄn Sverige och en frÄn Indien, förestÀllande liknande situationer eller föremÄl. Detta Àr utformat utifrÄn teorier om vi-och-dom-kÀnsla, elevernas olika lÀrstilar, Gardners teorier om De sju mÀnskliga intelligenserna och multipla intelligenser, lÀrarnas möjlighet att nyttja sitt frirum i lÀroplanen samt kursplaner i framförallt bild, geografi, samhÀllskunskap och svenska.
Miljöbilens framtid : De alternativa drivmedlens pÄverkan och konsekvenser pÄ regional och global nivÄ
Purpose/Aim: The purpose of this study was to investigate future marketing channels from the perspective of professional marketers.Material/Method: The study is based upon interviews with six professional marketers.Main results: Traditional marketing is not being put aside but needs to be combined with new methods. There are several new and exciting ways to gain attention from the audience, all depending on the purpose of the campaign. Mobile technology is considered upcoming and target group defining is a key issue..
IKT i undervisningen : Hur elever ser pÄ anvÀndningen av IKT i skolundervisningen.
Den hÀr uppsatsen tar fasta pÄ begreppet hÄllbar utveckling och dess mÄngsidiga betydelse. HÄllbar utveckling Àr en del av innehÄllet i den svenska grundskolans geografiundervisning och förmedlas till eleverna genom bland annat sponsrade och förlagsutgivna lÀromedel. Syfte med studien Àr att analysera diskurser om hÄllbar utveckling som de artikuleras av olika sociala aktörer i sponsrade och förlagsutgivna lÀromedel producerade för undervisning i Àmnet geografi, Ärskurs 7-9.Uppsatsen rör sig mellan det lÀroplansteoretiska forskningsfÀltet och forskning om utbildning för hÄllbar utveckling. Uppsatsen utgÄr frÄn tidigare forskning om miljöundervisning, lÀromedelsforskning, forskning om sponsring i skolan och motsÀttningar i forskningsdebatten om hÄllbar utveckling.Studien Àr en diskursanalys som tar sin utgÄngspunkt i Laclau och Mouffes diskursteori. Det analyserade materialet Àr fyra förlagsutgivna lÀroböcker i geografi för Ärskurs 7-9 samt fyra sponsrade lÀromedel som behandlar hÄllbar utveckling och Àr riktade mot geografiundervisningen i Ärskurs 7-9.
Cirkushallen Alby : Paralella historier
Projektet utgÄr frÄn tvÄ böcker; Momo-eller kampen om tiden av Michael Ende och OjÀmlikhetens nya geografi av David Harvey. De tvÄ böckerna har varit motorer för hur en ny cirkushall i Alby för Cirkör utformats. Rummen som Momo rör sig genom i berÀttelsen har fÄtt stÄ som förebilder för det givna programmets rum, Harveys bok har sedan bredatt projektet i en mer teoretisk riktning; det Àr mer Àn bara den fysiska byggnaden som avgör hur vi förstÄr byggnaden..
VÀrldens Àmne : Exkursioner i geografiundervisningen
This thesis is a case study of the search function on the University of Uppsala?s web site. The search function in this study was chosen since it exists on a large and complex web site and there were apparent lacks in the old version of the search function. The thesis highlights some of the problems that can appear in the development of a search function on a local site. One interesting find is that one of the most difficult issues is organizational and not technical.
GrundskollÀrare i SO : Att utbildas, anstÀllas och undervisa som lÀrare i SO pÄ grundskolans senare Är
Syftet med arbetet Àr tredelat. Inledningsvis Àr syftet att ta reda pÄ hur SO-lÀrare för grundskolans senare Är utbildas. Andra delen gÀller hur rektorer resonerar kring anstÀllningen av SO-lÀrare. Tredje och sista biten Àr att se hur lÀrare bedriver SO-undervisning.För att fÄ svar pÄ mina funderingar har jag anvÀnt mig av litteratur som bland annat studerar lÀrares utbildningsnivÄ och Àmnen jÀmfört med vilken nivÄ och vilka Àmnen de undervisar i. Andra rapporter studerar hur undervisningen gÄr till och om undervisningen Àr integrerad eller inte.
?He made you look desirable!? : En komparativ studie av maktförhÄllanden i The Hunger Games och Divergent
Den hÀr rapporten tittar pÄ innehÄllet i de lÀroplaner som funnits i den svenska grundskolan, frÄn den första som kom 1962 till dagens som infördes 2011.Den behandlar ocksÄ Àmnet geografi, hur Àmnets innehÄll sett ut och förÀndrats över den hÀr tiden samt intervjuer med verksamma lÀrare.Man kan se att lÀroplanerna inte förÀndras direkt mycket i sin allmÀnna del, men att kursplanen förÀndrats en hel del med förskjutning frÄn kartografi och fokus pÄ nÀrmiljön till en mer teknisk undervisning med fokus pÄ samspel mellan mÀnniska natur, vilket Àven framkommer i de svaren lÀrarna ger..
AnvÀndning av arkiv i samhÀllskunskapsundervisningen pÄ gymnasiet
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, man pÄ ett fruktbart sÀtt kan göra de kommunala arkiven (och ev. andra arkiv) anvÀndbara i Àmnet samhÀllskunskap A pÄ gymnasiet. Detta test sker utifrÄn ett pedagogiskt undervisningsmaterial, nÀrmare bestÀmt en portfölj tillsammans med en undervisningsplanering i samhÀllskunskap pÄ gymnasiet. För denna uppsats har en forskarpraktiserande metod anvÀnts. Den anvÀnds för att kunna uppnÄ syftet med skapandet av ett pedagogiskt undervisningsmaterial (portföljen) för gymnasieungdomar i samhÀllskunskap A.
IT i Geografiundervisningen : Vad görs idag enligt lÀrare och elever
LÀrare idag lever och verkar i ett samhÀlle dÀr utvecklingen inom informationsteknologin gÄr allt snabbare. Allt fler skolor fÄr bredbandsanslutningar som möjliggör att strömma ned filmer och annat material frÄn internet. Men det Àr inte enbart inom den tekniska utvecklingen som det sker förÀndringar. LÀnder Àndrar grÀnser eller faller isÀr till nya, och i mÄnga svenska klassrum hÀnger det kartor som Àr förlegade sedan lÀnge. Det finns dÀrför stora möjligheter att inom detta omrÄde kombinera informationsteknologi och geografi till en helhet.
Banker och deras mervÀrdesskapande : En fallstudie av FöreningsSparbanken och SEB
I uppsatsen har tvĂ„ geografiböcker för gymnasiet studerats. Fokus för undersökningen har varit böckernas framstĂ€llning av "de andra", i det hĂ€r fallet representerat av periferin, u-lĂ€nder eller tredje vĂ€rlden, beroende pĂ„ vilket uttryck som vĂ€ljs att anvĂ€ndas. De tvĂ„ undersökta böckerna, Geo- guiden och Geografi- mĂ€nniskan, resurserna, miljön, brukar frĂ€mst begreppen u-land och i-land för att beskriva vĂ€rldens fattiga respektive rika lĂ€nder. Ăven begreppet NIC-land förekommer i böckerna men inte i samma utstrĂ€ckning. Geografi- mĂ€nniskan, resurserna, miljön presenterar Ă€ven begreppen centrum- periferi, vilka dock inte anvĂ€nds i sĂ€rskilt hög grad.
Attityder till samtalsbehandling hos unga vuxna : En jÀmförande enkÀtstudie om attityder till samtalsbehandling utifrÄn geografisk och kulturell bakgrund hos unga vuxna i Älder 18-25 Är i Jokkmokk och Varberg
Historiskt har det skett en betydande förÀndring gÀllande allmÀn instÀllning och attityd tillpsykologisk behandling (Gieser 2009). Att gÄ i terapi Àr inte lÀngre lika tabubelagt utan berörs imedia och den allmÀnna debatten. Den psykiska ohÀlsan hos unga vuxna har ökat(Socialstyrelsen 2013c) och dÀrmed Àven behovet av behandlingSyftet med denna studie var att undersöka attityden till samtalsbehandling hos unga vuxna ochom det fanns skillnader i attityd utifrÄn kön, geografisk och/eller kulturell bakgrund.En kvantitativ studie genomfördes med 100 personer i Älder 18-25 Är frÄn Jokkmokk respektiveVarberg.Studien visade en övervÀgande positiv attityd oavsett bostadsort eller kulturell bakgrund. Detfanns en geografisk skillnad dÀr informanter frÄn Jokkmokk var mindre positivt instÀllda till attberÀtta för sin familj om de skulle söka och gÄ i samtalsbehandling och att media i störreutstrÀckning pÄverkat deras instÀllning. NÀr det gÀller kulturell skillnad visade studien att de medblandad kulturell bakgrund var mer positivt instÀllda till att berÀtta för bekanta om de skulle sökaoch gÄ samtalsbehandling.Studien bekrÀftade inte vÄrt antagande att det fanns kulturella och geografiska skillnader.
Sveriges landskap. Vi startar i SkÄne och avslutar i Lappland, eller?
Genom en elevenkÀtsundersökning i Ärskurs fyra och fem och via intervjuer med utvalda elever och lÀrare, har vi försökt att ta reda pÄ vilket ÀmnesinnehÄll och vilken arbetsmetod som tas upp och tillÀmpas i undervisningen om Sveriges landskap samt vilka Äsikter de har kring denna. Vi har Àven undersökt hur eleverna i Ärskurs fyra och fem önskar att fÄ arbeta med detta ÀmnesinnehÄll samt fÄtt en inblick i vilken kunskap eleverna frÄn Ärskurs fem har frÄn delar av undervisningen om Sveriges landskap..
Provkunskaper : Vilka kunskaper testas i geografiprov?
Denna uppsats handlar om vilka olika kunskapsformer som testas i skriftliga prov i geografi pÄ gymnasiet och om hur detta förhÄller sig till betygskriterierna. För att besvara detta har tio geografilÀrares prov analyserats med hjÀlp av Blooms reviderade taxonomi. Tidigare forskning visar att prov i SO-Àmnen nÀstan enbart testar minneskunskaper. Denna studie bekrÀftar delvis detta dÄ de analyserade proven domineras av frÄgor som testar att minnas. Samtidigt finns det en variation i vilka kunskapsformer som testas.
Ekologisk trÀningskonfektion
Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka elevers förstÄelse för begreppen natur- och kulturlandskap i Ärskurs Ätta samt i vilken omfattning elever uppfattar hur deras nÀrmiljö anvÀnds i deras undervisning. Dessa begrepp Àr valda dÄ de utgör en central roll i kursplanen för geografi. VÄr undersökning bygger pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning med uppföljande kvalitativa intervjuer. Vi har kommit fram till att eleverna har en viss förstÄelse för begreppen men har svÄrt att se helheten. 25 procent av eleverna kunde pÄ ett tillfredstÀllandet sÀtt förklara natur- och kulturlandskap.