Sök:

Sökresultat:

226 Uppsatser om Geografi ćk 4 - 6 - Sida 4 av 16

Datorer och geografi i mellanstadiet : Pedagogiska dataprogram i undervisningen

I denna uppsats avhandlas problematiken mellan viljan att anvÀnda datorer i undervisningen för mellanstadieelever och de hinder som lÀrare har för att kunna genomföra detta. I skolans riktlinjer som Lpo 94 stÄr det att skolan ska ansvara för att eleverna lÀr sig om den nya tekniken som de senare ska behöva i arbetslivet och i samhÀllet generellt. LÀrarna kÀnner sig frustrerade dÄ de inte har tillgÄng till bra datasalar och pedagogiska program. Dessutom kÀnner mÄnga av dem att de sjÀlva inte har rÀtt utbildning i ITK som krÀvs för att göra ett bra jobb. För att det ska fungera behöver skolorna ekonomisk hjÀlp, It-support samt fortbildning av lÀrare.

Geografi- ett Àmne med starka traditioner? Intervjuer med lÀrare i grundskolans tidigare Är

VÄrt syfte med studien Àr att ta reda pÄ vad som styr lÀrarnas val av innehÄll i geografiundervisningen i grundskolans tidigare Är i förhÄllande till styrdokumenten samt hur lÀrarna följer upp elevernas arbete och resultat. Studien tar Àven upp vad som styrde ÀmnesinnehÄllet förr samt vad nutida forskning har kommit fram till. Vi genomförde vÄr undersökning genom att intervjua sex lÀrare, varav fyra geografilÀrare och tvÄ andra ÀmneslÀrare. Resultatet visar att lÀrare i skolan anvÀnder styrdokumenten i planeringen av undervisningen, men inte i samband med bedömning. UtifrÄn vÄra intervjuer anser vi att det lÀggs stor vikt vid summativ bedömning eftersom majoriteten av lÀrarna inte har nÄgon kontinuerlig Äterkoppling med eleverna och deras arbete..

LÀrares planering - en kvalitativ studie om hur lÀrare i Geografi och Idrott och hÀlsa uppfattar planering

Syftet med arbetet Àr att undersöka lÀrares syn pÄ planering och hur Àmnesplanering för kurser och lektioner fungerar i Àmnena Geografi och Idrott och hÀlsa. För att uppnÄ syftet har en kvalitativ metod med fenomenografisk inriktning anvÀnts. Intervjuer har genomförts med fyra geografilÀrare och fyra idrottslÀrare pÄ fyra olika skolor. Svaren delges som utvalda citat i resultatdelen. De följs av en fenomenografisk analys av resultatet, dÀr svaren delas in i kategorier.


Bondens Äker ? naturlandskap eller kulturlandskap? En studie om begreppsförstÄelse ? utförd i Ärskurs Ätta

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka elevers förstÄelse för begreppen natur- och kulturlandskap i Ärskurs Ätta samt i vilken omfattning elever uppfattar hur deras nÀrmiljö anvÀnds i deras undervisning. Dessa begrepp Àr valda dÄ de utgör en central roll i kursplanen för geografi. VÄr undersökning bygger pÄ en kvantitativ enkÀtundersökning med uppföljande kvalitativa intervjuer. Vi har kommit fram till att eleverna har en viss förstÄelse för begreppen men har svÄrt att se helheten. 25 procent av eleverna kunde pÄ ett tillfredstÀllandet sÀtt förklara natur- och kulturlandskap.

Vad Àr geografi? : Gymnasieelevers och gymnasielÀrares uppfattning om vad som ingÄr i Àmnet geografi

Internationell forskning visar att samtliga etablerade psykoterapier Àr likvÀrdigt effektiva och att utfallet pÄverkas av sÄvÀl egenskaper hos terapeut samt klient som av relationen dem emellan. Syftet med studien var att identifiera innebörden i fenomenet allians i systemisk familjeterapi och studien har genomförts med fyra familjeterapeuter i en semistrukturerad fokusgrupp. Studien visade att allians i familjeterapi Àr ett samspelsfÀlt inkluderande tvÄ relaterandenivÄer sÄsom ram och interaktion. De tvÄ nivÄerna omfattade aspekterna förtrogenhet, asymmetri, relatera till flera, samförstÄnd, nÀrvaro och berördhet. I resultatet visades ocksÄ att allians i systemisk familjeterapi handlar om flera allianser mellan terapeut och klienter i olika system.


Google Earth ? anvÀndbart fÄgelperspektiveller bara en fluga? : En didaktisk uppsats om digitala och analoga undervisningsmetoder inom gymnasiegeografi.

Bakom uppsatsen finns ett genuint intresse för kartmedier samt funderingen om kartan genomgÄr en evolution till att bli ett digitalt och interaktivt medium. I aktuella styrdokument för gymnasiegeogra-fin framgÄr att sÄvÀl kartor som GIS skall finnas med i undervisningen, motiveringen Àr dock bristfÀl-lig. I syftet vÀcktes dÀrför frÄgor om vilka belÀgg som fanns för digitala undervisningsmetoder inom geografi? Syftet kondenserades till frÄgestÀllningarna: Vad skrivs i litteraturen om digitalt lÀrande i geografi i allmÀnhet? Vad skrivs i litteraturen om att anvÀnda digitala kartor och programmet Google Earth i undervisningen i synnerhet? Hur svenska geografilÀrare ser pÄ samt i vilken omfattning de anvÀnder digitala kartmedier? För att besvara frÄgorna genomfördes en litteraturstudie samt en en-kÀtundersökning. Litteraturstudieresultatet visade frÀmst tvÄ saker.

Google Earth ? anvÀndbart fÄgelperspektiv eller bara en fluga? : En didaktisk uppsats om digitala och analoga undervisningsmetoder inom gymnasiegeografi.

Bakom uppsatsen finns ett genuint intresse för kartmedier samt funderingen om kartan genomgÄr en evolution till att bli ett digitalt och interaktivt medium. I aktuella styrdokument för gymnasiegeografin framgÄr att sÄvÀl kartor som GIS skall finnas med i undervisningen, motiveringen Àr dock bristfÀllig. I syftet vÀcktes dÀrför frÄgor om vilka belÀgg som fanns för digitala undervisningsmetoder inom geografi? Syftet kondenserades till frÄgestÀllningarna: Vad skrivs i litteraturen om digitalt lÀrande i geografi i allmÀnhet? Vad skrivs i litteraturen om att anvÀnda digitala kartor och programmet Google Earth i undervisningen i synnerhet? Hur svenska geografilÀrare ser pÄ samt i vilken omfattning de anvÀnder digitala kartmedier? För att besvara frÄgorna genomfördes en litteraturstudie samt en enkÀtundersökning. Litteraturstudieresultatet visade frÀmst tvÄ saker.

Hur elever resonerar om geografiska frÄgor med hjÀlp av kartor

Syftet Àr att undersöka hur nÄgra ungdomar resonerar nÀr de anvÀnder kartor som analysverktyg, elevers förtrogenhet med kartor samt deras attityder till kartor och geografiÀmnet. Jag har genom frÀmst samtalsintervjuer, men Àven genom observationer, studerat hur nÄgra elever i nionde skolÄret i par resonerar och diskuterar geografiska frÄgor med hjÀlp av kartor. Undersökningen visar att eleverna har en relativt god förmÄga att anvÀnda kartor för analys. Emellertid pÄvisar eleverna inte nÄgot större intresse för kartor som analysverktyg. IstÀllet föredrar eleverna i stor utstrÀckning att resonera utifrÄn sina förkunskaper och uppfattningar.

Stormande kunskaper - en undersökning om Är 6 elevers kunskaper kring begreppet storm

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka om hur vissa elever i Är 6 uttrycker sig kring frÄgor relaterade till begreppet storm. Kan de se dess orsak och verkan? UtifrÄn svaren ville vi Àven ta reda pÄ om eleverna uppnÄr till de mÄl i geografi för det femte skolÄret, som kan kopplas till vÀder, specifikt storm. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod som innebar djupintervjuer av elva stycken elever pÄ en skola i Malmö. Resultatet visar att eleverna inte uppnÄr de mÄl som Àr kopplade till kursplanen i geografi för det femte skolÄret, betrÀffande begreppet storm.


Analys av geografisk platskÀnsla vid olika brottstyper

Uppsatsen avser att studera hur geografisk platskĂ€nsla spelar in vid olika kategorier av brott. Även undersöks om personer vid lagbrott anvĂ€nder sig av sin vardagsgeografi samt om kĂ€nslan för rummet och platsen skiljer sig nĂ€mnvĂ€rt mellan emotionella brott det vill sĂ€ga brott dĂ€r kĂ€nslor ligger till grund (vĂ„ldtĂ€kt, pyromani etc.), instrumentella brott (inbrott) och instrumentella nĂ€tverksbrott (smuggling, langning etc.).Ausonius attentat i Stockholm (1991 till 1992) har anvĂ€nts samt Niklas Lindgrens överfallsserie i UmeĂ„ som strĂ€ckte sig över 8 Ă„rs tid. TvĂ„ personer ombads att utföra en fiktiv brottserie med instrumentella brott (rĂ„n och inbrott). Även har en förfrĂ„gan skickats ut till KRIS (Kriminellas Revansch I SamhĂ€llet) om distanser till och frĂ„n brottsplaster samt kĂ€nslor inför dessa. Denna förfrĂ„gan har Ă€ven de fiktiva brottslingarna svarat pĂ„.Insamling och sammanstĂ€llning av materialet har pekat pĂ„ att för emotionella överfallsbrott och instrumentella brott lönar det sig att kĂ€nna till kopplingen mellan gĂ€rningsman och hans/hennes geografi.


Om besrÀmmelsefaktorer för utlÀndska direktinvesteringar- utifrÄn de nya handelsekonomin och ekonomisk geografi

UtlÀndska direktinvesteringar har ökat markant de senaste 10 Ären, en utveckling som pÄverkar det dagliga livet för allt fler mÀnniskor dÄ företagens investeringar ger upphov till sÄvÀl nya blomstrande orter som nya ödebygder. Denna uppsats syftar till att pÄ företagsnivÄ undersöka vad som pÄverkar val av geografisk plats för direktinvesteringar utomlands. I undersökningen har de faktorer som lyfts fram av den nya handelsteorin samt ekonomisk geografi undersökts. Dessa faktorer Àr tullar och andra handelshinder, transportkostnader, agglomerationseffekter, nÀrhet till och storlek pÄ marknader, positiva externaliteter samt skalfördelar. Hur viktiga dessa anledningar Àr har i denna uppsats undersökts genom en kvalitativ enkÀtmetod, dÀr företagen sjÀlva har svarat pÄ i vilken grad varje enskild anledning pÄverkat investeringsbeslutet.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->