Sök:

Att introducera ord

En studie i hur man kan presentera svåra/nya begrepp i läromedel för årskurs fyra

Elever i a?rskurs fyra har blivit sa?mre pa? att la?sa faktatexter (PIRLS 2011 i Skolverket 2012). Mitt bakgrundsarbete syftade till att underso?ka vad det skulle kunna bero pa? och resultatet tydde pa? att sva?ra/nya begrepp i framfo?r allt geografi och biologi skulle kunna vara en bidragande faktor. Sa? mitt examensarbete kom att bli en studie i hur man kan presentera sva?ra/nya begrepp i ett la?romedel fo?r a?rskurs fyra.Jag har samarbetat med Natur & Kultur och har da?rfo?r utga?tt ifra?n och arbetat med la?romedelsbo?ckerna PULS SO-boken Grundbok och PULS Geografi Sverige Grundbok.Jag har anva?nt mig av tre metoder och dessa a?r kvalitativ intervju, textanalys och litteraturstudier. I den kvalitativa intervjun pratade jag med en klassla?rare i a?rskurs fyra och en specialpedagog. Det a?r framfo?r allt resultatet av denna intervju samt de teorier jag hittade i mina litteraturstudier som ligger bakom det introduktionsuppslag som till slut blev min gestaltning.Det ra?der en stark enighet inom pedagogikforskningen om att man ma?ste jobba med sva?ra/nya begrepp i klassrummet och att det a?r viktigt att diskutera dem fo?re, under och efter la?sningen. Syftet med min gestaltning a?r att den ska fungera som ett sto?d fo?r dessa diskussioner. Min slutsats a?r att en kombination av kontextskapande bilder och la?ttla?sta ordfo?rklaringar i ett introduktionsuppslag samt visuella signaler i bro?dtexten skulle kunna fungera som ett sa?dant sto?d. 

Författare

Johanna Lötjönen

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..