Sök:

Datorer och geografi i mellanstadiet

Pedagogiska dataprogram i undervisningen


I denna uppsats avhandlas problematiken mellan viljan att använda datorer i undervisningen för mellanstadieelever och de hinder som lärare har för att kunna genomföra detta. I skolans riktlinjer som Lpo 94 står det att skolan ska ansvara för att eleverna lär sig om den nya tekniken som de senare ska behöva i arbetslivet och i samhället generellt. Lärarna känner sig frustrerade då de inte har tillgång till bra datasalar och pedagogiska program. Dessutom känner många av dem att de själva inte har rätt utbildning i ITK som krävs för att göra ett bra jobb. För att det ska fungera behöver skolorna ekonomisk hjälp, It-support samt fortbildning av lärare. Att använda pedagogiska program i skolan kräver en viss datorkunskap och mognad hos eleverna. Denna uppsats har utgått från en samhällsvetenskaplig forskningsmetod med en teoribas och internet sökning av programutbud som lett till en enkätundersökning och analys av två geografiprogram. Ett licensbelagt och ett nerladdat från Internet ?freeware?. Båda skulle fungera bra som komplement till den ordinarie geografiundervisningen men inte ersätta den, då omväxling är en bra motivation i elevers studiesituation. Utbudet av svenska pedagogiska geografiprogram är väldigt litet, men det är svårt att säga om det beror på dålig efterfrågan från lärare eller andra faktorer som att skolan inte prioriterar ämnet geografi.

Författare

Helena Beckman

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..